...
Διαφωνώ! Πρόκειται ξεκάθαρα για καταγραφή και δεν μπορεί να ονομαστεί διασκευή σε καμιά περίπτωση. Και η σχέση που βλέπετε στη φιλοσοφία γραφής με την έκδοση του Χρ. Γεωργιάδου στην Αθήνα, είναι κατά την άποψή μου παρατραβηγμένη. Ο Anton Pann προέρχεται από τη σχολή του Πέτρου Εφεσίου, ο οποίος για διαφόρους λόγους που δεν είναι του παρόντος (κάποιους ανέφερα στο μήνυμα που παραπέμπετε), είναι ήδη αναλυτικός και καταγράφει λαρυγγισμούς ήδη σε μαθήματα με πολύ ταχύτερη ρυθμική αγωγή. Δείτε το κατωτέρω:
View attachment 72395
Βλέπετε πόσο αναλυτικότερη είναι η εξήγηση του Εφεσίου σε σχέση με του Χουρμουζίου και ακόμα περισσότερο σε σχέση με αυτήν του Γρηγορίου; Βλέπετε, τις παραπλήσιες (αν και σε σύντομο μέλος) επιλογές καταγραφής των αναλύσεων; Σας φαίνεται εδώ ότι ο Εφέσιος διασκευάζει το μάθημα; Σας φαίνεται ότι κάνει κάποιον επιτηδευμένο καλλωπισμό; Ή απλά χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες που του παρέχει η νέα γραφή, προχωρά ένα βήμα πιο πέρα καταγράφοντας παραδοσιακές αναλύσεις και συνήθεις λαρυγγισμούς. ....
Το καθένα είναι μια προσέγγιση καταγραφής της «ακαλούπωτης» αυτής προφορικότητας. Με διαφορετικές παραμέτρους: άλλη φιλοσοφία καταγραφής (διαφορετική σχολή), διαφορετική στόχευση χρήσης (σολιστικά, χορωδιακά), απευθυνόμενες σε διαφορετικούς αναγνώστες (ψάλτες πολίτες με άμεση αντίληψη της προφορικότητας, ψάλτες σε απομακρυσμένη χώρα με πολύ μικρότερη γνώση παραδοσιακών αναλύσεων και λαρυγγισμών) κ.λ.π.
Θέλετε να τα κοιτάξουμε τα επί μέρους στοιχεία ένα προς ένα; Να δούμε πώς ακριβώς καταγράφει ο Pann συγκεκριμένες θέσεις που επιδέχονται συγκεκριμένες αναλύσεις σύμφωνα με αυτά που γνωρίζουμε από τη σχολή Εφεσίου (κι ας μην έχουμε καταγραμμένο μάλιστα ή καλύτερα ας μην γνωρίζουμε, κάποια καταγραφή από μάθημα με αντίστοιχη «καλοφωνική μεταχείριση»); Εγώ δεν έχω καμιά αντίρρηση.
Δεν διαφωνώ πως υπάρχει εξέλιξη, σε σχέση με το πόσο συχνά ψαλλόταν πριν, ή μετά από τις εγκυκλίους και κυρίως μέσα στον πατριαρχικό ναό, αυτό το μάθημα. Το σίγουρο είναι ότι εψάλετο. Ωστόσο, όλα αυτά δεν αποτελούν επ' ουδενί στοιχεία για το χρόνο και την ιδιαίτερη ερμηνεία του μαθήματος. Θα μπορούσαν αντιθέτως, να θεωρηθούν στοιχεία υποστηρικτικά της αργής και μελισματικής και πριν τις εγκυκλίους ερμηνείας του, καθότι από αυτές διαφαίνεται η βούληση για προτίμηση συντομότερων μελών.