Το κείμενο της Πατριαρχικής ευλογίας για το Θεωρητικό του Γ. Κωνσταντίνου

Status
Not open for further replies.

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Στο κάτω-κάτω ο καθένας αναγνωρίζει τον κορυφαίο ιστορικό ρόλο της Μ.τ.Χ.Ε. στη διαμόρφωση της νεώτερης ψαλτικής (και αν δεν τον αναγνωρίζει, είναι επιεικώς άσχετος), αλλά μπορεί π.χ. να μην του αρέσει ο τρόπος που ψάλλουν σήμερα στο Πατριαρχείο. Μπορεί να του αρέσουν κάποιοι αγιορείτες ή ο,τιδήποτε άλλο και να ψάλλει ανάλογα. Αυτός τι είναι, καραϊκός; Όχι βέβαια.


Πολύ σωστό αυτό! πολλά +++ :)
 
E

emakris

Guest
ΟΚ για την μετριοπαθή σου στάση απέναντι στους ανθρώπους και νά'σαι καλά.
Μήπως όμως θά'πρεπε και σύ να ξανασκεφτείς πριν χρησιμοποιήσεις τον απαξιωτικό όρο "γραφικότητες"; (Χωρίς να σημαίνει ότι συμφωνώ με όλα όσα γράφονται εκεί που παρέπεμψες) Πώς εξηγείς το συνημμένο (καί άλλα όμοια για το "Τον Δεσπότην") και πώς συμπληρώνεις εσύ το κενό; Περιμένω ν' ακούσω τη γνώμη σου.

Σχετικά με τον όρο "γραφικότητες" απάντησα εδώ. Σχετικά με το συνημμένο (φαντάζομαι πως αναφέρεσαι στη μαρτυρία του πρωτόβαρυ), δεν βλέπω κανένα κενό. Γνωρίζεις πολύ καλά πως ήδη από τη βυζαντινή εποχή τα παπαδικά μέλη του βαρέος είχαν συχνότατα χαρακτήρα πρωτόβαρυ. Εάν ανοίξεις μια Παπαδική του 15ου αι. και δεις π.χ. τα Κοινωνικά του βαρέος, θα διαπιστώσεις ότι τα περισσότερα (ίσως και όλα, δεν είμαι βέβαιος), επιμένουν ιδιαίτερα στη διφωνία και καταλήγουν στο τέλος σε αυτήν. Κατάλοιπο αυτής της παράδοσης είναι το γνωστό Κοινωνικό του Πέτρου, όπου μερικοί διορθώνουν την κατάληξη για να τελειώσει στη βάση... Το μόνο θέμα είναι εάν στη βυζαντινή εποχή ο πρωτόβαρυς αυτός ήταν Γα-Κε (εγώ έτσι νομίζω) ή Ζω-Πα, όπως τον ξέρουμε (και μάλλον μετεξελίχθηκε) σήμερα. Συνεπώς δεν πρόκειται για ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου μέλους.
Όσον αφορά κάποια ειδικότερα θέματα (Ζω-Κε-Δι, τελική κατάληξη του "Τον Δεσπότην" στον Γα) έχω τοποθετηθεί στα αντίστοιχα threads.
 

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
.........
Εάν ανοίξεις μια Παπαδική του 15ου αι. και δεις π.χ. τα Κοινωνικά του βαρέος, θα διαπιστώσεις ότι τα περισσότερα (ίσως και όλα, δεν είμαι βέβαιος), επιμένουν ιδιαίτερα στη διφωνία και καταλήγουν στο τέλος σε αυτήν. Κατάλοιπο αυτής της παράδοσης είναι το γνωστό Κοινωνικό του Πέτρου, όπου μερικοί διορθώνουν την κατάληξη για να τελειώσει στη βάση... Το μόνο θέμα είναι εάν στη βυζαντινή εποχή ο πρωτόβαρυς αυτός ήταν Γα-Κε (εγώ έτσι νομίζω) ή Ζω-Πα, όπως τον ξέρουμε (και μάλλον μετεξελίχθηκε) σήμερα. Συνεπώς δεν πρόκειται για ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου μέλους.
.........

Άσχετο, αλλά αυτό ακριβώς είχα απαντήσει σε "σεμινάριο" του κ. Κωνστ. όταν ετέθη το θέμα.
Συμπλήρωσα μάλιστα, μην προσπαθούμε να "δούμε" ένα μάθημα άλλης εποχής με τα σημερινά δεδομένα.

Χάρηκα τώρα! :) :D
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Σχετικά με τον όρο "γραφικότητες" απάντησα εδώ. Σχετικά με το συνημμένο (φαντάζομαι πως αναφέρεσαι στη μαρτυρία του πρωτόβαρυ), δεν βλέπω κανένα κενό. Γνωρίζεις πολύ καλά πως ήδη από τη βυζαντινή εποχή τα παπαδικά μέλη του βαρέος είχαν συχνότατα χαρακτήρα πρωτόβαρυ. Εάν ανοίξεις μια Παπαδική του 15ου αι. και δεις π.χ. τα Κοινωνικά του βαρέος, θα διαπιστώσεις ότι τα περισσότερα (ίσως και όλα, δεν είμαι βέβαιος), επιμένουν ιδιαίτερα στη διφωνία και καταλήγουν στο τέλος σε αυτήν. Κατάλοιπο αυτής της παράδοσης είναι το γνωστό Κοινωνικό του Πέτρου, όπου μερικοί διορθώνουν την κατάληξη για να τελειώσει στη βάση... Το μόνο θέμα είναι εάν στη βυζαντινή εποχή ο πρωτόβαρυς αυτός ήταν Γα-Κε (εγώ έτσι νομίζω) ή Ζω-Πα, όπως τον ξέρουμε (και μάλλον μετεξελίχθηκε) σήμερα. Συνεπώς δεν πρόκειται για ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου μέλους.
Όσον αφορά κάποια ειδικότερα θέματα (Ζω-Κε-Δι, τελική κατάληξη του "Τον Δεσπότην" στον Γα) έχω τοποθετηθεί στα αντίστοιχα threads.

Αυτά (περί παλαιάς μορφής των μελών του Βαρέως-Πρωτοβάρεως και περί της πιθανότητας ο παπαδικό Βαρύς να ήταν από το Γα )τα έχω πεί ήδη από το συνέδριο του 2006 και, συγγνώμη, έχω την αίσθηση ότι λίγο "αντιγράφομαι" και μου υποδεικνύονται αυτά που έχω ήδη μελετήσει και πεί. Αλλά ας είναι.
Ωστόσο μπορούν να υπάρξουν και τα στοιχεία που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ύπαρξη του Βαρώς εκ του Ζω τουλάχιστον από την εποχή της καλοφωνίας (διότι σε κάθε περίπτωση ο Βαρύς αυτός φαίνεται σχετικά νεώτερος). Όμως το θέμα είναι, πόσο παλιό είναι το "Τον Δεσπότην". Έχω την αίσθηση ότι δεν είναι παμπάλαιο, αλλά μεταβυζαντινό, από εποχή δηλ. που ο Βαρύς εκ του Ζω μπορεί να είχε απικρατήσει στα παπαδικά μέλη, και άρα να μην υπήρξε ποτέ μορφή του εκ του Γα.
 
E

emakris

Guest
Όμως το θέμα είναι, πόσο παλιό είναι το "Τον Δεσπότην". Έχω την αίσθηση ότι δεν είναι παμπάλαιο, αλλά μεταβυζαντινό...
Πολύ πιθανόν. Εξάλλου η τελική (ή, μάλλον, οριστική) κατάληξη του βαρέως κατ' εξαίρεσιν στην τετραφωνία είναι φαινόμενο μάλλον του 16ου-17ου αι. (δεν γνωρίζω εάν το έχεις πει και αυτό πρώτος :confused:).

...από εποχή δηλ. που ο Βαρύς εκ του Ζω μπορεί να είχε επικρατήσει στα παπαδικά μέλη, και άρα να μην υπήρξε ποτέ μορφή του εκ του Γα.
Δεν είμαι τόσο βέβαιος για αυτό, λόγω της ατελούς τετραφωνίας Ζω-Γα, χωρίς να το αποκλείω κιόλας.
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Για να γυρίσουμε στο θέμα, είναι προφανές ότι το θεωρητικό του Γιώργου του Κωνσταντίνου όχι μόνο δέχεται τις θεωρίες του Καρά, όχι μόνο τις έχει τραβήξει ακόμα περισσότερο, αλλά αντιγράφει και συγκεκριμένα αποσπάσματα από το έργο του. Στους δε μαθητές της γνωστής σχολής, όσο κι αν ο συγγραφέας απορρίπτει το χαρακτηρισμό του ως "καραϊκού", έχει διαδοθεί ως ένα σύγγραμμα κατάλληλο για "αρχάριους καραϊκούς", που δεν έχουν την όρεξη να κάτσουν να διαβάσουν τη δίτομη μακρυνάρα του μακαρίτη, αλλά θέλουν απλώς να μάθουν την καραϊκή μουσική...

Τώρα, οι ευλογίες του Πατριάρχη δεν αποτελούν πανάκεια, αφού έχουν δοθεί ακόμα και σε τετράφωνες χορωδίες, όπως έχουμε πει. Το γεγονός ότι το βιβλίο του Γιώργου έχει μια πατριαρχική ευλογία, ή ότι έχει εκδώσει το Αναστασιματάριο του Πρίγγου παραλλαγμένο με δικές του παρεμβάσεις και συνοδευόμενο από CD του Άρχοντα, δεν τον χρήζουν αυτομάτως συνεχιστή της πατριαρχικής παραδόσεως, αφού το ψάλσιμό του και η διδασκαλία του είναι τελείως αντίθετα. Αν λοιπόν ισχυρίζεται ότι το θεωρητικό του δεν εκφράζει τον Καρά, ας μας πει τι εκφράζει: την πατριαρχική παράδοση; κάποια άλλη; τον ίδιο; :confused:
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Για να γυρίσουμε στο θέμα, είναι προφανές ότι το θεωρητικό του Γιώργου του Κωνσταντίνου όχι μόνο δέχεται τις θεωρίες του Καρά, όχι μόνο τις έχει τραβήξει ακόμα περισσότερο, αλλά αντιγράφει και συγκεκριμένα αποσπάσματα από το έργο του. Στους δε μαθητές της γνωστής σχολής, όσο κι αν ο συγγραφέας απορρίπτει το χαρακτηρισμό του ως "καραϊκού", έχει διαδοθεί ως ένα σύγγραμμα κατάλληλο για "αρχάριους καραϊκούς", που δεν έχουν την όρεξη να κάτσουν να διαβάσουν τη δίτομη μακρυνάρα του μακαρίτη, αλλά θέλουν απλώς να μάθουν την καραϊκή μουσική...

Τώρα, οι ευλογίες του Πατριάρχη δεν αποτελούν πανάκεια, αφού έχουν δοθεί ακόμα και σε τετράφωνες χορωδίες, όπως έχουμε πει. Το γεγονός ότι το βιβλίο του Γιώργου έχει μια πατριαρχική ευλογία, ή ότι έχει εκδώσει το Αναστασιματάριο του Πρίγγου παραλλαγμένο με δικές του παρεμβάσεις και συνοδευόμενο από CD του Άρχοντα, δεν τον χρήζουν αυτομάτως συνεχιστή της πατριαρχικής παραδόσεως, αφού το ψάλσιμό του και η διδασκαλία του είναι τελείως αντίθετα. Αν λοιπόν ισχυρίζεται ότι το θεωρητικό του δεν εκφράζει τον Καρά, ας μας πει τι εκφράζει: την πατριαρχική παράδοση; κάποια άλλη; τον ίδιο; :confused:

μάλιστα.
τον είδαμε τον καπνό...
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Μήπως ο κ. Θεοτοκάτος λέει κάτι σωστό; Μήπως έτσι είναι τα πράγματα;

εγώ άλλα καταλαβαίνω...
Δρυός πεσούσης...
... πλάκωσε κι ο Gant!!!!!!!!!!
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Μου φαίνεται πως έχουν μπερδευτεί τα πράγματα.Βγαίνει μια Ανακοίνωση του Πατριαρχείου σύμφωνα με την οποία καταδικάζεται ένα "Θεωρητικό" και αμέσως η πλειοψηφία συμπεραίνει ότι είναι του κ. Κωσταντίνου.Ας το δεχτούμε.Στην Ανακοίνωση καταδικάζεται ο μη παραδοσιακός τρόπος του ψάλλειν μέσα απο αυτό το Θεωρητικό και εννοείται πως όλοι επικροτούν την πράξη αυτή του Πατριάρχου κ επισημαίνουν κ την βαρύτητα των γραφομένων του διαχρονικά.Μετά ανεβαίνει η "ευλογία" του Πατριάρχη προς τον κ. Κωσταντίνου κ αμέσως αρχίζουν αρχικά να υποστηρίζουν ότι ο κ. Κωσταντίνου είναι μεν της σχολής Αγγελόπουλου αλλά δεν ασπάζεται την θεωρία του Καρά(!!!):p.Στη συνέχεια επιχειρείται νέα ανδίπλωση ,αυτήν την φορά δέχονται ότι τελικά ο κ. Κωσταντίνου είναι "καραικός" αλλά αυτομάτως μειώνουν την βαρύτητα της ευλογίας του Πατριάρχου(αφου οπως ειπωθηκε την δινει οπουδηποτε.Στροφη 180 μοιρων απο εκει που στηριζαν καποιοι το "ΑΛΑΘΗΤΟ" του Πατριαρχουν τωρα παραδεχονται οτι ισως κανει κ σφαλματα κ στελνει ευλογιες οπουδηποτε:D).Δεν είχα σκοπό να σχολιάσω αλλα βγάζουν ματι ορισμένα πράγματα , κάνετε που κάνετε την κριτική σας γυρίστε κ μια σελίδα πίσω να δείτε τι γράφουν τα "συντρόφια" σας...:D
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
...κάνετε που κάνετε την κριτική σας γυρίστε κ μια σελίδα πίσω να δείτε τι γράφουν τα "συντρόφια" σας...:D
Εσύ μάλλον θα πρέπει να διαβάζεις καλύτερα τι γράφουμε: ο κ. Μακρής έχει δίκιο που λέει ότι ο Γιώργος ο Κωνσταντίνου απεκδύεται τον χαρακτηρισμό του ως "καραϊκού". Δεν το αμφισβητώ αυτό, κι εμένα μου το έχει πει. Εγώ λέω τι είναι στην πράξη το θεωρητικό του, κάτι που προφανώς ούτε ο κ. Μακρής αμφισβητεί. Όσο για τη βαρύτητα των γραφομένων του Πατριαρχείου, και ο κ. Μακρής νομίζω επεσήμανε ότι άλλη βαρύτητα έχει μια ευλογία του Πατριάρχη σε ένα βιβλίο και άλλο μια ανακοίνωση μιας πατριαρχικής συνόδου αρμόδιας για ένα θέμα (την οποία μάλιστα ανακοίνωση ΔΕΝ υπέγραψε ο Πατριάρχης, να το ξαναπούμε). Εγώ δεν βλέπω κάπου να διαφωνούμε, οπότε ας μη δημιουργούμε θέμα εκεί που δεν υπάρχει.
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Εσύ μάλλον θα πρέπει να διαβάζεις καλύτερα τι γράφουμε: ο κ. Μακρής έχει δίκιο που λέει ότι ο Γιώργος ο Κωνσταντίνου απεκδύεται τον χαρακτηρισμό του ως "καραϊκού". Δεν το αμφισβητώ αυτό, κι εμένα μου το έχει πει. Εγώ λέω τι είναι στην πράξη το θεωρητικό του, κάτι που προφανώς ούτε ο κ. Μακρής αμφισβητεί. Όσο για τη βαρύτητα των γραφομένων του Πατριαρχείου, και ο κ. Μακρής νομίζω επεσήμανε ότι άλλη βαρύτητα έχει μια ευλογία του Πατριάρχη σε ένα βιβλίο και άλλο μια ανακοίνωση μιας πατριαρχικής συνόδου αρμόδιας για ένα θέμα (την οποία μάλιστα ανακοίνωση ΔΕΝ υπέγραψε ο Πατριάρχης, να το ξαναπούμε). Εγώ δεν βλέπω κάπου να διαφωνούμε, οπότε ας μη δημιουργούμε θέμα εκεί που δεν υπάρχει.

Εγώ αυτό που βλέπω είναι μια ασαφής Ανακοίνωση του Πατριαρχείου που για άλλη μια φορά έγινε αφορμή να σφαχτούν όλοι στο φόρουμ κ όχι μόνο, ορισμένους εξ αρχής να θέλουν σώνει και καλά να "αφοριστεί" το θεωρητικό του κ. Κωσταντίνου, άλλοι να ξεσπαθώνουν, κάποιοι άλλοι να ζητούν διευκρινήσεις σχετικά με το ποιό θεωρητικό αναφέρεται κ.ο.κ. 'Οσο για το αν είναι "καραικός" ο κ. Κωσταντίνου τι να σας πω, πηγαίνετε μέχρι τις ηχογραφήσεις του,δείτε τι γράφουν οι γνωστοί-άγνωστοι πάλι ,(κ αναφέρονται στον τρόπο ψαλσιματός του κ όχι στο θεωρητικό του να τονίσω!!!) κ ρωτήστε τους.Είναι οι ίδιοι οι οποίοι όποτε τους συμφέρει το Πατριαρχείο τα λέει σωστά διαφορετικά όχι κ όποτε τους συμφέρει πάλι ο κ. Κωσταντίνου απλά εξέδωσε "κακό" θεωρητικό αλλά δεν είναι "καραικός".Γιατί για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους τον κ. Κωσταντινου τον βαφτίζαν "καραικό" όχι εξαιτίας του θεωρητικού του μόνο αλλά κ του τρόπου ψαλσίματός του κ γνωρίζω αρκετους απο εδώ οι οποίοι τώρα αλλάζουν ακαριαία απόψεις.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Γιατί για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους τον κ. Κωσταντινου τον βαφτίζαν "καραικό" όχι εξαιτίας του θεωρητικού του μόνο αλλά κ του τρόπου ψαλσίματός του κ γνωρίζω αρκετους απο εδώ οι οποίοι τώρα αλλάζουν ακαριαία απόψεις.
Πάντως λόγω του θεωρητικού του, σίγουρα είναι... Αν τώρα μας λες εσύ ότι είναι κυρίως λόγω του ψαλσίματός του, δεν έχω λόγο να σε αμφισβητήσω... Έχουμε δηλαδή "την πράξιν εις θεωρίας επίβασιν"!
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Mετά από ότι έχει γραφεί στο ψαλτολόγιο δεν έχει νόημα να συζητήσουμε επί του θέματος. Εξακολουθώ να πιστεύω, όπως και οι περισσότεροι εδώ μέσα π.χ. Σκρέκας, Δομέστικος, π. Μαξιμος, κ.α., ότι ο Κωνσταντίνου είναι ΚαραΪκός!!! Σέβομαι τα γραφόμενά σας αλλά τα βρίσκω κάπως περίεργα....Φυσικά και υπάρχει αντίφαση. Άποψή μου. Με σεβασμό και πλήρη υποταγή στη Μητέρα Εκκλησία. Μήπως κάποια γραφόμενά σας πρέπει να τα ξαναδείτε; Πατριαρχικός ο Κωνσταντίνου;;ή Καραίκός. Τι λέει ο κ. Γιάννου; Τόσες κατατάξεις έγιναν εδώ μέσα περί Κωνσταντίνου...


Τί μαθαίνεις....
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Πάντως λόγω του θεωρητικού του, σίγουρα είναι... Αν τώρα μας λες εσύ ότι είναι κυρίως λόγω του ψαλσίματός του, δεν έχω λόγο να σε αμφισβητήσω... Έχουμε δηλαδή "την πράξιν εις θεωρίας επίβασιν"!

Εγω παντως δεν ενδιαφερομαι εαν ο αλλος ειναι "καραικος" η' "παραδοσιακος" αλλα μου αρκει να γνωριζει την μουσικη οπως την εμαθε απο το δασκαλο του σε βαθμο που να μπορει να ψαλλει σωστα! Δεν χαλαω την καρδια μου ,με ολους ειμαι φιλος.Γιατι καπου αναμεσα περαν του υφους κ του τροπου ψαλσιματος μπαινει κ το "γουστο" του καθενος πραγμα που το σεβομαι!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Εγω παντως δεν ενδιαφερομαι εαν ο αλλος ειναι "καραικος" η' "παραδοσιακος" αλλα μου αρκει να γνωριζει την μουσικη οπως την εμαθε απο το δασκαλο του σε βαθμο που να μπορει να ψαλλει σωστα! Δεν χαλαω την καρδια μου ,με ολους ειμαι φιλος.Γιατι καπου αναμεσα περαν του υφους κ του τροπου ψαλσιματος μπαινει κ το "γουστο" του καθενος πραγμα που το σεβομαι!
Απολύτως σεβαστές οι προσωπικές προτιμήσεις του καθενός, ουδεμία αντίρρηση! Μπορεί να είναι οποιεσδήποτε, ακόμα και εκτός παράδοσης (ο φίλος ο Παναγιώτης ο Κούβελος λ.χ. θυμάμαι που είχε αναρτήσει κάποιες ηχογραφήσεις του και το είχε δηλώσει ξεκάθαρα και μάλιστα πολύ χαριτωμένα!) Απλώς να ξανατονίσω ότι...
Πρέπει οἱ ἀρμόδιοι τῆς Ἐκκλησίας νά καθοδηγοῦν τό ποίμνιο μέ τό καλάμι, ὅπως ὁ βοσκός τό πρόβατο, γιά νά μή ξεκλίνει ἀπ' τήν παράδοση.

Τό ἐάν ἀναπαύεται κάποιος μέ ἀμανέ, εὐρωπαϊκή κλπ δέν ἀφορᾶ τήν Ἐκκλησία ἀλλά τόν πιστό.
 

greek487

Tasos N.
Συνεπώς η αντιπαράθεση είναι μεταξύ κλασικής θεωρίας και ερμηνείας από τη μια (με όλες τις ασάφειες, κενά, διαφοροποιήσεις, "ύφη" κ.λπ. μπορεί να υπάρχουν) και της καραϊκής μανιέρας από την άλλη (συγγνώμη για τον κουλτουριάρικο όρο, αλλά δεν βρήκα καλύτερο :)).

Τέτοιο χοντροκομμένο χαρακτηρισμό για τον Καρα δεν περίμενα από έναν ακαδημαϊκό. Δεν θα ήταν ποιο εύκολο να κρίνουμε το κάθε θέμα ξεχωριστά και να δούμε που έχει δίκιο ο Καράς και που έχει λάθος?

Πως μπορούμε να δούμε τα θέματα ξεχωριστά και αντικειμενικά με τέτοια απόλυτη προκατάληψη?

Εάν όμως θέλουμε να δούμε την συνολική επιρροή του Καρα στη θεωρία, στη πράξη, ΚΑΙ στη σύνθεση της εκκλησιαστικής μουσικής δεν έχουμε να πούμε και τα θετικά?

Κ. Μακρή, έχω την εντύπωση ότι δεν παίρνεται τις σκέψεις του Καρα, ό,τι και να είναι, στα σοβαρά.

Με τα "βράσε όρυζα!", "γραφικότητες", κ.α., δεν νομίζω ότι αντιμετωπίζουμε τον Καρα με την κατάλληλη κριτική νοοτροπία.

Δεν ήταν αλάθητος, αλλά δεν νομίζω ότι μπορούμε να πούμε ότι δεν ήταν σοβαρός μουσικολόγος.

Αλήθεια νομίζετε ότι ο παρακάτω χαρακτηρισμός του Καρα 'δεν είναι σοβαρός από μουσικοθεωρητική άποψη'? Ασχέτως εάν είχε άδικο για το συγκεκριμένο θέμα ...

3) Ο χαρακτηρισμός "πρωτόβαρυς, υπό την απατηλήν μορφήν χρωματικού λεγέτου, καταλήγων εις τον άσχετον προς αυτόν δίφωνον του πρώτου" δεν είναι σοβαρός από μουσικοθεωρητική άποψη. Άλλο είναι το να περιγράφεις την "μη κανονικότητα" ενός μέλους και άλλο να χαρακτηρίζεις έναν "ήχο" κατ' αυτόν τον τρόπο.

3. Όπως σου έγραψα, περιμένω τον δικό σου, σοβαρό χαρακτηρισμό και τη δική σου σοβαρή μουσικοθεωρητική άποψη.

Ή να λέμε οτι ...

δεν βασίζεται σε κάποια επιστημονική βιβλιογραφία.

... εφόσον όλοι ξέρουμε αυτό.

Προπαντός όταν ένας μουσικολόγος σαν τον κ. Γρηγόριο Στάθη λέει τα παρακάτω για τον Καρα ...

" ... χωρίς καμία προσπάθεια ωραισμού, αλλά ίσα-ίσα με την περισσή φροντίδα και έγνοια να είμαι αντικειμενικός και τα λεγόμενα μου να 'ναι εξακριβωμένα, και μη παραβλάψω με αμετροέπειες η υπερβολές η παραλείψεις την εικόνα του προσώπου και του έργου του διδασκάλου Σίμωνος Καρα."

"Η διδασκαλία της ελληνικής μουσικής γνώρισε με την ολοκληρωμένη πολύτομη Μέθοδο του Σίμωνος Καρα την αναγωγή της στο πρωτότυπο και στις σωστές της διαστάσεις. Πράγματι, επιτεύχθηκε μια τομή και θεώρηση των μουσικών πραγμάτων από αυθεντική ελληνική άποψη, όπως υπαγορεύουν οι θεωρητικές συγγραφές των ελλήνων, στον μακροβιώτερο μουσικό πολιτισμό της οικουμένης, τον ελληνικό: αρχαίο, βυζαντινό, μεταβυζαντινό, νεώτερο. Η 'Πολυμέθοδος' αποτελείται από 8 εκδεδομένους ήδη τόμους και άλλους 8 ανέκδοτους."

... και σκεφτούμε και τα παρακάτω στοιχεία ...

Εσείς κ. Μακρή, που δεν είστε γραφικός, χαρακτηρίζετε προφανώς γραφικές τις επιλογές και του καθηγητή κ. Στάθη και άρα του συνόλου σχεδόν της πανεπιστημιακής κοινότητας της βυζαντινής μουσικολογίας. Το χωρισμό των κομματιών σε σύνθετους ρυθμικούς πόδες*, τα επιπλέον σημάδια ποιότητας (οξεία, λύγισμα), το σημάδι του Νάου για τον α΄ δίφωνο χρωματικό (αναφέρω μερικά ενδεικτικά). Φαντάζομαι και όλες τις διδακτορικές διατριβές του ΙΜΒ που χρησιμοποιούν ως βιβλιογραφία αυτή τη γραφικότητα, το οθνείο, ακατονόμαστο (εσχάτως και κυριολεκτικά) Θεωρητικό... Εσείς το αναγράφετε ως βιβλιογραφία στη διατριβή σας;

*Αυτό βέβαια το αναφέρει ο Χρύσανθος άρα δεν εμπίπτει στην απαγόρευση.

... δεν νομίζω να αληθεύει η γενικολογία ...

... η αντιπαράθεση είναι μεταξύ κλασικής θεωρίας και ερμηνείας από τη μια (με όλες τις ασάφειες, κενά, διαφοροποιήσεις, "ύφη" κ.λπ. μπορεί να υπάρχουν) και της καραϊκής μανιέρας από την άλλη ...

Θαρρώ πως θα συμφωνήσετε ότι τα θέματα είναι λίγο πιο πολύπλοκα ... π.χ. για το μουσικό-ψαλτικό έργο της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου ποια θα ήταν τα γενικά σας σχόλια?

. . .
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Mετά από ότι έχει γραφεί στο ψαλτολόγιο δεν έχει νόημα να συζητήσουμε επί του θέματος. Εξακολουθώ να πιστεύω, όπως και οι περισσότεροι εδώ μέσα π.χ. Σκρέκας, Δομέστικος, π. Μαξιμος, κ.α., ότι ο Κωνσταντίνου είναι ΚαραΪκός!!! Σέβομαι τα γραφόμενά σας αλλά τα βρίσκω κάπως περίεργα....Φυσικά και υπάρχει αντίφαση. Άποψή μου. Με σεβασμό και πλήρη υποταγή στη Μητέρα Εκκλησία. Μήπως κάποια γραφόμενά σας πρέπει να τα ξαναδείτε; Πατριαρχικός ο Κωνσταντίνου;;ή Καραίκός. Τι λέει ο κ. Γιάννου; Τόσες κατατάξεις έγιναν εδώ μέσα περί Κωνσταντίνου...


Εν πάση αληθεία και σεμνότητι...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Τελικά είσαι κουτσομπόλης! και πολύ μεγάλος μάλιστα. Αγορίνα μαζί σου με τρέλα και κορδέλα!!!

Τώρα καταλαβαίνω ως τί γράφετε...!
 
Status
Not open for further replies.
Top