Αφού ζητήσω πρώτα συγνώμη για τα δύο τρία εκτός θέματος μηνύματα που έστειλα κατά το παρελθόν (πίστεψα πως έτσι μπορεί να έχω περισσότερες ελπίδες να με βοηθήσει κάποιος στην εκμάθηση του χωρισμού των παπαδικών μελών, άνοιξα και εχθές νέο θέμα σχετικό) θα ήθελα να προσθέσω κάτι σε αυτό το θέμα που έχει ανοίξει ο διαχειριστής μας και ταυτόχρονα ελπίζω πως θα γίνω κάπως περισσότερο κατανοητός σχετικά με αυτό που ζήτησα εδώ:
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=19295.
Ο μακαριστός επίσκοπος Μαδύτων Χρύσανθος, γράφει στο θεωρητικό βιβλίο του που εξέδωσε το 1832, ότι δεν συγχωρείται η μεταβολή της αγωγής παρά μόνο σε περιπτώσεις όπως είναι τα κρατήματα των χερουβικών και άλλες που τις κατονομάζει. Αλλά και εκεί σταματάμε μια συγκεκριμένη χρονική αγωγή και αρχίζουμε μια άλλη συγκεκριμένη. Αυτά τα γράφει στην παράγραφο 197.
Επίσης ο κ. Γεώργιος Κωνσταντίνου στο θεωρητικό του ""Θεωρία και Πράξη της Εκκλησιαστικής Μουσικής" στη σελίδα 33 γράφει ότι "η μελωδία είναι διαδοχή φθόγγων που προφέρονται με χρονική τάξη και ρυθμό".
Από το Αναλόγιον (
http://www.analogion.gr) αντιγράφω:
Ἐρώτησις: Εἶναι δυνατὸν νὰ Ψάλλει κάποιος χωρὶς Χρόνο;
Ἀπάντησις:
1. Θεόδωρος Φωκαεύς, Κρηπίς (Θεσσαλονίκη 1912, ἀπὸ τὴν β' ἔκδοση τοῦ 1864. α' ἔκδοση 1842), σ. 29.
Οὐχὶ βέβαια· διότι ὅλα τὰ ὑποκείμενα τῆς Μουσικῆς καὶ πᾶν μέλος μὲ τὸ νὰ γίνωνται ὁμολογουμένως ἐν χρόνῳ, καὶ χωρὶς τοῦ χρόνου, ἐπειδὴ τίποτε δὲν συνίσταται, ἄρα ἡ ψυχὴ τῆς μουσικῆς εἶναι ὁ χρόνος.
Ωστόσο ακόμα και να μην είχαμε βιβλία νομίζω πως αυτά δεν είναι θέμα αποδείξεως. Δεν είναι δυνατόν να ψάχνουμε βιβλία για να αποδείξουμε τα αυτονόητα.
Το μήνυμα του κ. Πράντζου Σωτήρη εδώ:
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=44390&postcount=8
λέει την αλήθεια. Δυστυχώς σήμερα είναι πολύ δύσκολο να βρεις ναό όπου να ακούγεται το χερουβικό και το κοινωνικό με συγκεκριμένη χρονική αγωγή. Τίποτα. Τη μια το λέω γρήγορα, την άλλη αργά, την άλλη κάνω τα τρίγοργα τετράγοργα την άλλη σόλο και αν μου πει και κανένας κάτι κοιτάζω να τον μειώσω όσο το δυνατόν περισσότερο φέρνοντας παραδείγματα Αρχόντων. "Κοίτα πως το λέει αυτός; Άραγε εσύ δε ξέρεις. Δε μπορεί ο τάδε άρχοντας να μη ξέρει; αυτός ψάλλει όπως ψάλλουν στο πατριαρχείο!"
Τα ξέρουμε αυτά όλοι μας τα έγραψε πολύ ωραία και ο Σωτήρης.
Λοιπόν είναι τόσο δύσκολο να καταλάβουμε πως δεν υπάρχει μέλος χωρίς ρυθμό και χρόνο;
Η εκμάθηση του χωρισμού των παπαδικών μελών από την πλειοψηφία των ιεροψαλτών θα βοηθούσε πάρα πολύ προς την εξάλειψη των αρνητικών φαινομένων που προαναφέρθηκαν. Να λοιπόν ένας λόγος που τελικά η αναγραφή των διαστολών είναι στις μέρες μας και τουλάχιστον στα παπαδικά κομμάτια αναγκαία.
Στο σχετικό θέμα που άνοιξα εχθές, περιμένουμε βοήθεια, από όποιον γνωρίζει να μας δείξει με σιγουριά, με άνεση και με όρεξη το χωρισμό των παπαδικών μελών με τον λεγόμενο συνεπτυγμένο ρυθμό. Όποιοι διαφωνούν με το συνεπτυγμένο, σεβαστό, μπορεί να έχουν και δίκιο, ωστόσο δεν υπάρχει λόγος να ασχοληθούμε με κάτι άλλο. Το θέμα εκεί ζητά κάτι συγκεκριμένο.
Σας ευχαριστώ