apostoloskalpakidis
.......
Αγαπητέ Δημήτρη, τα έχω ακούσει από πολλούς αυτά που μας γράφεις όμως η γνώμη μου είναι εντελώς διαφορετική. Κοίτα για παράδειγμα σε αυτό που λες για "έργα κλασικών Πρίγγου κλπ..."
Εγώ καλώς ή κακώς δεν συνέβει ποτέ να διδαχτώ από αυτά τα βιβλία. Έμαθα μόνο από τα κλασσικά τα παλαιά δηλαδή, που όλα μοιάζουν μεταξύ τους με ίδιες θέσεις, ίδιους χαρακτήρες λίγο πολύ όπως το Πέτρου Λαμπαδαρίου του Ιωάννου Πρωτοψάλτου, του Στεφάνου Λαμπαδαρίου, του Ιακώβου και πολλών άλλων. Ξέρεις δηλαδή, αναστασιματάριο, ειρμολόγιον, κυψέλη, μουσική πανδέκτη και όλα τα σχετικά.
Όσες φορές έχω προσπαθήσει να ψάλω κάτι από βιβλία Πρίγγου, Στανίτσα, Καραμάνη, Ταλιαδώρου κ.α. δυσκολεύομαι πάρα πολύ. Πάρα πολλά σημεία διαφορετικά έχουν τα βιβλία που προανέφερα σε σχέση με τα πραγματικά κλασσικά. Άλλες θέσεις, άλλες καταλήξεις, άλλο χρόνο, συνήθως πάρα πολλούς χρονικούς χαρακτήρες με αποτέλεσμα να γίνεται τρομερά δύσκολη η εκτέλεση.
Έτσι λοιπόν Δημήτρη βλέπεις σωστό να ονομάζουμε αυτά τα βιβλία κλασσικά;
Δεύτερον Δημήτρη βλέπεις σωστό να κάνουμε τόσο δύσκολη την ανάγνωση; βοηθούμε έτσι στη διάδοση της ψαλτικής;
Η εργασία του κ. Κωνσταντίνου είναι μοναδική. Σου δίνει δύσκολα κείμενα επεξεργασμένα. Αν και προσωπικά δεν τα πολύ χρησιμοποιώ αυτά τα βιβλία, εντούτοις είναι πολύ πιο εύκολο να ψάλλεις σύμφωνα με τις εκτελέσεις του Πρίγγου.
Μετά λες πως όσοι επεξεργάζονται μουσικά κείμενα γίνονται ανώτεροι από τους μελοποιούς.
Αυτό δεν το βλέπω έτσι, διότι όταν επεξεργάζομαι ένα κείμενο, αυτό γίνεται κατά τη διάρκεια της μελέτης. Το μελετώ το κείμενο σημαίνει το χωρίζω, γράφω χαρακτήρες οι οποίοι μου εξηγούν πως στο συγκεκριμένο σημείο εκτελείται η απόστροφος για παράδειγμα, πως ο ένας, πως ο άλλος χαρακτήρας, γράφω τέλος και κάποιες έλξεις που όπως έχω δει στην πράξη βοηθούν πάρα πολύ ώστε να μη φύγει η βάση άλλα και σου φωτίζουν πολλά σημεία που με μια γρήγορη ματιά μπορεί να μη τα πρόσεχε κανείς.
Καταλήγω λοιπόν, πως το επεξεργασμένο κείμενο είναι ένα κομμάτι πανεύκολο για τους αρχάριους και όχι μόνο, σου ανοίγει την όρεξη να το ψάλλεις γιατί απλά δε λες τίποτα δικό σου. Τα πάντα έχουν το σκοπό τους και την εξήγησή τους. Αυτά θέλει η εκκλησία μας. Απλότητα και όχι δυσκολία τύπου SudoKu. Να σκέφτεσαι να πω αυτή τη θέση ή την άλλη; να καθυστερήσω εδώ το χρόνο, να κάνω εδώ σόλο, να κάνω την τάδε θέση;
Αν είσαι μεγάλος ψάλτης εντάξει ίσως και να μπορείς να το πεις και αλλιώς το κομμάτι. Δε ξέρω και δεν είμαι μεγάλος ψάλτης, ούτε έχω τέτοιο σκοπό, οπότε μένω στα κλασικά και προσπαθώ να τα ψάλω όσο γίνεται καλύτερα και με άνεση ώστε κατά τη διάρκεια των ακολουθιών να είναι όσο λιγότερο γίνεται το μυαλό μου στην εκτέλεση των τροπαρίων. Γι αυτό το λόγο επεξεργαζόμαστε το κείμενο. Γι αυτό το λόγο τα βιβλία του Σ. Καρά είναι κορυφαία. Γιατί δεν έχει γράψει τίποτα δικό του, αλλά σου δίνει έτοιμα κομμάτια που πλέον μπορείς να ψάλλεις με άνεση. Ιδανικά για όλους τους ψάλτες.
Ωστόσο όποτε δεν είναι δυνατό, προσπαθώ να κάνω την επεξεργασία μόνος μου. Ίσως όχι τέλεια, όμως αρκετά καλά για να το ψάλλω στην εκκλησία με όσο γίνεται μεγαλύτερη ευκολία. Για τον ίδιο λόγο δούλεψα του αγίου Φανουρίου το δοξαστικό σε μέλος του αείμνηστου Γεωργίου Σύρκα (+2003).
τελικά θα τρελαθώ τελείως ή καταλαβαίνω άλλα από αυτά που γράφεις .
Ο Καραμάνης τα κατέγραψε αυτά το 1955 τότε είχαμε την πρώτη έκδοση με τα ελάχιστα μέσα που είχε εκείνη την εποχή .
Όλοι οι Θεσσαλονικείς δάσκαλοι καταγράψανε αυτά που ακούσανε στην εποχή τους κυρίως από τον Πρίγγο .
Και είναι αυτοί διαστρεβλωτές του Πρίγγου ;;; ( που ξέρουμε ότι εκτελούσε ένα μάθημα με πολλούς τρόπους και άλλες μουσικές γραμμές που ευτυχώς καταγράφηκαν από αυτούς γιατί δεν καταγράφτηκαν όλα στις εκδόσεις που έκανε ο ίδιος και δεν πρόλαβε ) ....και θεωρείς ανώτερη την εργασία του Κων/νου 60 χρόνια μετά και με τόσες αντιδράσεις από τον ψαλτικό κόσμο ;
ήμαρτον !
Υ.Γ ..χαρίζονται βιβλία Θεσσαλονικέων διδασκάλων και παραδίδονται δωρεάν μαθήματα σε αυτούς που αδυνατούν να τα διαβάσουν.
Last edited: