Διφωνική προσέγγιση και μελωδικές έλξεις

E

emakris

Guest
Κοίτα εδώ τη δική μου απάντηση σε σχετική ερώτηση που τέθηκε στο παρελθόν.

Από αυτό το κείμενο:
3. Στην πράξη πιστεύω ότι ήταν γενικώς ίδιες οι βάσεις των ήχων και παλαιά και σήμερα.

Εδώ κάνετε λάθος, αγαπητέ μου, εάν το "παλαιά" αφορά και την εποχή προ της Αλώσεως. Ιδιαίτερα μάλιστα στο ειρμολογικό γένος έγινε ολόκληρη κοσμογονία. Εκτός εάν εννοείτε την τοποθέτηση των ήχων στη φωνητική έκταση του ψάλτη. Αυτό όμως δεν έχει ιδιαίτερη σημασία για το παλαιό θεωρητικό σύστημα.
Για να τα εξηγήσω όλα αυτά πρέπει να γράψω ολόκληρη "διατριβή". Σιγά-σιγά και στα οικεία θέματα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Συνεπώς, αφού το 1 μόριο είναι μέσα στο περιθώριο ανοχής του αυτιού (πιθανόν να είναι και παραπάνω, στη μελωδική κίνηση της φωνής πάντα, γιατί στην κάθετη συνήχηση και το 1 μόριο ακούγεται έντονα), τότε δεν έχει ιδιαίτερη σημασία εάν το τρίχορδο είναι 21 και όχι 22, αφού πρόκειται για "παρόμοια" διφωνία, όπως εύστοχα παρατηρείτε. Να υποθέσω ότι τα τρίχορδα 20-22 που γνωρίζουμε από τη θεωρία δεν είναι επ' ουδενί λόγω "παρόμοια" διφωνία; Και πόσο ακριβείς μπορούν να είναι οι μετρήσεις, εφόσον, όπως και πάλι εύστοχα παρατηρείτε:



Εύλογα ερωτήματα ενός καλόπιστου παρατηρητή.

Ἡ θεωρητικὴ τεκμηρίωση ὀφείλει νὰ εἶναι ἀκριβὴς. Ἡ πράξη μπορεῖ νὰ διαφέρει ἀναλόγως πρὸς τὴν ἀτομικὴ δυνατότητα.

Καὶ ἡ τρίγραμμη ὑφεσοδίεση (ἀκόμη καὶ ἡ δίγραμμη) δύσκολα ἐπιτυγχάνεται πρακτικῶς, θεωρητικῶς ὄμως σημειώνεται καὶ μάλιστα ἀπὸ συγκεκριμένη μερίδα κατὰ κόρον.
 
E

emakris

Guest
Ἡ θεωρητικὴ τεκμηρίωση ὀφείλει νὰ εἶναι ἀκριβὴς. Ἡ πράξη μπορεῖ νὰ διαφέρει ἀναλόγως πρὸς τὴν ἀτομικὴ δυνατότητα.

Πολύ σωστά. Αυτό που συζητούμε εδώ είναι πού ακριβώς στηρίζεται η θεωρητική τεκμηρίωση!
 

Shota

Παλαιό Μέλος

Δὲν ξέρω πώς τὰ βρῆκες... Ἐγώ μὲ τὸν Α' τρόπο βρῆκα αὐτὰ
:

View attachment 43748
View attachment 43750


Καὶ μὲ τοὺς ΜΟ αὐτὰ:
View attachment 43749

Κοίτα, κατ'αρχήν είναι αυτή η θέση (συγγνώμη, δεν το έδειξα σαφώς :eek: ). Δεν μπορεί ο ΓΑ ταυτόχρονα σε ένα κομμάτι να είναι 169.4 Hz και 136.9 Hz όπως εδώ :D Επίσης με μικρή παραλλαγή μπορείς να «βρείς» και σκληρότερα διαστήματα (εκεί που έκανα τον κύκλο και το spectrum μου φαίνεται εντονότερο και η intensity. Φυσικά δεν είναι "δεύτερος" χρόνος, αλλα ποιος είπε ότι πάντα έτσι κάνει ο π. Δοσίθεος όπως εσύ λες εδώ;).
 

Attachments

  • Fokaeus_Pasan.jpg
    25.1 KB · Views: 6
  • Praat_snapshot.jpg
    182.1 KB · Views: 8

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πολύ σωστά. Αυτό που συζητούμε εδώ είναι πού ακριβώς στηρίζεται η θεωρητική τεκμηρίωση!

Ἡ ἠχητικὴ ἀναπαραγωγὴ εἶναι μετρήσιμη ὅπως δείχνει ὁ Χάρης κάτω φυσικὰ ἀπὸ προϋποθέσεις ποὺ καθορίζουν τὸ ἀξιόπιστο τοῦ ἀποτελέσματος.

Ὅταν ἡ πράξη, τὸ ἄκουσμα μπορεῖ κάτω ἀπὸ τὶς παραπάνω προϋποθέσεις νὰ ἀναλυθεῖ καὶ νὰ ἐνταχθεῖ ἤ νὰ ἐπιβεβαιώσει ἕνα θεωρητικὸ σχήμα τότε καλοδεχούμενη ἡ μέτρηση.

Τὸ ἴδιο ἰσχύει γιὰ κάθε πρωτογενὲς δεδομένο, πηγὴ, χειρόγραφο κλπ. Ἄν δὲν τὸ ἐντάξεις σὲ πλαίσιο μελέτης μὲ βάση ἀρχὲς, καμιὰ θεωρητικὴ τεκμηρίωση δὲν προκύπτει.

Γιὰ τὸ πλαίσιο ἀρχῶν τῆς φασματογράφησης ὁ Χάρης μπορεῖ νὰ ἀπαντήσει, ἄν καὶ νομίζω πὼς καλὸ εἶναι νὰ κρατᾶ καὶ κάτι γιὰ μελλοντικὴ δημοσίευση ...
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Εδώ κάνετε λάθος, αγαπητέ μου, εάν το "παλαιά" αφορά και την εποχή προ της Αλώσεως. Ιδιαίτερα μάλιστα στο ειρμολογικό γένος έγινε ολόκληρη κοσμογονία. Εκτός εάν εννοείτε την τοποθέτηση των ήχων στη φωνητική έκταση του ψάλτη. Αυτό όμως δεν έχει ιδιαίτερη σημασία για το παλαιό θεωρητικό σύστημα.
Για να τα εξηγήσω όλα αυτά πρέπει να γράψω ολόκληρη "διατριβή". Σιγά-σιγά και στα οικεία θέματα.
Όχι, δεν είχα υπόψη μου κάτι συγκεκριμένο και ούτε μιλούσα για προ της Αλώσεως, που η μουσική ήταν αρκετά διαφορετική άλλωστε. Δεν έχω ασχοληθεί όπως εσείς κ. Μακρή και δεν εννοούσα και σπουδαία πράγματα, απ' ό,τι θυμάμαι όταν το έγραψα είχα στο νου μου αυτό που είπατε, δηλ. τη φωνητική έκταση στην πράξη, η οποία όντως δεν έχει ιδιαίτερη σημασία για το παλαιό σύστημα, όπως έχω καταλάβει κι εγώ, οπότε δεν πιστεύω να άλλαξαν και τρομερά πράγματα: ένα μέλος π.χ. που πήγαινε ψηλά, και τότε θα εψάλλετο από μια βολική/χαμηλή σχετικά βάση, όπως σήμερα, ή ο πρώτος τετράφωνος και τότε θα εψάλλετο από υψηλή (έξω) βάση, όπως και σήμερα.

Θα μας ενδιέφερε πάντως ιδιαίτερα η "κοσμογονία" του ειρμολογικού μέλους κ. Μακρή. Αν έχετε γράψει κάτι σχετικό και ευσύνοπτο, όπως το άρθρο για τον Βρυέννιο, ευπρόσδεκτο. Ευχαριστώ για την επισήμανση!
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Αρκετό ενδιαφέρον έχουν και τα διαστήματα του π. Δοσιθέου εδώ.

Αφού όλοι (και ειδικά ο Καράς :D ) έχουν δικες τους θεωρίες, σκέφτηκα να παρουσιάζω και τη δικη μου για τον B' ήχο :D Τα διαστήματα είναι λίγο-πολύ όπως τα έχει η Επιτροπή. Αυτό όμως εν κατάβαση. Εν ανάβαση o ΚE είναι λίγο υψωμένος (μαλακή έλξις ~1.5-2 τμ;). Σκληρά διαστήματα όπως τα έχει ο Καράς δεν ισχύουν κατά κανόνα (εκτος μήπως κάποιων εξαιρέσεων;).

Το μονο πρόβλημα είναι ότι δεν ξέρω αν η θεωρία μου είναι ορθή η όχι :D
 

Attachments

  • Dositheos_TonTrisagion.wav
    1.3 MB · Views: 9
  • Fokaeus_Cheroubikon_B.jpg
    160.6 KB · Views: 12
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Κοίτα, κατ'αρχήν είναι αυτή η θέση (συγγνώμη, δεν το έδειξα σαφώς :eek: ). Δεν μπορεί ο ΓΑ ταυτόχρονα σε ένα κομμάτι να είναι 169.4 Hz και 136.9 Hz όπως εδώ :D
Δὲν καταλαβαίνω τὶ λές. Τά σωστὸ κομμάτι ἔχω φασματογραφημένο στὴν παράθεση πού κάνεις. Αὐτὸ μὲ τό ἀπόσπασμα τοῦ Χερουβικοῦ τοῦ Φωκαέα, ὅπου ο ΓΑ εἶναι περί τὰ 169 Ηz καὶ φασματογράφησα στὸ μην. #78. Η παραπομπή πού δίνεις εἶναι ἀπό τὴν παραλλαγή Β' ἤχου πού φασματογραφήθηκε στὸ μην. #51 καὶ ἔχει χαμηλότερη βάση γι'αὐτὸ καὶ ὁ ΓΑ εἶναι περί τὰ 139 Ηz, ἀλλὰ ἀπό ἐκεῖ στὸ μην. #74 ἔχω ξαναμετρήσει 3 ἐκδοχὲς τοῦ ΚΕ (ὄχι τοῦ ΓΑ).

Επίσης με μικρή παραλλαγή μπορείς να «βρείς» και σκληρότερα διαστήματα (εκεί που έκανα τον κύκλο και το spectrum μου φαίνεται εντονότερο και η intensity.
Ἄν τὸ κοιτάξῃς στὸ δικό μου φασματογράφημα σὲ αὐτὸ τὸ pdf, θὰ δῇς πώς οὐσιαστικὰ φασματογράφησες ἔνα κατιόντα λαρυγγισμό τοῦ π. Δοσιθέου, πού ἄν τὸ ἀκούσῃς μόνο ὁ φθόγγος ΓΑ δὲν εἶναι. :rolleyes: Παραθέτω τὸν Γα πού μέτρησα, ἀκριβῶς δίπλα μπροστὰ εἶναι πού μέτρησες ἐσύ (δηλαδή τὴν λακκοῦβα). :confused:

View attachment Dositheos_B_Pasan_GA.jpg

Μόνο πού ἔτσι ἐπιστημονική δουλειά δὲν γίνεται, γι αὐτό μέτρησα καὶ τὰ Middle Average (ΜΑ), ὅπου τέτοια ἀκραῖα φαινόμενα ἐξαλείφονται...


Φυσικά δεν είναι "δεύτερος" χρόνος, αλλα ποιος είπε ότι πάντα έτσι κάνει ο π. Δοσίθεος όπως εσύ λες εδώ;).
Δὲν γράφω ὅτι τὸ κάνει πάντα ἀλλὰ ὅτι εἶναι τὸ χαρακτηριστικό τῆς ἐκφορᾶς τὼν φθόγγων, ἀπὸ τὸν συγκεκριμένο ἑρμηνευτὴ. Πάντως, κάποια μέθοδο πρέπει νὰ ἀκολουθῇς, δὲν μπορεῖς νὰ παίρνῃς ἀπὸ κάθε φθόγγο τὸ σημεῖο πού σὲ βολεύει.

Αφού όλοι (και ειδικά ο Καράς :D ) έχουν δικες τους θεωρίες, σκέφτηκα να παρουσιάζω και τη δικη μου για τον B' ήχο :D Τα διαστήματα είναι λίγο-πολύ όπως τα έχει η Επιτροπή. Αυτό όμως εν κατάβαση. Εν ανάβαση o ΚE είναι λίγο υψωμένος (μαλακή έλξις ~1.5-2 τμ;). Σκληρά διαστήματα όπως τα έχει ο Καράς δεν ισχύουν κατά κανόνα (εκτος μήπως κάποιων εξαιρέσεων;).

Κάπως ἔτσι εἶναι, μόνο πού καὶ ὁ ΓΑ ἔχει παρόμοιά ἕλξη. Ἀλλὰ κάποιοι ἑρμηνευτὲς (ὅπως καὶ ὁ π. Δοσίθεος), σὲ ὠρισμένα τοὐλάχιστον μαθήματα πού διφωνοῦν συχνά, ἐκτελοῦν Ὅμοιες Διφωνίες, γιὰ νὰ τούς βγαίνουν καί ἀπό ΒΟΥ καὶ ἀπό ΔΙ ἴδια διαστήματα καὶ νὰ μποροῦν νὰ γίνουν σωστὰ ὅλες οἱ μεταβολές, γιατὶ ἄς μήν ξεχνᾶμε πώς μὲ τὰ διαστήματα τῆς Ἐπιτροπῆς ἀπὸ ΒΟΥ δὲν ἔχεις καθαρό 4/χορδο, ἄρα σὲ φθορὰ μαλακοῦ χρώματος πού γράφει ΒΟΥ, θὰ ἔχεις πρόβλημα. Καί στὸν Ἰάκωβο (πού ὁ π. Δοσίθεος εἶχε ἀδυναμία), αὐτὸ γίνεται συχνά.

χς
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Συνεπώς, αφού το 1 μόριο είναι μέσα στο περιθώριο ανοχής του αυτιού (πιθανόν να είναι και παραπάνω, στη μελωδική κίνηση της φωνής πάντα, γιατί στην κάθετη συνήχηση και το 1 μόριο ακούγεται έντονα), τότε δεν έχει ιδιαίτερη σημασία εάν το τρίχορδο είναι 21 και όχι 22,
Ἴσως εἶναι, ἀλλὰ ἐδω μιλᾶμε γιὰ διαφορά 2 μορίων (3/χορδα 20 καὶ 22 τμ.) πού πρέπει νὰ ἐμφανίζεται καὶ στὸ 4/χορδο (ΒΟΥ-ΚΕ 28 τμ.) ποὺ εἶναι μεγέθη ἀκουστὰ καί μετρήσιμα. Ὅταν μετρᾶς τὸ ΒΟΥ-ΚΕ γύρω στὸ 30 καὶ τὰ τρίχορδα μὲ διαφορὰ μικρότερη τοῦ 1 τμ. πρέπει νὰ ἀποδεχθῇς πώς ὁ ἑρμηνευτὴς ὅμοια διφωνία θέλει νὰ πῇ.

"...αφού πρόκειται για "παρόμοια" διφωνία, όπως εύστοχα παρατηρείτε. Να υποθέσω ότι τα τρίχορδα 20-22 που γνωρίζουμε από τη θεωρία δεν είναι επ' ουδενί λόγω "παρόμοια" διφωνία;
Τὸ "παρόμοια διφωνία", ἔχει νόημα (γιὰ μένα τοὐλάχιστον) μόνο ὥς πρός τἠν "ὅμοια διφωνία", ἀπό τὴν ὁποία προκύπτει καὶ στήν ὁποία ἀναφέρεται. Δηλαδή, σὲ κάποιες τριφωνικές θέσεις οἱ διφωνίες μπορεῖ νὰ μὴν εἶναι ἴσες, ἀνεξάρτητα ἄν μεγαλύτερη θὰ εἶναι ἡ ΒΟΥ-ΔΙ ἤ ἡ ΔΙ-ΖΩ. Θὰ εἶναι δηλαδή κάτι προσωρινὸ, γιὰ νὰ δείξει τήν κίνηση τῆς μελωδίας σὲ ἕνα 4/χορδο, μπορεῖ νὰ τό μετρήσουμε κάπου, ἀλλὰ δὲν θὰ εἶναι ὁ κανόνας.

Και πόσο ακριβείς μπορούν να είναι οι μετρήσεις, εφόσον, όπως και πάλι εύστοχα παρατηρείτε:
Ἔχει μεγάλη σημασία νὰ ὑπολογίζουμε καὶ τὸν ἀκουστικό παράγοντα, κι ὄχι νὰ μετρᾶμε μόνο μὲ τὸ ...μάτι!
Ἄν θέλουμε νὰ βροῦμε σχεδὸν τὸν ἀκριβῆ τόνο (μὲ προσέγγιση < 0,5 τμ.), ὀφείλουμε νὰ ἐπιβεβαιώνουμε καὶ μὲ τὸ αὐτὶ (ἄν διαθέτουμε) τό ἀπόσπασμα πού μετρᾶμε, σὲ σχέση μὲ τὸν συνολικό φθόγγο, ὥστε νὰ μήν ξεγελαστοῦμε, ἀπό τὴν ἐικόνα τοῦ φάσματος καὶ διαλέξουμε λάθος σημεῖο. Ἀλλιῶς, μιά σίγουρη λύση εἶναι ὁ Μέσος Ὅρος ὁλόκληρου τοῦ φθόγγου, ἀλλὰ τότε πρέπει νὰ πάρῃς σὲ ὅλους τοὺς φθόγγους πού μετρᾶς τὸν ΜΟ. Ὅλα αὐτὰ ὅπως βλέπετε, χρησιμοποιοῦνται γιὰ νὰ ἀνεβάσουν τὴν ἀκρίβεια τῶν μετρήσεων.

Χάρης
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Αρκετό ενδιαφέρον έχουν και τα διαστήματα του π. Δοσιθέου εδώ.

Αφού όλοι (και ειδικά ο Καράς :D ) έχουν δικες τους θεωρίες, σκέφτηκα να παρουσιάζω και τη δικη μου για τον B' ήχο :D Τα διαστήματα είναι λίγο-πολύ όπως τα έχει η Επιτροπή. Αυτό όμως εν κατάβαση. Εν ανάβαση o ΚE είναι λίγο υψωμένος (μαλακή έλξις ~1.5-2 τμ;). Σκληρά διαστήματα όπως τα έχει ο Καράς δεν ισχύουν κατά κανόνα (εκτος μήπως κάποιων εξαιρέσεων;).

Το μονο πρόβλημα είναι ότι δεν ξέρω αν η θεωρία μου είναι ορθή η όχι :D

Η πράξη μάλιστα δεν είναι τόσο ομαλή :D Μερικές φορες μου φαίνεται ότι οι ψάλτες εκτελούν διφωνίες 8-12 (7-12 του Χρυσανθου, ελάχιστος+μείζον), δείτε λ.χ. παραλλαγή από τον π. Δανιήλ, δεύτερη κατάβαση από τον NH προς τον ΔΙ. Στο μέλος όμως ο ίδιος στη ίδια κατάβαση φαίνεται να κάνει διαφορετικά διαστήματα με το μεγαλύτερο ΖΩ-KE, όπως και ο γερο-Δοσιθεος (βλ. επίσης εδώ που τα τρίχορδα είναι πάλι μικρότερα από το 21).
 

Attachments

  • SynArchangelois_Excerpt1.wav
    2.8 MB · Views: 21
  • SynArchangelois excerpt1 melos.wav
    3.1 MB · Views: 20
  • Dositheos Syn archangelois excerpt1.wav
    2.9 MB · Views: 18
  • SynArchangelois_B.tif
    75.8 KB · Views: 4

haris1963

παλαιότατο μέλος
Η πράξη μάλιστα δεν είναι τόσο ομαλή :D Μερικές φορες μου φαίνεται ότι οι ψάλτες εκτελούν διφωνίες 8-12 (7-12 του Χρυσανθου, ελάχιστος+μείζον), δείτε λ.χ. παραλλαγή από τον π. Δανιήλ, δεύτερη κατάβαση από τον NH προς τον ΔΙ.
Ὁπωσδήποτε, θὰ βροῦμε καὶ παρεκκλίσεις ἀπὸ τὰ διαστήματα "ἀναφορᾶς", ἀλλὰ σὲ ἐμᾶς ἐπαφίεται νὰ βροῦμε τούς κατάλληλους φθόγγους γιὰ φασματογράφηση, ὥστε νὰ ἔχουν ἀξιοπιστία τὰ ἀποτελέσματὰ μας. Στὸ παράδειγμα μὲ τὴν παραλλαγή λ.χ. ἀπὸ τὸν γερο-Δανιήλ, ὁ Κε ἐμφανίζεται 5 φορές καὶ ἄν διαλέξουμε νὰ φασματογραφήσουμε αὐτὸν πού προτείνεις ἐσύ, θὰ πάρουμε "εἰκονικό" τονικὸ ὕψος τοῦ ΚΕ, ἀφοῦ εἶναι ἐν καταβάσει σὲ τριφωνική θέση, ἄρα ἕλκεται πρὸς τὰ κάτω. Ὅπως βλέπουμε στούς κόκκινους κύκλους, οἱ θέσεις τοῦ ΚΕ σὲ ὅλες τὶς ἄλλες περιπτώσεις εἶναι ψηλότερα, μὲ μέσο ὅρο πού δίνει ΚΕ γύρω στὰ 158 Hz

View attachment Daniel_SynArxag_Parallagi_KE.jpg

...ΔΙ-ΚΕ ~9,28 τμ., ἀφοῦ μὲ τὸν ἴδιο τρόπο βροῦμε τὸν ΔΙ περὶ τὰ 144,5 Hz

View attachment Daniel_SynArxag_Parallagi_DI.jpg

...KE-ZΩ ~11,68 τμ., μὲ τὸν ΖΩ νὰ ἔχῃ Μ.Ο. στὰ 176,8 Hz

View attachment Daniel_SynArxag_Parallagi_ZW.jpg

...ἐνῶ μὲ τὸ ἴδιο τρόπο παίρνουμε ΓΑ στὰ 128,7 Hz καὶ BOY στὰ 117,8 Hz, ὥστε ΓΑ-ΔΙ ~12,03 καὶ ΒΟΥ-ΓΑ ~9,19

View attachment Daniel_SynArxag_Parallagi_GA.jpg View attachment Daniel_SynArxag_Parallagi_VOU.jpg

καὶ τέλος τὸν ΝΗ πού δίνει Μ.Ο. ὕψους τὰ 191,8 Ηz καὶ τὸ ΖΩ-ΝΗ ~8,46

View attachment Daniel_SynArxag_Parallagi_NH.jpg

Στόν πίνακα πού ἀκολουθεῖ, εἶναι συγκεντρωμένες ὅλες οἱ τιμές αὐτὲς ἐνῶ φαίνονται τὰ (σχεδόν) ὅμοια 3/χορδα και 4/χορδα. Μάλιστα τὸ ΒΟΥ-ΚΕ ὅπως ἔγραφα σὲ προηγούμενο μήνυμα, τυχαίνει ἐδῶ νὰ εἶναι ἐλαφρῶς μεγαλύτερο (περί τὸ ~1 τμ.), ἀπὸ τὸ ΔΙ-ΝΗ πού εἶναι κὰπως μικρό, καθώς ὁ ψηλότερος φθόγγος ΝΗ "πατιέται" (ἴσως καί τυχαῖα) ἀπό τὸν γ. Δανιήλ, κὰπως μαλακά καὶ χαμηλά.

View attachment Daniel_SynArxag_Parallagi_Excel.jpg

Στο μέλος όμως ο ίδιος στη ίδια κατάβαση φαίνεται να κάνει διαφορετικά διαστήματα με το μεγαλύτερο ΖΩ-KE, όπως και ο γερο-Δοσιθεος (βλ. επίσης εδώ που τα τρίχορδα είναι πάλι μικρότερα από το 21).
Δὲν βρῆκα τὸν χρόνο νὰ τὰ κοιτάξω (ἐπιφυλάσσομαι), εἶναι πιθανόν νὰ ἔχῃς καὶ δίκιο, γιατὶ ἐπαναλαμβάνω εἶναι μιά τριφωνική θέση καὶ ὄχι ἀντιπροσωπευτική τῶν διαστημάτων τοῦ μέλους. Πάντως, μὲ τὸ αὐτὶ ἀκούω τὸν π. Δοσίθεο νὰ λέῃ χαμηλό ΒΟΥ καὶ μαλακά διαστήματα, ἄρα ὅμοιες διφωνίες. Σὲ κάθε περίπτωση, πρέπει νά μετριοῦνται ὅλοι οἱ φθόγγοι, ἀπὸ ἕνα μεγαλύτερο ἀπόσπασμα, στὴ συγκεκριμένη περίπτωση ὄχι μόνο ἀπὸ τὴν 2η κατάβαση, ἀλλὰ ἀπὸ ὅλο τὸ ἠχητικὸ πού ἐπισυνάπτεις, γιὰ νὰ μποροῦν νὰ βγοῦν οὐσιαστικὰ συμπεράσματα καί ἀξιόπιστες μετρήσεις. Ἀλλιῶς, σὲ μιὰ μόνο μικρή, ἀνιοῦσα ἤ κατιοῦσα κίνηση, μπορεῖ νὰ βγοῦν πολύ παράξενα ἀποτελέσματα..!

χς
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Ὁπωσδήποτε, θὰ βροῦμε καὶ παρεκκλίσεις ἀπὸ τὰ διαστήματα "ἀναφορᾶς", ἀλλὰ σὲ ἐμᾶς ἐπαφίεται νὰ βροῦμε τούς κατάλληλους φθόγγους γιὰ φασματογράφηση, ὥστε νὰ ἔχουν ἀξιοπιστία τὰ ἀποτελέσματὰ μας. Στὸ παράδειγμα μὲ τὴν παραλλαγή λ.χ. ἀπὸ τὸν γερο-Δανιήλ, ὁ Κε ἐμφανίζεται 5 φορές καὶ ἄν διαλέξουμε νὰ φασματογραφήσουμε αὐτὸν πού προτείνεις ἐσύ, θὰ πάρουμε "εἰκονικό" τονικὸ ὕψος τοῦ ΚΕ, ἀφοῦ εἶναι ἐν καταβάσει σὲ τριφωνική θέση, ἄρα ἕλκεται πρὸς τὰ κάτω. Ὅπως βλέπουμε στούς κόκκινους κύκλους, οἱ θέσεις τοῦ ΚΕ σὲ ὅλες τὶς ἄλλες περιπτώσεις εἶναι ψηλότερα, μὲ μέσο ὅρο πού δίνει ΚΕ γύρω στὰ 158 Hz

View attachment 43854

...ΔΙ-ΚΕ ~9,28 τμ., ἀφοῦ μὲ τὸν ἴδιο τρόπο βροῦμε τὸν ΔΙ περὶ τὰ 144,5 Hz

View attachment 43855

...KE-ZΩ ~11,68 τμ., μὲ τὸν ΖΩ νὰ ἔχῃ Μ.Ο. στὰ 176,8 Hz

View attachment 43856

...ἐνῶ μὲ τὸ ἴδιο τρόπο παίρνουμε ΓΑ στὰ 128,7 Hz καὶ BOY στὰ 117,8 Hz, ὥστε ΓΑ-ΔΙ ~12,03 καὶ ΒΟΥ-ΓΑ ~9,19

View attachment 43857 View attachment 43858

καὶ τέλος τὸν ΝΗ πού δίνει Μ.Ο. ὕψους τὰ 191,8 Ηz καὶ τὸ ΖΩ-ΝΗ ~8,46

View attachment 43859

Στόν πίνακα πού ἀκολουθεῖ, εἶναι συγκεντρωμένες ὅλες οἱ τιμές αὐτὲς ἐνῶ φαίνονται τὰ (σχεδόν) ὅμοια 3/χορδα και 4/χορδα. Μάλιστα τὸ ΒΟΥ-ΚΕ ὅπως ἔγραφα σὲ προηγούμενο μήνυμα, τυχαίνει ἐδῶ νὰ εἶναι ἐλαφρῶς μεγαλύτερο (περί τὸ ~1 τμ.), ἀπὸ τὸ ΔΙ-ΝΗ πού εἶναι κὰπως μικρό, καθώς ὁ ψηλότερος φθόγγος ΝΗ "πατιέται" (ἴσως καί τυχαῖα) ἀπό τὸν γ. Δανιήλ, κὰπως μαλακά καὶ χαμηλά.

View attachment 43860

Δὲν βρῆκα τὸν χρόνο νὰ τὰ κοιτάξω (ἐπιφυλάσσομαι), εἶναι πιθανόν νὰ ἔχῃς καὶ δίκιο, γιατὶ ἐπαναλαμβάνω εἶναι μιά τριφωνική θέση καὶ ὄχι ἀντιπροσωπευτική τῶν διαστημάτων τοῦ μέλους. Πάντως, μὲ τὸ αὐτὶ ἀκούω τὸν π. Δοσίθεο νὰ λέῃ χαμηλό ΒΟΥ καὶ μαλακά διαστήματα, ἄρα ὅμοιες διφωνίες. Σὲ κάθε περίπτωση, πρέπει νά μετριοῦνται ὅλοι οἱ φθόγγοι, ἀπὸ ἕνα μεγαλύτερο ἀπόσπασμα, στὴ συγκεκριμένη περίπτωση ὄχι μόνο ἀπὸ τὴν 2η κατάβαση, ἀλλὰ ἀπὸ ὅλο τὸ ἠχητικὸ πού ἐπισυνάπτεις, γιὰ νὰ μποροῦν νὰ βγοῦν οὐσιαστικὰ συμπεράσματα καί ἀξιόπιστες μετρήσεις. Ἀλλιῶς, σὲ μιὰ μόνο μικρή, ἀνιοῦσα ἤ κατιοῦσα κίνηση, μπορεῖ νὰ βγοῦν πολύ παράξενα ἀποτελέσματα..!

χς

Να κάνουμε MO με τον KE δεν μου φαίνεται λογικό αφού ο KE είναι κινούμενος φθόγγος (άλλος εν ανάβαση, άλλος εν κατάβαση, ~ 9-10 σε θέσεις του στιλ ΖΩ-KE-ΖΩ κτλ.). Ο MO δεν μας λέει εδώ κάτι σημαντικό. Τότε γιατί να μην το κάνουμε και με τον ΖΩ εν τους διατονικούς ηχους (με το αποτέλεσμα ότι KE-ΖΩ ~ 8 κατά κανόνα; :eek:).

Ένα πρόβλημα που βλέπω εγώ είναι ότι δεν αναγνωρίζεις σημαντική ακουστική διαφορα μεταξύ τον ελασσονα και τον ελάχιστο, ενώ εγώ διαπίστωσα (δεν ξέρω κατά λάθος η όχι) ότι ο π. Δανιήλ κάνει το ΖΩ-NH κάτι σαν ~ 7.5-8 τμ. (μερικές φορες; συστηματικά;) και το ΔΙ-KE σαν ~ 9.5 τμ. (με το αποτέλεσμα ΔΙ 10 KE 12 ΖΩ 8 NH όπως το λένε ο Χουρμούζιος και ο Φωκαεύς), άλλες φορες όμως το ΔΙ-KE είναι ακόμα μικρότερο.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Να κάνουμε MO με τον KE δεν μου φαίνεται λογικό αφού ο KE είναι κινούμενος φθόγγος (άλλος εν ανάβαση, άλλος εν κατάβαση, ~ 9-10 σε θέσεις του στιλ ΖΩ-KE-ΖΩ κτλ.). Ο MO δεν μας λέει εδώ κάτι σημαντικό. Τότε γιατί να μην το κάνουμε και με τον ΖΩ εν τους διατονικούς ηχους (με το αποτέλεσμα ότι KE-ΖΩ ~ 8 κατά κανόνα; :eek:).
Αυτό που γράφεις ισχύει για όσους, όντως κάνουν κάποια έλξη στον ΚΕ, όπως ο π. Δοσίθεος και ο Ναυπλιώτης ίσως κάποιες φορές. Ο π. Δανιήλ όπως φαίνεται κι από το πρώτο στη σειρά συνημμένο στο μήνυμά μου, ψάλλει όλα σχεδόν τα ΚΕ στο ίδιο σημείο, εκτός ίσως την 3η φορά, πού είναι λίγο χαμηλότερα, λόγω της κατάβασης μέσα σε τριφωνική θέση (όπου χρησιμοποιεί διαστήματα του πλαγίου του). Γενικά, η εκτέλεση του ΚΕ στον Β' δεν μοιάζει σε τίποτα με του ΖΩ στους διατονικούς. Στον Β' ήχο, η κίνηση (όπου υπάρχει) είναι πολύ μικρότερη και γίνεται περισσότερο για να δείξει αν το μέλος διφωνεί ή τριφωνεί. Λ.χ. το τελευταίο (5ο) ΚΕ στο απόσπασμα εκτελείται ψηλά, αν και βρίσκεται σε ανεβοκατάβαση, γιατί γίνεται κορυφή του 4/χόρδου ΒΟΥ-ΚΕ. Ο Ναυπλιώτης πάλι σε αντίστοιχες θέσεις το εκτελεί πάντα 9άρι (βλέπε Δύναμις Συνειθισμένον), γιατι λέει πάντα και μεγάλο ΓΑ-ΒΟΥ.
Ένα πρόβλημα που βλέπω εγώ είναι ότι δεν αναγνωρίζεις σημαντική ακουστική διαφορα μεταξύ τον ελασσονα και τον ελάχιστο, ενώ εγώ διαπίστωσα (δεν ξέρω κατά λάθος η όχι) ότι ο π. Δανιήλ κάνει το ΖΩ-NH κάτι σαν ~ 7.5-8 τμ. (μερικές φορες; συστηματικά;) και το ΔΙ-KE σαν ~ 9.5 τμ. (με το αποτέλεσμα ΔΙ 10 KE 12 ΖΩ 8 NH όπως το λένε ο Χουρμούζιος και ο Φωκαεύς), άλλες φορες όμως το ΔΙ-KE είναι ακόμα μικρότερο.
Ναι, αλλά με χρυσανθινούς λόγους η διαφορά τους είναι αμελητέα, γι αυτό κι ο Χουρμούζιος, αν και σε κάποιο θεωρητικό του γράφει τους αριθμους που επικαλείσαι, συνεχίζει να ομιλεί για Όμοια Διφωνία. Βέβαια, δεν υποστηρίζω ότι τα διαστήματα είναι πάντα 9-12-9-12, αλλά ότι σε αυτή την κλίμακα αναφέρονται. Αν κάπου το ΔΙ-ΚΕ γίνει, ας πούμε 8 ή και λιγότερο, λόγω της κίνησης σε 3/φωνική θέση (διαστήματα πλ. Β') και λίγο παρακάτω γίνει 9 ή και 10, για να εξασφαλίσαι ο ερμηνευτής το καθαρό 4/χορδο (κατιόντως) ΚΕ-ΒΟΥ, εκεί πού θα χωρέσει η λογική του ελάχιστου και του ελάσσονα της Επιτροπής;

Σε διφωνική θέση ο ΖΩ πάλι βρίσκεται χαμηλά, ώστε ΖΩ-ΝΗ να είναι 9 ή και 10, ενώ το ΖΩ-ΝΗ πάλι σε θέση 3/φωνική θέση μπορεί να γίνει 8 ή και λιγότερο. Με ποιά λογική να καταλήξω πώς η ΒΑΣΙΚΗ κλίμακα στό Δ-ΝΗ' είναι 8-14-8 ή 10-12-8;
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Το ίδιο απόσπασμα από τον π. Δανιήλ, αλλα τώρα άλλο σημείο. Εδώ νομίζω πως έχουμε ΔΙ 9.5 KE 12.25 ΖΩ 7.5 NH (πρέπει να είναι αυτό που θέλουν να πει ο Χουρμούζιος με τον Φωκαέα οι οποιοι σε υπολογισμούς τους δεν νομίζω πως εχρησιμοποιούσαν τους λόγους του Χρυσανθου (δεν υπάρχει κανένα απόδειξη) όπως προφανώς δεν το έκανε και ο Mishaqa).
 

Attachments

  • examples.tif
    113.6 KB · Views: 4

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Δεν παίζουν ρόλο τα μεγέθη των διαστημάτων αλλά η αναλογία και η θέση τους μέσα σε μια τρίτη.
Τις καταβασίες "Βοηθός και σκεπαστής", για παράδειγμα, ο Στανίτσας τις λέει με δι-ζω>δι-βου αλλού μπορεί να τις λέει ή αυτός ή κάποιος άλλος με δι-ζω<δι-βου(βλέπε Καππές "Ποίοις ευφημιών"). Σημασία έχει να ακούγεται η ποιότητα του δευτέρου ήχου.
Σημασία έχει η λογική και η χρήση του συστήματος της όμοιας διφωνίας να υφαίνει δηλαδή τα υπόλοιπα συστήματα, τετράχορδα και πεντάχορδα.

Οι φασματογραφήσεις πάντως αλλά και μια απλή παρατήρηση με έναν τονοδότη δείχνουν ότι ο μέσος όρος στο χρωματικό γένος είναι η όμοια διφωνία.

Η όμοια διφωνία όπως είπα και στο συνέδριο είναι σαν την αριστοτέλεια αρετή. Βρίσκεται στο μέσον αλλά δεν σημαίνει ότι είναι ίση με το μέσον. Ο μέσος όρος όλων των ακροτήτων είναι στο μέσον.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Το ίδιο απόσπασμα από τον π. Δανιήλ, αλλα τώρα άλλο σημείο. Εδώ νομίζω πως έχουμε ΔΙ 9.5 KE 12.25 ΖΩ 7.5 NH
Shota, σὲ αὐτὸ ἤδη σοῦ ἀπάντησα:
δεν υποστηρίζω ότι τα διαστήματα είναι πάντα 9-12-9-12, αλλά ότι σε αυτή την κλίμακα αναφέρονται. Αν κάπου το ΔΙ-ΚΕ γίνει, ας πούμε 8 ή και λιγότερο, λόγω της κίνησης σε 3/φωνική θέση (διαστήματα πλ. Β') και λίγο παρακάτω γίνει 9 ή και 10, για να εξασφαλίσαι ο ερμηνευτής το καθαρό 4/χορδο (κατιόντως) ΚΕ-ΒΟΥ, εκεί πού θα χωρέσει η λογική του ελάχιστου και του ελάσσονα της Επιτροπής;Σε διφωνική θέση ο ΖΩ πάλι βρίσκεται χαμηλά, ώστε ΖΩ-ΝΗ να είναι 9 ή και 10, ενώ το ΖΩ-ΝΗ πάλι σε θέση 3/φωνική θέση μπορεί να γίνει 8 ή και λιγότερο. Με ποιά λογική να καταλήξω πώς η ΒΑΣΙΚΗ κλίμακα στό Δ-ΝΗ' είναι 8-14-8 ή 10-12-8;
Γενικά, ἄν δὲν θέλῃς νὰ κατανοήσῃς μὲ ποιά λογική καὶ μεθοδολογία δουλεύω, πιστεύω πώς δὲν ἔχει νόημα νὰ συνεχίσουμε αὐτη τὴν κουβέντα. Ἔγραψε κι ὀ Βαγγέλης πιό πάνω. Τό θέμα δὲν εἶναι νά παίρνουμε μιά μέτρηση ἐδῶ (σὲ τριφωνία), μιὰ ἐκεῖ (σὲ διφωνία) καὶ νὰ μετρᾶμε πότε 8 πότε 9 καὶ πότε 10, ἐξήγησα γιατὶ.

(πρέπει να είναι αυτό που θέλουν να πει ο Χουρμούζιος με τον Φωκαέα οι οποιοι σε υπολογισμούς τους δεν νομίζω πως εχρησιμοποιούσαν τους λόγους του Χρυσανθου (δεν υπάρχει κανένα απόδειξη) όπως προφανώς δεν το έκανε και ο Mishaqa).
Καὶ σὲ αὐτὸ σοῦ ἀπάντησα:
...ο Χουρμούζιος, αν και σε κάποιο θεωρητικό του γράφει τους αριθμούς που επικαλείσαι, συνεχίζει να ομιλεί για Όμοια Διφωνία.
Ἐπιπλέον, ἔχουμε ἀπόδειξη ὅτι ἄκουγαν τούς λόγους αὐτούς, ἐνῶ σίγουρα δὲν ἔχουμε καμμιὰ ἀπόδειξη ὅτι μποροῦσαν νὰ ἀκούσουν τό 7 ἤ τὸ 9, τὰ ἔχω γράψει χίλιες φορές στόν Θεοτοκᾶτο αὐτὰ, δὲν ὑπάρχει λόγος νὰ τὰ ξαναλέω. Ὅπως καὶ γιὰ τὸ πόση σχέση μπορεῖ νὰ εἶχε μὲ τὴν καθ' ἡμᾶς μουσική ὁ Mishaqa. Λέει κι ὁ Χρύσανθος στὴ γνωστή ὑποσημείωση, πώς κανένα ἔθνος δὲν ἔχει τὸ μαλακό χρῶμα τῶν ὅμοιων διφωνιῶν, ἀλλὰ ποιός ἀκούει;

Σταματῆστε ἐπιτέλους, νὰ βλέπετε τή μουσική σὰν ἀριθμούς: λόγους ἄκουγαν, ἀτυχής ἦταν ἡ ἐπιλογή τῶν ἀριθμῶν ἀπὸ τὸν Χρύσανθο. Δὲν μποροῦσε νὰ ἀλλάξει ὀ Χουρμούζιος μόνο γιὰ τὸν Β' ἦχο τά διαστήματα σὲ 8-12-8 (ρωτάει κι ὀ κ. Μακρῆς κάπου), ὅπως πρότειναν κατόπιν Ἀγαθοκλῆς, Ducoudray κ.λ.π., γιατὶ ἔκανε μεταγραφικὸ ἔργο. Τί θὰ ἔβγαζε δηλαδή μετά, τὸ ΔΙ-ΓΑ-ΒΟΥ τοῦ Β' ἤχου διαφορετικό ἀπὸ αὐτὸ τοῦ λεγέτου ἤ τοῦ Α' ἤχου
(σὰν τὸν Καρᾶ); Ἤ νὰ ἄλλαζε ὁλόκληρη τῆν κλίμακα; Ἐμφανῶς, δὲν εἶχε τέτοιες προτεραιότητες καὶ συνέχισε νὰ ὁμιλῇ καί νὰ ἐξηγῇ μὲ τόν ἴδιο τρόπο: Κοινά διαστήματα ΔΙ-ΓΑ-ΒΟΥ μεταξύ διατόνου καὶ μαλακοῦ χρώματος καὶ χρήση τῆς ὅμοιας διφωνίας, ὅπου εἴτε ἀπὸ ΒΟΥ, εἴτε ἀπό ΔΙ, εἴτε ἀπό ΝΗ κ.λ.π. ἔχουμε κοινά διαστήματα, ἀλλὰ μὲ καθαρό 4/χορδο καὶ 5/χορδο.

Αὐτὰ. Μὲ τό θέμα θά ἀσχοληθῶ, γιὰ νὰ ἐξετάσω τὴν περίπτωση νὰ ὑπάρχῃ διαφορετική παράδοση διαστημάτων, σὲ ψάλτες ἀπό Σμύρνη καὶ μαθητές Βινάκη (Περπινιᾶς, Χατζησταμάτης, Λαγοῦρος κ.λ.π.), ὅπως πρότεινε ὁ Γιάννης ὁ Ἀρβανίτης, αὐτό ἔχει κάποιο νόημα. Τὰ ὑπόλοιπα, εἶναι γιὰ νὰ χάνουμε τὸν χρόνο μας καὶ μᾶλλον δὲν ἐνδιαφέρουν καὶ πολύ κόσμο. Οἱ ἀπόψεις καταγράφηκαν, νομίζω.

ΧΣ
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
OK, παύω να γράφω.
Κι αν παύσουν όλοι, τότε το φόρουμ πάει περίπατο.
Επειδή το πρότεινε ο Χάρης στον πρόλογο και επίλογο του προηγούμενου άρθρου θα παύσουμε να συζητάμε;

Θα συνεχίσω εγώ με καμιά ουτοπία. αλλά για να γίνεται και συζήτηση.

Στον β' ήχο ο ζω είναι στη θέση του (και κάπως πιο κάτω, νομίζω, από ότι τον λέει ο π. Δανιήλ).
Και να τον πεις παραπάνω δεν χάθηκε ο κόσμος αφού ο β' και ο πλάγιός του συμπίπτουν αρκετά πολλές φορές.

Ερευνήστε για παράδειγμα με τους φασματοδείκτες αν οι μεγάλοι ψάλτες στην χρωματική δοξολογία του Γρηγορίου πλ δ ψάλλουν β ή πλβ.

Αν και δεν πιστεύω τόσο σε αυτούς (τους φασματοδείκτες) αφού ήμουν από τους πρώτους που τους χειρίστηκε (βλέπε υποδείξεις μου στο φόρουμ) και από τους πρώτους που τους παράτησε γιατί πιστεύω στο αυτί , στο άκουσμα.
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
OK, παύω να γράφω.
Κι αν παύσουν όλοι, τότε το φόρουμ πάει περίπατο.
Επειδή το πρότεινε ο Χάρης στον πρόλογο και επίλογο του προηγούμενου άρθρου θα παύσουμε να συζητάμε;
Γιὰ σιγά ρὲ παιδιά! Τὸ μόνο πού εἶπα εἶναι πώς οἰ ἀπόψεις γιὰ τὸ συγκεκριμένο θέμα καταγράφηκαν καὶ πώς ἐγώ προσωπικά δὲν θέλω νὰ συνεχίσω, γιατὶ ἐπαναλαμβάνομαι. Ὑπάρχουν γιὰ φασματογραφήσεις, ἕνα σωρό ἄλλες περιπτώσεις νὰ δουλέψουμε καὶ νά συζητήσουμε, ἀκόμα καὶ ὅσον ἀφορᾶ τὸ μαλακό χρῶμα ὄπως αὐτή:
... νὰ ἐξετάσω τὴν περίπτωση νὰ ὑπάρχῃ διαφορετική παράδοση διαστημάτων, σὲ ψάλτες ἀπό Σμύρνη καὶ μαθητές Βινάκη (Περπινιᾶς, Χατζησταμάτης, Λαγοῦρος κ.λ.π.), ὅπως πρότεινε ὁ Γιάννης ὁ Ἀρβανίτης,

ἤ αὐτή:
Ερευνήστε για παράδειγμα με τους φασματοδείκτες αν οι μεγάλοι ψάλτες στην χρωματική δοξολογία του Γρηγορίου πλ δ ψάλλουν β ή πλβ.

Χάρης
 
E

emakris

Guest
Λέει κι ὁ Χρύσανθος στὴ γνωστή ὑποσημείωση, πώς κανένα ἔθνος δὲν ἔχει τὸ μαλακό χρῶμα τῶν ὅμοιων διφωνιῶν, ἀλλὰ ποιός ἀκούει;

Σε ποια υποσημείωση αναφέρεστε;

Ἐπιπλέον, ἔχουμε ἀπόδειξη ὅτι ἄκουγαν τούς λόγους αὐτούς...

Από πού προκύπτει αυτό;
 
Last edited:
Top