Αγαπητοί συνάδελφοι,
εύχομαι να είστε καλά!
Με χαρά μοιράζομαι μαζί σας το άρθρο μου με τίτλο "Chrysanthine theoretical thought and notation system-The relation between Orality and Textuality", το οποίο δημοσιεύθηκε στον επετειακό συλλογικό Τόμο: Epistemes Metron Logos, 1821-2021, The new method of Byzantine Music years after Two Centuries: Underlying Problems & Emerging Solutions.
Το παρόν άρθρο επιχειρεί να τοποθετήσει την Χρυσανθινή μεταρρύθμιση εντός του ευρύτερου ιστορικού πλαισίου του «μακρύ» 19ου αιώνα. Έτσι, εκτός από την ανίχνευση αναγωγών της σκέψης του Χρυσάνθου στα πρότυπα του Διαφωτισμού, η μεταρρύθμιση της Εκκλησιασιαστικής μουσικής εντάσσεται σε ένα ευρύτερο ιστορικοφιλοσοφικό πλαίσιο που αφορά στον εκδυτικισμό του Οθωμανικού κράτους. Άλλωστε, κινήσεις προς την ίδια κατεύθηνση μπορούν να εντοπιστούν στη γενικότερη μουσική κίνηση στον αστικό χώρο της Πόλης, όπου απόπειρες μετάβασης από την προφορικότητα στην κειμενικότητα και τον θεωρητικό εξορθολογισμό γίνονται πλέον εμφανείς. Στο άρθρο γίνεται εκτεταμένα λόγος για τη σχέση Προφορικότητας-Κειμενικότητας στην Εκκλησιαστική μουσική, ενώ εφαρμόζεται το θεωρητικό μοντέλο περί Προφορικότητας και Εγγραμματοσύνης του Walter Ong, αναφορικά με την «εκτεχνολόγηση του λόγου». Απώτερος στόχος του άρθρου είναι η κατάδειξη του τρόπου μετάβασης από το προ-νεωτερικό πρότυπο προφορικότητας σε μια κειμενοκεντρική αντίληψη της μουσικής, αναφορικά με την εκτελεστική διαχείριση του ρεπερτορίου και την αντίληψη της θεωρίας. Επιπλέον, αναπτύσσεται ένας προβληματισμός σε σχέση με τον τρόπο και το μέγεθος επιρροής της θεωρίας και της σημειογραφίας στη μουσική πράξη κατά τη σύγχρονη εποχή, τόσο σε επίπεδο διδακτικής διαδικασίας όσο και επιτέλεσης, με αποτέλεσμα τον παραμερισμό της προφορικής διάστασης του Εκκλησιαστικού μέλους.
https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/episteme/issue/view/1597/showToc
https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/episteme/article/view/28006
εύχομαι να είστε καλά!
Με χαρά μοιράζομαι μαζί σας το άρθρο μου με τίτλο "Chrysanthine theoretical thought and notation system-The relation between Orality and Textuality", το οποίο δημοσιεύθηκε στον επετειακό συλλογικό Τόμο: Epistemes Metron Logos, 1821-2021, The new method of Byzantine Music years after Two Centuries: Underlying Problems & Emerging Solutions.
Το παρόν άρθρο επιχειρεί να τοποθετήσει την Χρυσανθινή μεταρρύθμιση εντός του ευρύτερου ιστορικού πλαισίου του «μακρύ» 19ου αιώνα. Έτσι, εκτός από την ανίχνευση αναγωγών της σκέψης του Χρυσάνθου στα πρότυπα του Διαφωτισμού, η μεταρρύθμιση της Εκκλησιασιαστικής μουσικής εντάσσεται σε ένα ευρύτερο ιστορικοφιλοσοφικό πλαίσιο που αφορά στον εκδυτικισμό του Οθωμανικού κράτους. Άλλωστε, κινήσεις προς την ίδια κατεύθηνση μπορούν να εντοπιστούν στη γενικότερη μουσική κίνηση στον αστικό χώρο της Πόλης, όπου απόπειρες μετάβασης από την προφορικότητα στην κειμενικότητα και τον θεωρητικό εξορθολογισμό γίνονται πλέον εμφανείς. Στο άρθρο γίνεται εκτεταμένα λόγος για τη σχέση Προφορικότητας-Κειμενικότητας στην Εκκλησιαστική μουσική, ενώ εφαρμόζεται το θεωρητικό μοντέλο περί Προφορικότητας και Εγγραμματοσύνης του Walter Ong, αναφορικά με την «εκτεχνολόγηση του λόγου». Απώτερος στόχος του άρθρου είναι η κατάδειξη του τρόπου μετάβασης από το προ-νεωτερικό πρότυπο προφορικότητας σε μια κειμενοκεντρική αντίληψη της μουσικής, αναφορικά με την εκτελεστική διαχείριση του ρεπερτορίου και την αντίληψη της θεωρίας. Επιπλέον, αναπτύσσεται ένας προβληματισμός σε σχέση με τον τρόπο και το μέγεθος επιρροής της θεωρίας και της σημειογραφίας στη μουσική πράξη κατά τη σύγχρονη εποχή, τόσο σε επίπεδο διδακτικής διαδικασίας όσο και επιτέλεσης, με αποτέλεσμα τον παραμερισμό της προφορικής διάστασης του Εκκλησιαστικού μέλους.
https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/episteme/issue/view/1597/showToc
https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/episteme/article/view/28006