Υμνοι της Πεντηκοστής

Κι εγώ στην εξήγηση αυτοδίδακτος είμαι. Και στην μελοποιΐα κι εγώ και όλοι αυτοδίδακτοι είμαστε κατά βάσιν (με την έννοια ότι δεν μας δίδαξε κανένας κάτι συστηματικά, αλλά μελετούμε, συμπεραίνουμε και πράττουμε)Κι ο πατέρας μου φτειάχνει πολύ ωραία μπουζούκια και στεριανά λαούτα και είναι αυτοδίδακτος στην οργανοποιΐα. Δεν είναι απαραίτητα κακό να είσαι αυτοδίδακτος σε κάτι, όταν δεν μπορείς να βρείς κάποιον να σε διδάξει. Μελετάς ψάχνεις, συμπεραίνεις, πράττεις, προτείνεις. Έτσι πάνε τα πράγματα μπροστά.
Άλλο να είναι κανείς αυτοδίδακτος στην εξήγηση ή την μελοποιΐα και άλλο στο ψάλσιμο. Αν κάποιος δεν είχε ακούσει ψάλτες δε θα μάθαινε να ψάλλει, πόσο μάλλον όταν η ιστορία μας διδάσκει ότι και για να αποκτήσει ύφος (όχι απλά να ψάλλει δηλαδή) κάποιος έπρεπε να μαθητεύσει ικανό αριθμό ετών σε σωστό δάσκαλο.
Το ίδιο και με τον πατέρα σας. Στην οργανοποιΐα ας είναι αυτοδίδακτος, μπορεί να είναι αξεπέραστος καλλιτέχνης. Σαν οργανοπαίχτης όμως αν δεν είχε ακούσματα, δε θα μπορούσε να παίξει, ειδικά αν κάποιος τον περιορίσει να παίξει ένα είδος π.χ. ρεμπέτικα.
Τα πράγματα λοιπόν για να πάνε μπροστά, πρέπει να πάρουμε φόρα!

Το γιατί ανακάλεσε τα σημάδια το έχω ξαναπεί. Για να μην καταργήσει τον τρόπο γραφής των Τριών Διδασκάλων και για άλλα πολλά. Όποιος το κατάλαβε, το κατάλαβε. Period.
Αν καταργούσε τη γραφή των Τριών Δασκάλων, ούτε ο εγγονός του Γεώργιου του Λέσβιου δε θα τον ακολουθούσε! Και εν πάση περιπτώση είναι τόσες πολλές ενστάσεις που έχει κανείς σχετικά με τις ενέργειές του, που μόνο όποιος έχει απαγκιστρωθεί συναισθηματικά μπορεί να δει τις παρενέργειες σήμερα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Όσοι γνωρίζουν τον Αγγελόπουλο και την ΕΛΒΥΧ ξέρουν πως δεν είναι έτσι τα πράγματα. Εγώ πρωτάκουσα τον Μιχαηλίδη, πριν γίνει της μόδας -καλή μόδα ομολογουμένως- από μια κασέτα που μας έβαλε να ακούσουμε ο Αγγελόπουλος στην χορωδία. Γνώρισα, όπως και πολύς κόσμος τον Σφήκα, τον Φιρφιρή και πολλούς άλλους από τον Αγγελόπουλο. Παρεμπιπτόντως, μπορεί να μου πει κάποιος ποιάς εκτίμησης έχαιραν αυτοί από τον ψαλτικό κόσμο πριν μας τους γνωρίσει ο Αγγελόπουλος;

Χαλάρωσε λίγο. Κασέτες κυκλοφορούσαν καὶ ἀλλοῦ ἄμα ἤθελες νὰ ψάξεις, μὲ δυσκολία βέβαια, ἀλλὰ ὑπήρχαν. Φυσικὰ, δὲν παραγνωρίζω τὸ ἔργο τοῦ Λ. Ἁγγελόπουλου νὰ προβάλει ἠχογραφήσεις παλαιῶν, ἀσχέτως κινήτρων.

Ἐπίσης καὶ τὰ κλασικὰ βιβλία κυκλοφορούσαν ἀπὸ παλιὰ καὶ πολλοὶ εἴχαμε καὶ ἔχουμε ἀκόμη κὰι πρῶτες ἐκδόσεις γιὰ νὰ ψάλλουμε στὸ ἀναλόγιό μας. Δὲν μεγαλώσαμε ὅλοι μὲ Σακελαρίδη, οὕτε πηγαίναμε στὴν Ἁγία Εἰρήνη Αἰόλου πρὶν τὸν Λ. Ἁγγελόπουλο ὥστε νὰ ἔχουμε ἀνάγkη ψαλτικῆς «σωτηρίας». Εἴχαμε ἀκούσματα καὶ ἁγιορεῖτες ἀκούγαμε, πρὶν τὴν ἕλευση «ἄλλων».

Πάντως γιὰ τὶς κασέτες, μπορεῖ νὰ τὶς ἄκουγαν ἀπὸ παλιὰ στὴν ΕΛΒΥΧ, τὸ παραγόμενο ἀποτέλσμά τους ὄμως -εἰδικὰ σε πρῶτες χρονολογικά κασέτες- δὲν εἶχε καμία σχέση μέ τοὺς παλαιοὺς.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν είναι απαραίτητα κακό να είσαι αυτοδίδακτος σε κάτι, όταν δεν μπορείς να βρείς κάποιον να σε διδάξει. Μελετάς ψάχνεις, συμπεραίνεις, πράττεις, προτείνεις.

Ἡ διαφορά σου ἀγαπητὲ Λαοσυνάκτα, εἶναι αὐτὴ ἀκριβῶς: Σταματᾶς στὸ «προτείνεις», δὲν ἐπιβάλεις.

Γι' αὐτὸ, μολονότι διαφωνῶ συχνὰ μὲ σένα, ἐν τούτοις πάντα περιμένω τὰ γραπτά σου σὲ ἀντίθεση μὲ ἄλλων.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Πάντως όσο και να λέει κανείς ότι είναι υπέρ της προφορικής παράδοσης, αν στην πράξη κάτι τέτοιο δεν γίνεται είναι φαύλα τα λεγόμενα αυτά. Γιατί από τον καρπό του γνωρίζουμε το δέντρο.
Ν' αγιάσει το στόμα σου!!! Άρα αυτό που πρέπει να δούμε είναι το έργο αυτό καθ' εαυτό και όχι να κάνουμε γενικόλογες κρίσεις, επικρίσεις και διακρίσεις - χωρίς διάκριση- δίκες προθέσεων και λοιπά φαιδρά που στερούνται ουσίας (μουσικής πάντοτε.)
Να πιάσουμε συγκεκριμένα ας πούμε το ιδιόμελο και να δούμε που είναι το "ξένον" στο άκουσμα, καθορίζοντας και το "τι" ως προς το οποίο θα αναφερθούμε.

Επίσης με τί δικαίωμα ένας αυτοδίδακτος ερευνητής ανεκάλεσε από την παλαιά γραφή σημάδια για να παραστήσει γραφικώς ότι ψάλλουμε εκ παραδόσεως...
Το "με τί δικαίωμα" δέον να συντάσσεται με το "ρε", για να αποδίδεται ορθότερα το νόημα της πρότασης. Επίσης για να γίνεται άμεσα κατανοητό σε τι αναφερόμαστε, όταν αναφερόμαστε στον συγκεκριμένο αυτοδίδακτο, καλό θα ήταν να τον προσδιορίζουμε ως "βδέλυγμα της ἐρημώσεως" ή ακόμη καλύτερα " υἱός τῆς ἀπωλείας".
Να σοβαρευτούμε... Αναιρείς τον εαυτό σου μέσα σε δυο γραμμές!!! Τελικά θα μελετήσουμε τον καρπό για να γνωρίσουμε το δέντρο όπως πολύ ορθά είπες παραπάνω ή όχι;
Γιατί αυτό το επιχείρημα ανήκει σε μια συζήτηση του τύπου: "ο δικός μου ο δάσκαλος είναι καλύτερος από τον δικό σου, για να μάθεις, και ο μπαμπάς μου τον δέρνει τον μπαμπά σου, αν θες να ξέρεις"!!!
(Αυτό το τελευταίο δεν σου το απευθύνω προσωπικά. Δεν πιστεύω πως σου αξίζουν τέτοιου είδους σχόλια. Είναι το επιχείρημα που βρίσκω φαιδρό.)

από τη στιγμή που οι Τρεις Δάσκαλοι έδωσαν γραφή τέτοια που να μπορούν να καταγραφούν οι αναλύσεις αυτές της παραδόσεως
Οι οποίοι τρεις δάσκαλοι μετέγραψαν κιόλας, και οι μεταγραφές τους απέχουν πάρα πολύ από τον αναλελυμένο τρόπο γραφής που είχε επικρατήσει. Αυτών τις μεταγραφές προσπάθησε να διασώσει ο Καράς, και χάρη σ' αυτόν η κατάσταση έχει κάπως αλλάξει. (Αυτό τουλάχιστον είναι ένα μουσικό θέμα.)
Αν έγραψα ό, τι έγραψα στο προηγούμενό μου μήνυμα και σ' αυτό, με ύφος ίσως παρεξηγήσιμο, είναι μόνο και μόνο για να προτείνω ακριβώς αυτό, που λες κι εσύ στην αρχή. Να μελετήσουμε τον καρπό. Δηλαδή τα μουσικά θέματα και να αφήσουμε τις παραταξιακές λογικές και τα επιχειρήματα ιδεολογικού τύπου που δεν οδηγούν πουθενά.
 
Last edited:

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος

Χαλάρωσε λίγο. Κασέτες κυκλοφορούσαν καὶ ἀλλοῦ ἄμα ἤθελες νὰ ψάξεις, μὲ δυσκολία βέβαια, ἀλλὰ ὑπήρχαν. Φυσικὰ, δὲν παραγνωρίζω τὸ ἔργο τοῦ Λ. Ἁγγελόπουλου νὰ προβάλει ἠχογραφήσεις παλαιῶν, ἀσχέτως κινήτρων.

Ἐπίσης καὶ τὰ κλασικὰ βιβλία κυκλοφορούσαν ἀπὸ παλιὰ καὶ πολλοὶ εἴχαμε καὶ ἔχουμε ἀκόμη κὰι πρῶτες ἐκδόσεις γιὰ νὰ ψάλλουμε στὸ ἀναλόγιό μας. Δὲν μεγαλώσαμε ὅλοι μὲ Σακελαρίδη, οὕτε πηγαίναμε στὴν Ἁγία Εἰρήνη Αἰόλου πρὶν τὸν Λ. Ἁγγελόπουλο ὥστε νὰ ἔχουμε ἀνάγkη ψαλτικῆς «σωτηρίας». Εἴχαμε ἀκούσματα καὶ ἁγιορεῖτες ἀκούγαμε, πρὶν τὴν ἕλευση «ἄλλων».

Πάντως γιὰ τὶς κασέτες, μπορεῖ νὰ τὶς ἄκουγαν ἀπὸ παλιὰ στὴν ΕΛΒΥΧ, τὸ παραγόμενο ἀποτέλσμά τους ὄμως -εἰδικὰ σε πρῶτες χρονολογικά κασέτες- δὲν εἶχε καμία σχέση μέ τοὺς παλαιοὺς.

Χαλαρός είμαι. Ευχαριστώ πάντως.

Είπα πως προσωπικά άκουσα πρώτα εκεί Μιχαηλίδη, πριν γίνει καλή μοδα. Δεν είπα ότι κανένας άλλος δεν είχε κασέτες του, δεν τον είχε ακούσει ή ακόμα δεν έψελνε και έτσι. Πάντως τον ήξεραν λίγοι και δεν ήταν μόδα. Μπράβο σου που τον ήξερες. Σε ζηλεύω. Γιατί κι εγώ Θεσσαλονίκη ανέβαινα και έψαχνα όταν πρωτομάθαινα, αλλά δεν τον βρήκα. (Δόξα τω Θεώ, και το εννοώ, είχα βρει άφθονο Στανίτσα και Ταλιαδώρο.) Ευτυχώς που δεν μεγαλώσατε όλοι έτσι κι ευτυχώς που ψάλλετε καλά από παλιά. Να συνεχίσετε έτσι. Και να μην έχετε ποτέ ανάγκη από κανέναν.
Αλλά μάλλον δεν είπα ακριβώς αυτό...
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Χαλαρός είμαι. Ευχαριστώ πάντως.

Είπα πως προσωπικά άκουσα πρώτα εκεί Μιχαηλίδη, πριν γίνει καλή μοδα. Δεν είπα ότι κανένας άλλος δεν είχε κασέτες, του δεν τον είχε ακούσει ή ακόμα δεν έψελνε και έτσι. Πάντως τον ήξεραν λίγοι και δεν ήταν μόδα. Μπράβο σου που τον ήξερες. Σε ζηλεύω. Γιατί κι εγώ Θεσσαλονίκη ανέβαινα και έψαχνα όταν πρωτομάθαινα, αλλά δεν τον βρήκα. (Δόξα τω Θεώ, και το εννοώ, είχα βρει άφθονο Στανίτσα και Ταλιαδώρο.) Ευτυχώς που δεν μεγαλώσατε όλοι έτσι κι ευτυχώς που ψάλλετε καλά από παλιά. Να συνεχίσετε έτσι. Και να μην έχετε ποτέ ανάγκη από κανέναν.
Αλλά μάλλον δεν είπα ακριβώς αυτό...

Μιχαηλίδη δὲν γνώριζα. Ἄλλους ὄμως ναί. Εἰδικὰ ἁγιορεῖτες, πολλοὶ παλαιοὶ ψάλτες πήγαιναν στὸ Ὄρος νὰ μάθουν ... καὶ σὲ πάρα πολλὰ χωριὰ τῆς Β. Ἑλλάδος ἔβρισκες καὶ βρίσκεις κλασικὰ βιβλία γιὰ νὰ ψάλλεις.

Φανατικὸς μὲ τοὺς Θεσσαλονικείς δὲν εἶμαι, τὸν γνώρισα μικρὸς καὶ μὲ ἄρεσε πολὺ ὁ Ζαχαρίας ὁ Πασχαλίδης (χωρὶς νὰ εἶμαι μαθητής του). Ἀπὸ τοὺς ἄλλους πήρα ἐπιλεκτικά (πλήν Ταλιαδώρου, ποτὲ δὲν μ' ἄρεσε, οὕτε τὰ μέλη του).

Τὸ ὅτι ἀκούω καὶ ξέρω τὶ ἀκούω, δὲν σημαίνει πὼς ψάλλω καὶ καλά. Μέτριος εἶμαι καὶ λίγο παραπάνω ἀπὸ τὰ βασικὰ ξέρω.

Exemplis gratia, δὲν γνωρίζω τὴν παλαιὰ σημειογραφία καὶ δὲν ἔχω master στὰ παλαιὰ χειρόγραφα (μολονότι ἔχω ἀνοίξει ἀρκετά). Οὕτε τὸ ἐπιστημονικὸ μου πεδίο εἶναι ἄμεσα ἡ μουσικολογία.

Εἶμαι ψάλτης τοῦ ἀναλογίου, ἔχω μάθει ἀκούγοντας πρώτα καὶ μετὰ ψάχνοντας (περνῶντας καὶ ἀπὸ μιὰ σχετικὰ σύντομη καραϊκὴ φάση:eek:).

Ἀνάγκη μάθησης σίγουρα ἔχω, ἁπλὰ γνωρίζω τὶ μοῦ χρειάζεται καὶ τὶ ὄχι, γνωρίζω τὶς δυνατότητές μου καὶ τὶς ἀνάγκες μου πλέον.

Ἀνάγκη ἀπὸ «σωτῆρες» σίγουρα δὲν ἔχω, πλὴν τοῦ Ἑνός καὶ Μοναδικοῦ καὶ Αἱωνίου.

 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Λοιπόν, ξένον άκουσμα είναι η τόση υπερβολή στις αναλύσεις. Ευκαιριακά μπορεί να γίνονται κάποιες, όχι όλες μαζί και όχι σαν συνοθύλευμα των επιμέρους παραδόσεων. Και κάποιες είναι τελείως εκτός. Πχ στις λέξεις «πνεύματος επιδημίαν», «μέγαν τε», «βοώμεν σοι», «της Αγίας Τριάδος», «Βασιλεύ ουράνιε», «πανταχού παρών».

Κανείς δεν αρνήθηκε τη συμβολή του Λυκούργου Αγγελόπουλου στην καταγραφή και προβολή πλήθους ιεροψαλτών, τόσο Πολιτών όσο και αγιορειτών. Παραθέτω παρακάτω μια λίστα ονομάτων που φιλοξενήθηκαν και ηχογραφήθηκαν από τον άνθρωπο αυτό.
Κωνσταντινουπολίτες
-π. Παναγιώτης Τσινάρας
-π. Κωνσταντίνος και Δημοσθένης Παϊκόπουλος
-Αλέκος Μουτάογλου
-Γεώργιος Καρακάσης
-Παναγιώτης Κωνσταντινίδης
-Αλέξανδρος Κεχαγιόπουλος
-Κωνσταντίνος Μαφίδης

Αγιορείτες
-δ. Διονύσιος Φιρφιρής
-Δανιηλαίοι
-π. Δοσίθεος Κατουνακιώτης

ακόμη, ο Λεωνίδας Σφήκας κλπ.

Ως προς αυτό δεν τίθεται θέμα συζήτησης. Του το αναγνωρίζουμε όλοι και τον ευχαριστούμε για την προσφορά του! Άλλο πράγμα είναι, όμως, να καταγράφεις την παράδοση και άλλο να την αναπαράγεις ορθώς. Ίδια η άποψή μου και για τον Καρά, που κατέγραψε πολυάριθμα δημοτικά αλλά κάπου χώλαινε στην αναπαραγωγή τους, πχ στα διαστήματα των οργάνων...

Παρεμπιπτώντως, μιας και ανέφερα τους παραπάνω, γνωρίζει κανείς αν ο κ. Αγγελόπουλος προτίθεται να κυκλοφορήσει κάποια στιγμή υλικό από τις παραπάνω εγγραφές του στο εμπόριο; Αυτό θα ήταν πολύ ουσιαστική συμβολή στη μουσική μας, αφού πρόκειται για ηχογραφήσεις ανθρώπων που μεταλαμπάδευσαν την παράδοση στην εποχή μας και που άκουσαν και έζησαν πολύ παλιότερους ψάλτες.
 
Last edited:
Λοιπόν, ξένον άκουσμα είναι η τόση υπερβολή στις αναλύσεις. Ευκαιριακά μπορεί να γίνονται κάποιες, όχι όλες μαζί και όχι σαν συνοθύλευμα των επιμέρους παραδόσεων. Και κάποιες είναι τελείως εκτός. Πχ στις λέξεις «πνεύματος επιδημίαν», «μέγαν τε», «βοώμεν σοι», «της Αγίας Τριάδος», «Βασιλεύ ουράνιε», «πανταχού παρών».

Κύριε Γιάννη, καταπληκτικές οι παρατηρήσεις σας. Αλλά νομίζω ότι στην συγκεκριμένη ηχογράφηση δεν είναι και τόσο υπερβολικές οι αναλύσεις. Έχω κάτι αναλύσεις υπερβολικότερες κατά νου από παραδοσιακότερους ψάλτες.

Κανείς δεν αρνήθηκε τη συμβολή του Λυκούργου Αγγελόπουλου στην καταγραφή και προβολή πλήθους ιεροψαλτών, τόσο Πολιτών όσο και αγιορειτών. Παραθέτω παρακάτω μια λίστα ονομάτων που φιλοξενήθηκαν και ηχογραφήθηκαν από τον άνθρωπο αυτό.

Και εδώ έχετε απόλυτο δίκιο.
Η συμβολή του Λυκούργου Αγγελόπουλου στην βυζαντινή μουσική (και εν γένει στην ελληνική μουσική) είναι ότι κατέγραψε και πρόβαλλε τους παρακάτω ψάλτες.
Νομίζω ότι γι' αυτήν του την συμβολή τον τίμησαν:
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης, Αρχιεπίσκοποι από Αυτοκέφαλες εκκλησίες, Η αρχιεπισκοπή Αθηνών, ο Πρόεδρος της Ελληνικης Δημοκρατίας κ.α.
Τον τίμησαν για την συμβολή του στην προβολή των ψαλτών που αναφέρατε, και μάλιστα τον προέτρεψαν να τα εκδόσει και να τα κυκλοφορήσει στο εμπόριο.

Μα δεν σοβαρευόμαστε λίγο; Δεν ντρεπόμαστε λίγο; (όχι εσεις κ. Γιάννη, εμείς)

Ίσως βέβαια να τον τίμησαν για την συμβολή του στη μουσική, στην έρευνα, στην ερμηνεία, στην σύσταση της κορυφαίας χορωδίας Βυζαντινής Μουσικής, στην προβολή της μουσικής μας και της χώρας μας σ' όλο τον κόσμο, στην άοκνη ενασχόλησή του με την διδασκαλία κλπ κλπ

Ίσως βέβαια δεν τα γνωρίζετε αυτά και να σας έχουν πει άλλα.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Ακούγωντας τις κοινές ηχογραφήσεις Ναυπλιώτη-Πρίγγου από τους δίσκους 78 στροφών σε πολλά σημεία, φαίνεται πως εκτελεί διαφορετικά ο ένας από τον άλλο μία θέση. Και αυτό γιατί δεν υπάρχει πάντα μία ανάλυση για κάθε χαρακτήρα, θέση κλπ.
Πολυ σωστο! Πολλες φορες σε συζητησεις μου με συναδελφους εχω υποτηριξει την αποψη πως περα απο τους όποιους κανονες που ακολουθουμε πανω στη μουσικη αυτη αλλα και σε οποιαδηποτε αλλο ειδος μουσικης καποια πραγματα δεν μπορουν να μπουν σε συγκεκριμενο καλουπι! Η ομορφια της μουσικης αυτης -οπως τουλαχιστον εγω το αντιλαμβανομαι- ειναι πως σου δινει τη δυνατοτητα να βαλεις το προσωπικο σου στοιχειο σεβομενος παντα το σκοπο τον οποίο αυτη υπηρετει. Φιλοι μου ο ανθρωπινος λαιμος δεν ειναι μηχανημα το οποιο εκτελει πανομοιοτυπες θεσεις αλλα ουτε και ακριβως τα ιδια διαστηματα. Γιαυτο ως προς το τελευταιο θεωρω λαθος να πέρνουμε ηχογραφησεις παλαιοτέρων και να προσπαθουμε με λεπτομερεις αναλυσεις μέσω διαφόρων προγραμματων να βγαλουμε ασφαλη συμπερασματα για την εκτελεση των διατηματων λες και προκειται (ο λαιμος) για αρμονιο το οποιο συνεχως εκτελει με ακριβεια χιλιοστου καθε φορα τα διαστηματα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πολυ σωστο! Πολλες φορες σε συζητησεις μου με συναδελφους εχω υποτηριξει την αποψη πως περα απο τους όποιους κανονες που ακολουθουμε πανω στη μουσικη αυτη αλλα και σε οποιαδηποτε αλλο ειδος μουσικης καποια πραγματα δεν μπορουν να μπουν σε συγκεκριμενο καλουπι! Η ομορφια της μουσικης αυτης -οπως τουλαχιστον εγω το αντιλαμβανομαι- ειναι πως σου δινει τη δυνατοτητα να βαλεις το προσωπικο σου στοιχειο σεβομενος παντα το σκοπο τον οποίο αυτη υπηρετει. Φιλοι μου ο ανθρωπινος λαιμος δεν ειναι μηχανημα το οποιο εκτελει πανομοιοτυπες θεσεις αλλα ουτε και ακριβως τα ιδια διαστηματα. Γιαυτο ως προς το τελευταιο θεωρω λαθος να πέρνουμε ηχογραφησεις παλαιοτέρων και να προσπαθουμε με λεπτομερεις αναλυσεις μέσω διαφόρων προγραμματων να βγαλουμε ασφαλη συμπερασματα για την εκτελεση των διατηματων λες και προκειται (ο λαιμος) για αρμονιο το οποιο συνεχως εκτελει με ακριβεια χιλιοστου καθε φορα τα διαστηματα.

Ἄλλο ἡ ἐκτέλεση καὶ ἄλλο νὰ προσπαθεῖς νὰ κατανοήσεις πὼς ἔψελναν οἱ παλαιοὶ καὶ νὰ προσπαθήσεις ἐπίσης νὰ τοὺς προσεγγίσεις ὅσο μπορεῖς. Ἡ γνώση εἶναι δύναμη.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Ἄλλο ἡ ἐκτέλεση καὶ ἄλλο νὰ προσπαθεῖς νὰ κατανοήσεις πὼς ἔψελναν οἱ παλαιοὶ καὶ νὰ προσπαθήσεις ἐπίσης νὰ τοὺς προσεγγίσεις ὅσο μπορεῖς. Ἡ γνώση εἶναι δύναμη.
Αν αναφερεσαι στο τελευταιο που ειπα περι διαστηματων και προγραμματων ξαναλεω πως πιστευω οτι ο τροπος αυτος δεν ειναι απολυτως σωστος οπως καποιοι πιστευουν με αποτελεσμα να οδηγουμαστε σε λαθος συμπερασματα και τραγικα ακουσματα.:wink: Η γνωση οντως ειναι δυναμη και δεν ειπε κανεις το αντιθετο, αρκει να ξερεις που και πως να την αναζητησεις:cool:
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Λοιπόν, ξένον άκουσμα είναι η τόση υπερβολή στις αναλύσεις. Ευκαιριακά μπορεί να γίνονται κάποιες, όχι όλες μαζί και όχι σαν συνοθύλευμα των επιμέρους παραδόσεων. Και κάποιες είναι τελείως εκτός. Πχ στις λέξεις «πνεύματος επιδημίαν», «μέγαν τε», «βοώμεν σοι», «της Αγίας Τριάδος», «Βασιλεύ ουράνιε», «πανταχού παρών».

Ευχαριστώ κατ' αρχάς γιατί ασχολείστε με ένα μουσικό θέμα. Δεν μπορώ να πω πως θεωρώ πως ο τρόπος που τίθεται το θέμα είναι ο καλύτερος δυνατός, αλλά τουλάχιστον το θέμα είναι μουσικό.

Μιλάτε για συνονθύλευμα αναλύσεων από διαφορετικές παραδόσεις. Ποιές είναι οι αναλύσεις που αντιστοιχούν σε ποιές παραδόσεις ακριβώς; Νομίζω πως γενικά -και εκτός ιδιαιτέρως περιπτώσεων- οι αναλύσεις που ακούμε από τους παραδοσιακούς ψάλτες, είτε αγιορείτες, είτε Κωνσταντινουπολίτες, είναι κοινές, και δεν υπήρξε ποτέ απαγορευτικό ανάμεσά τους. Δεν είπε ποτέ κάποιος ψάλτης: " Α, τί ωραία που το κάνουν αυτό στην Πόλη αλλά εγώ επειδή ψέλνω στο Όρος δεν μπορώ να το κάνω". Ο μηχανισμός σίγουρα δεν είναι αυτός. Το ιδιαίτερο "ύφος" (και αναφέρω τον όρο με κάθε επιφύλαξη) είναι ο τρόπος με τον οποίο ο κάθε ψάλτης αφομοίωσε και απέδωσε τα στοιχεία μέσα από την κοινή παράδοση. Και βέβαια ο έλεγχος μπορεί να γίνει για το αν τα στοιχεία αυτά είναι όντως από την κοινή παράδοση ή όχι.

Δεν ισχυρίζομαι μ' αυτό πως δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις, και ομαδοποιήσεις. Υπάρχουν και μπορεί να είναι αναγνωρίσιμες και να ανήκουν σε ομάδες ή και όχι. Για παράδειγμα ο Φιρφιρής είναι μια κατηγορία μόνος του ή και όχι ανάλογα με τα κριτήρια. Σημασία όμως δεν έχει αν μπορούμε να τον εντάξουμε σε ένα κοινό αγιορείτικο ύφος ή όχι. Σημασία έχει πως αυτό που λέει ο Φιρφιρής μπορεί να ενταχθεί στην κοινή παράδοσή μας. Το κριτήριο ξαναλέω δεν μπορεί παρά να είναι το αν τα στοιχεία στην ερμηνεία του, ανήκουν στην παράδοση. Είναι ένα θέμα , βέβαια, τί εντάσεις στα "στοιχεία" της ερμηνείας.

Δεν ισχυρίστηκα πως η ΕΛΒΥΧ δεν έχει αναγνωρίσιμο τρόπο ερμηνείας, όπως άλλωστε και ο Φιρφιρής, ο Σφήκας κ.α. Παρατηρώ όμως από κάποιους, μια επιλεκτική ανοχή στις διαφοροποιήσεις. (Για να μην αναφέρω ξανά και ξανά την εκ των υστέρων αποδοκιμασία του ύφους που ψέλνουμε εμείς οι "Αγγελοπουλικοί" από πολλούς και γνωστούς...) Ισχυρίζομαι όμως πως τα στοιχεία που συντελούν στην ερμηνεία της ΕΛΒΥΧ - έχοντας υπ' όψην πάντα πως είναι μια χορωδία- είναι μέσα από την κοινή αυτή παράδοση, και εντάσσονται μέσα στην κοινή αυτή παράδοση.

Περιμένοντας να ξεπεραστούν μερικά τεχνικά προβλήματα (άτιμη τεχνολογία) για να σας απαντήσω συγκεκριμένα στα σημεία που αναφέρετε, ας κάνω ένα πρόλογο.

Η κατάληξη στην οποία διαφωνείτε (ίσο-κεντήματα με γοργό πάνω σε "ολίγον", βαρεία, ίσον απόστροφος με γοργό) δεν την έχετε ακούσει έτσι ποτέ εσείς; Εγώ θυμάμαι μια διαφωνία εδώ στο ψαλτολόγιο που κάποιος υποστήριζε πως η δίφωνη ανάβαση στην συγκεκριμένη θέση είναι εκτός παραδόσεως και θα έπρεπε να εκτελείτε έτσι. Τελικά τί ισχύει;
Η εκτέλεση της πεταστής με κλάσμα κατ' αυτόν τον τρόπο δεν ανήκει σε κανένα ύφος; Δεν απαντάται και δεν εκτελείτε έτσι παρά μόνο από την ΕΛΒΥΧ;
Το ολίγον με κλάσμα υπογραφόμενο από ομαλό επίσης δεν υπάρχει έτσι εκτελεσμένο στην παράδοσή μας; (Αυτές είναι οι αναλύσεις στα σημεία που αναφέρετε.)

Συγγνώμη για τις τεχνικές δυσκολίες. Ελπίζω σύντομα...
 
Και κάποιες είναι τελείως εκτός. Πχ στις λέξεις «πνεύματος επιδημίαν»

Η κατάληξη στην οποία διαφωνείτε (ίσο-κεντήματα με γοργό πάνω σε "ολίγον", βαρεία, ίσον απόστροφος με γοργό) δεν την έχετε ακούσει έτσι ποτέ εσείς; Εγώ θυμάμαι μια διαφωνία εδώ στο ψαλτολόγιο που κάποιος υποστήριζε πως η δίφωνη ανάβαση στην συγκεκριμένη θέση είναι εκτός παραδόσεως και θα έπρεπε να εκτελείτε έτσι. Τελικά τί ισχύει;

Το "ξένον" της ερμηνείας δεν είναι στο «επιδημίαν», αλλά στο
«επιδημίαν». Στη θέση που περιγράφει ο Αντώνης εκτελείται και έτσι (δες Κεκραγάριο α΄ ήχου την ανάλυση του Πρίγγου στο "εισακουσον μου").
Θα μου επιτρέψετε όμως να συμμετέχω άλλο στη συζήτηση αυτή, γιατί μέσα από τις συνομιλίες μας κατέληξα ότι είμαστε όλοι μας τόσο εγωιστές που δεν υπάρχει περίπτωση κανείς μας να πείσει κανέναν.Είτε είναι αγνά τα κίνητρα κάποιου για μετάδοση της γνώσης, είτε αποσκοπεί στην επίδειξη αυτής, το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο: και στην πιο οφθαλμοφανή απόδειξη θα βρούμε κάποιο επιχείρημα να αντιπαραθέσουμε. Δυστυχώς είμαστε όλοι μας σοφιστές και όχι φιλόσοφοι.
Μάταιες κατ' εμέ λοιπόν οι συζητήσεις και ας προσπαθήσουμε απλά να μοιραζόμαστε τα αρχεία μας, να λέμε κανένα καλό λόγο και να πίνουμε που και που καμμια μπύρα. Ας βοηθήσουμε επίσης όλοι στην κονωνικοποίηση του θαμμένου στις βιβλιοθήκες, ιδρύματα, πανεπιστήμια, μοναστήρια, μουσικού αρχείου, το οποίο ανήκει σε όλους πατριαρχικούς, καραϊκούς, σακελλαριδικούς και ότι άλλο σε -ους.
Όταν ολοκληρώσω την εργασία μου, θα την διαθέσω αν θεωρήσω ότι θα υπάρξει κάποιο όφελος και πνεύμα μαθητείας.
Υγεία λοιπόν και καλή καρδιά σε όλους
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Το "ξένον" της ερμηνείας δεν είναι στο «επιδημίαν», αλλά στο
«επιδημίαν». Στη θέση που περιγράφει ο Αντώνης εκτελείται και έτσι (δες Κεκραγάριο α΄ ήχου την ανάλυση του Πρίγγου στο "εισακουσον μου").

Δεχόμενος πως εκεί δεν απαντάται πολύ συχνά αυτή η εκτέλεση, (όχι πως δεν υπάρχει), θα ήθελα να ρωτήσω αν αρκεί αυτό για να πούμε πως το στιχηρό είναι ξένον άκουσμα και συνεπώς κατακριτέο.
Θα μου επιτρέψετε όμως να συμμετέχω άλλο στη συζήτηση αυτή

Τώρα που γίνεται επιτέλους μουσική;;;
γιατί μέσα από τις συνομιλίες μας κατέληξα ότι είμαστε όλοι μας τόσο εγωιστές που δεν υπάρχει περίπτωση κανείς μας να πείσει κανέναν

Μπορεί ναι, μπορεί όχι. Μπορεί και με τις μέρες μας... Μα δεν είναι ανάγκη σώνει και καλά κάποιος να πείσει κάποιον, για να πάρει το βραβείο του δικαιωμένου!!! Το ζητούμενο είναι να καταθέτουμε νηφάλια τις απόψεις μας, και όποιος κερδίσει κάτι, κέρδισε. Η ένταση στις κουβέντες δημιουργείται ακριβώς γιατί νοιώθουμε πως πρέπει να πείσουμε οπωσδήποτε τον άλλο. Αυτή είναι μια λάθος προσέγγιση στην κουβέντα. Εγώ πάντως θα ήθελα να συνεχίσω έναν πολιτισμένο διάλογο με επιχειρήματα, κι ας μην τα βρούμε... ίσως αργότερα κάτι να μείνει...
Όταν ολοκληρώσω την εργασία μου, θα την διαθέσω αν θεωρήσω ότι θα υπάρξει κάποιο όφελος και πνεύμα μαθητείας.

Περιμένουμε...
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης


Κύριε Γιάννη, καταπληκτικές οι παρατηρήσεις σας. Αλλά νομίζω ότι στην συγκεκριμένη ηχογράφηση δεν είναι και τόσο υπερβολικές οι αναλύσεις. Έχω κάτι αναλύσεις υπερβολικότερες κατά νου από παραδοσιακότερους ψάλτες.



Και εδώ έχετε απόλυτο δίκιο.
Η συμβολή του Λυκούργου Αγγελόπουλου στην βυζαντινή μουσική (και εν γένει στην ελληνική μουσική) είναι ότι κατέγραψε και πρόβαλλε τους παρακάτω ψάλτες.
Νομίζω ότι γι' αυτήν του την συμβολή τον τίμησαν:
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης, Αρχιεπίσκοποι από Αυτοκέφαλες εκκλησίες, Η αρχιεπισκοπή Αθηνών, ο Πρόεδρος της Ελληνικης Δημοκρατίας κ.α.
Τον τίμησαν για την συμβολή του στην προβολή των ψαλτών που αναφέρατε, και μάλιστα τον προέτρεψαν να τα εκδόσει και να τα κυκλοφορήσει στο εμπόριο.

Μα δεν σοβαρευόμαστε λίγο; Δεν ντρεπόμαστε λίγο; (όχι εσεις κ. Γιάννη, εμείς)

Ίσως βέβαια να τον τίμησαν για την συμβολή του στη μουσική, στην έρευνα, στην ερμηνεία, στην σύσταση της κορυφαίας χορωδίας Βυζαντινής Μουσικής, στην προβολή της μουσικής μας και της χώρας μας σ' όλο τον κόσμο, στην άοκνη ενασχόλησή του με την διδασκαλία κλπ κλπ

Ίσως βέβαια δεν τα γνωρίζετε αυτά και να σας έχουν πει άλλα.
Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Εμένα μου ακούγονται υπερβολικά αυτά που που τόνισα και τελείως ξένα στα ακούσματά μου. Πολλές άλλες αναλύσεις θα επεσήμαινα, αλλά απαντώνται σε άλλες παραδόσεις, όπως η αγιορείτικη. Οι δάσκαλοί μου έκαναν αγώνα για να καταφέρω να τις αποβάλλω και γι' αυτό τις ακούω αρκετά ξένες. Κάποτε, μόλις δημοσίευσα τις ηχογραφήσεις του Μουτάογλου, ο Δημήτρης ο διαχειριστής μας διαπίστωσε ομοιότητα με τον Λυκούργο Αγγελόπουλο, κάτι για το οποίο διαφώνησα. Τον ίδιο άνθρωπο σας προτρέπω να ακούσετε για να δείτε με πόσο απλές αναλύσεις φέρει ύφος, έκφραση, βίωμα. Εγώ αρέσκομαι σε τέτοια μουσική, απλή και συνάμα ηγεμονική, που δυστυχώς ελάχιστοι τολμούν να ψάλλουν σήμερα.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Μιλάτε για συνονθύλευμα αναλύσεων από διαφορετικές παραδόσεις. Ποιές είναι οι αναλύσεις που αντιστοιχούν σε ποιές παραδόσεις ακριβώς; Νομίζω πως γενικά -και εκτός ιδιαιτέρως περιπτώσεων- οι αναλύσεις που ακούμε από τους παραδοσιακούς ψάλτες, είτε αγιορείτες, είτε Κωνσταντινουπολίτες, είναι κοινές, και δεν υπήρξε ποτέ απαγορευτικό ανάμεσά τους. Δεν είπε ποτέ κάποιος ψάλτης: " Α, τί ωραία που το κάνουν αυτό στην Πόλη αλλά εγώ επειδή ψέλνω στο Όρος δεν μπορώ να το κάνω". Ο μηχανισμός σίγουρα δεν είναι αυτός. Το ιδιαίτερο "ύφος" (και αναφέρω τον όρο με κάθε επιφύλαξη) είναι ο τρόπος με τον οποίο ο κάθε ψάλτης αφομοίωσε και απέδωσε τα στοιχεία μέσα από την κοινή παράδοση. Και βέβαια ο έλεγχος μπορεί να γίνει για το αν τα στοιχεία αυτά είναι όντως από την κοινή παράδοση ή όχι.
Είναι πολύ λεπτομερή τα στοιχεία για να μπορέσω να τα εξηγήσω γραπτά. Πάντως, θα επεσήμαινα πολύ περισσότερες υπερβολές που μου ακούγονται, όμως σκεφτόμουν ότι κάποια από αυτά τα άκουσα στο Άγ. Όρος. Για ένα φεγγάρι είχα κόλλημα με Αγιορείτες. Όταν, όμως, κόλλησα στον Άρχοντα Α' Δομέστιχο Μιλτιάδη Παππά σαν λαμπαδάριος κι έπειτα σαν μαθητής κατάλαβα πολλά. Για ένα διάστημα άκουγα μόνο Πολίτες και ιδίως Πατριαρχικούς. Στο μάθημα πολλές υπερβολές φρόντισε να μου τις αποβάλλει. Αυτή τη στιγμή ακούω πολύ υπερβολικές πολλές από τις αναλύσεις. Κατανοώ ότι είναι άλλο ύφος, πως πρέπει να αποδοθούν σε άλλη χρονική αγωγή τα μέλη και άρα πρέπει ο καλλωπισμός τους να είναι άλλου τύπου, πως έχουν άλλες ψάλτες σαν πρότυπα κλπ.

Η χορωδία στις εκτελέσεις που άκουσα είχε αναλύσεις από όλες τις σχολές στην υπερβολή της καθεμιάς. Δεν το λέω από στερεότυπο ή κάτι άλλο, το λέω επειδή το ακούω και με ενοχλεί.

Τώρα, σχετικά με το πάντρεμα στοιχείων των σχολών που αναφέρατε, θα σας ξαναπώ πως άλλες ψαλτικές ανάγκες καλύπτει το κάθε ύφος και επομένως από άλλου είδους αναλύσεις έχει ανάγκη.
 
Last edited:
Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Εμένα μου ακούγονται υπερβολικά αυτά που που τόνισα και τελείως ξένα στα ακούσματά μου.

Μπορείτε απλά να πλουτίσετε τα ακούσματά σας.
Επίσης μουσικοϊατρικά μπορώ να σας προτείνω να ακούτε ΕΛΒΥΧ συνέχεια.
Και θα δείτε ότι σε λίγο καιρό θα σας φαίνονται ξένα τα "όντως ξένα" ακούσματα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πρώτα απ' όλα θέλω να σου πω ότι ακόμα κι όταν διαφωνούμε κάθετα, σέβομαι τις απόψεις σου γιατί ακόμη κι όταν δεν έχεις επιχείρηματα, δεν αποπροσανατολίζεις την συζήτηση με ανοησίες (βλ. διάφορα μηνύματα), αλλά απαντάς κομψά, ρητορικά και λόγια. Αυτό υποδυκνείει ήθος με στέρεο μουσικοφιλολογικό υπόβαθρο.

Θέλω λοιπόν να θέσω ένα θέμα, στο οποίο με ενδιαφέρει η άποψή σου.

Όταν διδάσκω μουσική, πάντα κάνω έναν παραλληλισμό μουσικής και γλώσσας. Εκεί αναφέρω για τα σημαδόφωνα της παλαιάς που έχουν καταργηθεί (αυτά που ήθελε να επαναφέρει ο Καράς, χωρίς να τάσσομαι υπέρ της επαναφοράς τους), ότι έχουν κάποια αντιστοιχία με τα πνεύματα της Ελληνικής γλώσσας που έχουν καταργηθεί. Στον πρόλογο του βιβλίου μου αναφέρω το εξής:

"το γράμμα τ μετατρέπεται σε θ ή το π σε φ σε διάφορες περιπτώσεις (π.χ. κάθοδος = κατά + οδός, καθαγιάζω = κατά + αγιάζω, αφαιρώ = από + αιρέω, κλπ), τότε θα απαντήσει ότι οι λέξεις «οδός», «αγιάζω» και «αιρέω» έπαιρναν δασεία (Ὁδός, ἁγιάζω, αἱρέω) όταν η γλώσσα χρησιμοποιούσε –διότι σήμερα δεν το χρησιμοποιεί –το πολυτονικό σύστημα. Η δασεία δεν χρησιμοποιείται σήμερα στη γλώσσα μας (έχει καταργηθεί), στη Νεοελληνική, αλλά η ενέργεια της δασείας έχει διασωθεί.
Παρόμοια και στη μουσική, υπάρχουν χαρακτήρες που έχουν καταργηθεί, αλλά σώζουν την ενέργειά τους ακόμα και σήμερα. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις οι Μουσικοδιδάσκαλοι θα πρέπει να γνωρίζουν τους χαρακτήρες αυτούς και την ενέργειά τους ώστε να διευκολύνουν τη διδακτική διαδικασία, αλλά και να βελτιώνονται στο γνωστικό τους αντικείμενο. " (sic)

Δεδομένου ότι γράφεις στο πολυτονικό σύστημα, συμπεραίνω ότι είσαι υπέρμαχος της επαναφοράς των πνευμάτων ή τουλάχιστον νοσταλγός του πολυτονικού. Εκτός αν τα γράφεις έτσι απλά, χωρίς λόγο.

Ποιο είναι λοιπόν το πρόβλημα με τους νοσταλγούς των παλιών σημαδοφώνων ή με αυτούς που αρέσκονται να τα χρησιμοποιούν; Μην μου πεις ότι δεν ξέρουμε την ενέργειά τους, διότι δεν ξέρουμε και την προφορά της ψιλής.

Θέλω όμως την άποψή σου ή και του κ. Μακρή ή τέλος πάντων κάποιου που θα απαντήσει σοβαρά χωρίς ανοησίες.

ΥΓ Οι πλακατζήδες και "ποπκορνίστες" ας αγνοήσουν το μήνυμα.

Ὑπάρχουν κατὰ πολὺ ἰκανότεροι φιλόλογοι ἀπὸ μένα, ὅπως ὁ Γιῶργος Μ. ἤ ὁ Δημήτρης ὁ Σκρέκας.

Γενικά πάντως, τὸ πολυτονικὸ ἐδῶ καὶ πολλοὺς αἰῶνες ἔχει ἀπομείνει ὡς ἱστορικὸ κεφάλαιο στὴν ὀρθογραφία μὲ σχεδὸν ἀνύπαρκτη ἐπιρροὴ στὸ λόγο μας, ίδίως στὸν προφορικὸ γιὰ τὴν ἀπόδοση τοῦ ὁποίου σχεδιάσθηκε.

Ἀπὸ την ἄλλη, τὰ παλαιὰ σημαδόφωνα ἤ τουλάχιστον κάποια ἀπὸ ἀυτὰ, ἐμπεριέχονται στὴ σημερινὴ γραφὴ εἴτε μὲ κάποιες γραπτὲς ἀναλύσεις εἴτε παραδιδόμενα μέσω τῆς προφορικῆς παράδοσης, διατηρῶντας νοητὰ τὴν θέση τους. Δυστυχῶς, δὲν γνωρίζουμε πολλὰ καὶ μὲ ἀκρίβεια γιὰ τὴν τοποθέτησή τους ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ἑρμηνεία τους σὲ κάθε περίπτωση. Ἡ παράθεσή τους λοιπὸν μπορεῖ νὰ δημιουργήσει καὶ σύγχυση, εἰδικὰ μὲ τὸ ὑπεραπλουστευμένο παράδειγμα ποὺ ἀνέφερες.

Στὸ πολυτονικὸ γνωρίζουμε ἀκριβῶς τὴν ὀρθογραφὶα καὶ τὸ στήσιμο, ἀλλὰ χάσαμε τὴν ἀπόδοσή του (ἑκτὸς ἀπὸ ἀπομεινάρια σὲ κάποιες τοπικὲς διαλέκτους, ὅπως ἔχω ἀκούσει λ.χ. στὴ Ρόδο). Τὸ ἀντίθετο, πολὺ χοντρικα, συμβαίνει μὲ τὰ παλαιὰ σημαδόφωνα. Αὐτὰ μὲ τὶς λίγες γνώσεις μου (κυρίως τὸ εγχειρίδιο τοῦ Γ. Κωνσταντίνου ἔχω δουλέψει:eek:), ὑπάρχουν ἐγκρατέστεροι νὰ ἀπαντήσουν καὶ σαφέστερα καὶ εἰδικότερα καὶ μὲ σιγουριά (πιθανῶς αὐτό).
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ηλίας Παπαδόπουλος;115852 said:
Μπορείτε απλά να πλουτίσετε τα ακούσματά σας.
Επίσης μουσικοϊατρικά μπορώ να σας προτείνω να ακούτε ΕΛΒΥΧ συνέχεια.
Και θα δείτε ότι σε λίγο καιρό θα σας φαίνονται ξένα τα "όντως ξένα" ακούσματα.
Εξαρτάται από ποια νομίζετε ότι είναι τα ακούσματά μου. Διότι δε θέλω να ακούσω ξένους τους Πατριαρχικούς!!!

Αν θεωρείτε πλύση εγκεφάλου την προσκόλληση στην αυστηρότερη παράδοση τότε εσείς έχετε τη δυσκολία διάκρισης και όχι εγώ. Δεν πρόκειται να μπω σε μια διαδικασάι να υιοθετήσω τα ακούσματα μια σχολής αμφιβόλου εγκυρότητας (σε αντιπαραβολή πάντα με τα παραδεδομένα)!!!

Πέρασα ένα διάστημα που έκουγα ΕΛΒΥΧ, πριν χρόνια, και τότε δυσκολευόμουν να διακρίνω τις υπερβολές αυτών και των αγιορειτών. Με τον καιρό κατάλαβα ότι πολλά πράγματα τα άκουγα ΜΟΝΟ εκεί. Πέρασα από σχεδόν όλες τις φάσεις για να καταλήξω εδώ που είμαι και δε δέχομαι φωστήρες να με χαρακτηρίζουν ως έχοντα ελλειπή ακούσματα.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Εγώ, δηλαδή, που τελευταία ακούω πάρα πολύ ηχογραφήσεις από το Πατριαρχείο (και μ' αρέσει) και ταυτοχρόνως είμαι μέλος της ΕΛΒΥΧ, έχω πρόβλημα γιατρέ μου; :):)
 
Top