Χαιρετίζω το φόρουμ!
Καλώς ήρθες!
Χαιρετίζω το φόρουμ!
Χαιρετίζω το φόρουμ!
Συνεπτυγμένος ρυθμός είναι ο ρυθμοί με μέτρα 6,7,8,9 και δεν συμμαζεύεται.
***** Στο χφ που παρέθεσε ο Β. Ζάχαρης ΕΒΕ ΜΠΤ 715 υπάρχουν τουλάχιστον οι αριθμοί (ρυθμικοί πόδες) 5, 6, 8, ίσως και άλλοι. Ίσως ο κ. Ζάχαρης μπορεί να ψάξει να βρεί κάποια παραδείγματα.
Οι ρυθμοί με δίσημα, τρίσημα και τετράσημα μέτρα δεν θεωρούνται συνεπτυμγένοι.
**** ΟΙ δίσημοι και τρίσημοι, ναι. Οι 4σημοι όμως μπορούν να είναι και συνεπτυγμένοι.
Laosynaktis
ήγουν
Ιωάννης Αρβανίτης
Αγαπητέ μου Γιάννη καλώς όρισες! Ένα είναι το σίγουρο: από τα γραπτά σου και τις παρεμβάσεις σου, που εύχομαι να είναι πολλές, θα ωφεληθούμε πολύ!!!
Να είσαι πάντα καλά. Τα όσα επί πέντε χρόνια μας μάθαινες στο Πανεπιστήμιο μας συντροφεύουν σε όλη μας τη ζωή.
Σωτήρης
Χαιρετίζω το φόρουμ!
............................................................................................
Laosynaktis
ήγουν
Ιωάννης Αρβανίτης
.......................................................................................
Πότε θα καταλάβουμε ότι η Βυζαντινή Μουσική δεν διδάσκετε στα πανεπιστήμια, αλλά στο ψαλτήρι;
.................................................................................
Στην Βυζαντινή μουσική υπάρχει μόνον ένας ρυθμός που απορρέει απ' την παράδοση και είναι ο Ρέων Ρυθμός.
...............................................................................................
.
Οι παλαιότεροι (Στανίτσας κ.α.) μετρούσαν με τον απλό χρόνο. Έτσι το παρέλαβαν από δασκάλους του 18χχ.
Ο δίσημος και τρίσημος είναι συνεπτυγμένοι απλοί;
Όπως θέλετε αγαπητοί μου, ας χωρίζετε τα μέλη με κάθετες, πλάγιες, λοξές, με καπέλο ή χωρίς, διαστολές και ας τα ψάλλετε μετά.
Σε τι θα διαφέρετε από τους Ευρωπαίους;
Τώρα χρόνοι με αριθμούς 5,7 και μεγαλυτέρους του 8, δεν ξέρω πως μετρώνται στην Βυζαντινή μουσική, δεν ξέρω πως τους χωρίζουν οι διδάσκαλοι αυτοί.
Ας απαντήσουν αυτοί σε αυτό το ερώτημα.
Στην Βυζαντινή μουσική υπάρχει μόνον ένας ρυθμός που απορρέει απ' την παράδοση και είναι ο Ρέων Ρυθμός.
Ο ψόγος πάει στον Χρύσανθο φαντάζομαι, αφού απ'αυτόν προέρχονται τα περί σημάνσεως του ρυθμού!!!!
Πώς ορίζεις το «ρέοντα ρυθμό» και από ποιά πηγή; Ευχαριστώ.
Από την παράδοση Δημήτρη, απ' ότι ακούω απ' τους γίγαντες του αναλογίου, που δεν έχει καμία σχέση, μα καμία σχέση, με ότι εκτελείς όταν βλέπεις 3,4,5,6,7,8,9,10, κ.λ.π. που ακούμε σήμερα από κάποιους.
Έχουν γίνει πολλές συζητήσεις, για το αν υπάρχει ή όχι στη βυζαντινή μουσική συνεπτυγμένος ρυθμός. Γνώμη μου είναι, ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί (άν και η λογική του έρχεται από την δυτική μουσική με το ala breve και το κομμένο C, ήγουν 2/2), σε μαθήματα αργού στιχηραρίου και σε παλαιές συνθέσεις, για να δώσει περισσότερη κίνηση στο μέλος (να αποφευχθεί ο πλατειασμός). Χαρακτηριστική περίπτωση χρήσης του, έχουμε στη Λειτουργία του Μ. Βασιλείου, όπου κι αυτοί που δεν τον παραδέχονται τον χρησιμοποιούν, ως τρόπο εκτέλεσης. Στο "Άγιος Άγιος" λ.χ. έχουμε δύο 3σημους με 2 χρόνους σε κάθε κίνηση και ακολουθούν 2σημοι δύο χρόνων με εξαιρέσεις. Και να μην τον γνωρίζεις όμως, όταν ψάλλεις κατά παράδοσιν, ο τρόπος που ερμηνεύεις αυτή την κατηγορία των μελών είναι ουσιαστικά ο ίδιος που θα ψάλλεις αν σκέφτεσι τον συνεπτυγμένο.... όπου σε κάθε κίνηση του χεριού, αντιστοιχούν 2 χρόνοι.
View attachment 17880
View attachment 17883 View attachment 17884
ΕΒΕ ΜΠΤ 716
View attachment 17885
Από την βιβλιοθήκη του Κ.Ψάχου, αυτόγραφο του Χρυσάνθου.
Ανεβάζω χωρίς να έχω άδεια μόνο μια σελίδα (κι ελπίζω να μην υπάρχει πρόβλημα γι αυτό-αν υπάρχει ας αποσυρθεί όμως), το έχω από τα μαθήματα στο σεμινάριο του ωδείου Αθηνών από τον κ.Χαλδαιάκη, αν και ασπρόμαυρο υπάρχει από παλαιότερη ανακοίνωση του κ.Στάθη.
Αγαπητέ Δημήτρη τονικός είναι αυτός ο ρυθμός που εξασφαλίζει τον παλμό στο μέλος με το να είναι όλοι οι χρόνοι θέσεις.Αυτός χάνεται όταν έχουμε ισχυρο μέτρο (θέση) και ασθενές (άρση) Βέβαια προυπόθεση είναι οχι μόνο να μετράμε αλλά κυρίως να λέμε τον χρόνο για να καταλάβουμε την διαφορά.Στην ψαλτική οι χαρακτήρες είναι ισόχρονοι και όπου χρειάζεται κάποιοι τονίζονται περισσότερο με τους τονικούς χαρακτήρες.Στον Μέγα Βασίλειο που λές, μπορούμε να τον ψάλλουμε με απλό συνεπτυγμενο βαζοντας σε καθε κτύπο 2 χρόνους και βγαίνει μια χαρά.Τώρα όλα αυτά στηρίζονται στην παρατήρηση και στο ακράδαντο επιχείρημα της μη ύπαρξης χωρισμού στα χειρόγραφα και στα πρώτα έντυπα κλασσικά βιβλία.Οσον αφορά τον Χρύσανθο ας μην πούμε άλλα και αρχίσουμε απο την αρχή.Ας αρκεστούμε στο ότι ο Χρύσανθος σηματοδοτεί μια μεταβατική περίοδο στην μουσική μας.Πάντα γειάΑγαπητέ Αντώνη, πώς ορίζεις τον τονικό ρυθμό και από ποιά πηγή; Συγνώμη που ρωτάω ξανά αλλά είναι ενδιαφέροντα αυτά και προσπαθώ να καταλάβω τί λέτε.
Πώς μπορεί να υποστηριχθεί ο τονικός ρυθμός πχ. για τα λειτουργικά του Μ. Βασιλείου (και τόσα άλλα μέλη);
Ο Χρύσανθος και όλοι αυτοί που αργότερα γράψανε περί μέτρων και ρυθμών στην εκκλησιαστική μουσική (όχι στην κοσμική) δεν είχαν καλό αυτί για να ακούσουν την παράδοση;
Πιστεύω οτι στο θέμα αυτό του χρόνου και του ρυθμού υπάρχουν πολλές παρεξηγήσεις και θα ήταν χρήσιμο να λυθούν συν καιρώ με υπομονή και αναλυτικά επιχειρήματα από όσους μπορούν να δώσουν.