Πραγματικά Είναι όντως Πρίγγος 100%!!!
Χθες μελετούσα και το Χερουβικό «το λεγόμενον Πατριαρχικόν» σε α' που πουθενά αλλού δεν είχα συναντήσει. Θέσεις του μπορεί, ναι, αλλά ατόφιο πουθενά. Αν χρονολογήσουμε και την πηγή στα χρόνια διαμονής του στη Θεσσαλονίκη, προφανώς καταγράφει τα ακούσματά του από τον Ναυπλιώτη και όχι θέσεις δικές του, αφού μέχρι τότε μόνο ως Β' Δομέστιχος είχε θητεύσει στο Φανάρι.
Οντως ετσι ειναι, αυτα τα τσακισματα που κανει ολα ειναι της παραδοσεως, ειναι η τεχνη του Μεγα Ναυπλιωτη, αυτου του μεγαλου ψαλτη που μεγαλωσε και εζησε μεσα στον Πατριαρχικο Ναο και ειχε την ευλογια να παραλαβει και μεταλαμπαδευσει ατοφια την Εκκλησιαστικη μας μουσικη παραδοση. Ουδεις σαν αυτον. Ειναι το αλφα και το ωμεγα. Μη ψαχνετε αλλου. Μονον ο Πριγγος τον αντεγραψεν σωστα, παρολες τις αδυναμιες του.
Μεσα απο αυτο το μηνυμα θελω να πω ενα μεγαλο ευχαριστω στον κ. Γιαννη για οτι προσφερει, μπραβο του.
Δυο λογια για τον κ. Δεβρελη αυτον τον εξαιρετο ανθρωπο, τον οποιο θεωρω καπως οτι αδικειται.Προσωπικη αποψη.
Τα βιβλια του περιεχουν την παραδοση μεσα απο την γραφη του συγγραφεα απλη , λιτη με πινελιες αναλυσεων, ομως παραδοσιακων. Παρολα αυτα ειναι ο καταλληλοτερος να γραψει αναλυτικα πιστα την παραδοση ωστοσο προτιμα την απλοτητα και αφηνει στον ψαλτη να ..ψαλλει. Χωρις να τον δεσμευει. Εχει στο κεφαλι του ολες τις θεσεις και επιλεγει τη μελωδια κανοντας εκλογες απο διαφορα μελη και θεσεις παντοτε παραδοσιακες, συνθετοντας αναλογα με το νοημα του κειμενου(εδω εχω καποιους ενδοιασμους, ευτυχως το κανει σε ορισμενα μονο σημεια και οχι στους τονισμους ή κατα ορισμενους παρατονια θελει προσοχη καθως η παραδοση το επιβαλει πολλες φορες, βλ. κανονες Μ.Εβδομ. π.χ.). Δεν πειραζει ομως τα προσομια στη βασικη τους δομη αλλα ουτε και τα εξαποστειλαρια οπως εχω δει αλλου. Επηρεασμενος απο τη γραφη του Θ.Γεωργιαδη, το υφος του Μεγα Παναγιωτιδη χωρις να ειναι μονο αυτο και τις αναλυσεις της παραδοσης απο Ναυπλιωτη και Πριγγο που εχει ακουσει και καταγραψει. Μελετωντας κανεις τα βιβλια του διαπιστωνει μια γλυκυτητα στο μελος χωρις περιττα πραγματα. Τα βιβλια του καπως συνδεονται μεταξυ τους αφου μπορει να δεις μια απλη γραμμη στο ενα και μετα την ιδια αναλελυμενη σε αλλο βιβλιο.
Οπως λεει και ο ιδιος ηταν και ειναι μανιακος συλλεκτης και μελετητης των χειρογραφων επιλεγοντας παντα τα must στοιχεια(προσωπικη αποψη νομιζω που ανταποκρινεται στην πραγματικοτητα) και θεσεις για τη συνθεση του.
Ακολουθει την μοδα της εποχης που θελει τα κλασσικα μελη σε συντμησεις χαριν συντομιας (καλο αυτο γιατι συντομευουμε αλλα χανουμε σε κατανυξη, ξεκουραση του πιστου, χρονο για προσευχη στοιχεια που περιεχονται στα παλαια κλασσικα μελη οπου υπαρχει κυματικη μορφη θα ελεγα του μελους καπου δυνατο καπου χαλαρο δηλαδη σε αντιθεση με σημερα που τα θελουμε extreme)*1 Αυτο δημιουργει ψευδαισθηση καθως τα μελη του Πετρου εχουν απολυτη ομαλοτητα και γλυκυτητα. Αλλα αυτο ειναι αλλο θεμα.
Εδω πρεπει να πω οτι ξεδιπλωνει το ταλεντο του ο συγγραφεας. Δηλαδη ειναι το μυστικο.Χωρις να συμφωνω απολυτα δεν παυει να ειναι μια προσωρινη λυση, που τεινει να επικρατησει. Συντμηση ισσοροπημενη.
Τα βιβλια του απευθυνονται και σε μελετητες του μελους αλλα και για το ψαλτηρι
εναλλακτικα των κλασσικων εκδοσεων που φυσικα δεν αντικαθιστουνται απο κανενα βιβλιο.
Επειδη αναφερθηκε πιο πανω, πραγματι τα βιβλια του μυριζουν Ιακωβο, δηλαδη λιβανι.
Το Μεγα Στιχολογιον ενα βιβλιο που ετοιμαζει αρκετο καιρο περιεχει ολους τους στοιχους κατ ηχον που προηγουνται του τροπαριου,αυτοι ειναι της Παρακλητικης Σαββατου ,Κυριακης, των Μηναιων δηλαδη των προσομιων σε αργο και συντομον μελος, το οποιο ειναι κατι που λειπει ή ειναι διασπαρτοι σε διαφορα βιβλια. Ειναι δηλαδη μια συλλογη στιχων που χρησιμοποιει συνεχως ο Ψαλτης, απαραιτητο και για τους αρχαριους. Η στιχολογια των Αινων βρισκεται σε κλασσικο βιβλιο κατηχον δεν χρειαζονται αλλα.
Η εκδοσις της Θ.Λειτουργιας (Πριγγου) περιλαμβανει μονο τα μαθηματα της συλλογης Αθανασιου Πολιτη, ομως υπαρχουν στη κατοχη του και πολλα αλλα χειρογραφα μαθηματα Πριγγου οπως Θειας Λειτουργιας(αρκετα για πληρη εκδοση οπως μου ειπε) Τριωδιου, Πεντηκοσταριου, Μηνολογιου, και Παρακλητικης.
Μου ειπε οτι εαν βρεθει καποιος χορηγος θα μπορεσει να τα εκδοσει.
Χωρις να εχω καποιο οφελος, γνωριζοντας αυτο τον ανθρωπο ο οποιος εζησε μια εποχη σταθμο στα ψαλτικα τα οποια κατεγραψε ομως με τις δικες του δυναμεις, διπλα σε Παναγιωτιδη εχει γευτει την παραδοση και εχει αφιερωσει μια ζωη ολοκληρη σ αυτην. Με τα βιβλια του ας προσθεσουμε ενα λιθαρακι παραδοσης στη βιβλιοθηκη μας οχι συμληρωνοντας τις κλασσικες αθανατες εκδοσεις αλλα τα κενα που εχουμε να τις κατανοησουμε.
Σας μιλα ενας ανθρωπος που καθημερινα μελετα Πετρο Λαμπαδαριο τον Μεγιστο και βλεπει καποιο φως σε αυτες τις εκδοσεις του ακαματου εργατη και μελοποιου κ.Αστεριου Δεβρελη.
Καπου αναφερθηκε για τον Αρχοντα Αστερη εναν ανθρωπο που δεν μακαμιζει, ψελνει και χωρις μικροφωνο, κυριως κλασσικα μελη απλα και λιτα, αρκετα αυτα νομιζω. Λιγος σεβασμος δεν βλαπτει.
Επαναλαμβανω οι κλασσικες εκδοσεις δεν αντικαθιστουνται απο κανενα αλλο βιβλιο.
Εκει ειναι η παραδοση γραμμενη και μας καλυπτει πληρως.
Ευχαριστουμε Γρηγοριο Πρωτοψαλτη και Χουρμουζιο, Ιακωβο, Κωνσταντινο και Ιωαννη, μα κυριως τον
Μεγιστο Πετρο Λαμπαδαριο, ευχαριστουμε θερμα για αυτα που μας δωσατε.
Ευχαριστουμε Ιακωβο Ναυπλιωτη τον Λεβεντη,τον Μεγαλοπρεπη, τον τιτανα Αρχοντα Πρωτοψαλτη της Μεγαλης του Χριστου Εκκλησιας.
*1
Καποια στιγμη θα συζητησουμε για τον λεγομενο συγκερασμο.
Μεχρι τωρα γνωριζουμε τον συγκερασμο των διαστηματων βλ.Ευρωπαικη-Βυζαντινη μουσικη, ερχεται ομως στην επιφανεια ο του χρονου βλεπε στρογγυλοποιηση πχ γνωστες Σχολες που δημιουργουν θορυβο και αποσταθεριοποιηση, αργεματα, πλατιασμους, κορωνες, αργα-γρηγορα και αλλα καλουδια*2.
Υπαρχει ομως και ο συγκερασμος του μελους. Που θελει την δομη του να προσαρμοζεται στο ρευμα της εποχης με αρνητικη επιδραση στη χρονικη διαρκεια του μελους και σε αλλα στοιχεια που ερχονται σε αρμονικη κατασταση με την λειτουργικη πραξη την προσευχη,την κατανυξη κτλ.
Δεν μπορει ενα Κυριε ελεησον να διαρκει περισσοτερο απο μια αιτηση και να φλερταρει με παπαδικο μελος. Υπαρχουν τα ικετευτικα βλ. Χουρμουζιου, χειροτονιας που λεγονται με τον τροπο τους. Γιατι να καθυστερουμε τις αιτησεις.
Και το χερουβικον να λεγεται πετσοκομμενο, επισης το εκτενες Τριαδι λεγεται σε ορισμενες περιπτωσεις και αλλα πολλα..
Επισημαινω ξανα οτι μονο οι Κλασσικες εκδοσεις μπορουν να σταθουν αξιοπρεπως πανω στο ψαλτηρι, τωρα για μελετη υπαρχει πολυ υλικο.
Να τωρα ετοιμαζεται η Μουσικη Κυψελη Στεφ. Λαμπαδαριου με νεους ευαναγνωστους χαρακτηρες ο πρωτος τομος σε δυο και ακολουθουν και οι αλλοι.Τι ποιο ωραιο, με ελαχιστες διαφορες απ το ιδιομελαριον Χουρμουζιου. Καποιες φθορες που ειναι κι αυτες της παραδοσης αλλα και τα Δοξαστικα του Πετρου εκτος των μεγαλως εορτων που ειναι λιγο παραλλαγμενα οχι ολα, κατα το υφος Κωνσταντινου.
*2 Αυτα τα καλουδια τα εκανε ο Ιακωβος μεσα στον χρονο,και οταν λεω χρονο δεν εννοω μετροφωνια, ορισμενα ακουγονται σε "αργη κινηση" απο Παναγιωτιδη.
Υπενθυμιζω, επειδη καπου διαβασα για (φιλο)Πατριαρχικα βιβλια εγω εχω να προτεινω ενα πιο παλιο, το Ανθολογιο Κωνσταντινου.
Επισης ο Ιακωβος οντως εψελνε Πετρο, αλλα στις ηχογραφησεις που εχουμε ηταν πιο πανηγυρικος αρα μιλαμε για Ιωαννη, τα χερουβικα ηταν παραλλαγη απο τον μεγιστο Πετρο, εαν κρινουμε απ την ανθολογια του που εχει δυο, το πλ.δ και πρωτου ηχου.
Συμπερασμα Πετρος Λ. στην επιλογη μελων, Ιακωβος Ν. στον τροπο του ψαλλειν.
Σοβαρα πραγματα οπως αρμοζουν στην Ιεροτητα του χωρου που μας περιβαλλει, οπου τελειται Ιερο Μυστηριο και οχι θεατρικο εργο.
Υγιαινετε