Περὶ τοῦ Ἁγίου Αὐγουστίνου, Ἐπισκόπου Ἱππῶνος.

Καλησπέρα. Γνωρίζει κανείς αν υπάρχει Πράξη Αγιοκατατάξεως του Ιερού Αυγουστίνου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, διότι έχω έλθει σε αντιπαράθεση με κάποιους αρνητές της αγιότητος του Πατρός. Ευχαριστώ.
 

john76

Νέο μέλος
Για την Καθολική Εκκλησία θεωρείται άγιος και Δάσκαλος της Εκκλησίας, καθώς και ο προστάτης άγιος του Τάγματος των Αυγουστίνων. Παρά την επίσημη αναγνώρισή του ως αγίου από την Ορθόδοξη Εκκλησία, πολλοί Ορθόδοξοι αποφεύγουν να τον αποκαλέσουν «Άγιο», καθώς υπήρξε υπέρμαχος του Παπικού πρωτείου και του filioque. Σύμφωνα ομως με άλλη άποψη η διδασκαλία του δε θεωρείται εναρμόνιση με το filioque όπως αυτό εμφανίζεται κατα τον 8ο αιώνα, καθότι σύμφωνα με αυτή το «filioque» το οποίο εισάγει ο Αυγουστίνος δεν εισάγεται για την προαιώνο σχέση και προέλευση του Υιού με τον παράκλητο αλλά για την σχέση διαδοχής σε ότι αφορά τη Θεία Οικονομία. Επίσης ονοματίζεται συχνά ως "Ιερός Αυγουστίνος". Ο Αυγουστίνος θεωρείται επίσης άγιος από την Λουθηρανική και την Αγγλικανική εκκλησία.

Από τη Βικιπαίδεια
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Καλησπέρα. Γνωρίζει κανείς αν υπάρχει Πράξη Αγιοκατατάξεως του Ιερού Αυγουστίνου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, διότι έχω έλθει σε αντιπαράθεση με κάποιους αρνητές της αγιότητος του Πατρός. Ευχαριστώ.
Αδελφέ, προσωπικά, αν οι εν λόγω αρνητές μού ζητούσαν πράξη αγιοκατάταξης για να πεισθούν για τη συνείδηση της Εκκλησίας περί της αγιότητός του, θα τους ζητούσα κι εγώ αν γνωρίζουν (προ του π. Ρωμανίδη) κάποια μαρτυρία περί συνειδήσεως του αντιθέτου.

ΥΓ Το «ιερός» έχει αποδοθεί κατά καιρούς σε πολυγραφότατους πατέρες χωρίς πάντα σταθερά κριτήρια (πβ. ιερός Φώτιος, ιερός Χρυσόστομος κ.λπ.) -και πάντως δεν είναι η εναλλακτική επιλογή έναντι του άγιος.
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Καλησπέρα. Γνωρίζει κανείς αν υπάρχει Πράξη Αγιοκατατάξεως του Ιερού Αυγουστίνου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, διότι έχω έλθει σε αντιπαράθεση με κάποιους αρνητές της αγιότητος του Πατρός. Ευχαριστώ.

Έχω την εντύπωση πως η "αγιοκατάταξη" είναι μάλλον νεότερη συνήθεια παπικής προελεύσεως οπότε μην ψάχνετε "αγιοκατάξεις" για τους παλαιούς αγίους.

Υπάρχει ένα μικρό τευχίδιο που έχει εκδώσει το 2009 η Μονή του Αγίου Αυγουστίνου Φλωρίνης περί της αγιότητός του. (Η αγιότης του Ιερού Αυγουστίνου) αυτό ίσως βοηθήσει. (2385028868 βιβλιοπωλείο Έλαφος)

Υπήρξαν και άλλοι άγιοι που ίσως κάποια στιγμή να αστόχησαν σε κάποια διατύπωση τους. Αυτό η Αγία μας Εκκλησία το επεσήμανε και το ξεκαθάρισε. Αν υπήρχε πρόβλημα με την αγιότητα του η Εκκλησία θα το είχε επισημάνει όπως συνέβη με άλλες περιπτώσεις.
 
Καλησπέρα. Γνωρίζει κανείς αν υπάρχει Πράξη Αγιοκατατάξεως του Ιερού Αυγουστίνου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, διότι έχω έλθει σε αντιπαράθεση με κάποιους αρνητές της αγιότητος του Πατρός. Ευχαριστώ.

Αδελφέ στο ημερολόγιο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στην 15η Ιουνίου, αναφέρεται. Του εν αγίοις πατρός ημών Αυγουστίνου ιππώνος. Δεν υπάρχει αμφιβολία.
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Αδελφέ στο ημερολόγιο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στην 15η Ιουνίου, αναφέρεται. Του εν αγίοις πατρός ημών Αυγουστίνου ιππώνος. Δεν υπάρχει αμφιβολία.

Ε... άν το γράφει το ημερολόγιο του Οικ. Πατριαρχείου...Ευαγγέλιο!
 
Αδελφέ, προσωπικά, αν οι εν λόγω αρνητές μού ζητούσαν πράξη αγιοκατάταξης για να πεισθούν για τη συνείδηση της Εκκλησίας περί της αγιότητός του, θα τους ζητούσα κι εγώ αν γνωρίζουν (προ του π. Ρωμανίδη) κάποια μαρτυρία περί συνειδήσεως του αντιθέτου

Ναι, είναι ρωμανιδικοί οι εν λόγω αρνητές.
Και όχι, δεν μου ζήτησαν την πράξη αγιοκατάταξης για να πεισθούν, αντιθέτως ισχυρίστηκαν (μεταξύ άλλων) πως επειδή ο Αθηναγόρας τον κατέταξε μεταξύ των Αγίων, δεν μπορεί να γίνει δεκτός ως Άγιος. Εγώ τότε τους απήντησα ότι με την ίδια λογική δεν θα πρέπει να αποδεχθούν ούτε τον Άγιο Νικόδημο, ούτε τον Άγιο Κοσμά, ούτε τον Άγιο Νεκτάριο, που αναγνωρίσθηκαν ως Άγιοι επί Αθηναγόρου. Μετά όμως από μελέτη παρατήρησα πως δεν υπάρχει καν Πράξη Αγιοκατατάξεως επί της Πατριαρχείας αυτού. Για αυτό ρώτησα και εδώ, ώστε να επιβεβαιωθώ.
Ευχαριστώ
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ίσως πιο σημαντικό και ενδιαφέρον από την πράξη αγιοκατάταξης θα ήταν, εάν υπάρχουν, μαρτυρίες από την παλαιότερη εκκλησιαστική γραμματεία που να μαρτυρούν για την έως τότε πεποίθηση και συνείδηση της εκκλησίας περί της αγιότητος του Αγ. Αυγουστίνου.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ίσως πιο σημαντικό και ενδιαφέρον από την πράξη αγιοκατάταξης θα ήταν, εάν υπάρχουν, μαρτυρίες από την παλαιότερη εκκλησιαστική γραμματεία που να μαρτυρούν για την έως τότε πεποίθηση και συνείδηση της εκκλησίας περί της αγιότητος του Αγ. Αυγουστίνου.
Παραθέτω ένα απόσπασμα από το άρθρο του καθηγητή Θεολογίας, Παντελή Καλαϊτζίδη, «π. Ιωάννης Μέγιεντορφ και π. Ιωάννης Ρωμανίδης: δύο αντικρουόμενες ερμηνείες της παλαμικής θεολογίας» (στην Επιστημονική Επιθεώρηση του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «ΣΠΟΥ∆ΕΣ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟ∆ΟΞΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ» ΤΟΜΟΣ ∆΄, σελ. 193-194).

Σε αντίθεση με την ρωμανίδεια «καταδίκη» του Αυγουστίνου, από νεώτερες μελέτες γνωρίζουμε ότι οι μαρτυρίες που έχουμε από τα Πρακτικά των Γ΄, Δ΄, Ε΄ και Στ΄ Οικουμενικών Συνόδων αποδεικνύουν ότι για τη συνείδηση της Εκκλησίας ο ιερός Αυγουστίνος συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων Πατέρων, χαρακτηριζόμενος μάλιστα από την Στ΄ Οικουμενική Σύνοδο ως «εξοχώτατος διδάσκαλος» και «σοφώτατος της αληθείας κήρυξ» (56). Στον δε νεώτερο άγιο της Ορθοδοξίας, τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, οφείλουμε την εισαγωγή στο Συναξάριο της Ανατολικής Εκκλησίας στις αρχές του 19ου αιώνα της μνήμης του ιερού Αυγουστίνου (57), αν και από τον 5ο ήδη αιώνα θεωρείται άγιος της αδιαίρετης Εκκλησίας, το δε όνομά του βρίσκεται από πολύ νωρίς στα Δίπτυχα της θείας Λειτουργίας του αγίου Ιακώβου (58).
Στη συνάφεια αυτή αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι ο Παλαμάς όχι μόνο αναφέρεται στον Αυγουστίνο ως έναν «σοφό και αποστολικό άνδρα», αλλά προβαίνει επίσης σε συστηματική, αν και διακριτική, χρήση διευρυμένων ενοτήτων από το αυγουστινιανό έργο De Trinitate (που διάβασε χάρη στην ελληνική μετάφραση του Μάξιμου Πλανούδη), καθώς και από άλλα αποσπάσματα έργων του λατίνου πατρός, τόσο στα 150 Κεφάλαιά του όσο και σε άλλα έργα του. Έχει δε υποστηριχθεί σε πρόσφατες μελέτες ότι ο Παλαμάς επαναλαμβάνει –ορισμένες φορές μάλιστα κατά λέξη– την αυγουστίνεια χρήση των αριστοτελικών κατηγοριών σχετικά με τα ονόματα του Θεού, όπως επίσης και την ψυχολογική τριαδική θεολογία του (59).



56 Βλ. σχετικά Νίκου Μαγγιώρου, «Ο Ιερός Αυγουστίνος στην Κανονική Παράδοση της Ανατολής», στον τόμο: Παναγιώτη Υφαντή (επιμ.), Ο Άγιος Αυγουστίνος στη δυτική και στην ανατολική παράδοση. Πρακτικά ΙΑ΄ Διαχριστιανικού Συμποσίου (Ρώμη, 3-5 Σεπτεμβρίου 2009), Θεσσαλονίκη, Πουρναράς, 2012, σσ. 299-325, και Γεωργίου Δ. Μαρτζέλου, «Η Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης και ο ιερός Αυγουστίνος», σ. 91.
57. Η μνήμη του εορτάζεται στις 15 Ιουνίου και σε ορισμένες περιπτώσεις συνοδεύεται από πλήρη υμνογραφικό κύκλο: Ακολουθίες, Παρακλητικός Κανόνας, Χαιρετισμοί, Εγκώμια.
58. Για πλείονα βλ. Παναγιώτη Σκαλτσή, «Ο ιερός Αυγουστίνος στο Εορτολόγιο και την Υμνογραφία», στον τόμο: Παναγιώτη Υφαντή (επιμ.), Ο Άγιος Αυγουστίνος στη δυτική και στην ανατολική παράδοση, σσ. 79-122, και Γεωργίου Δ. Μαρτζέλου, «Η Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης και ο ιερός Αυγουστίνος», σσ. 88-89.
59. […..] Υπό το φως των ανωτέρω δεν εκπλήσσει το ότι ο Meyendorff (Introduction à l’étude de Grégoire Palamas, σ. 175 = A Study of Gregory Palamas, σ. 118) αποκαλεί τον Παλαμά ως «έναν απ’ τους πιο αυγουστινιανούς συγγραφείς της χριστιανικής Ανατολής» (η νεοελληνική απόδοση ανήκει στον Γεώργιο Δ. Μαρτζέλο, «Η Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης και ο ιερός Αυγουστίνος», σ. 83).
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Στο εν λόγο τευχίδιο που ανέφερα παραπάνω ως μαρτυρίες (τηλεγραφικά) γράφονται τα εξής:

1. Η αναφορά του (μνημόνευσή του) στη Θ. Λειτουργία του αγ. Ιακώβου του αδελφοθέου σύμφωνα με τα χειρόγραφα.

2. Εικόνα του αγίου στο ναό του Λατερανού Ρώμης από τον 6ο αιώνα (το Πατριαρχείο Ρώμης είναι ακόμη Ορθόδοξο)

3. Μαρτυρία του αγ. Κελεστίνου προς τους επισκόπους της Γαλλίας περί της αγιότητας του (P.L.50,530)

4. Στην Ε΄ Οικ. Σύνοδο στην ε΄ συνεδρία ανεγνώσθησαν ενώπιον όλων των αγίων Πατέρων τα συγγράμματα του αγίου. Το κείμενο των πρακτικών έχει διασωθεί σε λατινική μετάφραση και εξέδωσε ο Μητρ. Νικοπόλεως Μελέτιος το 1985

5. Ο Μ. Φώτιος στην Μυριόβιβλο που συνέγραψε μαρτυρεί την αγιότητα του αγίου Αυγούστίνου αναφέροντας το περιστατικό με τον αγ. Κελεστίνο (P.G 103.96)

6. Στην Φιλοκαλία ο πατριάρχης Κάλλιστος τον αναφέρει ως άγιο.

7. Ο αγ. Νικόδημος (που είναι γνωστός ο αγώνας που έδωσε για αιρετικές διδασκαλίες των παπικών) τον συμπεριέλαβε στον Συναξαριστή του.

8. Ο αγ. Νεκτάριος εξέδωσε το Κεκραγάριο του αγ. Αυγουστίνου.

9. Ο Αγ. Ιωάννης ο Μαξίμοβιτς συνέγραψε ακολουθία προς τιμήν του αγίου.

Υπάρχει και πόνημα του π. Σεραφείμ Ρόουζ για την θέση του ΑΓΙΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ στην Ορθόδοξο Εκκλησία του Χριστού.

Ελπίζω να βοηθηθείς.

Υ.Γ. Χωρις να κάνω κατήχηση σε κανέναν και τον εξυπνάκια καπου πιο πάνω έγινε αναφορα στους παπικούς ως "Καθολική Εκκλησία" και του Αγγλικανούς παρομοίως. Φαντάζομαι μάλλον με την τεχνική έννοια του όρου! Δίοτι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΥ ΝΑ ΙΔΡΥΣΕ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΠΑΡΑ Η ΜΙΑ ΑΓΙΑ ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Ίσως πιο σημαντικό και ενδιαφέρον από την πράξη αγιοκατάταξης θα ήταν, εάν υπάρχουν, μαρτυρίες από την παλαιότερη εκκλησιαστική γραμματεία που να μαρτυρούν για την έως τότε πεποίθηση και συνείδηση της εκκλησίας περί της αγιότητος του Αγ. Αυγουστίνου.

Βλέπε σχετικώς (στα αγγλικά):
Reception of Augustine in the Orthodox Church

Saint Augustine in the Greek Orthodox Tradition

Φαίνεται πως το θέμα απασχόλησε έντονα τους Ορθοδόξους της Β. Αμερικής, όπως και τους καθηγητές της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης (εξ αφορμής του π. Ι. Ρωμανίδη), όπως διαπιστώνει ο Γ. Μαρτζέλος στο άρθρο Η Θεολογική Σχολή της Θεσσαλονίκης και ο ιερός Αυγουστίνος.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
5. Ο Μ. Φώτιος στην Μυριόβιβλο που συνέγραψε μαρτυρεί την αγιότητα του αγίου Αυγούστίνου αναφέροντας το περιστατικό με τον αγ. Κελεστίνο (P.G 103.96)
(Οι παραπομπές από TLG)

53.14a.26 Ἔγραψε δὲ ὁ αὐτὸς τοῖς ἐν Γαλλίαις ἐπισκόποις περί τε τῆς τοῦ ἁγίου Αὐγουστίνου πίστεως καὶ κατὰ τῶν ἀλαζονευομένων ἐπὶ τῇ τῆς αἱρέσεως ἐξουσίᾳ.
54.15a.6 Μετὰ μέντοι γε θάνατον τοῦ ἐν ἁγίοις Αὐγουστίνου ἤρξαντό τινες τῶν ἐν τῷ κλήρῳ τὸ μὲν δυσσεβὲς κρατύνειν δόγμα͵ κακῶς δὲ λέγειν Αὐγουστῖνον καὶ δια σύρειν ὡς ἀναίρεσιν τοῦ αὐτεξουσίου εἰσηγησάμενον·

Υπάρχουν επίσης σε κείμενα του Ιουστινιανού αναφορές στον Αυγουστίνο ως άγιο (π.χ. ὁ ἐν ἁγίοις Αὐγουστῖνος ἐπίσκοπος / παρὰ Αὐγουστίνου τοῦ τῆς ὁσίας μνήμης ἐπισκόπου ἐν Ἀφρικῆι γενομένου κ.λπ.), που κατοπτρίζουν τη σύγχρονη του Ιουστινιανού πρόσληψη του αγ. Αυγουστίνου.
 
7. Ο αγ. Νικόδημος (που είναι γνωστός ο αγώνας που έδωσε για αιρετικές διδασκαλίες των παπικών) τον συμπεριέλαβε στον Συναξαριστή του.

«Ἐπειδὴ δὲ, ὡς λέγει ὁ Δοσίθεος, τὰ συγγράμματα τοῦ ἱεροῦ τούτου Αὐγουστῖνου ἐνοθεύθησαν ἀπὸ τοῦς αἱρετικοῦς, διὰ τούτο καὶ οἱ Ὀρθόδοξοι Ἀνατολικοὶ δὲν δέχονται ταῦτα ἀπλῶς καὶ ὡς ἔτυχεν· αλλ’ ὅσα συμφωνούσι μὲ τὴν κοινὴν δόξαν τὴς Καθολικὴς Ἐκκλησίας».
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Χρησιμες αναφορες υπαρχουν στον επιστημονικο αρθρο "Augustine in the Byzantine World to 1453" της Barbara Crostini, συγκεκριμενα στο κεφαλαιο III. Augustine as Patristic Authority: Controversies and Church Councils.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Η μαλλον παλιοτερη αναφορα του Αυγουστινου σε υμνογραφικο κειμενο της Ορθοδοξου Εκκλησιας γινεται στον κανονα της εορτης των Αγιων Παντων υπο τον Γεωργιανο υμνογραφο Μιχαηλ Modrekili (Ι᾽ αι.). Τον εξεδωσε το 1913 ο γνωστος Γεωργιανος ερευνητης ο Παυλος Ingorokva, εδω το σχετικο αποσπασμα στα Γεωργιανα. Η "πηγη" ειναι μαλλον τα Διπτυχα της Λειτουργιας του Αγ. Ιακωβου.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Η μαλλον παλιοτερη αναφορα του Αυγουστινου σε υμνογραφικο κειμενο της Ορθοδοξου Εκκλησιας γινεται στον κανονα της εορτης των Αγιων Παντων υπο τον Γεωργιανο υμνογραφο Μιχαηλ Modrekili (Ι᾽ αι.). Τον εξεδωσε το 1913 ο γνωστος Γεωργιανος ερευνητης ο Παυλος Ingorokva, εδω το σχετικο αποσπασμα στα Γεωργιανα. Η "πηγη" ειναι μαλλον τα Διπτυχα της Λειτουργιας του Αγ. Ιακωβου.

Iberica sunt, non leguntur....
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Iberica sunt, non leguntur....

Σε ενα τροπαριο επικαλειται ο Αυγουστινος μαζι με τον Θεοφιλο, Κελεστινο, Λεωντα, Κυριλλο και πολλων αλλων Πατερων (20ια των ονοματων) για να πρεσεβευει υπερ των ψυχων ημων.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Ο Αυγουστινος αναφερεται ως "μακαριος" 2 φορες στην επιστολη του Ιουστινιανου προς την Εκκλησια Ιεροσολυμων που σωζεται στη Γεωργιανη μεταφραση. Βλ. Michel van Esbroeck. La lettre de l'empereur Justinien sur l'Annonciation et la Noël en 561. AB 86(1968): 351-371, συγκεκριμενα σελ. 360.

Πρβλ. Βίος Μελάνης της Ρωμαίας (5ος αι.): «...οἱ κατὰ τὴν Ἀφρικὴν ἁγιώτατοι καὶ μεγάλοι ἐπίσκοποι, λέγω δὴ ὁ μακάριος Αὐγουστῖνος...»· Θεοδωρήτου Κύρου (447/448), Ερανιστής: «Τοῦ ἁγιωτάτου ἐπισκόπου Αὐγουστίνου» (παράθεση αποσπάσματος).

Τα επίθετα «μακάριος (-ώτατος)», «άγιος (-ώτατος)» κλπ. χρησιμοποιούνταν ευρέως ως προσφωνήσεις εκκλησιαστικών προσώπων. Οι δε αναφορές «o εν αγίοις..», «ο της οσίας μνήμης..» κ.ά. εκφράζουν σεβασμό και εκτίμηση προς κεκοιμημένα πρόσωπα (προπάντων για το συγγραφικό-θεολογικό τους έργο), όχι αναγκαστικά ή κυρίως συνείδηση αγιότητας βίου με τη σύγχρονη έννοια. Ωστόσο, είναι ενδεικτικά της αναγνωρισιμότητας και της αποδοχής του προσώπου και (μέρους, τουλάχιστον) του έργου του.
 
Last edited:
Top