neoklis
Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μεταφορά μηνυμάτων από το θέμα των μουσικών της Ε΄ Κυριακής Νηστειών με αφορμή το δοξαστικό των αίνων «Οὐκ ἔστιν ἡ βασιλεία...».
Αντιγράφω από εδώ, σχετικό εδάφιο :
(αναφέρεται στο δοξαστικό «᾿Ερχόμενος ὁ Κύριος».)
Επειδή κι εγώ αυτή την εντύπωση έχω, ότι το ου (ουκ) στα αρχαία κείμενα δεν τονίζεται, χωρίς να μπορώ να το επαληθεύσω ή να το αιτιολογήσω, βλέπω ότι στο υπόψη δοξαστικό "Ουκ έστιν η βασιλεία του Θεού ..." ο μόνος που τονίζει το "έστιν" είναι ο Πέτρος. Όλοι οι επόμενοι, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο, τονίζουν το "ουκ". Περισσότερο όλων ο Θρ. Στανίτσας που ξεκινά το μέλος από τον Ζω.
Το ερώτημα/απορία δεν αφορά βέβαια μόνο το συγκεκριμένο τροπάριο (όπως φαίνεται και από την παράθεση) αλλά και πολλά άλλα, όπου νεώτεροι μελοποιοί υπερ-τονίζουν τη λέξη με αλλαγή της κλασικής γραμμής και υπερβατές αναβάσεις πολλών φωνών.
Αν βρεθούν και συγκεκριμένα παραδείγματα από περισσότερα τροπάρια (δεν έχω τον χρόνο να το κάνω) θα γίνει πιο κατανοητό.
Αντιγράφω από εδώ, σχετικό εδάφιο :
(αναφέρεται στο δοξαστικό «᾿Ερχόμενος ὁ Κύριος».)
στὴν φράσι «οὐκέτι εἰς τὴν ἐπίγειον ᾿Ιερουσαλὴμ» τὸ «οὐκέτι» μπορεῖ νὰ γραφῇ καὶ ἔτσι καὶ σὰν δύο λέξεις (οὐκ ἔτι), προτιμητέον τὸ πρῶτον (δηλαδὴ μία λέξι). ὅπως ὅμως καὶ ἂν γραφῇ, τὸ «οὐκ» δὲν τονίζεται· ὁ τόνος πρέπει νὰ πέσῃ στὴν συλλαβὴ «έτι». ἐδῶ τονίζεται λάθος. δὲν φταίει ὁ Θ. Βα*σι*λι*κός, ὁ ὁποῖος εἶναι μεγάλος δάσκαλος ἀσφαλῶς, διότι τὸ συνήθιζαν ἔτσι πολλοὶ τότε καὶ τὸ συνηθίζουν ἀκόμη. τοὺς λόγους ποὺ εἶναι λάθος ὁ τονισμὸς στὸ «οὐκ» τοὺς ἔχω ἐξηγήσει ἀλλοῦ. τὸ σωστὸ εἶναι γραμμένο σὲ ὅλα τὰ παλαιὰ καὶ κλασσικὰ κείμενα
Επειδή κι εγώ αυτή την εντύπωση έχω, ότι το ου (ουκ) στα αρχαία κείμενα δεν τονίζεται, χωρίς να μπορώ να το επαληθεύσω ή να το αιτιολογήσω, βλέπω ότι στο υπόψη δοξαστικό "Ουκ έστιν η βασιλεία του Θεού ..." ο μόνος που τονίζει το "έστιν" είναι ο Πέτρος. Όλοι οι επόμενοι, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο, τονίζουν το "ουκ". Περισσότερο όλων ο Θρ. Στανίτσας που ξεκινά το μέλος από τον Ζω.
Το ερώτημα/απορία δεν αφορά βέβαια μόνο το συγκεκριμένο τροπάριο (όπως φαίνεται και από την παράθεση) αλλά και πολλά άλλα, όπου νεώτεροι μελοποιοί υπερ-τονίζουν τη λέξη με αλλαγή της κλασικής γραμμής και υπερβατές αναβάσεις πολλών φωνών.
Αν βρεθούν και συγκεκριμένα παραδείγματα από περισσότερα τροπάρια (δεν έχω τον χρόνο να το κάνω) θα γίνει πιο κατανοητό.
Last edited by a moderator: