Καθόλου (θέλω να πιστεύω). Στόχος είναι το ελκτικό ιδίωμα του κάθε ήχου να σου γίνει βίωμα. Οπότε κάποια στιγμή φτάνεις να μην χρειάζεσαι να το δεις σημειωμένο για να το κάνεις.
Όμως προτιμώ να το έχω σημειωμένο και για λόγους παιδαγωγικούς. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορώ να ψάλλω αν δεν υπάρχουν σημειωμένες.
Το ήξερα αγαπητέ Βασίλη και η ερώτηση ήταν μάλλον ρητορική. Τις θέλεις επομένως σημειωμένες αλλά όχι για σένα, όπως έχω καταλάβει, αλλά για αρχαρίους (ας το πούμε καταχρηστικά, όλοι αρχάριοι είμαστε στην ουσία...), που τους έχουν γίνει βίωμα. Η δικές μου οι ενστάσεις είναι:
α) ότι επειδή ακριβώς δεν τους έχουν γίνει βίωμα, η προσέγγιση πρέπει να γίνει βιωματικά και όχι σημειογραφικά
β) η σημειογραφική προσέγγιση στις ΛΙΓΕΣ περιπτώσεις που πρέπει να γίνει είναι χρήσιμη για όλους και όχι μόνο για όσους δεν τους έχουν γίνει βίωμα οι έλξεις (για να επισημάνει π.χ. ένα ΖΩ ύφεση στην άνοδο του Άγια, που αν δεν δεις ολόκληρη την πορεία του μέλους δεν θα καταλάβεις αν πρέπει να το εκτελέσεις φυσικό ή με ύφεση)
γ) και άλλα πράγματα προσεγγίζονται βιωματικά στην ψαλτική παράδοση, όμως δεν καταγράφονται (όπως οι μικροαναλύσεις που κάνουμε όταν ψέλνουμε, ενώ τα νεοεισαχθέντα εκ της παλαιάς γραφής "καραδόφωνα" καλύπτουν ένα μηδαμινό ποσοστό των αναλύσεων αυτών -κι αυτό με λάθος τρόπο...-)
δ) η συχνή καταγραφή των έλξεων
και μάλιστα προσδιοριστικά (δηλ. με συγκεκριμένες γραμμές)
και όχι περιγραφικά (με μία γραμμή παντού) οδηγεί τον αρχάριο που το βλέπει prima vista σε λανθασμένες εκτελέσεις (αποδεδειγμένο σχεδόν μαθηματικώς θα έλεγα αυτό).
Το θέμα δεν είναι τόσο το πόσο θα γράψεις, αλλά το πόσο θα εκτελέσεις και κυρίως πως θα εκτελέσεις αυτό το πόσο. Άλλωστε περιγραφική είναι η καταγραφή τους.
Κάνεις λάθος: περιγραφική ονομάζεται η καταγραφή όταν όλες οι έλξεις σημειώνονται με ΕΝΑ σημάδι ανεξαιρέτως, όπως γινόταν στα παλιά βιβλία (εννοώ προ της Επιτροπής). Η καταγραφή της Επιτροπής και του Καρά είναι προσδιοριστική. Εγώ δεν θεωρώ εξαρχής λάθος την προσδιοριστική, αρκεί να χρησιμοποιείται σωστά. Επειδή όμως ο Καράς την χρησιμοποιεί καταχρηστικά, θεωρώ προτιμότερη κι εγώ την περιγραφική καταγραφή, η οποία σου αφήνει κάποια ελευθερία. Βέβαια κι εκεί, αν γεμίσεις το κείμενο με απλές διέσεις, γίνεται καραϊκό...
Επέτρεψέ μου να έχω μια κάπως διαφορετική άποψη για το τι συμβαίνει, και δεν θα ήθελα να επεκταθώ επειδή έχω πικρά πείρα για το επίπεδο των συζητήσεων σε κάτι τέτοιο. Όποτε θες όμως σε προσωπικό επίπεδο...
Εάν νομίζεις ότι ο κανόνας των ακουσμάτων στα οποία αναφέρθηκα είναι η σωστή εκτέλεση των έλξεων, προφανώς έχουμε διαφορετικά αντίληψη για τη μουσική μας.
Όχι φίλε δεν συμφωνώ και δεν έχουν έτσι τα πράγματα όχι για 'μένα τουλάχιστον. Εγώ δεν προσπαθώ να...απεμπλακώ από κάτι. Υπερβολές υπάρχουν παντού.
Δεν σε βλέπω όμως να τις επισημαίνεις. Εγώ έχω επισημάνει πολλάκις και συγκεκριμένα τις υπερβολές πολλών αυτοπροσδιοριζομένων σήμερα ως "πατριαρχικών" ψαλτών. Αναμένουμε το ίδιο και από άλλους.
Κάτι που παρουσιάζεται δημόσια μπορεί σε κάποιους ν' αρέσει και σ' άλλους όχι. Τι σημαίνει αυτό; Ότι έπρεπε ν' αρέσει σ' όλους ή ότι επειδή δεν αρέσει σε κάποιους πρέπει να μην ακούγεται;
Στην τελική ελεύθερος είναι ο καθένας να επιλέξει και να μην ακούσει. Κι εμένα αν δεν μ' αρέσει κάτι και δεν αντέχω να τ' ακούσω (σπάνιο αυτό βέβαια-αλλά έχει συμβεί) αλλάζω σταθμό. Αλλά συστάσεις για το τι θα έπρεπε ή μη, να βάζει κάποιος στην εκπομπή του;
Εγώ, καίτοι νομικός ων, δεν μίλησα για δημοκρατίες, δικαιώματα, ελευθερία μουσικής έκφρασης και τέτοια. Και ούτε φυσικά συστάσεις θα σου κάνε: και Σακελλαρίδη να βάλεις, δεν θα σου πει κανένας τίποτα. Απλώς με τις επιλογές που κάνεις δίνεις μια εικόνα περί των ακουσμάτων προκρίνεις. Εγώ λοιπόν λέω ότι αυτά δεν μπορεί να είναι π.χ. η εκτέλεση του "Αι Αγγελικαί" της ΕΛΒΥΧ και η αντίστοιχη του Στανίτσα. Δεν μπορεί να σου αρέσουν και τα δύο, γιατί ο ψάλτης "ου δύναται δυσίν κυρίοις δουλεύειν"...
Πόσο πρόκληση ήταν να βάλω την ηχογράφηση του κ.Μαφίδη στο ίδιο θέμα που είχε και το κείμενό της; Είδες τι έγινε τελικά.
Δεν αναφέρθηκα σ' αυτό, αλλά στην περίπτωση του Αντώνη. Και δεν θα σου έλεγε κανένας τίποτα αν έβαζες ηχογραφήσεις μόνο του Μαφίδη και όχι ΕΛΒΥΧ, Καρά κλπ.