Καταγραφές αρχαίων ελληνικών μελών σε πεντάγραμμο ή Βυζαντινή σημειογραφία

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Έχουμε καπου καταγραφές αρχαίων ελληνικών μελών σε πεντάγραμμο ή βυζαντινή σημειογραφία; Με ενδιαφέρουν ιδιαίτερα ο επιτάφιος του Σεικίλου και οι Δελφικοί ύμνοι και ότι άλλο υπάρχει τυχόν. Ευχαριστώ.
 
Last edited by a moderator:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Έχουμε καπου καταγραφές αρχαίων ελληνικών μελών σε πεντάγραμμο ή βυζαντινή σημειογραφία; Με ενδιαφέρουν ιδιαίτερα ο επιτάφιος του Σεικίλου και οι Δελφικοί ύμνοι και ότι άλλο υπάρχει τυχόν. Ευχαριστώ.


Αγαπητέ Δημήτρη!

Καταγραφές αρχαίων ελληνικών μελών σε πεντάγραμμο υπάρχουν πολλά. Μέχρι πρόσφατα αυτό ήταν συνηθισμένο, αλλα τώρα με την εξέλιξη ερευνών, βγήκε ''απαγορευτικό'' , θεωρείται παραπλανητικό. Καταγραφές με βυζαντινή σημειογραφία πρέπει σίγουρα να υπάρχουν. Είναι ενδιαφέρον από ιστορικής άποψης. Καθ' οδόν , όταν βρίσκω στοιχεία για το θέμα, μεταφέρω εδώ.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Seikilos_score.png

http://www.clg-tremonteix-clermont-...r/sitemusique/textes/decouvmusic/sorbonne.htm

http://agiw.fak1.tu-berlin.de/Auditorium/RhMusAnt/ASO/Seikilos.htm

http://www.hs-augsburg.de/~harsch/graeca/Chronologia/S_ante01/Seikilos/sei_lied.html

http://musicologicus.blogspot.com/2009/04/epitaph-of-seikilos.html

''Ξεκίνησαν οι προσπάθειες για να επιστραφεί στην Τουρκία το αρχαιότερο γνωστό τραγούδι με μουσική σημειογραφία, του επιτάφιου του Σείκιλου, από το Εθνικό Μουσείο της Κοπεγχάγης όπου εκτίθεται, από το 1996.''

[Ελπίζω, δεν αληθεύει. Ένας στόχος, για ανάπτυξη αρχαίων μουσικών θεμάτων στο φιλόξενο χώρο εδώ, για προετοιμασία, να δημιουγίσουμε ευνοικές συνθίκες, για να μας ''δανείζουν" το στήλη του Σεικίλου. Τι σχετική αλληλογραφία οι υπεύθυνοι ήθαν πρόθυμη... Σ.Ζ]

Το γάμμα:

Feladó: John.Lund@natmus.dk
> [mailto:John.Lund@natmus.dk]
> Küldve: 3. juni 2009 12:00
> Címzett: hamvasklub@parknet.dk
> Másolatot kap: Franck.Senje@natmus.dk;
> bodil.bundgaard.rasmussen@natmus.dk
> Tárgy: SV: Sporgsmaal

''Mange tak for din henvendelse vedrørende Seikilos-stelen i
> Nationalmuseets
> Antiksamling. - Nationalmuseet følger bestemte, forud
> fastlagte procedurer
> vedrørende anmodninger om udlån af genstande, der blandt
> andet skal sikre,
> at der ikke er konserveringsmæssige problemer forbundet
> med udlån. Der skal
> endvidere være sikkerhed for, at den pågældende genstand
> kan transporteres
> på forsvarlig vis (dvs. ledsaget af en kurer) til den
> institution, der
> ønsker at låne den, og at der er fyldestgørende
> sikkerhedsforanstaltninger
> omkring dens opbevaring og udstilling.
> Nationalmuseets Bevaringsafdeling, der
> varetager alle forespørgsler om
> udlån, regner med 6 måneder som et minimum for at
> behandle en låneanmodning,
> og jeg har i dag pr. telefon fået besked om, at det er
> "aldeles udelukket",
> at man kan fravige denne procedure. Derfor må jeg meddele
> dig, at det -
> alene af denne grund - ikke er muligt for museet at
> imødekomme din tanke om
> at låne Seikilos-stelen til et arrangement i Athen den 20.
> juni.
>
> Med venlig hilsen: John Lund
>
> John Lund
> Museumsinspektør,
> seniorforsker/Assistant Keeper, senior researcher
> Antiksamlingen/Collection of Classical
> and Near Eastern Antiquities
> Nationalmuseet/The National Museum of
> Denmark
> Frederiksholms Kanal 12
> DK-1220 København K
> Danmark/Denmark
> e-mail: John.Lund@natmus.dk
> tlf: +45 3347 3133
> fax: +45 3347 3309''
 

Attachments

  • Seikilos_score.png
    Seikilos_score.png
    4.2 KB · Views: 9
  • seikilos.orig600.png
    seikilos.orig600.png
    16.8 KB · Views: 9
  • Noten_B.gif
    Noten_B.gif
    103 KB · Views: 8
  • sei_note.gif
    sei_note.gif
    4.3 KB · Views: 5
  • Epit?fio [Escala].JPG
    Epit?fio [Escala].JPG
    4.6 KB · Views: 6
  • sei_lied.gif
    sei_lied.gif
    25.6 KB · Views: 116
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Το επίσημο:

Documents of ancient Greek music: the extant melodies and fragments

Egert Pöhlmann, Martin Litchfield West

Oxford University Press, 2001

Επιλεγμένες σελίδες

Fragments of the late Classical

~~~~~~~~~~~

ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ

13/12/2011
Υποδοχή του Αντεπιστέλλοντος Μέλους κ. Egert Pöhlmann, Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2011, ώρα 19:00.


Κατά τη δημόσια συνεδρία της Ακαδημίας Αθηνών, την Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2011 και ώρα 19:00, θα γίνει η υποδοχή του Αντεπιστέλλοντος Μέλους κ. Egert Pöhlmann, ομότιμου καθηγητή της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Erlangen Νυρεμβέργης.
Το νέο μέλος θα προσφωνήσει ο Πρόεδρος της Ακαδημίας κ. Απόστολος Σ. Γεωργιάδης και, στη συνέχεια, ο Ακαδημαϊκός κ. Νικόλαος Κονομής θα παρουσιάσει το επιστημονικό του έργο.
Θα ακολουθήσει ομιλία του κ. Egert Pöhlmann με θέμα "Ανατολίζοντα μοτίβα στην έκτη ραψωδία της Ιλιάδος "
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος

Attachments

  • 0576.jpg
    0576.jpg
    15.3 KB · Views: 119
  • 0577.jpg
    0577.jpg
    16.1 KB · Views: 119

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ορέστη του Ευριπίδη, πρώτο στάσιμο
 

Attachments

  • ex1.6a.JPG
    ex1.6a.JPG
    6 KB · Views: 76
  • ex1.6b.JPG
    ex1.6b.JPG
    5.5 KB · Views: 73
  • ex1.6c.JPG
    ex1.6c.JPG
    5.4 KB · Views: 69
  • ex1.6d.JPG
    ex1.6d.JPG
    5.7 KB · Views: 69
  • ex1.6e.JPG
    ex1.6e.JPG
    5.3 KB · Views: 69
  • ex1.6f.JPG
    ex1.6f.JPG
    5.5 KB · Views: 69
  • ex1.6g.JPG
    ex1.6g.JPG
    6.5 KB · Views: 70

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
>>[''Ο Διονύσιος ο Αλικαρνασσέας (1ος αι. π.Χ.) είναι μάρτυρας· στο βιβλίο του Περί συνθέσεως ονομάτων (XI, Ακοαίς ηδέα τίνα) προβαίνει σε λεπτομερειακή μουσική ανάλυση της μελωδίας του Ευριπίδη, που τραγουδά η Ηλέκτρα προς το χορό στον Ορέστη ("Σίγα, σίγα, λευκόν ίχνος αρβύλης...")<<

Μουσική και αρχαίος ελληνικός λόγος
Αντώνης Κ. Λάβδας

http://www.arxaiologia.gr/site/content.php?artid=537
 

Attachments

  • λ.jpg
    52.6 KB · Views: 79

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
>>Ο Αριστόξενος (Αρμον. Στοιχ. ΙΙ, 39, 6) το καθορίζει: "το παρασημαίνεσθαι τα μέλη" (η σημειογραφία των μελών). Και λίγο πιο κάτω (σ. 39, 15) χρησιμοποιεί και τον όρο παρασημαντική: "ού γαρ ότι πέρας της αρμονικής επιστήμης εστίν η παρασημαντική..." (γιατί η παρασημαντική δεν είναι το τέλος της αρμονικής επιστήμης).<<
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ο Πάπυρος της Οξυρύγχου

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=NfxvkKT8Jes

Πρωτοχριστιανικὸς Ὕμνος εἰς τὴν Ἁγίαν Τριάδαν
ψαλλόμενος κατὰ τὴν πρώτην τοῦ ἔτους ἡμέραν

Σε πάτερ κόσμων, πάτερ αἰώνων, μέλπωμεν ὁμοῦ, πᾶσαι τε θεοῦ λόγιμοι δοῦλοι. ὅσα κόσμος ἔχει πρὸς ἐπουρανίων ἁγίων σελάων πρυτανήσω σιγάτω μηδ᾿ ἄστρα φαεσφόρα λαμπεσθων ἀπολειόντων ῥιπαὶ πνοιῶν, πηγαὶ ποταμῶν ῥοθίων πᾶσαι ὑμνούντων δ᾿ ἡμῶν πατέρα χυιόν, χάγιον πνεῦμα πᾶσαι δυνάμεις ἐπιφωνούντων Ἀμήν Ἀμήν. κράτος, αἶνος ἀεὶ καὶ δόξα Θεῷ σωτῆρι μόνῳ πάντων ἀγαθῶν. Ἀμήν Ἀμήν.

Τὸ ποιητικὸ κείμενο, ὅπως ἀνευρέθη, ἔχει ὡς εξής (τὰ ἐντὸς ἀγκυλῶν ἐλλείπουν)·

[ΣΕ ΠΑΤΕΡ ΚΟΣΜΩΝ, ΠΑΤΕΡ ΑΙΩΝΩΝ, ΜΕΛΠΩΜΕΝ] ΟΜΟΥ, ΠΑΣΑΙ ΤΕ ΘΕΟΥ ΛΟΓΙΜΟΙ ΔΟ[ΥΛΟ]Ι. ΟΣΑ Κ[ΟΣΜΟΣ] [ΕΧΕΙ ΠΡΟΣ ΕΠΟΥΡΑΝΙΩΝ ΑΓΙΩΝ ΣΕΛΑΩΝ ΠΡ]ΥΤΑΝΗΣΩ ΣΙΓΑΤΩ ΜΗΔ᾿ ΑΣΤΡΑ ΦΑΕΣΦΟΡΑ Λ[ΑΜΠ]ΕΣΘΩΝ [ΑΠ]ΟΛΕΙ[ΟΝΤΩΝ] Ρ[ΙΠΑΙ ΠΝΟΙΩΝ, ΠΗΓΑΙ] ΠΟΤΑΜΩΝ ΡΟΘΙΩΝ ΠΑΣΑΙ ΥΜΝΟΥΝΤΩΝ Δ᾿ ΗΜΩΝ [Π]ΑΤΕΡΑ ΧΥΙΟΝ, ΧΑΓΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑ ΠΑΣΑΙ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΕΠΙΦΩΝΟΥΝΤΩΝ ΑΜΗΝ ΑΜΗΝ. ΚΡΑΤΟΣ, ΑΙΝΟΣ [ΑΕΙ ΚΑΙ ΔΟΞΑ ΘΕΩ] Σ[ΩΤ]Η[ΡΙ] ΜΟΝΩ ΠΑΝΤΩΝ ΑΓΑΘΩΝ, ΑΜΗΝ ΑΜΗΝ.

Πρωτοχρονιάτικος ὕμνος στὴν Ἁγία Τριάδα, ἀπὸ τὸν πάπυρο 1786 (Γ´ αἰ.) τῆς Ὀξυρύγχου, εἰς τὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ ἀλφαβητικὴ σημειογραφία. Πρόκειται δι᾿ ἕνα μοναδικὸ ὄσο κι ἔξοχο δεῖγμα, ἀποκαλυπτικὸ καὶ χαρακτηριστικὸ τῆς ἐξαπλώσεως καὶ τῆς ἐπιρροῆς τῆς ἑλληνικῆς μουσικῆς στὴ μουσικὴ τῆς Ἀνατολικῆς Μεσογείου καὶ κατὰ τοὺς πρωτοχριστιανικοὺς χρόνους.

http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/prayers/early_christian_prayer.htm.

http://www.youtube.com/watch?v=-K30Df9gNGs
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Αγαπητέ Σπύρο, ευχαριστώ πολύ για όλες τις απαντήσεις και το υλικό σε αυτό το θέμα.

Καταγραφές αρχαίων ελληνικών μελών σε πεντάγραμμο υπάρχουν πολλά. Μέχρι πρόσφατα αυτό ήταν συνηθισμένο, αλλα τώρα με την εξέλιξη ερευνών, βγήκε ''απαγορευτικό'' , θεωρείται παραπλανητικό.

Γιατί βγήκε απαγορευτικό; Μπορείς να δώσεις περισσότερες πληροφορίες. Ευχαριστώ.
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ Δημήτρη!

Όταν άκουσα για πρώτη φορά, μου φάνηκε υπερβολικό. Δεν κατανόησα πλήρως. Ομολογώ, ότι ούτε τώρα δεν απέκτησα ετοιμότητα να παρουσιάσω επιχειρηματολογία περί ''απαγόρευσης''. Αν κατάλαβα καλά, είναι φιλοσοφία νέων ερευνητών. («Νέας» Αρχαιομουσικολογίας .)

Το δίλημμα είναι, -αν δεν κάνω λάθος - πως να πλησιάσεις αυτόνομο μουσικό πολιτισμό; Ο Άγγλος αρχαιολόγος Αρθούρος Έβανς είδε τα ανάκτορα σαν
αυτοκρατορικά παλάτια. Τι είναι τα μέτρα και σταθμά, το καλό και το κακό, αυτοί εκφράζουν μόνο που δημιούργησαν μουσική, αποδεκτό από την κοινωνία, από ομάδα που ανήκουν. ( Τι πάθει ένας ευρωπαίος, όταν συναντά με ξένα πρότυπα, ''καλή μουσική, γιατί πιάνεις καλά'', ''καλή μουσική γιατί βλέπεις όμορφα'';) Ίσως η συνειδητοποίηση την διαφορετικότητα του τρόπου σκέψης κάνει να συμβουλεύουν: κάτσε καλά και ακούσε προσεκτικά τη λένε. Αν έχουν τη δική τους ιστορία, γραφή, μην αντικαταστήσετε με τις δικές σας.
Εδώ βλέπουμε ενδιαφέρον προσπάθεια, να μη ''μολύνετε'' το δείγμα. Πόσο δυνατό είναι όμως να μπαίνει κανείς το νου των αρχαίων;
Το ζήτημα γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκο, όταν διαβάζουμε από τον Αριστόξενο: "ού γαρ ότι πέρας της αρμονικής επιστήμης εστίν η παρασημαντική..."
 
Last edited:
Top