"Ημερινή Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων"

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ερωτήματα αδαούς:
1. Για ποιους λόγους η Προηγιασμένη ορίστηκε εξαρχής εσπερινή και όχι ημερινή;
2. Έχουν εκλείψει στις μέρες μας οι λόγοι αυτοί;
Ἐπειδὴ πρόκειται γιὰ ἑσπερινὴ ἀκολουθία ἡμέρας ὁλοκλήρου νηστείας, προτείνω ἡ προηγιασμένη τῆς Τετάρτης νὰ ἀρχίζει 5 μ.μ. (6 μ.μ. θερινὴ ὥρα), τῆς δὲ Παρασκευῆς 4 μ.μ. (5 μ.μ. θερινὴ ὥρα). Ἡ παράδοση καὶ ἀγωνιστικὴ ἐμπειρία τῆς ἀρχαίας ἀπογευματινῆς μετάληψης τῶν ἡμερῶν τοῦ ἔτους μὲ νηστεία ἔχει θετικὰ στοιχεῖα. Πεινᾶμε γιὰ τὰ προηγιασμένα, μήπως καταλάβουμε ὅτι ἡ πνευματικὴ τροφὴ εἶναι ἀνώτερη.

Στὶς ἡμέρες μας ἐξυπηρετεῖ περισσότερους ἡ ἑσπερινὴ προηγιασμένη, δηλαδὴ ὁ συνδυασμὸς τοῦ ἑσπερινοῦ ὕμνου μὲ τὴν μετάληψη.
 

Diogenes

Νέο μέλος
Ποιό Τριῴδιο βλέπεις; Γιατί καί τό παλαιό καί τό νέο σέ δ΄ ἦχο τό ἔχουν.
Ἡ συμπλήρωση τῶν στίχων ἔγινε ἀπό τό Ἀντιφωνάριον.
Τά ὑπόλοιπα ὑπάρχουν στήν ἐν λόγῳ ἔκδοση καί στήν προηγούμενη συζήτηση.

IMG_4572.jpeg
Εκδόσεις «Φως-ΧΕΕΝ».
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Ερωτήματα αδαούς:
1. Για ποιους λόγους η Προηγιασμένη ορίστηκε εξαρχής εσπερινή και όχι ημερινή;
2. Έχουν εκλείψει στις μέρες μας οι λόγοι αυτοί;

Πρωτοπρεσβύτερος Αναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος, Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών

Η ευχαριστιακή νηστεία και η Θ. Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων (ιστορικοκανονική προσέγγιση)

Περιοδικό ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ, τομ. 66/ Ιαν.-Φεβ. 2017, σελ. 4-8
 

Diogenes

Νέο μέλος
Πρόκειται για την ακολουθία της Τριθέκτης (βλπ. Φουντούλη, Κείμενα Λειτουργικής, τεύχος α΄, Ακολουθίαι του Νυχθημέρου, σελ. 19 κ. ε.), την οποία ενσωμάτωσαν στην Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων.
Αλλά στο γ΄ αντίφωνο έψαλαν όλους τους στίχους του ρ΄ ψαλμού και ύστερα έγινε είσοδος με θυμιατό, όχι Ευαγγέλιο, και έψαλαν «Δεύτε προσκυνήσωμεν και προσπέσωμεν Χριστώ, σώσον ημάς Υιέ Θεού, ψάλλοντάς σοι αλληλούια». Ξαναέψαλαν «Σώσον ημάς Υιέ Θεού, ψάλλοντάς σοι αλληλούια». Υστερα συνέχισαν από το Τριώδιο τα κομμάτια της σημερινής ημέρας. Δηλ. έψαλαν το τροπάριο της προφητείας «Ακαταμάχιτον τείχος».
Το προκείμενο «Βοήθησόν μοι, Κύριε ὁ Θεός μου, καὶ σῶσόν με κατὰ τὸ ἔλεός σου» δεν το διάβασαν, αλλά το έψαλαν αντί σε ήχο πλ. δ΄ που γράφει το Τριώδιο, σε δ΄ ήχο. Συμπλήρωσαν τους στίχους ως εξής:
-Ο Θεός, τὴν αἴνεσίν μου μὴ παρασιωπήσῃς, 2 ὅτι στόμα ἁμαρτωλοῦ καὶ στόμα δολίου ἐπ᾿ ἐμὲ ἠνοίχθη.
-ἐλάλησαν κατ᾿ ἐμοῦ γλώσσῃ δολίᾳ 3 καὶ λόγοις μίσους ἐκύκλωσάν με καὶ ἐπολέμησάν με δωρεάν.
Διάβασαν την προφητεία Ησαῒου μθ΄, 6-10 και έψαλαν το δεύτερο προκείμενο «Σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ» (ψαλ. ρθ΄) ολοκληρώνοντας τον πρώτο στίχο και προσθετοντας και εδώ άλλον έναν στίχο:
-Εἶπεν ὁ Κύριος τῷ Κυρίῳ μου· κάθου ἐκ δεξιῶν μου, ἕως ἂν θῶ τοὺς ἐχθρούς σου ὑποπόδιον τῶν ποδῶν σου.
-2 ράβδον δυνάμεως ἐξαποστελεῖ σοι Κύριος ἐκ Σιών, καὶ κατακυρίευε ἐν μέσῳ τῶν ἐχθρῶν σου.

Ύστερα:
Είπομεν πάντες εξ όλης της ψυχής... μέχρι Έτι δεόμ. υπέρ του αρχιεπισκόπου ημών Φιλοθέου και η ευχή της εκτενούς ικεσίας.
Τα Κατηχούμενα και η ευχή «Ο Θεός, ο Θεός, ο κτίστης και δημιουργός των απάντων...» της Θ. Λειτ. τ. Προηγιασμένων.
Τα «υπέρ των προς το φώτισμα» κλπ. ...
Έγραψα τα ανωτέρω για να μπορούν να καταλάβουν ακόμη και όσοι δεν είναι καλοί γνώστες του τυπικού τι ψάλεται ή διαβάζεται στο εν λόγω βίντεο.
 
Top