T
Tzanakos_B
Guest
Έχω κάθετα αντίθετη άποψη για το ζακυνθινό μέλος. Καταρχήν η εκκλησιαστική μουσική υπάρχει για να υμνεί τον Θεό, ο Θεός δεν υμνείτε κατ' αποκλειστικότητα με βυζαντινό αρχαιοπρεπές ύφος ποιός τα λέει αυτά; Δηλαδή αν δεν υπήρχε χριστιανισμός και εμφανίζονταν σήμερα ως νέα θρησκεία η εκκλησιαστική μουσική θα ήτο βυζαντινή ή θα παιζόνταν με μπουζούκια και τουμπελέκια.
Μελετήστε λίγο την ιστορία της μουσικής. Στο βυζάντιο υπήρχε ήδη ως λαική μουσική η βυζαντινή μουσική και οι πατέρες της εκκλησίας πήραν την ήδη διαδεδομένη λαική μουσική της περιοχής και την κάναν και εκκλησιαστική και είναι λάθος να μιλάμε για βυζαντινή μουσική και να εννοούμε τους ψαλμούς, το σωστότερο είναι να λέμε εκκλησιαστική βυζαντινή μουσική, άλλο το ένα άλλο το άλλο. Αν γεννιόταν σήμερα ο χριστιανισμός θα λέγαμε οτι έχουμε την ποπ εκκλησιαστική μουσική και την ποπ μουσική, αν γεννιόταν πριν 50 χρόνια θα λέγαμε πως έχουμε την ρεμπέτικη εκκλησιαστική μουσική και την ρεμπέτική μουσική κ.ο.κ
Η εκκλησία ΔΑΝΕΙΣΤΗΚΕ το μουσικό σύστημα που χρησιμοποιούσαν οι βυζαντινοί και οι εθνικοί κάτοικοι της ελλάδας και πάνω σε αυτό γράψαν ψαλμούς, δεν εφήβρε η εκκλησία δικό της μουσικό σύστημα.
Κατα αντισοιχία στα επτάνησα με τις επιρροές που είχαν από τους βενετούς η λαική μουσική ήταν οι καντάδες και τα αλέγκρα γενικότερα τραγούδια και δανείστηκε αυτό το μουσικό σύστημα για να υμνήσει τον θεό. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το ένα υμνεί και το άλλο δεν υμνεί το θεό.
Να πω επίσης πως πριν χρόνια όταν ήμουν πιτσιρικάς στην Αγία Μαρκέλλα Βοτανικού του Δήμου Αθηναίων είχαν φέρει να διακονήσει την εκκλησία έναν ζακυνθινό αρχιμανδρίτη (ο θεός να αναπαύει την ψυχή του) ο οποίος και εφάρμοσε όλο το ζακυνθινό εκκλησιαστικό σύστημα. Σας πληροφορώ λοιπόν πως είναι πολύ διαφορετικό να ακούσετε ένα ψαλμό στο ίντερνετ και διαφορετικό να το ζήσετε.
Την Μ. Πέμπτη στην ακολουθία της σταύρωσης ερχόντουσαν από όλη την Αθήνα στην συγκεκριμένη ενορία για να ακούσουν την λειτουργία και ερχόντουσαν με κάμερες και με δημοσιογραφικά κασσετοφωνάκια για να γράψουν την λειτουργία ήταν τόσος πολύς ο κόσμος που δεν χωράγανε στην εκκλησία και βγαίνανε μέχρι την λεωφόρο Σπύρου Πάτση και η τροχαία είχε βρει τον μπελά της γιατί κοβόταν η κυκλοφορία. Οταν άρχιζε το "Σήμερον κρεμάται επι ξύλου" σε πλάγιο του β΄ στο ζακυνθινό μέλος δεν θα ξεχάσω ποτέ στην ζωή μου την εικόνα 1500-2000 ατόμων μέσα στον ναό που κλαίγανε με λυγμούς γιατί το ζακυνθινό μέλος αποδίδει το μοιρολόι όπως δυστυχώς δεν μπορεί να το αποδώσει το παραδοσιακό βυζαντινό ύφος. Αισθανόσουνα πως χάνεται η γή κάτω από τα πόδια σου, πως καταρρέει το σύμπαν εκείνη την στιγμή. Αν δεν έχετε λοιπόν παρακολουθήσει λειτουργία σε ζακυνθινό μέλος μην βγάζετε συμπεράσματα, εμείς που έχουμε παρακολουθήσει και ξέρουμε την αναπολούμε. Και μη μου πείτε πως είναι προτιμότερο να πηγαίνεις σε μια λειτουργία και να λές πότε θα τελειώσει για να φύγω γιατί ο ψάλτης σε έχει πρήξει με τα τεριρεμ και την κάθε μπαρούφα που του κατεβαίνει στο κεφάλι (ξέρετε κάτι επιμηκύνσεις σε ψαλμούς που του έρχονται εκείνη την ώρα στο κεφάλι, κάτι απαίσια ισοκρατήματα, κάτι κουραστικά αλλεπάληλα γυρίσματα της φωνής κ.α).
Κυριε Βασιλη, εχουμε και το ίδιο όνομα.. Κανείς δεν είπε ότι ο ΘΕΟΣ υμνείτε υποχρεωτικά με την Εκκλ. Βυζ. Μουσικη. Και βέβαια στα πρώτα χριστιανικά χρόνια , ήταν πολύ απλή η υμνολογία προς τον ΚΎΡΙΟ. ΟΙ Πατερες της Εκκλησιας , πρώτοι συνέθεσαν ύμνους με βάση την βυζαντινή Μουσική , αλλα έθεσαν και Κανόνες , πως πρέπει να γίνεται η ψαλμωδία . Ενας από αυτους ορίζει ότι υμνολογούμε τον Κύριο μόνο με την ανθρώπινη φωνή !! [ οι στίχοι που απαγγέλλουμε , εν χορδαίς και οργάνοις ., εν κυμβαλοις αλαλαγμού.. κ.τ.λ. ειναι καταλοιπα της Π. Διαθηκης ] Οσο για τα τεριρεμ και τους αυτοσχεδιασμούς πολλών , δυστυχώς ψαλτών, δεν φταίει η Εκκλ. Βυζ. Μουσική αλλά η επιδειξιομανία η ημιμάθεια και η αδιαφορία των αρμοδίων , να βάλλουν μία τάξη στην Μοναδική Εκκλ. Παράδοσή μας [ την Πατριαρχική ] την οποία οι ξένοι εκτιμούν και θαυμάζουν.!!! Το άκτιστον καλλος του Θεού δεν το αποδίδει καμμία τέχνη ..!!!! Και αυτα που γράφετε για τον Ζακυνθινό καλόγερο , Το σήμερον κρεμαται.. και τα κλαμματα... δεν ανήκουν στην ορθόδοξη Λατρεία . Παραδειγμα Το Άγιον Όρος !! Εκεί δεν άχουμε κλαψούρες και θρήνους..!! Όλα τελούνται με χριστιανική αυστρότητα , κατάνυξη και χαρμολύπη !! ΒΑΣ. ΤΖΑΜΑΚΟΣ