ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ 2020
New member
τι χερουβικό ψάλλεται του Αγίου πνεύματος βαρύς ή άγια?
Πρώτος.τι χερουβικό ψάλλεται του Αγίου πνεύματος βαρύς ή άγια?
Πρώτος.
Και του χρόνου μας!
Πάντως, εάν ψάλαμε τον Χερουβικό ύμνο σε ήχο "λέγετο ή Άγια" δεν θα αποτελούσε, κατά τη γνώμη μου, "παραφωνία", διότι αντί "του Άξιον εστίν" ψάλλεται από την Θ' Ωδή του Κανόνα ο Ειρμός, σε ήχο λέγετο - "Χαίροις Άνασσα" & συνηθίζεται, από πολλούς, να ψάλλονται "Χερουβικό - Λειτουργικά" στον ήχο του Μεγαλυναρίου του ψαλλομένου αντί "του Άξιον εστίν"!Πρώτος.
Και του χρόνου μας!
Στο ίδιο πνεύμα με τον αγαπητό συνάδελφο, θα ήθελα να αναφέρω απλώς ότι:
Ήχος Βαρύς ψέλνεται κατά το "Άγραφο" τυπικό σε θεία λειτουργία άνευ Αγίου την Τρίτη, την ημέρα της Πεντηκοστής, καθως και κατά τα Εγκαίνια Ιερού Ναού (συμβολικά για τη "γενέθλιο" ημέρα της Εκκλησίας) και φυσικά στην εορτή των Εγκαινίων.
Ήχο Άγια λέμε συνήθως σε Θεομητορικές εορτές, σε θεία λειτουργία άνευ Αγίου την Τετάρτη, της Σταυροπροσκηνύσεως, των Βαϊων, της Μεσοπεντηκοστής, της Αναλήψεως (αν και υπάρχει εκεί η επιλογή α' ή πλ. α) και της Μεταμορφώσεως!
Και του χρόνου και καλή φωτιση σε όλους!
edit: Ο ήχος της σημερινής μέρας τόσο για το Χερουβικο, όσο και για λειτουργικά ή Κοινωνικό, είναι πράγματι, ο α' ήχος!
Είναι όντως ο Α ήχος αλλα οχι λόγω ΔΕΥΤΕΡΑΣ όπως διαβασα καπου παρακατω... αλλά για να ειναι σε ενα ήχο με το κοινωνικο που γραφτηκε σε ηχο Α ... και ο Π.Λαμπαδαριος και πληθωρα συγγραφεων το γραψανε σε ηχο Α... ... και ετσι για να μην υπαρχει εναλλαγη των ηχων γραψανε να λεγεται ηχος Α... ...
Της ίδια απόψεως είμαι και εγώ συνάδελφε!
Εξάλλου, πιστεύω ότι η πορεία στο χρόνο ήταν αυτή που "προσανατόλισε" τους Ιεροψάλτες σε κάποιους ήχους και όχι κάποιος άλλος παράγοντας "δογματικής" ή άλλης υφής!
Κατ᾿ ἀρχάς τό θέμα μεταφέρθηκε στήν ὑποενότητα πού ἀσχολεῖται μέ αὐτά τά θέματα (Ψαλτική Παράδοση) καί ὑπάρχει μάλιστα σέ ὑπόμνημα (sticky) ἕνα θέμα μέ πολλά ἀρχεῖα ἀπό διαφόρους καί πολλές παραπομπές (Πίνακας των ήχων των Εορτών εκ της Πατριαρχικής Παραδόσεως (Άγραφο Τυπικό)).
Ἐκτός τοῦ ὅτι ὑπάρχει καί διχογνωμία καί ἀμφισβήτηση αὐτῶν (καί μή τήρηση, ἀκόμη καί ἀπό πατρ. χορούς), αὐτό (τό "ἄγραφον τυπικόν") ἀφορᾶ μόνον σέ ἦχο χερουβικοῦ καί κοινωνικοῦ καί ΟΧΙ σέ λειτουργικά, γιά τά ὁποῖα δέν ὑπάρχει ἦχος!!!
Ἀναφορικά μέ τό θέμα, ἀπ᾿ ὅσα κοίταξα, ἡ ἀπάντηση (α΄ ἦχος) θεμελιώνεται στήν ἡμέρα (Δευτέρα) καί ὄχι στήν ἑορτή.
Είπαμε δεν υπάρχει ήχος στα λειτουργικά και συμφωνώ με την παραπάνω μετριοπαθή, όπως πάντα, τοποθέτηση του π. Μαξίμου, ανεξάρτητα αν ψάλλουμε μελοποιημένα λειτουργικά, φαίνεται πως το θέμα του ήχου τους (που σαφώς παλαιότερα δεν είχαν ή κάτι άλλο συνέβαινε) μπορεί και να μην εξαρτάται ούτε από το Χερουβικό, ούτε από την Θ' ωδή. Το τί "εφευρίσκουμε" πλέον είναι "άλλου παπά ευαγγέλιο" κι ας μή τα φορτώνουμε στην παράδοση.
Και στην Θ. Λειτουργία Μ. Βασιλείου έχουμε παγιωμένο τον β' ήχο για τα λεγόμενα λειτουργικά και ανεξάρτητα ο ήχος του "Την γαρ σην μήτραν" σε α' τετράφωνο (ή παλαιότερα πλ. δ') ανεξάρτητα τί ήχο χερουβικό ή κοινωνικό ψάλλουμε.
Θα επαναλάβω παλαιότερη τοποθέτηση πολλών αξιόλογων μελών του Ψ. για προσεκτικότερη τοποθέτηση στα θέματα ή εν πάσει περιπτώσει αποφυγή απολύτων απόψεων.
Αγαπητέ κ. Τσατσαρώνη,Δε ξέρω κατά πόσο συμφωνώ συνάδελφε, όσον αφορά τυχόν "απολυτότητες" ή ... "εφευρέσεις"!
Συναντώ χείριστες αυθαιρεσίες στα ιεροψαλτικά ζητήματα, πολύ πιο επικίνδυνες από την "ύπαρξη ή όχι λειτουργικών και ήχων αυτώνQUOTE="Θεόδωρος Τσατσαρώνης, post: 242159, member: 26236"]
Απαρχαιωμένες θεωρήσεις από ποιους και για πιο θέμα; για τα λειτουργικά; θεολογικό και λατρευτικό είναι το θέμα πιο πολύ. Την λατρεία δεν ξέρω, ειλικρινά, πόσο οφελούν οι δικές μας "απαρχαιωμένες αντιλήψεις".Θέτω δε προς όλους, και ιδιαίτερα τα παλαιότερα μέλη του Φορουμ, το εξής ερώτημα: Εφόσον κάποτε "δεν υπήρχαν ήχοι στα λειτουργικά" δε μπορούσαμε και να καάνουμε λόγο περί αυτών!!!! ΤΩΡΑ, που ΥΠΑΡΧΟΥΝ και μάλιστα πλείστα όσα (μη μου το αρνηθείτε και αυτο!) μήπως πρέπει ν αρχίσει η θεώρησή μας και προς αυτά? Μάλλον να μη γίνεται "κρυφά" αλλά ευθέως;; Γιατι οι απαρχαιωμένες θεωρήσεις πλήττουν τη μουσική, δε την επωφελούν !
Απαρχαιωμένες θεωρήσεις από ποιους και για πιο θέμα; για τα λειτουργικά; θεολογικό και λατρευτικό είναι το θέμα πιο πολύ. Την λατρεία δεν ξέρω, ειλικρινά, πόσο οφελούν οι δικές μας "απαρχαιωμένες αντιλήψεις".
Συμφωνούμε ότι διαφωνούμε.
Αν και δεν αναφέρεστε και πουθενά ούτε θεωρητικά ούτε πρακτικά. . .
Προσέξτε γιατί τα κατά παράδοση λειτουργικά έψαλαν Ναυπλιώτης, Πρίγγος, Στανίτσας, κ.α...
Διαβάστε, αν έχετε χρόνο, τα θέματα που παραθέτει ο π. Μάξιμος και περί των λειτουργικών.
Δεν επανέρχομαι, θεωρώ πως ικανά έχουν γραφεί
Καληνύχτα!