Ας μην προτρέχουμε...
Εγώ είπα μόνον να μετρήσει κάποιος με φασματογράφο κάποια από τα παλαιότερα και αυθεντικότερα εξωτερικά ακούσματα βαρέως- και έχω αποθηκευμένα αρκετά για να σας ανεβάσω. Εκείνοι οι μουσικοί διέθεταν μουσικά όργανα και ήταν δύσκολο να ξεφύγουν διαστηματικά.
Μετά θα ζυγίσουμε τις θεωρίες.
Τί να μη προτρέχουμε;!
Εδώ και 10 χρόνια ανακυκλώνουμε το θέμα!!! Προφανώς είσαι νέος στο φόρουμ και δεν έκανες αναζήτηση να δεις παλαιότερες εκτενέστατες συζητήσεις επί του θέματος!
Το ζήτημα δεν είναι καθεαυτό τα διαστήματα αλλά οι συμφωνίες και η αρμονία κάθε ήχου κατά πόσο τηρείται.
Φυσικά και έχουμε ηχογραφήσεις όπως λες και με μικρό πα-ζω, όπως και παραδοσιακοί ψάλτες που κάνουν μικρό πα-ζω.
Αναλυτικά τι ακριβώς γίνεται στην πράξη, (το οποίο περιγράφεται και στα αρχαία θεωρητικά αλλά χρειάζεται να καταλάβουμε τι ακριβώς, που και πως αναφέρονται τα αρχαία θεωρητικά):
Ο Γα σηκώνεται στην τετραφωνία χάριν συμφωνίας με τον Ζω διότι και αυτός έχει τις ίδιες ιδιότητες λόγω παραλλαγής του τροχού. Το θέμα είναι πόσο σηκώνεται και πως δεν αλλοιώνεται η αρμονία του πα, στον οποίο πα εδρεύει ο πρώτος ήχος του οποίου ο βαρύς είναι μέσος. Οι της σχολής Καρά και πολλοί των ωδείων υψώνουν τον γα με λάθος τρόπο και αλλοιώνουν την δώρια αρμονία στο πα. Υπάρχει ρητός κανόνας στην αρχαία αρμονική που η θέση της λιχανού χορδής (γα ή νη) δεν δύναται να απέχει διάστημα μικρότερο του τόνου από τον ηγεμόνα, την μέση χορδή, δηλαδή τον Δι. Αν γίνει αυτό λόγω συμφωνίας πενταχόρδου τότε έχουμε μεταβολή κατά σύστημα κι ο τρίτος στον γα τρέπεται σε δεύτερο(βαρύ) ήχο όπως ο ζω, κατά συνέπεια ο βου γίνεται πρώτος(πλβ) κι ο πα τέταρτος(πλα).
Το πρόβλημα είναι δηλαδή ότι σήμερα
1) ψάλλουν άγια στον πα κι όχι πρώτο κάνοντας τον γα δίεση και
2) έχουν καταργήσει το σωστό μαλακό διατονικό γένος.
Στο σωστό μαλακό διατονικό γένος επίσης γίνεται δίεση ο γα(3 μόρια) λόγω τετραφωνίας (βλέπε Μ Βριενίου περί διάζευξης) αλλά ταυτόχρονα χωρίς να αλλοιώνεται ο πρώτος στον πα (από πα-γα=6+9=15 γίνεται πα-γα=12+6=18) ούτως:
Μαλακό διάτονο---Δι 12 Κε 06 Ζω 09 Νη 15
Πα 06 Βου 09 Γα 15 Δι
τετραφωνία ζω==>Δι 12 Κε 06 Ζω 09 Νη 15
Πα 12 Βου 06 Γα 09 Δι
Στο ομαλό διάτονο που ψάλλουν περισσότερο οι Τούρκοι(αλλά και εμείς) γίνεται έτσι:
Ομαλό διάτονο----- Δι 12 Κε 09 Ζω 10 Νη 11
Πα 09 Βου 10 Γα 11 Δι
τετραφωνία ζω==>Δι 12 Κε 09 Ζω 10 Νη 11
Πα 12 Βου 09 Γα 10 Δι
Στο ομαλό διάτονο στον πα οριακά είναι να χάσουμε το άκουσμα του πρώτου ήχου το οποίο διορθώνουν με μια πολύ μικρή παροδική ύφεση (2 μόρια) του γα.
Σήμερα γίεται αυτό:
κακοποιημένο διάτονο Δι 12 Κε 10 Ζω 08 Νη 12
Πα 10 Βου 08 Γα 12 Δι
τετραφωνία ζω====>Δι 12 Κε 10 Ζω 08 Νη 12
Πα 10 Βου 12 Γα 08 Δι
Δηλαδή υψώνουν αναγκαστικά υπερβολικά τον γα(4 μόρια) και ο πρώτος ήχος στον πα χάνεται, έτσι δεν ψάλλουν πια βαρύ ως μέσο του πρώτου αλλά ένα μεσοβέσικο μέσο του τετάρτου με ασταθή διαστήματα, άσε που οι περισσότεροι κάνουν πολύ μικρότερο πα-ζω και τον γα ακόμα μεγαλύτερη δίεση! Όλες τις συνέπειες και τα προβλήματα τα ανέλυσε ο Γιάννης Αρβανίτης στην εργασία του που μας κοινοποίησε πιο πάνω.. Ο οποίος όμως την λύση της προφορικής παράδοσης ενώ την βλέπει την ονομάζει "παραποιημένη" κλίμακα και σύγχρονο κολπάκι των Κωνσταντινουπολιτών για να τους βγαίνει το μέλος ...
Έδειξα:
1) ότι η "παραποιημένη" κλίμακα όπως την ονομάζει ο Γιάννης Αρβανίτης δεν είναι παραποιημένη αλλά είναι η σωστή παλαιά κλίμακα.
2) πως ο ίδιος ήχος στο σωστό ομαλό διάτονο δεν χάνει τις ιδιότητες του με διαφορετικά μεγέθη διφωνιών, τα οποία όμως τηρούν σωστές αναλογίες.
3) πόσο αλλοιώνεται η αρμονική του βαρέος και κατά συνέπεια όλων των ήχων από την σημερινή διαστρεβλωμένη θεωρία και ποιες είναι οι πραγματικά παραποιημένες- κακοποιημένες κλίμακες.