Καραογλάν βασίλειος
Μέλος
Το Ρωσσικό Τυπικό για τον όρθρο της Μεγάλης Παρασκευής («12 Ευαγγέλια») προβλέπει τα εξής που προβλέπονται και από το ΤΑΣ:
1. Γίνεται Συναπτή μετά το «Ότε οι ένδοξοι μαθηταί….» και πριν την ανάγνωση του α΄ Ευαγγελίου με εκφώνηση «ότι Σον το κράτος….».
2. ο Ιερεύς που πρόκειται να αναγνώσει το επόμενο Ευαγγέλιο , το θυμιά κύκλω της αγίας Τραπέζης. Για τα εντός των Αντιφώνων Ευαγγέλια αυτό γίνεται κατά τη διάρκεια της ψαλμωδίας των καθισμάτων.
Αλλά και τα εξής αξιοπρόσεπτα:
3. Μετά από κάθε τριάδα Αντιφώνων προ των καθισμάτων γίνεται συναπτή με τις εξής εκφωνήσεις:
α. Μετά το γ΄ αντίφωνο , «ότι πρέπει Σοι…..».
β. Μετά το ς΄ αντίφωνο , «ότι ηυλόγηται και δεδόξασται το πάντιμον…..».
γ. Μετά το θ΄ αντίφωνο , «ότι Συ ει ο Θεός ημών…..».
δ. Μετά το ιβ΄ αντίφωνο ,«Είη το κράτος της βασιλείας Σου…..»
ε. Μετά το ιε΄ αντίφωνο ,«ότι ηυλόγηταί Σου το πανάγιον όνομα και δεδόξασταί Σου η βασιλεία…..».
4. Κατόπιν ψάλλεται το κάθισμα, «Δόξα», το τέλος αυτού , «και νυν» πάλι ολόκληρο το κάθισμα.
Αν κατεννόησα ορθώς (οι ρωσσομαθείς του ψαλτολογίου ας βοηθήσουν), θα ήθελα να υποβάλλω στους ειδήμονας τα εξής ερωτήματα:
α. Προβλέπονται τα παραπάνω υπ' αριθ. 3 και 4 από τα αρχαία Τυπικά ή πρόκειται περί ρωσσικής επινοήσεως τάξη;
β. Η συναπτή προ του α΄ Ευαγγελίου μη υπαρχούσης στιχολογίας του ψαλτηρίου πώς αιτιολογείται;
После 3-го, 6-го, 9-го, 12-го и 15-го антифонов следуют малые ектении, затем поются седальны7, во время которых, по установившейся традиции, совершаются малые каждения (начиная с Евангелия, лежащего на аналое). Типикон же предписывает диакону или иерею кадить только святую трапе́зу, т. е. престол, но так бывает лишь в тех случаях, когда Евангелие читается не на середине храма, как ныне, а в алтаре. После того, как седален будет пропет, поется: «Слава», и конец седальна, затем: «И ныне», и весь седален вторично.
1-е Евангелие – Ин., зач. 46. Антифоны 1-й, 2-й, 3-й. Возглас по ектении: «Яко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва…». Седален, глас 7-й: «На ве́чери ученики́ пита́я…».
Примечание. «Чтет же сие́ 1-е Ева́нгелие настоя́тель, про́чия же – иере́и, еди́н по еди́ному ки́йждо» (ср.: Типикон, гл. 49, «Последование Святых и спасительных Страстей...», «Во Святый и Великий Пяток у́тра»). О 12-м Евангелии Типикон также говорит, что его «настоя́тель чтет».
2-е Евангелие – Ин., зач. 58. Антифоны 4-й, 5-й, 6-й. Возглас по ектении: «Яко благослови́ся и просла́вися Всечестно́е и Великоле́пое И́мя Твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в». Седален, глас 7-й: «Ки́й тя о́браз…».
3-е Евангелие – Мф., зач. 109. Антифоны 7-й, 8-й, 9-й. Возглас по ектении: «Яко Ты еси Бог наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем…»8. Седален, глас 8-й: «О, ка́ко Иуда…».
4-е Евангелие – Ин., зач. 59. Антифоны 10-й, 11-й, 12-й. Возглас по ектении: «Бу́ди держа́ва Ца́рствия Твоего́ благослове́на, и препросла́влена, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в». Седален, глас 8-й: «Егда́ предста́л еси…».
5-е Евангелие – Мф., зач. 111. Антифоны 13-й, 14-й, 15-й. Возглас по ектении: «Яко благослови́ся Всесвято́е И́мя Твое́, и просла́вися Ца́рство Твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в». Седален, глас 4-й: «Искупи́л ны еси…».
6-е Евангелие – Мк., зач. 67.
https://calendar.rop.ru/?bui=96
1. Γίνεται Συναπτή μετά το «Ότε οι ένδοξοι μαθηταί….» και πριν την ανάγνωση του α΄ Ευαγγελίου με εκφώνηση «ότι Σον το κράτος….».
2. ο Ιερεύς που πρόκειται να αναγνώσει το επόμενο Ευαγγέλιο , το θυμιά κύκλω της αγίας Τραπέζης. Για τα εντός των Αντιφώνων Ευαγγέλια αυτό γίνεται κατά τη διάρκεια της ψαλμωδίας των καθισμάτων.
Αλλά και τα εξής αξιοπρόσεπτα:
3. Μετά από κάθε τριάδα Αντιφώνων προ των καθισμάτων γίνεται συναπτή με τις εξής εκφωνήσεις:
α. Μετά το γ΄ αντίφωνο , «ότι πρέπει Σοι…..».
β. Μετά το ς΄ αντίφωνο , «ότι ηυλόγηται και δεδόξασται το πάντιμον…..».
γ. Μετά το θ΄ αντίφωνο , «ότι Συ ει ο Θεός ημών…..».
δ. Μετά το ιβ΄ αντίφωνο ,«Είη το κράτος της βασιλείας Σου…..»
ε. Μετά το ιε΄ αντίφωνο ,«ότι ηυλόγηταί Σου το πανάγιον όνομα και δεδόξασταί Σου η βασιλεία…..».
4. Κατόπιν ψάλλεται το κάθισμα, «Δόξα», το τέλος αυτού , «και νυν» πάλι ολόκληρο το κάθισμα.
Αν κατεννόησα ορθώς (οι ρωσσομαθείς του ψαλτολογίου ας βοηθήσουν), θα ήθελα να υποβάλλω στους ειδήμονας τα εξής ερωτήματα:
α. Προβλέπονται τα παραπάνω υπ' αριθ. 3 και 4 από τα αρχαία Τυπικά ή πρόκειται περί ρωσσικής επινοήσεως τάξη;
β. Η συναπτή προ του α΄ Ευαγγελίου μη υπαρχούσης στιχολογίας του ψαλτηρίου πώς αιτιολογείται;
После 3-го, 6-го, 9-го, 12-го и 15-го антифонов следуют малые ектении, затем поются седальны7, во время которых, по установившейся традиции, совершаются малые каждения (начиная с Евангелия, лежащего на аналое). Типикон же предписывает диакону или иерею кадить только святую трапе́зу, т. е. престол, но так бывает лишь в тех случаях, когда Евангелие читается не на середине храма, как ныне, а в алтаре. После того, как седален будет пропет, поется: «Слава», и конец седальна, затем: «И ныне», и весь седален вторично.
1-е Евангелие – Ин., зач. 46. Антифоны 1-й, 2-й, 3-й. Возглас по ектении: «Яко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва…». Седален, глас 7-й: «На ве́чери ученики́ пита́я…».
Примечание. «Чтет же сие́ 1-е Ева́нгелие настоя́тель, про́чия же – иере́и, еди́н по еди́ному ки́йждо» (ср.: Типикон, гл. 49, «Последование Святых и спасительных Страстей...», «Во Святый и Великий Пяток у́тра»). О 12-м Евангелии Типикон также говорит, что его «настоя́тель чтет».
2-е Евангелие – Ин., зач. 58. Антифоны 4-й, 5-й, 6-й. Возглас по ектении: «Яко благослови́ся и просла́вися Всечестно́е и Великоле́пое И́мя Твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в». Седален, глас 7-й: «Ки́й тя о́браз…».
3-е Евангелие – Мф., зач. 109. Антифоны 7-й, 8-й, 9-й. Возглас по ектении: «Яко Ты еси Бог наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем…»8. Седален, глас 8-й: «О, ка́ко Иуда…».
4-е Евангелие – Ин., зач. 59. Антифоны 10-й, 11-й, 12-й. Возглас по ектении: «Бу́ди держа́ва Ца́рствия Твоего́ благослове́на, и препросла́влена, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в». Седален, глас 8-й: «Егда́ предста́л еси…».
5-е Евангелие – Мф., зач. 111. Антифоны 13-й, 14-й, 15-й. Возглас по ектении: «Яко благослови́ся Всесвято́е И́мя Твое́, и просла́вися Ца́рство Твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в». Седален, глас 4-й: «Искупи́л ны еси…».
6-е Евангелие – Мк., зач. 67.
https://calendar.rop.ru/?bui=96