ΨΑΛΤΑΚΟΣ
Νέο μέλος
Δεν είναι λύση κάποιος να φύγειΕγώ από φωνητική και άλλα κόλπα δεν ξέρω, αλλά αν νομίζεις ότι δεν συμπίπτουν καθόλου οι φωνές του τενόρου και του βαρύτονου, κάποιος πρέπει να φύγει.
Δεν είναι λύση κάποιος να φύγειΕγώ από φωνητική και άλλα κόλπα δεν ξέρω, αλλά αν νομίζεις ότι δεν συμπίπτουν καθόλου οι φωνές του τενόρου και του βαρύτονου, κάποιος πρέπει να φύγει.
Αυτό εξαρτάται από τους ανθρώπους και το κλίμα. Κάποιες φορές είναι ψυχωφέλιμο να κάτσεις, άλλες φορές να φύγεις σκαστός. Δυστυχώς, τη σήμερον ημέρα, είναι λίγες οι περιπτώσεις που είναι ωφέλιμο το να κάτσεις, εντούτοις υπάρχουν, ας μην είμαστε απόλυτοι.Γιατὶ ποιὸς κάθεται γιὰ καφὲ μετά;
Μετὰ τὸ πέρας τῆς ψαλτικῆς ὑπηρεσίας (συχνά περιλαμβάνει καὶ τὴν διανομὴ ἀντιδώρου), ἄν δὲν ὑπάρχει κάποιο ὑπηρεσιακὸ θέμα πρὸς συζήτηση ἤ ὑποχρεωτικὴ παρουσία λόγω ἐπισκόπου, ἁπλῶς ... διακτινίζομαι ... Beam us up Scotty για τους τυχον Trekies του φορουμ
Εάν ο εις εκ των ιεροψαλτών μεν, ζορίζεται & "δεν βγαίνει στους χαμηλούς φθόγγους", ο έτερος δε στους υψηλούς, είναι η ιδανικότερη λύση!Δεν είναι λύση κάποιος να φύγει
Αταίριαστα πράγματαΠρωτοψάλτης βαθύφωνος και Λαμπαδάριος τενόρος ή το αντίθετο, απλώς δεν «δουλεύει» το πράγμα. Και δεν δουλεύει σε πολλά επίπεδα. Ένα επίπεδο, οι προφανές, είναι στη συνεργασία μεταξύ των δύο. Ένα άλλο επίπεδο είναι στο γενικό άκουσμα διότι κάτω φτάνει σαν κάτι να συμβαίνει, δεν υπάρχει ομοιομορφία, ο ένας δηλαδή φαίνεται σαν να «χαλάει» κάτι όμορφο και ο κόσμος δυσαρεστείται. Ένα τρίτο επίπεδο είναι στο ότι δημιουργείται άσχημο κλίμα ανάμεσα στους ψάλτες καθώς κανείς από τους δύο δεν μπορεί να αλλάξει χάριν του άλλου, το χάσμα είναι μεγάλο, η νοοτροπία «θα τα βρούμε στη μέση» απλώς δεν δουλεύει, διότι αλλού ξεκινά ο ένας, άλλος. ο άλλος και άλλο καταλήγει.
Βέβαια, να πω και κάτι άλλο, πολλοί που ψάλλουν πολύ χαμηλά και θεωρούν εαυτούς «βαθύφωνους», οκτώ σε δέκα περιπτώσεις απλώς έχουν συνηθίσει να ψάξουν πολύ χαμηλά για διάφορους λόγους και δεν είναι αυτός ο τόνος της φωνής τους. Πώς φαίνεται αυτό; Φαίνεται από το ότι πιέζουν πολύ τη φωνή τους στις χαμηλές νότες για να βγάλουν ένταση και στις ψηλές «κρεμάνε». Κάποιοι μάλιστα είναι και τενόροι, και ψάλλουν σε τονικούς βαθύφωνους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανέβουν ψηλά. Ακόμα και βαρύτονοι όμως, κατά την προσφιλή ιεροψαλτική συνήθεια, ψάλλουν σε τόνους βαθύφωνων καταστρέφοντας ομοίως τη φωνή τους. γίνεται επί παραδείγματι ένας βαρύτονος να πιάνει 6 η ώρα το απόγευμα Ανοιξαντάρια σε τονικότητα σι ή θα τολμήσω να πω ακόμα και ντο, είναι λάθος και για τη φωνή του και γι' αυτό στην πλειοψηφία των περιπτώσεων ανεβαίνει η βάση... Αυτές είναι κάποιες γενικότερες σκέψεις και συγχωρήστε με για την παρέκβαση...
Κύριε Νεκτάριε κατά την ταπεινή μου γνώμη μπορούν οι ψάλτες να βρουν μια λύσηΕάν ο εις εκ των ιεροψαλτών μεν, ζορίζεται & "δεν βγαίνει στους χαμηλούς φθόγγους", ο έτερος δε στους υψηλούς, είναι η ιδανικότερη λύση!
Γι' αυτό εξ' αρχής, έπρεπε να διερευνηθεί & να εξεταστεί το βασικότερο: "συμφωνία φωνών..."
Εξ' άλλου, Ο Ι. Προϊστάμενος & το Εκκλ. Συμβούλιο όταν τον άκουσαν, στα δοκιμαστικά, δεν διέκριναν, αυτό "το χάσμα των βάσεων";
Μετά βγήκε "το καλλιτεχνικά ασυμβίβαστο" μεταξύ των φωνών τους;
Ή προσελήφθη και στο τέλος κάθε Ακολουθίας σχολιάζουν: "ο καθένας κάνει ό,τι μπορεί..." μεθερμηνευόμενον : "βγαίνει "στα ίσα, όπως μπορεί..."
Διακρίνω μια προχειρότητα & ίσως, επιπολαιότητα, στην απόφαση για την κάλυψη της συγκεκριμένης ιεροψαλτικής θέσης...
Τα άσπρα φαίνεται κάνουν τον βαρύτονο τενόρο και τον λετζέρο τενόρο μπάσο προφούντο...Λησμόνησα να αναφέρω το γεγονός ότι πριν ο Καραμάνης πάει ως πρωτοψάλτης στη μητρόπολη Θεσσαλονίκης πριν το 1950 δηλδ έψαλε για κάποιο χρονικό διάστημα αριστερά στον Παναγιωτίδη ,ο οποίος ήταν τότε στα φόρτε του και έψαλλε πάντα δυο φωνές απάνω. Τα είχε βρει σκούρα απ΄ ότι λέγανε ο Καραμάνης και τότε άρχισε να χρησιμοποιεί την ψεύτικη φωνή για να βγει στα ψηλά. Δεν μπορούσε .όμως να αρνηθεί τη συνεργασία γιατί τα λεφτά που έπαιρναν ήταν πολλά (2 μισθούς δημοσίου υπαλλήλου) και έπρεπε να ζήσει δεδομένου ότι είχε αφοσιωθεί αποκλειστικά στην ψαλτική καθώς είχε εγκαταλείψει οριστικά την ενασχόληση του με τα καπνά . ( μαρτυρίες αυτήκοων συνεργατών τους)
2 μισθούς του δημοσίου και ποτέ καμία θέληση αλλά και αποστροφή ( η ιστορία το λέει)για ένταξη στη κρατική δεσμευτική μισθοδοσία .Λησμόνησα να αναφέρω το γεγονός ότι πριν ο Καραμάνης πάει ως πρωτοψάλτης στη μητρόπολη Θεσσαλονίκης πριν το 1950 δηλδ έψαλε για κάποιο χρονικό διάστημα αριστερά στον Παναγιωτίδη ,ο οποίος ήταν τότε στα φόρτε του και έψαλλε πάντα δυο φωνές απάνω. Τα είχε βρει σκούρα απ΄ ότι λέγανε ο Καραμάνης και τότε άρχισε να χρησιμοποιεί την ψεύτικη φωνή για να βγει στα ψηλά. Δεν μπορούσε .όμως να αρνηθεί τη συνεργασία γιατί τα λεφτά που έπαιρναν ήταν πολλά (2 μισθούς δημοσίου υπαλλήλου) και έπρεπε να ζήσει δεδομένου ότι είχε αφοσιωθεί αποκλειστικά στην ψαλτική καθώς είχε εγκαταλείψει οριστικά την ενασχόληση του με τα καπνά . ( μαρτυρίες αυτήκοων συνεργατών τους)
Όντως, στα όρια "τοῦ κατὰ φύσιν.."Κύριε Νεκτάριε κατά την ταπεινή μου γνώμη μπορούν οι ψάλτες να βρουν μια λύση
Ξέρεις στο πραγματικό κόσμο και τις ανάγκες του που περιμένει από το χάραμα στη συγκοινωνία έως τις αργες ώρες, τέτοιες νοοτροπίες, γιατί περί αυτού πρόκειται, είναι η καταστροφή.Το θέμα είναι αν αξίζει να βρεθεί λύση.
Το βασικό ζήτημα δεν είναι η ασυμφωνία βάσεων με τον αριστερό αλλά η αισθητική αντίληψη του ιερέως που είναι προς την αντίθετη κατεύθυνση με τη δική σου. Δείχνει να μην είναι απόλυτα ευχαριστημένος από την επιλογή του και αυτό θα καθιστά τη συνεργασία χειρότερη από αυτή που αξίζεις. Ιδίως αν όπως λες στους ανθρώπους αρέσει έτσι όπως σε βολεύει να ψάλλεις. Δηλαδή και θα κουράζεσαι και δε θα αρέσεις.
Στη θέση σου θα εξεφραζα κι απ'την πλευρά μου τη διαφωνια μου και ότι αυτό που μου ζητούν δεν είναι ωραίο ούτε μου αρέσει να το προσπαθήσω.
Κι αν κι ο καφές τους δεν είναι καλός και η παρέα τους δυσάρεστη άλλος ένας λόγος που δεν αξίζει να μείνεις. Θα χάσεις ευκαιρίες που θα στα προσέφεραν όλα αυτά και κόσμο που θα σε απολάμβανε.