Για το «συνεπτυγμένο χρόνο» σε αντιδιαστολή με το «συνεπτυγμένο ρυθμό» έχει μιλήσει στο παρελθόν ο Γεώργιος Μιχαλάκης και έχει δώσει και ηχητικά παραδειγματα (υπάρχουν στο analogion.com και ελπίζω να τα ξεχωρίσουμε και να μπούν και εδώ κάποια στιγμή).
Αξίζει να μεταφραστούν όσο γίνεται καλύτερα και να αναφερθούν και εδώ. Προς το παρόν λόγω έλειψης χρόνου παραθέτω τα ακριβή λόγια του Γ. Μιχαλάκη στα Αγγλικά από τη σελίδα στο analogion.com (εδώ) όπου μιλάει για το θέμα του συνεπτυγμένου χρόνου:
Αξίζει να μεταφραστούν όσο γίνεται καλύτερα και να αναφερθούν και εδώ. Προς το παρόν λόγω έλειψης χρόνου παραθέτω τα ακριβή λόγια του Γ. Μιχαλάκη στα Αγγλικά από τη σελίδα στο analogion.com (εδώ) όπου μιλάει για το θέμα του συνεπτυγμένου χρόνου:
"Syneptigmenos Chronos Kratimatos "HAS a bit of ALL that rhythm during INTERPRETATION AS WELL ASMANY other complex rhythms from one thesis to the next, where GREAT number of DURATION prolongation/abbreviation COMBINATIONS are possible, and where the Psaltis ALWAYS keeps the Dysimos and Trisimos durations in mind as a REFERENCE, and AVOIDS using these two REFERENCES extensively (sometimes, one may even avoid them completely...) CONTRARILY to what is done today by the various "Byzantine music" "gurus" (I repeat all this so that it will really "sink in"...)
"Syneptigmenos chronos" of the verses, which is a type of RUBATO, where one prolongs accentuated syllables AT THE EXPENSE of non accentuated syllables, but which is NOT eleftheros chronos, and definitely not just simply cut time.
All in all, "Syneptigmenos chronos" is AT least TEMPO acceleration and, at most, a PARTICULAR way of redistributing note durations (regardless of their EQUALITY in terms of composition) within a cyclical CHRONOS counting movement. Therefore, "syneptigmenos chronos" is NOT just simply CUT TIME....,