Όπως μας δίδαξαν οι τρεις, Χρύσανθος, Χουρμούζιος και Γρηγόριος Απλά και εύκολα.
Πάντως εἰδικὰ γιὰ τὸν λέγετο ὁ πρωτοψάλτης Γρηγόριος ὁ ἐκ τῶν τριῶν διδασκάλων καὶ ἐφευρετῶν τῆς νέας μουσικῆς μεθόδου ἔχει γράψει δύο «Ἄξιον ἐστὶν» εἰς ἦχον β΄, τὸ πρῶτο εἶναι τὸ γνωστὸν ἢ «σύνηθες» ἢ ἀρχαῖον σὲ ἦχο β΄χρωματικὸ ἐκ τοῦ Δι, ἐνῷ τὸ δεύτερο τὸ ὀνομάζει «῞Ετερος β΄ διατονικός» ἐκ τοῦ Βου, δηλαδὴ ὁ γνωστός μας λέγετος. Μουσικὴ Πανδέκτη, Κων/πολις 1851, σ. 445.
η στην καλύτερη των περιπτώσεων να "πέφτουν απ τα σύννεφα" όπως ο αγαπητός Σταύρος ΜανιάτηςΑπορώ με την επιμονή κάποιον να επιμένουν να ονοματίζουν τους γνωστούς μας ήχους….Με καινοφανείς ονομασίες ή αναστηθέντες…λες και υπάρχει λόγως, λες και δεν τους ψάλλανε τόσα χρόνια οι άρχοντες λες και δεν τους ψάλλαμε και εμείς λες και είχαμε πρόβλημα στην κατανόησή τους ή λες και είχαμε πρόβλημα στην διδασκαλία…..και χρειάζεται να διευκρινίσουμε τα διευκρινισμένα.Απλά και εύκολα ώστε να μπορεί να γίνει κτήμα όσο το δυνατών σε περισσότερους. Όπως μας δίδαξαν οι τρεις, Χρύσανθος, Χουρμούζιος και Γρηγόριος.Η μουσική εξελίσσετε,και εξελίσσετε ευτυχώς προς το απλούστερων χωρίς να χάνετε η ουσία.Απλά και εύκολα.Η όλοι μου σκέψη αυτή μου δημιουργήθηκε και πάλιν με αφορμή τον γνωστό σε όλους μας ήχο ‘’λέγετος’’, έχει κανένας πρόβλημα στον ήχο αυτό ??? σε τη θα μας διευκολύνει να τον αλλάξουμε όνομα και να τον ονομάζουμε ‘’Πλάγιο του δευτέρου διατονικό’’ ?????
Πώς πώς πώς;;;; Μιλάς σοβαρά....; Πού ζω;
Θα ξεχάσουμε και αυτά που μάθαμε.....
Φαντάζομαι θα πρέπει να "βρέχει" πολύ τα τελευταία χρόνια... Πολλή όμως η βροχή, όμως και λίγες οι ομπρέλες... Γιατί άραγε; Προσοχή πάντως, διότι η συνεχής καταρρακτώδης εξ ουρανών και νεφών πτώση της επί ενάμιση αιώνα λανθασμένης πλειοψηφίας μπορεί να πνίξει την επαείουσα μειοψηφία της τελευταίας εξηκονταετίας.
Δεν είναι αληθές το ποσοστό που δίνεις αγαπητέ Σταύρο. Ζυμώσεις,διορθώσεις,αλλαγές γίνονταν ανέκαθεν στα μουσικά πράγματα.Πώς μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι η μεταρρύθμιση των τριών έγινε χωρίς προστριβές ή ελλείψεις όταν μάλιστα οι ίδιοι οι μαθητές τους σπεύδουν να βελτιώσουν κάποια σημεία της εργασίας τους τα αμέσως επόμενα χρόνια και όταν δεχονται αυστηρή κριτική από άλλους συγχρόνους τους ;
Δε νομίζω ότι η οποιαδήποτε θεωρητική προσέγγιση μπορεί να θεωρηθεί "ευαγγέλιο" -έχει τοποθετηθεί και ο Deacon επί τούτου σε άλλη συζήτηση- και δεν είναι θέμα "λανθασμένης" ή μη μειο-πλειοψηφίας.Αν κάποιος προσεγγίζει έτσι τα πράγματα,νομίζω ότι έχει λάθος αφετηρία.
Οι τρεις δάσκαλοι έκαναν μια πολλή σοβαρή εργασία προσπαθώντας να ερμηνεύσουν την παράδοση όπως την έλαβαν ,φορμάρωντάς την ταυτόχρονα σε μια πιο "αρχαιοελληνίζουσα" εκδοχή. Έχει πάρα πολλά θετικά και κάποια αρνητικά.
Αλλά μου φαίνεται ότι αντί να συζητάμε για τα σκοτεινά σημεία της Ν.Μεθόδου ασχολούμαστε με τα μικρά και ήδη λυμένα.
Έχουμε όλοι διαβάσει τί λέει ο Χρύσανθος και οι άλλοι Δύο για τους ήχους ,ονομασίες και κλάδους;; Εκεί έχει απαντήσεις και για το λέγετο και για όλους τους άλλους ήχους (κλάδους και χρόες).
Στο Θωμά απευθύνεται.
Σταύρο, 2 απηχήματα λέει η πλειοψηφία των ψαλτών σήμερα(150 χρόνια βροχής, βλέπεις). να τα κόψουμε κι αυτά;;;
Δεν μου λες;Θωμάς;10030 said:Απορώ με την επιμονή κάποιον να επιμένουν να ονοματίζουν τους γνωστούς μας ήχους…. Με καινοφανείς ονομασίες ή αναστηθέντες…
Κατ' αρχήν για να πεις κάτι τέτοιο σημαίνει ότι ξέρεις ποιους ήχους καθιέρωσαν οι Τρεις. Ξέρεις;Γιατί όμως δεν τον καθιέρωσε, αυτόν και άλλους τόσους Ήχους οι οποίοι έχουν αναφανεί εσχάτως, όταν θεσπίστηκε η νέα μέθοδος και αναφέρονται οι 3 Διδάσκαλοι μόνο στους γνωστούς μας οκτώ Ήχους; Μήπως ήταν μια επιλογή την οποία οφείλουμε να σεβαστούμε, όπως και όλη την Νέα Μέθοδο, η οποία αν μη τι άλλο έχει θεμελιωθεί με πατριαρχική εντολή και πράξη, η οποία υποστηρίχθηκε μέχρις σημείου να καταδικαστούν "αρνητές" και "αναμορφωτές" της;
Αυτά εν είδει προβληματισμού και απορίας, προς σχολιασμό από πιο ειδικούς ώστε να διδασκόμεθα και ημείς οι πιο αδαείς.
Κάτι λέει κι ο Χρύσανθος...Και τί απήχημα θα λένε σαν πλ του 2ου διατονικός;;;
Κάτι λέει κι ο Χρύσανθος...
Εφόσον η σύγχρονοι μελέτη της μουσικής μας έχει εκ των πραγμάτων απλοποιήσει (για την καλύτερη κατανόηση) και την ονομασία ορισμένων ήχων… αναρωτιέμαι ποιος ο λόγος να ανατρέχουμε στις παλαιές ονομασίες… :rolleyes:
Είναι γνωστή ρε Δημήτρη; Αφού τους τα δείχνεις και δεν τα καταλαβαίνουν! Αλλά φταίει κι ο Καράς. Δεν έπρεπε να τα έλεγε αυτός. Αν τα έλεγε ο Στανίτσας σιγά να μην είχε κανείς πρόβλημα. Αλλά κρίνουμε ΟΛΟ το έργο του Καρά από την φωνή του και την ερμηνεία του. Μέχρι εκεί μας κόβει...Είναι γνωστή απο την Διδασκαλία των Γρηγορίου, Χουρμουζίου, Χρυσάνθου.
Εμ έτσι είναι...Απλά είναι κάποια πράγματα που τα ανέσυραν μαθητές του Καρά, του Στάθη ή του Αγγελόπουλου. Αλλά υπήρχαν. Δεν ανακάλυψαν αυτοί την Αμερική...
Ευχαριστώ Διονύσιε για την πληροφορία και να προσθέσουμε ότι την γνωστή δοξολογία του Πετρου Πελοποννησίου σε λέγετο ο Θεόδωρος Φωκαέας την ονομάζει δεύτερο διατονικό...ο Πέτρος ο Εφέσιος στην ανθολογία του μέλη λεγέτου τα ονομάζει πάλι δεύτερο διατονικό...στα περιεχόμενα του καλοφωνικού ειρμολογίου στην θέση του δευτέρου ήχου υπάρχουν κομμάτια λεγέτου...στην Κρηπίδα του ο Θεόδωρος Φωκαέας αναφέρει στα του δευτέρου ήχου ότι χρησιμοποιεί εκτός της χρωματικής κλίμακος και διατονική και αναφέρει ξεκάθαρα ότι είναι ο λέγετος ήχος μιμούμενος σ αυτό τον έναν από τους τρείς διδασκάλους τον Χρύσανθο...σίγουρα υπάρχουν και άλλες πολλές μαρτυρίες...όσοι όμως δεν έχουν μελετήσει τους τρείς και τους δεκατρείς νομίζουν ότι αυτά είναι επινοήματα και εφευρέσεις του αειμνήστου Σίμωνος...τόση τιμή του δίνουν λοιπόν...κατά τα άλλα χαρήκαν κάποιοι όταν η Ι.Σύνοδος στην εγκύκλιο ανέφερε ότι εμένομεν εισ την διδασκαλίαν των τριών κτλ.όντως κάποιοι επικαλούνται τους τρείς μόνο και μόνο για να πολεμήσουν την "σχολή Καρά"...Πάντως εἰδικὰ γιὰ τὸν λέγετο ὁ πρωτοψάλτης Γρηγόριος ὁ ἐκ τῶν τριῶν διδασκάλων καὶ ἐφευρετῶν τῆς νέας μουσικῆς μεθόδου ἔχει γράψει δύο «Ἄξιον ἐστὶν» εἰς ἦχον β΄, τὸ πρῶτο εἶναι τὸ γνωστὸν ἢ «σύνηθες» ἢ ἀρχαῖον σὲ ἦχο β΄χρωματικὸ ἐκ τοῦ Δι, ἐνῷ τὸ δεύτερο τὸ ὀνομάζει «῞Ετερος β΄ διατονικός» ἐκ τοῦ Βου, δηλαδὴ ὁ γνωστός μας λέγετος. Μουσικὴ Πανδέκτη, Κων/πολις 1851, σ. 445.
Από πότε η ημιμάθεια λογίζεται ως απλοποίηση???...στην τελική θα μας πεις ότι δεν δέχεσαι και τους τρεις επειδή στην διδασκαλία τους υπάρχουν σπέρματα "Σιμωνοκαραϊσμού"...δικαίωμά σου φυσικά αλλά μια συμβουλή μόνο...μην αγνοείς ποιος απ τους δύο προϋπήρξε...Έχω την άποψη ότι θα πρέπει να δούμε το ‘πνεύμα’ των τριών διδασκάλων και όχι το ‘γράμμα’ και το πνεύμα ήταν η απλοποίηση του συστήματος για τη όσο το δυνατόν ευρεία εκμάθησή της μουσικής μας!!!! Την ίδια μεθοδικότητα της απλοποίησης ακολούθησαν και οι μεταγενέστεροι (πλην ενός……?).
Εφόσον η σύγχρονοι μελέτη της μουσικής μας έχει εκ των πραγμάτων απλοποιήσει (για την καλύτερη κατανόηση) και την ονομασία ορισμένων ήχων… αναρωτιέμαι ποιος ο λόγος να ανατρέχουμε στις παλαιές ονομασίες… :rolleyes[/FONT][/SIZE]:
Ο Ψάχος όμως στο ίδιο βιβλίο γράφει και για μέσους και για παράμεσους και άλλα πολλά όπως το ότι το κοντάκιον "η παρθένος σήμερον" είναι μέσος τρίτος παραμεσάζων...να σχολιάσουμε και αυτά?...άστο καλύτερα μελέτα μελέτα και κάποτε θα έρθει...Το οκτάηχον σύστημα της βυζαντινής μουσικής του Κ.Ψάχου και στην σελίδα 110 αναφέρει στον ήχο τέταρτο ‘’Εις το ειρμολογικόν του είδος, αργόν και σύντομον, ούτινος βάσιμος φθόγγος είναι ο Βου………….. ‘’εις τον Λέγετον ως καλείται……..’’
Μάλλον μας περιπαίζεις τώρα...δεν πειράζει όμως...Τα μαθήματα βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής του Αβραάμ Ευθυμιάδη και στην σελίδα 382 Ο ήχος τέταρτος χρησιμοποιεί διατονική κλίμακα…… έχει μελωδική βάση τον Βου της μέσης……..(και στη υποσημείωση) Ο τέταρτος ήχος με βάση τον Βού ονομάζεται και λέγετος…..
Ο Ιάκωβος ο πρωτοψάλτης στο Δοξαστάριό του και στο οκτώηχων δοξαστικό Θεαρχίο νέυματι στην θέση του β’ ήχου, γιατί έχει ήχο Β’ εκ του Δι. Μήπως μπερδέυτηκε….. [/FONT][/SIZE]