24. Ἀκολουθία Ἁγίου Ἱερομάρτυρος Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ

#1
Η Ακολουθία του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού απο την ιστοσελίδα http://analogion.gr/f είναι από τὸ βιβλίον «Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός» ἐκδόσεως τῆς Ὀρθοδόξου Φιλανθρωπικῆς Ἀδελφότητος "Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Ἐλεήμων", Ἀθῆναι 1959 - Πρόλογος-Σημειώσεις Ἀρχιμ. Αὐγουστίνου Ν. Καντιώτου Ἱεροκήρυκος, ἔκδοσις δευτέρα ἐπηυξημένη.
 

Attachments

Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3
Εὐλογία ἡ Ἀκολουθία.....
Ἂς τὴν μορφοποιήσει ὁ καθένας ὅπως θέλει...
Εὐχαριστίες πολλές ἅγιε!!!
Μόνον τά τρία τελευταῖα κεκραγάρια (ἐκ τῶν 9) εἶναι ἐκ περισσοῦ. Καί ἄν εἶναι κι αὐτά τοῦ μακαριστοῦ (μή συμπεριλαμβανόμενα στήν "ἐπίσημη" ἀκολουθία –ἄλλωστε προβλέπει 6–) θά τά ἔγραψε μόνον πρός ἁγιορειτικήν χρῆσιν καί δή τῆς Μονῆς Φιλοθέου, μέ τήν πρόβλεψη νά καταλιμπάνονται τά προηγούμενα τρία. Ἄν καί μᾶλλον εἶναι ἄλλου ποιητοῦ.


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#5


Στὴν λειτουργία δὲν ψάλλεται προκείμενο καὶ ἀλληλουάριο τῆς Κυριακῆς μετὰ τὰ Φῶτα, ἀλλὰ προκείμενο τῆς Πέμπτης καὶ ἀλληλουάριο τῆς γ' Σεπτεμβρίου.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6

Ἐπίσης καταβασίες δέν ψάλλονται «Ἀνοίξω τὸ στόμα μου», ἀλλά ὅπως σημειώνεται στά Δίπτυχα:
Σημείωσις. ῎Ενθα ἑορτάζεται ὁ νεομάρτυς Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς ἢ ὁ ἅγιος Διονύσιος, ἡ ἀκολουθία ἑκατέρου ψάλλεται ἑορτάσιμος κατὰ τὴν εἰς ἑκάστην φυλλάδα διαλαμβανομένην τάξιν, ἀλλὰ καταβασίαι οἱ εἱρμοὶ «Σταυρὸν χαράξας».​

Αὐτό ἔχει ἐπισημανθεῖ κι ἐδῶ (βλ. καί παρακάτω #7 καί #10).


 
#7


Στὴν λειτουργία δὲν ψάλλεται προκείμενο καὶ ἀλληλουάριο τῆς Κυριακῆς μετὰ τὰ Φῶτα, ἀλλὰ προκείμενο τῆς Πέμπτης καὶ ἀλληλουάριο τῆς γ' Σεπτεμβρίου.
Ευχαριστώ. Διορθώθηκε και μπήκαν εξώφυλλα και δυο εικονες του αγίου που βρήκα στο δίκτυο.

π. Μάξιμος;84003 said:

Ἐπίσης καταβασίες δέν ψάλλονται «Ἀνοίξω τὸ στόμα μου», ἀλλά ὅπως σημειώνεται στά Δίπτυχα:
«Σταυρὸν χαράξας»
Ευχαριστώ, διορθώθηκε και αυτό, στο συνημμένο του πρώτου μηνύματος.
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#8
Ευχαριστώ, διορθώθηκε και αυτό, στο συνημμένο του πρώτου μηνύματος.
Νά εἶσαι καλά!
Ἔτσι ἰσχύει γιά μᾶς.
Πρέπει νά ποῦμε ὅτι δέν πρόκειται γιά λάθος τοῦ Γερασίμου, ἀλλά γιά ἁγιορείτικη ἤ ἀρχαιότερη διάταξη, πού ἔχει σχέση μέ τήν ἀπόδοση τῆς ἑορτῆς τῆς Παναγίας στίς 28 ἤ μέ τήν ἐπερχόμενη ἑορτή τοῦ Γενεσίου τῆς Θεοτόκου, πού δέν χρειάζεται νά ἀναλύσουμε, ἀλλά ὁδηγούμαστε σέ συμπεράσματα ἀπό τό ΤΔ καί ΤΕ καί ἀπό κάποιες περιπτώσεις τῶν Μηναίων Αὐγούστου καί Σεπτεμβρίου.
Γιά νά ἀνακεφαλαιώσουμε, ἐμεῖς δέν ψάλλουμε τά ἐπιπλέον τρία ἑσπέρια στιχηρά στό Κύριε ἐκέκραξα (πού ἀφοροῦν τό Ἅγιον Ὄρος), ψάλλουμε θεοτοκία καί ὄχι τῆς ἑορτῆς τῆς Κοιμήσεως ἐπισφραγιστικά (πού τά ἔχει γιά ἐναλλακτική ἐπιλογή) καί ψάλλουμε καταβασίες Σταυρὸν χαράξας.


 
#9
Νά εἶσαι καλά!
Ἔτσι ἰσχύει γιά μᾶς.
Πρέπει νά ποῦμε ὅτι δέν πρόκειται γιά λάθος τοῦ Γερασίμου, ἀλλά γιά ἁγιορείτικη ἤ ἀρχαιότερη διάταξη, πού ἔχει σχέση μέ τήν ἀπόδοση τῆς ἑορτῆς τῆς Παναγίας στίς 28 ἤ μέ τήν ἐπερχόμενη ἑορτή τοῦ Γενεσίου τῆς Θεοτόκου, πού δέν χρειάζεται νά ἀναλύσουμε, ἀλλά ὁδηγούμαστε σέ συμπεράσματα ἀπό τό ΤΔ καί ΤΕ καί ἀπό κάποιες περιπτώσεις τῶν Μηναίων Αὐγούστου καί Σεπτεμβρίου.
Γιά νά ἀνακεφαλαιώσουμε, ἐμεῖς δέν ψάλλουμε τά ἐπιπλέον τρία ἑσπέρια στιχηρά στό Κύριε ἐκέκραξα (πού ἀφοροῦν τό Ἅγιον Ὄρος), ψάλλουμε θεοτοκία καί ὄχι τῆς ἑορτῆς τῆς Κοιμήσεως ἐπισφραγιστικά (πού τά ἔχει γιά ἐναλλακτική ἐπιλογή) καί ψάλλουμε καταβασίες Σταυρὸν χαράξας.


Με την ίδια λογική θα πρέπει ίσως να αφαιρεθούν και τα διπλά "Και νυν" ως περιττά;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#10
Με την ίδια λογική θα πρέπει ίσως να αφαιρεθούν και τα διπλά "Και νυν" ως περιττά;
Τί νά σοῦ πῶ. Ἐκεῖ ἀναγράφεται τό «Ἢ τῆς Ἑορτῆς (ἐὰν ἀποδίδεται τῇ κη´ τοῦ μηνός)». Εἶναι ὄντως περιττά γιά μᾶς. Μετά θά πρέπει νά ἀφαιρέσεις καί τά τρία ἐπιπλέον στιχηρά τῶν κεκραγαρίων, πού ἀφοροῦν τό Ἅγ. Ὄρος καί τή Μονή Φιλοθέου.
Θά ἔλεγα νά μείνει τό κείμενο ἀπό τόν π. Χρυσοβαλάντη, πού ἔχει αὐτές τίς προσθῆκες, πού δέν εἶναι μᾶλλον τοῦ Γερασίμου, ἀλλά «ἄλλης χειρός», ὅπως φαίνεται ὅταν τό ἀποθηκεύεις, καί τό δικό σου νά εἶναι αὐτό πού ὑπάρχει στό Μηναῖο καί χρησιμοποιοῦμε, μέ τή διαφορά τῆς ἀλλαγῆς τῶν καταβασιῶν, γιά πιό εὔχρηστο.
Πάντως μετά ἀπό αὐτές τίς ἐξηγήσεις, πιστεύω ὅτι ὁ καθένας ξέρει τί πρέπει νά ψάλει.


 
#11
Τί νά σοῦ πῶ. Ἐκεῖ ἀναγράφεται τό «Ἢ τῆς Ἑορτῆς (ἐὰν ἀποδίδεται τῇ κη´ τοῦ μηνός)». Εἶναι ὄντως περιττά γιά μᾶς. Μετά θά πρέπει νά ἀφαιρέσεις καί τά τρία ἐπιπλέον στιχηρά τῶν κεκραγαρίων, πού ἀφοροῦν τό Ἅγ. Ὄρος καί τή Μονή Φιλοθέου.
Θά ἔλεγα νά μείνει τό κείμενο ἀπό τόν π. Χρυσοβαλάντη, πού ἔχει αὐτές τίς προσθῆκες, πού δέν εἶναι μᾶλλον τοῦ Γερασίμου, ἀλλά «ἄλλης χειρός», ὅπως φαίνεται ὅταν τό ἀποθηκεύεις, καί τό δικό σου νά εἶναι αὐτό πού ὑπάρχει στό Μηναῖο καί χρησιμοποιοῦμε, μέ τή διαφορά τῆς ἀλλαγῆς τῶν καταβασιῶν, γιά πιό εὔχρηστο.
Πάντως μετά ἀπό αὐτές τίς ἐξηγήσεις, πιστεύω ὅτι ὁ καθένας ξέρει τί πρέπει νά ψάλει.


Πάτερ,
το πρώτο από τα τρία τελευταία κεκραγάρια δεν αναφέρεται καθόλου στο μοναστήρι και τον Άθωνα, ενώ αντίστοιχα υπάρχουν αναφορές στο πρώτο και πέμπτο (από τα πρώτα). Εκτός αυτού δε νομίζω ότι οι αναφορές αυτές συνιστούν λόγο για να μη ψαλλούν τα τροπάρια στον κόσμο. Τα αφήνω λοιπόν μήπως τυχόν κανείς τα επιλέξει αντί των άλλων. Η ερώτηση μου έχει να κάνει με το τυπικό κυρίως. Ευχαριστώ πολύ πάντως.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#13

Τήν ἀκολουθία καί τήν παράκληση, ποιήματα Γερασίμου (μέ τήν προσθήκη τῶν τριῶν ἐπιπλέον στιχηρῶν στόν ἑσπερινό, ἑνός ἐπιπλέον δοξαστικοῦ αἴνων, λαμβάνοντας ὅμως ὑπ᾿ ὄψιν τίς ἐδῶ παρατηρήσεις γιά τά θεοτοκία, τίς καταβασίες, προκείμενον ἀποστόλου καί ἀλληλουιάριον εὐαγγελίου), τά ἀνήρτησε καί ὁ π. Leo ἐδῶ.

 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#14


Στὸ ἑπόμενο στιχηρὸ τῆς λιτῆς λείπει μιὰ φράση:

Θείῳ φωτὶ καταλαμφθείς, παρὰ Κυρίου ἀπεστάλης, τοῖς μακρὰν καὶ τοῖς ἐγγὺς κηρύξαι, τὸ Εὐαγγέλιον Πάτερ, τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν· σοὶ γὰρ δέδοται λαμπρῶς, κατὰ Παῦλον τὸν μέγαν, ἡ τοιαύτη χάρις μακάριε, ἐν ὑστέροις ἔτεσι· καὶ πλείστους τόπους διαμείβων, καὶ πελάγη διαπερῶν, πολλῶν αἴτιος σωτηρίας, ὡς τοῦ Σωτῆρος μιμητὴς γέγονας· διὸ ἡ Ἤπειρος πᾶσα, εὐσήμως κηρύττει, ἣν τῷ σῷ σωτηρίαν ἐκαρπώσατο· καὶ τῷ σὲ θαυμαστώσαντι βοᾷ· Κύριε δόξα σοι.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#15


Στὸ ἑπόμενο στιχηρὸ τῆς λιτῆς λείπει μιὰ φράση:

Θείῳ φωτὶ καταλαμφθείς, παρὰ Κυρίου ἀπεστάλης, τοῖς μακρὰν καὶ τοῖς ἐγγὺς κηρύξαι, τὸ Εὐαγγέλιον Πάτερ, τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν· σοὶ γὰρ δέδοται λαμπρῶς, κατὰ Παῦλον τὸν μέγαν, ἡ τοιαύτη χάρις μακάριε, ἐν ὑστέροις ἔτεσι· καὶ πλείστους τόπους διαμείβων, καὶ πελάγη διαπερῶν, πολλῶν αἴτιος σωτηρίας, ὡς τοῦ Σωτῆρος μιμητὴς γέγονας· διὸ ἡ Ἤπειρος πᾶσα, εὐσήμως κηρύττει, ἣν τῷ σῷ σωτηρίαν ἐκαρπώσατο· καὶ τῷ σὲ θαυμαστώσαντι βοᾷ· Κύριε δόξα σοι.
Ἔχεις δίκιο Μανόλη, ὅτι κάτι δέν πάει καλά. Αὐτό τό δεύτερο ἰδιόμελο τοῦ γ΄ ἤχου ὅμως, πρέπει νά διαγραφεῖ ἐντελῶς, γιατί εἶναι ἴδιο μέ τό πρῶτο, πού εἶναι πλῆρες. Καί βεβαίως δέν ὑπάρχει στήν ἀκολουθία τοῦ ἁγίου στό τέλος τοῦ μηναίου Ἀ. Δ., παρά μόνον ἕνα γ΄ ἤχου.
Νά εἶσαι καλά!

 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#16
Η Ακολουθία του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού (...) από τὸ βιβλίον «Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός» ἐκδόσεως τῆς Ὀρθοδόξου Φιλανθρωπικῆς Ἀδελφότητος "Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Ἐλεήμων", Ἀθῆναι 1959 - Πρόλογος-Σημειώσεις Ἀρχιμ. Αὐγουστίνου Ν. Καντιώτου Ἱεροκήρυκος, ἔκδοσις δευτέρα ἐπηυξημένη.
Η αυτή ακολουθία εκδόσεως 1878 (εν Πάτραις) ποίημα, όπως αναφέρει, Σαπφείρου Χριστοδουλίδου.
http://repository.academyofathens.gr/document/171476.pdf
Εδώ σε έκδοση του 1894 (εν Κεφαλληνία).
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#17
Top