Κων/νος Βαγενάς
Κωνσταντίνος
Προετοιμάζοντας την ακολουθία των Αγίων θεοστέπτων Βασιλέων και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης για την ερχόμενη Παρασκευή, πρόσεξα τη φράση του δοξαστικού των Αίνων:
"Ὁ τῶν Ἀνάκτων Ἄναξ καὶ Θεός, ὁ πλουσίαις δωρεαῖς κατακοσμῶν τοὺς ἀξίους, αὐτὸς οὐρανόθεν, ὥσπερ Παῦλον τὸν ἀοίδιμον, διὰ σημείου τοῦ Σταυροῦ, σὲ Κωνσταντῖνε ἐζώγρησεν"
Και προσπαθώντας να το μεταφράσω σκόνταψα στο ρήμα "ἐζώγρησεν"
Το οποίο, όπως αναφέρει το λεξικό της Αρχαίας του Σταματάκου, είναι του ρήματος ζωγρέω-ῶ το οποίο σημαίνει
"συλλαμβάνω ζῶντα, συλλαμβάνω αἰχμάλωτον ἐν πολέμῳ (δὲν φονεύω), σώζω τὴν ζωήν τινος, εὐσπλαγχνίζομαί τινα" από την ετυμολογία της λέξης εκ των "ζωός+ἀγρεύω"!
Από άλλη ετυμολογία "ζωή+ἀγείρω" σημαίνει "ἐπαναφέρω κάποιον εἰς τὴν ζωὴν καὶ ἀναζωογονῶ τινα".
Εξαιρετικό! Κυρίως διότι όλες οι σημασίες εφαρμόζονται ταυτόχρονα εδώ. Ο Μ. Κωνσταντίνος "συνελήφθη" ζων και ακέραιος από τον Θεό, όπως ο Απ. Παύλος που έχασε το φως του αρχικά αλλά αποκαταστάθηκε μετά. Ή μήπως ο Θεός δεν σπλαγχνίστηκε τον ειδωλολάτρη Κωνσταντίνο και δεν του έσωσε τη ζωή και την ψυχή του αποκαλύπτοντάς του το μεγαλείο Του και τη θεία βουλή Του; Ή, ακόμα, δεν τον επανέφερε στη ζωή πνευματικά και ψυχικά μέσα από αυτήν την αποκάλυψη, αφού ο Κωνσταντίνος ήταν, όπως και όλοι μας, "νεκρωθείς τη αμαρτία";
Ορισμένες σκέψεις. Τί πλούτο έχουμε στα χέρια μας...
"Ὁ τῶν Ἀνάκτων Ἄναξ καὶ Θεός, ὁ πλουσίαις δωρεαῖς κατακοσμῶν τοὺς ἀξίους, αὐτὸς οὐρανόθεν, ὥσπερ Παῦλον τὸν ἀοίδιμον, διὰ σημείου τοῦ Σταυροῦ, σὲ Κωνσταντῖνε ἐζώγρησεν"
Και προσπαθώντας να το μεταφράσω σκόνταψα στο ρήμα "ἐζώγρησεν"
Το οποίο, όπως αναφέρει το λεξικό της Αρχαίας του Σταματάκου, είναι του ρήματος ζωγρέω-ῶ το οποίο σημαίνει
"συλλαμβάνω ζῶντα, συλλαμβάνω αἰχμάλωτον ἐν πολέμῳ (δὲν φονεύω), σώζω τὴν ζωήν τινος, εὐσπλαγχνίζομαί τινα" από την ετυμολογία της λέξης εκ των "ζωός+ἀγρεύω"!
Από άλλη ετυμολογία "ζωή+ἀγείρω" σημαίνει "ἐπαναφέρω κάποιον εἰς τὴν ζωὴν καὶ ἀναζωογονῶ τινα".
Εξαιρετικό! Κυρίως διότι όλες οι σημασίες εφαρμόζονται ταυτόχρονα εδώ. Ο Μ. Κωνσταντίνος "συνελήφθη" ζων και ακέραιος από τον Θεό, όπως ο Απ. Παύλος που έχασε το φως του αρχικά αλλά αποκαταστάθηκε μετά. Ή μήπως ο Θεός δεν σπλαγχνίστηκε τον ειδωλολάτρη Κωνσταντίνο και δεν του έσωσε τη ζωή και την ψυχή του αποκαλύπτοντάς του το μεγαλείο Του και τη θεία βουλή Του; Ή, ακόμα, δεν τον επανέφερε στη ζωή πνευματικά και ψυχικά μέσα από αυτήν την αποκάλυψη, αφού ο Κωνσταντίνος ήταν, όπως και όλοι μας, "νεκρωθείς τη αμαρτία";
Ορισμένες σκέψεις. Τί πλούτο έχουμε στα χέρια μας...