1966 (ή 1968) Χαιρετισμοί

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#1
ΤΗΝ ΒΡΗΚΑ! ΤΗΝ ΒΡΗΚΑ!!! :D:):D:):D

Προχθές είχαμε πάει να επισκευτούμε τους γονείς μου και ο πατέρας μου μού έδωσε μια κούτα γεμάτο κασσέτες. Μου λέει, "Πάρ' τες, γιατί δεν έχω χόρο εδώ να τις κρατήσω." Όντως, ήταν κασσέτες που είχαμε στο σπίτι μας από τότε που ήμουν μικρός, από κηρύγματα του Παναγοπούλου και του Καντιώτη μέχρι κασέτες του Καραμάνη και του Βασιλικού. (Ε, καλά... εδώ στην Αμερική ήμασταν από τους πρώτους που συνχωνευτήκαμε στο... εμπόριο... του Βασιλικού εκείνο τον καιρό!)

Μέσα σ' αυτές, βρήκα ΤΗΝ κασσέτα μίας ακολουθίας των Χαιρετισμών. Από χρονολογία μην ρωτάτε (κ. Γιάννου; Βοήθεια!), αλλά υπολογίζω ότι είναι στα τέλη της δεκαετίας του '60 ή αρχάς-αρχάς του '70. Είναι μία πεντακάθαρη ηχογράφηση «κομπλέ» (φυσικά μόνον τα δεξιά τροπάρια), και θα ομολογήσω ότι αυτή την κασσέτα κόντεψα να την λιόσω με το τσάκα-τσούκα του κασσετοφώνου, διότι την μετέτρεψα σε χειρόγραφο δικό μου για να εκτελέσω τους Χαιρετισμούς ακριβώς όπως τον Άρχοντα. (Βλέπετε, δεν είναι μόνο ο Σφακιανάκης που είχε την λόξα για τον Στανίτσα...! :D Βαγγέλη, να 'σαι καλά!:wink:)

Μου φαίνεται ότι ο Άρχοντας τα λέει όλα «απ' έξω» (εξόν, ίσως, από το αργό το «Τη Υπερμάχω», και σ' αυτό έκανε κάποιες συντομεύσεις).

Θα σας πω από τώρα ότι το «Άσπιλε», άν και λίγο αντιπαραδοσιακό, είναι ΟΛΑ τα λεφτα.

Καλή ακρόαση!

Απόστολος
 

Attachments

#2
ΤΗΝ ΒΡΗΚΑ! ΤΗΝ ΒΡΗΚΑ!!! :D:):D:):D
Μέσα σ' αυτές, βρήκα ΤΗΝ κασσέτα μίας ακολουθίας των Χαιρετισμών. Από χρονολογία μην ρωτάτε (κ. Γιάννου; Βοήθεια!), αλλά υπολογίζω ότι είναι στα τέλη της δεκαετίας του '60 ή αρχάς-αρχάς του '70. Είναι μία πεντακάθαρη ηχογράφηση «κομπλέ» (φυσικά μόνον τα δεξιά τροπάρια),
Μου φαίνεται ότι ο Άρχοντας τα λέει όλα «απ' έξω» (εξόν, ίσως, από το αργό το «Τη Υπερμάχω», και σ' αυτό έκανε κάποιες συντομεύσεις).
Θα σας πω από τώρα ότι το «Άσπιλε», άν και λίγο αντιπαραδοσιακό, είναι ΟΛΑ τα λεφτα.
Καλή ακρόαση!
Απόστολος
Βόηθα ... στραβέ τον ανοιχτομμάτη!:D:D:D
Δοθέντος ότι η καταγραφή του κανόνα με επιροή από Χατζηαθανασίου (μελοποίηση κατ' έννοιαν) έγινε πολύ αργότερα, η παρούσα κλασική εκτέλεση του κανόνα πρέπει να είναι στις αρχές της εν Αθήναις σταδιοδρομίας του και ασφαλώς πρό της συγγραφής του Τριωδίου του. Επομένως είναι πρό του '69 και αφού το 1967 πήγε στην Αμερική, τα έτη που μένουν είναι το 1966 και το 1968, με επικρατέστερο το 1966 το πρώτο έτος της πρωτοψαλτίας του στον Άγ. Δημήτριο Αμπελοκήπων.
Σίγουρα τα λέει όλα απ' έξω, και το ΤΗ ΥΠΕΡΜΑΧΩ!
Χίλιες και μία :D... ευχαριστίες.
Ν
 

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
#5
ΤΗΝ ΒΡΗΚΑ! ΤΗΝ ΒΡΗΚΑ!!! :D:):D:):D

Προχθές είχαμε πάει να επισκευτούμε τους γονείς μου και ο πατέρας μου μού έδωσε μια κούτα γεμάτο κασσέτες. Μου λέει, "Πάρ' τες, γιατί δεν έχω χόρο εδώ να τις κρατήσω." Όντως, ήταν κασσέτες που είχαμε στο σπίτι μας από τότε που ήμουν μικρός, από κηρύγματα του Παναγοπούλου και του Καντιώτη μέχρι κασέτες του Καραμάνη και του Βασιλικού. (Ε, καλά... εδώ στην Αμερική ήμασταν από τους πρώτους που συνχωνευτήκαμε στο... εμπόριο... του Βασιλικού εκείνο τον καιρό!)

Μέσα σ' αυτές, βρήκα ΤΗΝ κασσέτα μίας ακολουθίας των Χαιρετισμών. Από χρονολογία μην ρωτάτε (κ. Γιάννου; Βοήθεια!), αλλά υπολογίζω ότι είναι στα τέλη της δεκαετίας του '60 ή αρχάς-αρχάς του '70. Είναι μία πεντακάθαρη ηχογράφηση «κομπλέ» (φυσικά μόνον τα δεξιά τροπάρια), και θα ομολογήσω ότι αυτή την κασσέτα κόντεψα να την λιόσω με το τσάκα-τσούκα του κασσετοφώνου, διότι την μετέτρεψα σε χειρόγραφο δικό μου για να εκτελέσω τους Χαιρετισμούς ακριβώς όπως τον Άρχοντα. (Βλέπετε, δεν είναι μόνο ο Σφακιανάκης που είχε την λόξα για τον Στανίτσα...! :D Βαγγέλη, να 'σαι καλά!:wink:)

Μου φαίνεται ότι ο Άρχοντας τα λέει όλα «απ' έξω» (εξόν, ίσως, από το αργό το «Τη Υπερμάχω», και σ' αυτό έκανε κάποιες συντομεύσεις).

Θα σας πω από τώρα ότι το «Άσπιλε»,
άν και λίγο αντιπαραδοσιακό,
είναι ΟΛΑ τα λεφτα.

Καλή ακρόαση!

Απόστολος
Αδελφε Αποστολε , απαγε της βλασφημιας :)! Ο ΑΡΧΩΝ ΤΩΝ ΑΡΧΟΝΤΩΝ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΩΝ ΔΕΝ ΕΨΑΛΛΕ ΠΟΤΕ ΚΑΤΙ ΕΞΩΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ! Συγκλονιστικος !!! ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΛΑ !
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#6
Βόηθα ... στραβέ τον ανοιχτομμάτη!:D:D:D
Δοθέντος ότι η καταγραφή του κανόνα με επιροή από Χατζηαθανασίου (μελοποίηση κατ' έννοιαν) έγινε πολύ αργότερα, η παρούσα κλασική εκτέλεση του κανόνα πρέπει να είναι στις αρχές της εν Αθήναις σταδιοδρομίας του και ασφαλώς πρό της συγγραφής του Τριωδίου του. Επομένως είναι πρό του '69 και αφού το 1967 πήγε στην Αμερική, τα έτη που μένουν είναι το 1966 και το 1968, με επικρατέστερο το 1966 το πρώτο έτος της πρωτοψαλτίας του στον Άγ. Δημήτριο Αμπελοκήπων.
Σίγουρα τα λέει όλα απ' έξω, και το ΤΗ ΥΠΕΡΜΑΧΩ!
Χίλιες και μία :D... ευχαριστίες.
Ν
Ευχαριστώ πάρα πολύ, κ. Νίκο! Κατ' αρχήν, δεν νομίζω ότι είχε σχέση η καταγραφή του κανόνος με αυτή την ηχογράφηση (εκτός εάν κάνω λάθος). Η καταγραφή, όπως λέτε, έγινε "πολύ αργότερα" και μάλιστα απ' ότι μου είπε ο κ. Μένεγας, εψάλλετο ο κανόνας χορωδιακώς από το χειρόγραφο αυτό επειδή μάλλον ο Άρχοντας χρειαζότανε κάποια βοήθεια. Αλλά σίγουρα πρίν απ' αυτό, τον έψαιλνε μόνος του ο Στανίτσας. Οπότε, η πρώτη ερώτησις είναι, ΠΟΤΕ αρχίζατε να ψαίλνετε τον Κανόνα όλοι μαζί από το χειρόγραφο;

Δεύτερον, γιατί λέτε ότι η ηχογράφηση αυτή έγινε «ασφαλώς πρό της συγγραφής του Τριωδίου του»; Το Μουσικόν Τριώδιον δεν έχει τον Κανόνα μέσα, και εφ' όσον τα ψαίλνει όλα απ' έξω, δεν περιμένω να είναι όλα νότα-με-νότα με το κείμενον ούτε του Τριωδίου του ούτε με το χειρόγραφο.

Με συγχωρείτε για τις ερωτήσεις. Απλώς προσπαθώ να εξακριβώσω την χρονολογία.

Απόστολος
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#7
Αδελφε Αποστολε , απαγε της βλασφημιας :)! Ο ΑΡΧΩΝ ΤΩΝ ΑΡΧΟΝΤΩΝ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΩΝ ΔΕΝ ΕΨΑΛΛΕ ΠΟΤΕ ΚΑΤΙ ΕΞΩΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ! Συγκλονιστικος !!! ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΛΑ !
κ. Νικολόπουλε,

Είμαι μαζί σας! Όμως, ο μόνος λόγος που το είπα αυτό είναι επειδή, κανονικά και κατά παράδοσιν, η εμμελλως απαγγελία είναι πάντοτε εις το κλιτόν, και το «Άσπιλε» (καθώς και οι Αποστολοκοί αναγνώσεις) δεν πρέπει να έχει αλλαγές ήχων. Θέλω να πω ότι στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ΔΕΝ θα επιτρεπόταν να έψαιλνε το «Άσπιλε» έτσι.

Να ξεύρετε, όμως, ότι όταν πρωτοάκουσα αυτή την κασσέτα κάθησα και κατέγραψα νότα-με-νότα (μέχρι και επτάγοργα, παρακαλώ!) αυτή την εκτέλεση. (Τρελλαμάρα, που έχω, ε; :D:D)

Απόστολος
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#8
Ευχαριστώ πάρα πολύ, κ. Νίκο! Κατ' αρχήν, δεν νομίζω ότι είχε σχέση η καταγραφή του κανόνος με αυτή την ηχογράφηση (εκτός εάν κάνω λάθος). Η καταγραφή, όπως λέτε, έγινε "πολύ αργότερα" και μάλιστα απ' ότι μου είπε ο κ. Μένεγας, εψάλλετο ο κανόνας χορωδιακώς από το χειρόγραφο αυτό επειδή μάλλον ο Άρχοντας χρειαζότανε κάποια βοήθεια. Αλλά σίγουρα πρίν απ' αυτό, τον έψαιλνε μόνος του ο Στανίτσας. Οπότε, η πρώτη ερώτησις είναι, ΠΟΤΕ αρχίζατε να ψαίλνετε τον Κανόνα όλοι μαζί από το χειρόγραφο;

Δεύτερον, γιατί λέτε ότι η ηχογράφηση αυτή έγινε «ασφαλώς πρό της συγγραφής του Τριωδίου του»; Το Μουσικόν Τριώδιον δεν έχει τον Κανόνα μέσα, και εφ' όσον τα ψαίλνει όλα απ' έξω, δεν περιμένω να είναι όλα νότα-με-νότα με το κείμενον ούτε του Τριωδίου του ούτε με το χειρόγραφο.

Με συγχωρείτε για τις ερωτήσεις. Απλώς προσπαθώ να εξακριβώσω την χρονολογία.

Απόστολος
Περιέχει όμως και το Τη υπερμάχω στο Τριώδιον, που εδώ το ψάλλει απ' έξω όπως και το Την ωραιότητα- συνήθεια που δεν εγκατέλειψε όμως ούτε κ μετά την έκδοση του Τριωδίου του, τουλάχιστον ορισμένες φορές.

Δ.
 
Last edited:

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
#10
Αδελφε Αποστολε , απαγε της βλασφημιας :)! Ο ΑΡΧΩΝ ΤΩΝ ΑΡΧΟΝΤΩΝ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΩΝ ΔΕΝ ΕΨΑΛΛΕ ΠΟΤΕ ΚΑΤΙ ΕΞΩΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ! Συγκλονιστικος !!! ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΛΑ !
Αν και μονος ( 0 thanks:D ) , θα υπερασπιστω την αποψη μου μεχρις εσχατων !!!
 
Last edited:
#11
Ευχαριστώ πάρα πολύ, κ. Νίκο! Κατ' αρχήν, δεν νομίζω ότι είχε σχέση η καταγραφή του κανόνος με αυτή την ηχογράφηση (εκτός εάν κάνω λάθος). Η καταγραφή, όπως λέτε, έγινε "πολύ αργότερα" και μάλιστα απ' ότι μου είπε ο κ. Μένεγας, εψάλλετο ο κανόνας χορωδιακώς από το χειρόγραφο αυτό επειδή μάλλον ο Άρχοντας χρειαζότανε κάποια βοήθεια. Αλλά σίγουρα πρίν απ' αυτό, τον έψαιλνε μόνος του ο Στανίτσας. Οπότε, η πρώτη ερώτησις είναι, ΠΟΤΕ αρχίζατε να ψαίλνετε τον Κανόνα όλοι μαζί από το χειρόγραφο;
Δεύτερον, γιατί λέτε ότι η ηχογράφηση αυτή έγινε «ασφαλώς πρό της συγγραφής του Τριωδίου του»; Το Μουσικόν Τριώδιον δεν έχει τον Κανόνα μέσα, και εφ' όσον τα ψαίλνει όλα απ' έξω, δεν περιμένω να είναι όλα νότα-με-νότα με το κείμενον ούτε του Τριωδίου του ούτε με το χειρόγραφο.
Με συγχωρείτε για τις ερωτήσεις. Απλώς προσπαθώ να εξακριβώσω την χρονολογία.
Απόστολος
Ο κανόνας, όπως και το μεγαλύτερο μέρος των έργων του άρχοντα γραφτηκε όταν είχε αρχίσει η κάμψη των φωνητικών του ικανοτήτων και είχε ανάγκη την ... έξωθεν βοήθεια. Αυτό τα λέει όλα! Μέχρι τη συγγραφή του Τριωδίου, βάλε και 2-3 χρονάκια ακόμη οι φωνητικές του δυνάμεις ήταν ακμαιότατες, (παράδειγμα ο εσπερινός των εγκαινίων του βιβλίου που ανέβασα). Αν θυμάμαι καλά, έχω ιδεί καταγραμμένο μέχρι και το "Ταις πρεσβείαις της Θεοτόκου"...
Όταν τον ρώτησα αν θα καταχωρήσει κανόνα του Ακαθίστου απάντησε αρνητικά δικαιολογώντας ότι η μουσική του κανόνα βασίζεται στους ειρμούς που είναι πασίγνωστοι.
ΥΓ Την πρώτη σειρά των Χερουβικών (αργά) έγραψε σχετικά νωρίς. Ακριβή χρονολογία δεν θυμάμαι, αλλά ήταν τα πρώτα που παρουσίασε στο ψαλτήρι.
ΝΓ
 
Top