1961 Κυριακή ήχος πλάγιος του τετάρτου (Άγνωστος ναός Αθηνών)

haris1963

παλαιότατο μέλος
#1
Επειδή, τώρα τελευταία πολλά λέγονται για διάφορους δήθεν καλλίφωνους ψάλτες, ανεβάζω την ηχογράφηση αυτή που πήρα προ 20ετίας σε κασέτα, από τον Άρχοντα Λυκούργο Πετρίδη.

Ίσως να είναι η παλαιότερη ηχογράφηση του Στανίτσα, καθώς προλογίζεται ως πραγματοποιηθείσα το 1955 στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη στην Αθήνα. Ακούστε λοιπόν το "αηδόνι της Πόλης", σε ηλικία γύρω στα 45, να κελαηδάει

...όχι γλυκανάλατα ψαλσίματα, αλλά παλληκαρίσιο και λεβέντικο ρωμαίικο ψάλσιμο

...όχι ύφος του δυτικού συντηρητικού συναισθηματικού καθωσπρεπισμού, αλλά το λαμπρό και βαθειά εκκλησιαστικό (κατάνυξη - εγρήγορση - δοξολογία) πατροπαράδοτο ύφος της Μ.Χ.Ε.

Αφιερωμένα, βέβαια, στη μνήμη του πρόωρα χαμένου φίλου μου Γεώργιου Παρπαρά, που λἀτρευε και υπηρετούσε αυτό το ύφος. Ιδού λοιπόν:

1955 - Κυριακή Πλ. Δ' - Αγ. Ιωάννης Ρέντη- Θρ. Στανίτσας

Στο rar αρχείο θα βρείτε τακτοποιημένα μέσα σε φάκελο:

1. Το "Πάσα Πνοή" του πλ. Δ' (λείπει ελάχιστο στο ξεκίνημα)
2. Το Α' αναστάσιμο στιχηρό του ήχου "Κύριε ει και κριτηρίω..."
3. Το Β' αναστάσιμο στιχηρό του ήχου "Κύριε όπλον..."
4. Το Γ' Εωθινόν Δοξαστικό "Της Μαγδαληνής Μαρίας..."
5. Την Δοξολογία σε Βαρύ Εναρμόνιο του Χουρμουζίου (στίχους). Εδώ έχουμε και μια απάντηση, σε όσους αναρωτιούνται ποιά αργή δοξολογία έβαζαν οι Πατριαρχικοί όταν το δοξαστικό ήταν σε Γ' ήχο
6. Μερικούς στίχους από την Α' και την Β' Στάση των Τυπικών
7. Το Απολυτίκιον του Γενεθλίου της Θεοτόκου "Η γέννησίς σου...". Από αυτό συνάγεται πως: είτε ο Ναός όπου έψαλε εκείνη την ημέρα ο Άρχων ετιμάτο στο Γενέθλιον της Θεοτόκου, είτε η Κυριακή αυτή ήταν αμέσως μετά το Γενέθλιον και δεν είχε αποδοθεί ακόμα η εορτή.
8. Το Δύναμις σε Δευτερόπρωτο του Παπαχρήστου σε απόδοση Στανίτσα
9. Τα Λειτουργικά σε πλ. Δ΄ (Στανίτσα)
10. Το "Σε υμνούμεν..." πλ. Δ' (Στανίτσα)
11. Το "Άξιον Εστίν" συνθέσεως πιθανότατα του Άρχοντα, αλλά όχι το γνωστό (το οποίο μάλλον αποτελεί εξέλιξη αυτού). Πάντως οι 4 πρώτες γραμμές έχουν καταγραφεί σχεδόν επακριβώς ως σύνθεση του π. Ιεροθέου Φιλοθεϊτου - ιεροδιακόνου!

Χαραλάμπης

ΥΓ. Στον ήχο έκανα πολύ ελαφρά επεξεργασία, αφαιρώντας λίγο φύσημα και ομαλοποιώντας (normalization) τις εντάσεις.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#2
Άλλη μια ιστορική προσφορά! Ευχαριστούμε πολύ Χάρη!
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#3
Χάρη,

Πολλές ευχαριστίες για αυτή την ιστορική ηχογράφηση.

Μία ερώτηση: σχετικά για το Απολυτίκιον του Γενεθλίου της Θεοτόκου, λες ότι «είτε ο Ναός όπου έψαλε εκείνη την ημέρα ο Άρχων ετιμάτο στο Γενέθλιον της Θεοτόκου, είτε η Κυριακή αυτή ήταν αμέσως μετά το Γενέθλιον και δεν είχε αποδοθεί ακόμα η εορτή.»

Εάν δεν κάνω κανένα λάθως με το ημερολόγιο, μου φαίνετε ότι είναι αδύνατον να πέση Κυριακή ήχ. πλ. δ' την δεύτερη Κυριακή του Σεπτεμβρίου (όπου θα ήταν μεθέορτη Κυριακή της εορτής της Γεννήσεως της Θεοτόκου), αλλά ταυτοχρόνως, δεν είδα να υπάρχη κανένας ναός τιμώμενο για αυτή την εορτή στην περιοχή του Αγ. Ιωάννη Ρέντη στην Αθήνα.

Εγώ, βέβαια, δεν μένω στην Αθήνα, οπότε ζητώ την βοήθεια αυτών που ξεύρουν καλά την Αθήνα και μπορούνε να μας πούνε μάλλον σε ποιον ναό έψαλλε ο Δάσκαλος.

Απόστολος
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#4
Πολλές ευχαριστίες για την ωραία ηχογρ. Εξαίρετο δείγμα "εξωπατριαρχικού" Στανίτσα !
Δύσκολο έως απίθανο, βέβαια, να πρόκειται για το 1955. Μάλλον για δεκαετία '60 (αρχές ή πρώτο μισό) μοιάζει να είναι.
Πάντως, η φρεσκάδα της φωνής του "μυρίζει" έντονα Πόλη (άρτι απελαθείς ή προσκεκλημένος εν Ελλάδι ;).
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#5
... μου φαίνετε ότι είναι αδύνατον να πέση Κυριακή ήχ. πλ. δ' την δεύτερη Κυριακή του Σεπτεμβρίου (όπου θα ήταν μεθέορτη Κυριακή της εορτής της Γεννήσεως της Θεοτόκου), αλλά ταυτοχρόνως, δεν είδα να υπάρχη κανένας ναός τιμώμενο για αυτή την εορτή στην περιοχή του Αγ. Ιωάννη Ρέντη στην Αθήνα.
Υπάρχει και η πιθανότητα να είναι το απολυτίκιο για το παρεκκλήσιον κάποιου ναού στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη. Περί αυτού μπορούν να μας επαληθεύσουν όσοι είναι από την περιοχή αυτή.

Δύσκολο έως απίθανο, βέβαια, να πρόκειται για το 1955. Μάλλον για δεκαετία '60 (αρχές ή πρώτο μισό) μοιάζει να είναι.
Πάντως, η φρεσκάδα της φωνής του "μυρίζει" έντονα Πόλη (άρτι απελαθείς ή προσκεκλημένος εν Ελλάδι ;).
Και μένα μου φαίνεται δύσκολο, αλλά από τη μια η φρεσκάδα που λες, από την άλλη νομίζω είδα μερικά από αυτά και σε κάποια κασέτα του κ. Τσιούνη, με την ίδια χρονολογία. Πάντως, επειδή δεν είναι υπόθεση αλλά καταγραμμένο πριν τα κομμάτια, επισυνάπτω και τις προλογίσεις:
 

Attachments

filomousos

Παλαιό Μέλος
#6
Επειδή, τώρα τελευταία πολλά λέγονται για διάφορους δήθεν καλλίφωνους ψάλτες, ανεβάζω την ηχογράφηση αυτή που πήρα προ 20ετίας σε κασέτα, από τον Άρχοντα Λυκούργο Πετρίδη.

Ίσως να είναι η παλαιότερη ηχογράφηση του Στανίτσα, καθώς προλογίζεται ως πραγματοποιηθείσα το 1955 στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη στην Αθήνα. Ακούστε λοιπόν το "αηδόνι της Πόλης", σε ηλικία γύρω στα 45, να κελαηδάει... [...]
Θερμές ευχαριστίες για την προσφορά της ηχογράφησης.

11. Το "Άξιον Εστίν" συνθέσεως πιθανότατα του Άρχοντα, αλλά όχι το γνωστό (το οποίο μάλλον αποτελεί εξέλιξη αυτού). Πάντως οι 4 πρώτες γραμμές έχουν καταγραφεί σχεδόν επακριβώς ως σύνθεση του π. Ιεροθέου Φιλοθεϊτου - ιεροδιακόνου!
Το εν λόγω Άξιον εστίν είναι σύνθεση του Μ.Χατζηαθανασίου(ΜΟΥΣΙΚΗ ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ, ΜΙΧΑΗΛ ΧΑΤΖΗΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, σελ. 227-228)
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#7
Θερμές ευχαριστίες για την προσφορά της ηχογράφησης.



Το εν λόγω Άξιον εστίν είναι σύνθεση του Μ.Χατζηαθανασίου(ΜΟΥΣΙΚΗ ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ, ΜΙΧΑΗΛ ΧΑΤΖΗΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, σελ. 227-228)
Ναι, μεν ( μέχρι τις 2-3 πρώτες γραμμές) αλλά η συνέχεια είναι ίδια; Δεν έχω κείμενο μαζί μου...

Δ.

Υγ Όπως αποδείχτηκε περίτρανα ( κ ευχαριστώ τόσο τον φιλόμουσο αλλά και τον μύστη -κ οι δύο είναι όντως ''όνομα και πράμα'') το κμν είναι του Χατηζαθανασίου. Επομένως η απορία μου είναι παντελώς αβάσιμη.
 
Last edited:

MISTIS

Παλαιό Μέλος
#8
Ναι, μεν ( μέχρι τις 2-3 πρώτες γραμμές) αλλά η συνέχεια είναι ίδια; Δεν έχω κείμενο μαζί μου...

Δ.
Είναι το αυτούσιο κείμενο του Χ"αθανασίου μόνο που ο Στανίτσας αντιφωνεί στο τέλος.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#9
Το εν λόγω Άξιον εστίν είναι σύνθεση του Μ.Χατζηαθανασίου(ΜΟΥΣΙΚΗ ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ, ΜΙΧΑΗΛ ΧΑΤΖΗΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, σελ. 227-228)
Δίκιο έχεις αυτό είναι!!:)

Κοίταξα καμιά 30αριά σε Καρακατσάνη και κλασικά, και δεν είδα του Χατζηαθανασίου, που ήταν μπροστα στα μάτια μου!:eek: (κι έλεγα "μα κάπου το ξέρω!"). Ευχαριστώ.

Το επισυνάπτω:
 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#10
Εάν δεν κάνω κανένα λάθως με το ημερολόγιο, μου φαίνετε ότι είναι αδύνατον να πέση Κυριακή ήχ. πλ. δ' την δεύτερη Κυριακή του Σεπτεμβρίου (όπου θα ήταν μεθέορτη Κυριακή της εορτής της Γεννήσεως της Θεοτόκου), αλλά ταυτοχρόνως, δεν είδα να υπάρχη κανένας ναός τιμώμενο για αυτή την εορτή στην περιοχή του Αγ. Ιωάννη Ρέντη στην Αθήνα.
Πολύ σωστή ἡ παρατήρησή σου Ἀπόστολε! Ὄντως τό κοίταξα καί ἔτσι εἶναι.
Ἐπίσης ἐπικοινώνησα μέ τόν προϊστάμενο τοῦ ναοῦ καί μοῦ εἶπε ὅτι δέν ψάλλουν ποτέ τό ἀπολυτίκιο τοῦ Γενεσίου τῆς Θεοτόκου, οὔτε ὑπῆρχε ποτέ κάποιο παρεκκλήσιο ὑπαγόμενο στό ναό. Ὁ δέ ναός εἶναι τῆς δεκαετίας τοῦ ᾿70 καί πρίν ὑπῆρχε ἕνας μικρός ναός. Φυσικά δεν ἤξερε τίποτε γιά Στανίτσα... καί ἱστορία ναοῦ παλαιότερη... εἶναι νέος...
Οὔτε στήν περιοχή ὑπάρχει ναός τῆς Θεοτόκου πού πανηγυρίζει στό Γενέσιον. Δέν ξέρω καί σέ ὅλο τό λεκανοπέδιο ποῦ ὑπάρχει. Ἴσως νά εἰπώθηκε γιά κάποιο συγκεκριμένο λόγο· πιθανόν κάποιας τιμῆς κάποιων νησιωτῶν σέ πανηγύρι τοῦ νησιοῦ τους, πού συνήθως οἱ ἐν Ἀθήναις (ἐν Πειραιεῖ συγκεκριμένα) τά τελοῦν κάπως ἀργότερα καί εἶχαν προσκαλέσει τόν Ἄρχοντα. Τά τυπικά πάντως, μέχρι τέλους τῆς δεκαετίας τοῦ ᾿60 ἐψάλλοντο.
Ἐπίσης ἡ δοξολογία δέν εἶναι ἀπό τήν ἀρχή, γιά νά ἀκούσουμε καμπάνες... Φαίνεται πάντως μικρός ὁ χῶρος τοῦ ναοῦ ἀφοῦ ἀκούγονται πολύ κοντά βηξίματα ἐκκλησιαζομένων καί κλάμματα μωρῶν.

Χάρη, στή μιά προλόγιση ἀναφέρεται ἀόριστα ναός τῶν Ἀθηνῶν καί στήν ἄλλη ὁ συγκεκριμένος. Πάντως τό ἄκουσμα μετράει.

 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
#11
5. Την Δοξολογία σε Βαρύ Εναρμόνιο του Χουρμουζίου (στίχους). Εδώ έχουμε και μια απάντηση, σε όσους αναρωτιούνται ποιά αργή δοξολογία έβαζαν οι Πατριαρχικοί όταν το δοξαστικό ήταν σε Γ' ήχο
’Aλλο λέει ο Βουδούρης :rolleyes: Η εισαγωγή της δοξολογίας του Χουρμουζίου στο πατριαρχικό ρεπερτόριο έγινε επί πατριαρχίας Αθηναγόρα για τους γνωστούς λόγους.
 

Attachments

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#12
Βασικά, στον Πατριαρχικό Ναό ψάλλεται η Δοξολογία στον ήχο της Κυριακής και όχι του Δοξαστικού. Γι' αυτό, άλλωστε, και το «Υπερευλογημένη» ψάλλεται πάντοτε σε β'.

Όσο για τη Δοξολογία σε ήχο βαρύ, ο δάσκαλός μου Μιλτιάδης Παππάς με πληροφόρησε πως σε κάθε τελετή Δοξολογίας παλαιότερα ψαλλόταν η Δοξολογία σε βαρύ του Δανιήλ και όχι του Χουρμουζίου, όπως συνηθίζεται τα νεότερα χρόνια.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#13
Επίσης, ο δάσκαλός μου μου επεσήμανε για την ηχογράφηση αυτή πως δεν έγινε το 1955 αλλά το 1961 και δεν είναι στου Ρέντη. Ακόμη, η Δοξολογία του Χουρμουζίου είναι εμβόλιμη. Η Δοξολογία που εψάλλη τη συγκεκριμένη ημέρα ήταν του Γεωργίου Βιολάκη σε πλ. β'.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#14
Επίσης, ο δάσκαλός μου μου επεσήμανε για την ηχογράφηση αυτή πως δεν έγινε το 1955 αλλά το 1961 και δεν είναι στου Ρέντη. Ακόμη, η Δοξολογία του Χουρμουζίου είναι εμβόλιμη. Η Δοξολογία που εψάλλη τη συγκεκριμένη ημέρα ήταν του Γεωργίου Βιολάκη σε πλ. β'.
Γιάννη, ευχαριστούμε πολύ για τις πολύτιμες πληροφορίες. Γιατί όμως να ψάλει πλ β Δοξολογία ο Άρχων με Εωθινό Γ και ήχο Κυριακής πλ δ; Ήταν παραγγελιά;.. Μήπως κι εδώ έχουμε πάλι ένα άλλο ... κολλάζ ηχογραφήσεων;


Δ.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#15
Βασικά, στον Πατριαρχικό Ναό ψάλλεται η Δοξολογία στον ήχο της Κυριακής και όχι του Δοξαστικού. Γι' αυτό, άλλωστε, και το «Υπερευλογημένη» ψάλλεται πάντοτε σε β'.
.

Γιάννη, έχω την αίσθηση ότι επί Πρωτοψαλτείας Στανίτσα στην ΜΧΕ, τα πράματα μάλλον δεν ήταν πάντα έτσι ως προς τον ήχο της δοξολογίας. Νομίζω πχ ότι την Κυριακή Ορθοδοξίας του 63, με ήχο δ, η δοξολογία είναι στον ήχο του Δοξαστικού, πλ β και όχι της Κυριακής.

Δ.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#16
Ενδεχομένως να είναι η δική του κασέτα κολλάζ διότι, όπως μου είπε, δεν είναι σε πολύ καλή ποιότητα. Θα την ακούσω και θα σας πω. Πάντως, σχετικά με την πληροφόρηση του Πετρίδη, υπάρχει πάντα ένα μεγάλο ερωτηματικό στις ημερομηνίες γιατί ως τώρα είδα πολλά με λάθος χρονολόγηση. Πάντως, άλλη ηχογράφηση από το '55 δεν έχω ακούσει, πλην κάποιων λάθος χρονολογημένων από τον Πετρίδη.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#17
Τη συγκεκριμένη ηχογράφηση την έχω βρει και στις μπομπίνες του Αρχοντα κ. Πετρίδη που ξεκινήσαμε πριν 12 χρονια να ψηφιοποιούμε σε dat με τον Μακαριστό Γεώργιο Παρπαρά και τον Κώστα Πανουσάκη, ο οποίος συνέχισε και ολοκλήρωσε μόνος του την ψηφιοποίηση. Στην μπομπίνα Νο 2 υπάρχουν τα μισά μέλη με την Α προλόγιση και στην Νο 9 ολοκληρωμένα με την Β προλόγιση. Οι προλογίσεις είναι από τον κ. Πετρίδη και δεν μπορώ να φανταστώ για ποιό λόγο θα έδινε τόσο λάθος χρονολογία.

Ο Άρχων Πρωτοψάλτης κ. Σοφρωνιάδης, επιμένει πως και σύμφωνα με το Τυπικό του Βιολάκη, οι πατριαρχικοί έβαζαν δοξολογία στον ήχο του Δοξαστικού. Από τις ηχογραφήσεις του Στανίτσα πάντως έχουμε πολλά τέτοια παραδείγματα, εκτός από αυτό που αναφέρει ο Δημήτρης Σκρέκας (λ.χ. από Κυριακές του Τριωδίου). Για τη συγκεκριμένη πιστεύω πως του Πετρίδη δεν είναι κολλάζ γιατί (ειδικά στην μπομπίνα Νο 9) η ηχογράφηση έχει την ίδια ακριβώς ποιότητα και θόρυβο (στο Audition φαίνεται ίδιο στυλ κυματομορφής, έντασης κ.λ.π.), ενώ υπάρχει και ελλιπέστατος ο Α στίχος της Δοξολογίας όπου φαίνεται και η παραγωγή της βάσης από τον ΓΑ του Εωθινού.

Χαραλάμπης
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#18
Γιάννη, έχω την αίσθηση ότι επί Πρωτοψαλτείας Στανίτσα στην ΜΧΕ, τα πράματα μάλλον δεν ήταν πάντα έτσι ως προς τον ήχο της δοξολογίας. Νομίζω πχ ότι την Κυριακή Ορθοδοξίας του 63, με ήχο δ, η δοξολογία είναι στον ήχο του Δοξαστικού, πλ β και όχι της Κυριακής.

Δ.
Δημήτρη/Χάρη,


Ὅπως τὰ ἔμαθα ἐγώ τὰ πράγματα, στὸν Πατριαρχικὸ Ναὸ ὁ ἧχος τῆς Δοξολογίας ὄντως εἶναι στον ἧχο τῆς Κυριακῆς ὄταν ψάλλεται Ἐωθινὸ Δοξαστικό. Ὄταν ὄμως ψάλλετε Δοξαστικό ἐορτὴς ἠ Ἁγίου, τότε ἡ Δοξολογία εἶναι στὸν ἦχο τοῦ Δοξαστικοῦ.

Ἐὰν ὁ Στανίτσας ἔκανε καμιὰ παρατυπία ἐδὼ κι' ἐκεῖ, σ' αὐτὸ δὲν μπορῶ νὰ ἀπαντήσω, ἐκτὸς νὰ πῶ ὄτι ἴσως νὰ ὑπήρχε κάποιος συγκεκριμένος λόγος.

Ἀπόστολος
 
Last edited:

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#19
Καλησπέρα στην εκλεκτή ομήγυρη!

Σχετικά, το Τυπικόν της Μ.Χ.Ε. (Βιολάκη) στην Προθεωρία, αναφέρει "περί της Δοξολογίας" ...

"Κατά πᾶσαν Κυριακήν καί πᾶσαν Δεσποτικήν καί Θεομητορικήν ἑορτήν καί τάς μνήμας τῶν ἑορταζομένων Ἁγίων ἐν τῷ Ὄρθρῳ ψάλλεται ἡ λεγόμένη Μεγάλη Δοξολογία εἰς ἦχον τοῦ Δοξαστικοῦ..."

Το ίδιο αναφέρει και στο σχετικό κεφάλαιο περί της τυπικής διατάξεως της Ακολουθίας του Όρθρου.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#20
Απλά, στα καρούλια του Πετρίδη τα περισσότερα έχουν λάθος χρονολόγηση. Έχω διασταυρώσει πολλά με άλλες πηγές και είναι όντως εσφαλμένα. Επίσης, από κολάζ άλλο τίποτα! Τώρα, όσο για το εννιαίο της ηχογραφήσεως, σε αυτό δεν μπορώ να εκφέρω άποψη αν δεν ακούσω και την άλλη κασέτα. Πάντως, δεν είναι μομφή για τον Πετρίδη, απλά ο άνθρωπος τα κατέγραφε όπως τα έβρισκε! Ξέρουμε, άλλωστε, τι παραπληροφόρηση υπάρχει γενικά για τις ηχογραφήσεις.
 
Top