13-19. Μουσικὰ Ἁγίων Πατέρων Δ´ Οἰκ. Συνόδου

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#1
Για την ερχόμενη Κυριακή, ότι αφορά τα αναστάσιμα (πλ. του Α΄) υπάρχει εδώ.
Ότι αφορά τους Αγίους επισυνάπτεται.
Οι αίνοι των Αγίων Πατέρων υπάρχουν εδώ (σελ. 42-44).
Όπως πάντα, πηγή τυπικού είναι το βοήθημα του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Καλή δύναμη σε όλους.
 

Attachments

Last edited:
#2
Το τυπικό του Πατριαρχείου λέει μόνο τον έναν Κανόνα των Πατέρων ενώ της Εκκλησίας της Ελλάδος και τους δύο.
Το λέω σαν επισήμανση σε σχέση με την εργασία του αγαπητού Χρηστου αλλά και σαν απορία.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#3
Το ΤΜΕ αναφέρει σχετικά: "Κανόνες, ὁ Ἀναστάσιμος καὶ τῶν Πατέρων." (σελ. 300)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#4
Το ΤΜΕ αναφέρει σχετικά: "Κανόνες, ὁ Ἀναστάσιμος καὶ τῶν Πατέρων." (σελ. 300)
Ἐπειδή τόν Ὀκτώβριο τό Μηναῖο ἔχει ἕνα κανόνα. Σέ ἕναν ἀναφέρεται καί τό ΤΑΣ (Ἀπορούμενα κεφ. νθ΄). Ἔχουμε ξαναπεῖ ὅτι οἱ συντάκτες τῶν τυπικῶν δέν ἔβλεπαν τά ἴδια λειτουργικά βιβλία πού βλέπουμε ἐμεῖς σήμερα.
Πάντως τό ΤΚΠ ὁρίζει ἕναν ἀλλά τοῦ πλ. δ΄. Προσωπικῶς αὐτόν προτιμοῦμε στό Ναό μας.
Ὑπαρχόντων ὅμως σήμερα στό Μηναῖο Ἰουλίου δύο κανόνων δέν εἶναι κακό νά ὁρίζονται καί οἱ δύο (πρβλ. ΤΓΡ)· ἄλλωστε τό «ὡς δόξοι τῷ προεστῶτι» δέν καταργεῖται...


 
Last edited:
#5
Και κάτι ακόμα:
Επειδή το Link είναι για την Κυριακή μετά την Ανάληψη, μνήμη των Πατέρων της εν Νικαία Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, το Δοξαστικό λέει "Νικαίας το καύχημα" ενώ το μεθαυριανό "Εκκλησίας το καύχημα" καθότι η Δ΄ Οικουμενική Σύνοδος έλαβε χώρα εν Χαλκηδόνι.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
Και κάτι ακόμα:
Επειδή το Link είναι για την Κυριακή μετά την Ανάληψη, μνήμη των Πατέρων της εν Νικαία Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, το Δοξαστικό λέει "Νικαίας το καύχημα" ενώ το μεθαυριανό "Εκκλησίας το καύχημα" καθότι η Δ΄ Οικουμενική Σύνοδος έλαβε χώρα εν Χαλκηδόνι.
Τό ΤΑΣ γράφει ὅτι ἑορτάζουμε τίς ΕΞΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΕΣ ΣΥΝΟΔΟΥΣ.
Μήν τό ψάχνεις... Ἀλλά ψᾶχνέ τα...
Ὑπάρχει σχετική βιβλιογραφία περί αὐτῶν τῶν Κυριακῶν τῶν Πατέρων. Δέν ἦταν ἴδια τά θέματα, ὅπως σήμερα...

 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#7

Μέ αὐτά καί αὐτά θά ζαλιστεῖ ὁ Τσακίρογλου, κι ἐγώ δέν θά στρωθῶ ποτέ στό διάβασμα· δύο νέα δῶρα ἔλαβα:

— Αχιλλέως Γ. Χαλδαιάκη, Ο Πολυέλεος στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή μελοποιία, Αθήναι 2003, (Μελέται 5) σσ. 988, – Διδακτορική διατριβή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
— Ευαγγελίας Σπυράκου, Οι Χοροί Ψαλτών κατά την βυζαντινή παράδοση, Αθήνα 2008 (Μελέται 14)– Διδακτορική διατριβή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.


Πότε θά τά διαβάσω; ἐνῶ ἐκκρεμοῦν καί κάτι ἄλλοι τόμοι...


 
#8
Λαμβάνετε τέτοια δώρα και παραπονιέστε, πάτερ μου; :D

Μακάρι να μου 'καναν και μένα τέτοια να 'χω μελέτη για το καλοκαίρι!!!:wink:
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#9
Εφόσον οι Άγιοι είναι εορταζόμενοι επισήμως ψάλλονται κατά την Μοναχική πράξη Αναστάσιμα 4, της Θεοτόκου 2 και των Πατέρων (οι δύο κανόνες) εις 8.
Βέβαια, στο ΤΜΕ έχουμε μάλλον αόριστα έναν Κανόνα αφού δεν στιχολογούνται συνήθως οι 9 Βιβλικές ωδές,
ούτε μέρος των Βιβλικών ωδών για να είναι απαραίτητος και ο β' Κανών.
Βέβαια για να μπαίνουν και οι δύο Κανόνες στα ΔΙΠΤΥΧΑ κάτι παραπάνω ξέρουν οι συντάκτες.
Το θέμα των Κανόνων και των Καταβασιών είναι μεγάλο.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#10
Τό ΤΑΣ γράφει ὅτι ἑορτάζουμε τίς ΕΞΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΕΣ ΣΥΝΟΔΟΥΣ.
Μήν τό ψάχνεις... Ἀλλά ψᾶχνέ τα...
Ὑπάρχει σχετική βιβλιογραφία περί αὐτῶν τῶν Κυριακῶν τῶν Πατέρων. Δέν ἦταν ἴδια τά θέματα, ὅπως σήμερα...

Το ΤΑΣ πάντως νομίζω ότι προβλέπει την εορτή σταθερά στην 16η Ιουλίου οπότε οι Διατάξεις των Απορουμενων δεν έχουν εφαρμογή στην σημερινή πράξη.
 

dimjohn

Νέο μέλος
#11
Ευχαριστούμε Χρήστο για τη μεγάλη προσφορά σου σε εμάς τους νεότερους (μαθητές).


Γιάννης Δημητρίου.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#12
Στο πρώτο μήνυμα αυτού του θέματος, ανέβηκαν συμπληρωματικά τα δύο δοξαστικά των Πατέρων, με την αλλαγή αντί για "Νικαίας το καύχημα" σε "Εκκλησίας το καύχημα". Έγιναν και οι ανάλογες αλλαγές και στις παραπομπές...
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#14
Το ΤΑΣ πάντως νομίζω ότι προβλέπει την εορτή σταθερά στην 16η Ιουλίου οπότε οι Διατάξεις των Απορουμενων δεν έχουν εφαρμογή στην σημερινή πράξη.
Ἔχεις ἀπόλυτο δίκιο. Δέν ὑπάρχει θεσμοθετημένη στή σειρά τοῦ τυπικοῦ τοῦ ΤΑΣ καί στά ἀπορούμενα προστίθεται μεταγενέστερα μέ σταθερή μνήμη στίς 16 Ἰουλίου γιά τίς ἕξι Οἰκουμενικές Συνόδους. Μοῦ κάνει ἐντύπωση ἐπίσης ὅτι ὁ ὁριζόμενος κανών εἶναι μᾶλλον τοῦ ἁγίου τῆς ἡμέρας. Δέν θά γράψω περισσότερα ἐδῶ· πρέπει νά ἀνοίξουμε νέο θέμα στό Τυπικό γι᾿ αὐτές τίς Κυριακές τῶν Πατέρων, διότι παρουσιάζουν διαφοροποιήσεις στά Τυπικά, ὅπου καί ὅπως ὑφίστανται βέβαια...

Ἀναφορικά μέ τόν κανόνα, τό ΤΜΕ ἀντιγράφει τήν διάταξη ἀπό τόν Ὀκτώβριο ἤ συνειδητά τόν περιορίζει σέ ἕνα. Ὁ Κωνσταντῖνος (ΤΚΠ) συνειδητά ἐπιλέγει τόν β΄ κανόνα, κάτι πού κι ἐγώ χωρίς νά τό ἔχω δεῖ (μόλις χθές τό εἶδα) τόν ὁρίζω ἀπό πενταετίας πού ἐκδίδουμε τό φυλλάδιο (καί ἔχω βρεῖ τήν ἠσυχία μου). Κι αὐτό γιατί σ᾿ αὐτά τά λίγα πού λέμε στίς ἐνορίες, μοῦ φαίνεται ὅτι νοηματικῶς εἶναι σαφέστερος μέ τήν Δ΄ Οἰκουμενική Σύνοδο, ἄν καί ἀναφέρεται καί στήν «Σεβήρου αἵρεσιν» πού κατεδικάσθη στήν Πατριαρχική Σύνοδο τοῦ 536 ἐπί Ἰουστινιανοῦ.
α΄ κανών ὅμως, ὅπως θά διαβάσετε σέ ὑποσημείωση στό Μηναῖο (ὡς καί τά προσόμοια τοῦ ἑσπερινοῦ), εἶναι ποίημα τοῦ Πατριάρχου Φιλόθεου Κόκκινου, ὡς εὐχαριστήριος ὕμνος γιά τήν ἐπανάκλησή του στόν πατριαρχικό θρόνο! Ἡ ἀναφορά μάλιστα σέ «Σέργιον καὶ Πύῤῥον» παραπέμπει στήν ΣΤ΄Οἰκουμενική Σύνοδο!!!
Τόν α΄ κανόνα ἐπέλεγε ὁ μακαριστός Μπεκατῶρος, ἀπ᾿ ὅπου καί ἡ προτίμηση τοῦ σημερινοῦ συντάκτου τοῦ ΗΟΠ. Τούς δύο κανόνες στά Δίπτυχα τούς πρωτοώρισε ὁ προηγούμενος συντάκτης ἐπηρεαζόμενος ἀπό τό ΤΓΡ, ὅπως ἔκανε καί συνεχίζει μέ τήν προσωπικήν του ἔκδοση. Τό αὐτό καί τό Μικρόν Τυπικόν.


 
Last edited:
#15
θα ήθελα να ρωτήσω μήπως υπάρχουν μουσικά σε ψηφιακή μορφή οι κανόνες τών αγίων Πατέρων τής Δ' Οικουμενικής Συνόδου, τών εν Χαλκηδόνι συνελθόντων ,που φέτος εορτάζονται την 18η Ιουλίου.
Ευχαριστώ.
 
Last edited by a moderator:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#16
Υπάρχουν από πέρυσι, στην σχετική εργασία του Χρίστου Τσακίρογλου, εδώ.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#18
Μία υπενθύμιση του θέματος για τα μουσικά κείμενα της Κυριακής. Μόνη διαφορά, το συναξάριο που αναγράφεται στην επισύναψη του πρώτου μηνύματος. Για όσους θέλουν να έχουν σε ψηφιακή μορφή, υπάρχει στα λειτουργικά κείμενα του π. Leo Schefe εδώ.
 
Top