12. Ἀπολυτίκιο ἁγίου Σπυρίδωνος

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#1


Τὸ ἀπολυτίκιο τοῦ ἁγίου Σπυρίδωνος εἶναι προσόμοιο πρὸς τό «Τῆς ἐρήμου πολίτης...» καὶ ὄχι πρὸς τό «Τοῦ λίθου σφραγισθέντος...».
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#2
Γιατί; είπε ποτέ κανείς το αντίθετο;
οι επαΐοντες γνωρίζουν....
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#4
Εδώ γράφει το "αντίθετο".
Όπως και τα Μηναία Δεκεμβρίου από το 1843 και μετά.

Και μια απορία. Γιατί τα προηγούμενα μηναία (1595, 1818, 1820) αναφέρουν ως απολυτίκιο το "Κανόνα πίστεως...";
 
#7
Όπως και τα Μηναία Δεκεμβρίου από το 1843 και μετά.

Και μια απορία. Γιατί τα προηγούμενα μηναία (1595, 1818, 1820) αναφέρουν ως απολυτίκιο το "Κανόνα πίστεως...";
Το "Κανόνα πίστεως" είναι αρχαίο απολυτίκιο για ιεράρχη όσιο.
Αλλάζεις μόνο το όνομα του ιεράρχη. Αυτό συμβαίνει και σε όλους τους αγίους - αγίες με τα κοινά αρχαία απολυτίκια. (δες εγκόλπιον σελ. 307).
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#9
... Γιατί τα προηγούμενα μηναία (1595, 1818, 1820) αναφέρουν ως απολυτίκιο το "Κανόνα πίστεως...";
Το "Κανόνα πίστεως" είναι αρχαίο απολυτίκιο για ιεράρχη όσιο.
Αλλάζεις μόνο το όνομα του ιεράρχη. Αυτό συμβαίνει και σε όλους τους αγίους - αγίες με τα κοινά αρχαία απολυτίκια. (δες εγκόλπιον σελ. 307).
Το υπονοούμενο ερώτημα ήταν γιατί δεν εμφανίζεται παλαιότερα το απολυτίκιο «Τῆς Συνόδου τῆς πρώτης...»; Γράφτηκε αργότερα; Πότε και από ποιον;
 
Last edited:
#12
Από εδώ : http://katixitis-ymnoi.blogspot.com/2010/04/blog-post_17.html

Της συνόδου της πρώτης ανεδείχθης υπέρμαχος,
και θαυματουργώ λόγω μόνω, ποταμούς ανεχαίτισας,
Σπυρίδων μακάριε σοφέ.
Όθεν νεκρά σοι εν τάφω προσφωνείς
και όφιν εις χρυσούν μετέβαλες,
και εν τω μέλπειν τας αγίας σου ευχάς,
αγγέλους έσχες συλλειτουργούντας σοι ιερώτατε.
Δόξα τω δεδωκότι σοι ισχύν,
δόξα τω σε στεφανώσαντι,
δόξα τω ενεργούντι δια σου πάσιν ιάματα.

Απο την ιστοσελίδα το χωριού του Αγίου την κατεχόμενη Άσσια: http://www.assia.org.cy/agios-spiridon/87-apolitikion-agios-spyridonas.html

Της Συνόδου της πρώτης ανεδείχθης υπέρμαχος,
και θαυματουργός θεοφόρε, Σπυρίδων Πατήρ ημών
διό νεκρά σύ εν τάφω προσφωνείς,
και όφιν εις χρυσούν μετέβαλες,
και εν τω μέλπειν τας αγίας σου ευχάς,
αγγέλους έσχες συλλειτουργούντας σοι Ιερώτατε.
Δόξα τω σε δοξάσαντι,
δόξα τω σε στεφανώσαντι,
δόξα τω ενεργούντι δια σου, πάσιν ιάματα.

και απο εδώ: https://poimin.gr/ta-thavmata-tou-agiou-spiridonos-pou-anaferonte-sto-apolitikio-tou-agiou/
Ἦχος α’. Τοῦ λίθου σφραγισθέντος.

Τῆς Συνόδου τῆς πρώτης ἀνεδείχθης ὑπέρμαχος, καὶ θαυματουργὸς θεοφόρε, Σπυρίδων Πατὴρ ἡμῶν· διὸ νεκρᾷ σὺ ἐν τάφῳ προσφωνεῖς, καὶ ὄφιν εἰς χρυσοῦν μετέβαλες· καὶ ἐν τῷ μέλπειν τὰς ἁγίας σου εὐχάς, Ἀγγέλους ἔσχες συλλειτουργούντάς σοι Ἱερώτατε. Δόξα τῷ σὲ δοξάσαντι Χριστῷ· δόξα τῷ σὲ στεφανώσαντι· δόξα τῷ ἐνεργούντι διὰ σοῦ, πᾶσιν ἰάματα.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#13
«Τῆς συνόδου τῆς πρώτης ἀνεδείχθης ὑπέρμαχος, καὶ θαυματουργῶν λόγῳ μόνῳ ποταμὸν ἀνεχαίτισας, Σπυρίδων μακάριε διό, νεκρὰ σοι ἐκ τάφου προσφωνεῖ, καὶ ὄφις χρυσοῦται σῇ εὐχῇ, καὶ ἀγγέλους ὅτε βούλει, συλλειτουργοῦντας ἔσχες ἱερώτατε. Δόξα τῶ σὲ δοξάσαντι Χριστῷ, δόξα τῷ μεγαλύναντι, δόξα τῷ ἐκτελοῦντι διὰ σοῦ τοιαῦτα τέρατα»

(χφφ. Paris gr. 402 τυπικὸ μονῆς Κουτσουβέντη Κύπρου ιγ’-ιδ’ αἰ. φφ. 61r-62v, 400 τυπικὸ ιδ’ αἰ. φ. 69v).
 

athanasio

Νέο μέλος
#14
Ευχαριστώ για τις μέχρι τώρα απαντήσεις. Όπως είδα υπάρχει και τρίτη εκδοχή...🤔 Την τρίτη εκδοχή την βρίσκω και στο μουσικό μηναίο του π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη.

Πάντως το μηναίο και παλαιότερες εκδόσεις ωρολογίων (Αποστολικής Διακονίας) γράφουν: "δόξα τω σε δοξάσαντι". Το ίδιο γράφουν και πολλά μουσικά βιβλία.

Η νεότερη έκδοση του ωρολογίου Αποστολικής Διακονίας γράφει και το: "Χριστώ".
 
Last edited:
#15
Στην Κέρκυρα ψάλλουμε την πρώτη εκδοχή που δίνει ο κ. Χατζηστυλλής, με δύο διαφοροποιήσεις: α) "όθεν νεκρά σοι εκ τάφου προσφωνεί", β) "δόξα τω ενεργούντι διά σου τοιαύτα τέρατα".
Η δεύτερη διαφοροποίηση συναντάται σε εκδεδομένες ακολουθίες του Αγίου και συμπυκνώνει εύστοχα, θα έλεγα, τα όσα έχουν αναφερθεί προηγουμένως στο τροπάριο, αντί της πολύ πιο συνηθισμένης έκφρασης "πάσιν ιάματα".
Η δε πρώτη διαφοροποίηση οφείλεται στον μακαριστό ιεράρχη μας Μεθόδιο Κοντοστάνο (1881-1972) και την τηρούμε απαρεγκλίτως ως τοπική παράδοση.
Χρόνια πολλά!
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#16
Στην Κέρκυρα ψάλλουμε την πρώτη εκδοχή που δίνει ο κ. Χατζηστυλλής, με δύο διαφοροποιήσεις: α) "όθεν νεκρά σοι εκ τάφου προσφωνεί", β) "δόξα τω ενεργούντι διά σου τοιαύτα τέρατα".
Η δεύτερη διαφοροποίηση συναντάται σε εκδεδομένες ακολουθίες του Αγίου και συμπυκνώνει εύστοχα, θα έλεγα, τα όσα έχουν αναφερθεί προηγουμένως στο τροπάριο, αντί της πολύ πιο συνηθισμένης έκφρασης "πάσιν ιάματα".
Η δε πρώτη διαφοροποίηση οφείλεται στον μακαριστό ιεράρχη μας Μεθόδιο Κοντοστάνο (1881-1972) και την τηρούμε απαρεγκλίτως ως τοπική παράδοση.
Χρόνια πολλά!
Ἐπιβεβαίωση ἀπό π. Σπυρίδωνα:
https://analogion.com/forum/index.php?threads/11-Ἀκολουθία-θαύματος-ἐν-Κερκύρᾳ-τοῦ-Ἁγίου-Σπυρίδωνος-Τριμυθοῦντος.13850/post-45566

Ἀκοῦστέ το ἀπό τή συγκλονιστική Παιδική Χορωδία Κέρκυρας (ἀπό 0:19) ὑπό τή Διεύθυνση: Χριστίνας Καλλιαρίδου (συζύγου τοῦ κ. Μακρῆ)

 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#17
Ἀπολυτίκιον «τροπάριον ἦχος δ’. Πρὸς τὸ Χρηστότητα» ἐκδιδαχθείς.

«Τὸ ἄπλαστον τοῦ Ἰακὼβ, Μωυσέως τὸ πράον, τοῦ Δαυὶδ τὸ ἄκακον ἱεροπρεπῶς ἐνδυσάμενος, γέγονας καὶ τοῦ σκεύους τῆς ἐκλογῆς ἀπεικόνισμα, καὶ τῇ πρὸς πάντας ἀγάπῃ ὁμοίως ἔχων τὸ πλούσιον, πάτερ ὅσιε, πρέσβευε Χριστῷ τῶ Θεῷ σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν»

(ἁγ. Σάβα 156 κανονάριο ια’ αἰ. φ. 133v).
 

alex7305

Well-known member
#18
Παραθέτω και την μορφή του απολυτικίου από την Συλλογή ιδιομέλων του Μανουήλ: Της συνόδου της πρώτης ανεδείχθης υπέρμαχος και θαυματουργός θεοφόρε Σπυρίδων πατήρ ημών· διό νεκρά σοι εν τάφων προσφωνείς και όψιν εις χρυσούν μετέβαλες· και εν τω μέλπειν τας αγίας σου ευχάς, αγγέλους έσχες συλλειτουργούντας ιερώτατε. Δόξα τω σε δοξάσαντι· δόξα τω σε στεφανώσαντι, δόξα τω ενεργούντι δια σου τοιαύτα τέρατα.
Στέφανος και Κηλτζανίδης διαφοροποιούνται μόνο στην τελευταία φράση όπου έχουν "πάσιν ιάματα" αντί του "τοιαύτα τέρατα" , ενώ ο π. Κωνσταντίνος Παπαγιάννης έχει "δόξα τω δεδωκότι σοι ισχύν" αντί του "δόξα τω σε δοξάσαντι".
 
Top