07. Ἀκολουθία Ἁγίου Ἱερομάρτυρος Βλασίου τοῦ ἐν Σκλαβαίνοις καὶ τῶν σὺν αὐτῷ

Μακεδόνας

π. Νικόλαος
#1
Χριστός Ανέστη! Θέλω να ρωτήσω αν υπάρχει ακολουθία του Αγ. Βλασίου εν Σκλαβαίνοις; Πρόκειται για αιτωλοακαρνάνα άγιο. Γνωρίζει κανείς κάτι;
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#2
O εν λόγω άγιος είναι παλαιός μεν άγιος αλλά φανερώθηκε σχετικά πρόσφατα (τον 19ο ή και 20ο αιώνα δεν θυμάμαι ακριβώς). Την δεκαετία του 50 είχε εκδοθεί ακολουθία του από την τοπική μητρόπολη, δεν νομίζω όμως να έγινε επανέκδοση. Οι Αιτωλοί και Ακαρνάνες θα γνωρίζουν περισσότερα.
 

Μακεδόνας

π. Νικόλαος
#3
Έτσι είναι. Μάλιστα είχα παρουσιαστεί καί στον π. Παΐσιο, ο οποίος άφησε το Άγ. Όρος και πήγε στα Σκλαβαινα να προσκυνήσει στό τάφο του Αγίου, που σώζεται μέχρι σήμερα. Στη Μητρόπολη δεν υπάρχει ακολουθία. Κάποιος έχει γράψει αλλά δεν ξέρω ποιός....Ευχαριστώ πάντως!
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#4
O εν λόγω άγιος είναι παλαιός μεν άγιος αλλά φανερώθηκε σχετικά πρόσφατα (τον 19ο ή και 20ο αιώνα δεν θυμάμαι ακριβώς). Την δεκαετία του 50 είχε εκδοθεί ακολουθία του από την τοπική μητρόπολη, δεν νομίζω όμως να έγινε επανέκδοση. Οι Αιτωλοί και Ακαρνάνες θα γνωρίζουν περισσότερα.
Όντως όπως αναφέρει ο κ. Παναγιωτης ακολουθία είχε εκδοθεί γύρω στο 50 και δεν έχει γίνει επανέκδοση. Την ακολουθία την έχω φωτοτυπημένη αλλά δυστυχώς την έχω στο Αγρίνιο. Αν δεν την βιάζεσαι Μακεδόνα θα μπορέσω να την σαρώσω μόλις κατέβω (μέσα Ιουλίου) και να την ανεβάσω. Προς το παρόν σου επισυνάπτω το Απολυτίκιον, το Κοντάκιον και το Μεγαλυνάριον του Αγίου ποίημα Χαρ. Μπούσια όπως βρίσκονται στην υπό της Ι. Μ. Μεταμορφώσεως Σωτήρος Ναυπάκτου εκδοθείσα ακολουθία των Αιτωλοακαρνάνων Αγίων (Κυριακή του Τυφλού) τα οποία όμως είναι διάφορα από αυτά της ακολουθίας του Αγίου.
 

Attachments

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#5
Έτοιμη και η Ακολουθία του Αγίου ποίημα Γερασίμου Μικραγιαννανίτου όπως είχα υποσχεθεί τότε. Θα παρακαλούσα τους κυρίους Διαχειριστές να τοποθετήσουν το θέμα στον Μήνα Φεβρουάριο με ημερομηνία 11/2. Δυστυχώς η φωτοτυπίες που την είχα δεν ήταν σε τόσο καλή κατάσταση...πιστεύω όμως να ικανοποιείται το αίτημα.
 

Attachments

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#6
Να αναφέρω επίσης πως η τοποθέτηση της μνήμης του στις 11 Φεβρουαρίου έγινε διότι δεν ήταν γνωστή τότε η ημερομηνία μαρτυρίου του Αγίου και όπως και σε άλλες περιπτώσεις (π.χ. Αγίου Αντωνίου Βερροίας κλπ.) τοποθετήθηκε η μνήμη του την ίδια μέρα με τον ομώνυμο Άγιο Βλάσιο Σεβαστείας. Μια άλλη εκδοχή αναφέρει πως οι κάτοικοι του χωριού Σκλάβαινα τον «μπέρδευαν» με τον Άγιο Βλάσιο Σεβαστείας και τον γιόρταζαν τότε. Στο βιβλίο του Ιερομ. Ισαάκ «Βίος Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου» αναφέρεται ένα περιστατικό εμφανίσεως του Αγίου Βλασίου του Ακαρνάνος στον γ. Παΐσιο και υπάρχει και μια μαρτυρία του κ. Αποστόλου Παπαχρήστου από την επίσκεψη του γέροντος στο Αγρίνιο και την μετέπειτα μετάβαση του στα Σκλάβαινα διά να προσκυνήσει τον Άγιο. Αναφέρει επίσης ότι ο γ. Παΐσιος δεν εόρταζε την μνήμη του στις 11/2 αλλά στις 19/12 ημέρα του μαρτυρίου του. Ο πρόλογος της πιο πάνω Ακολουθίας αναφέρει πως εμαρτύρησεν ο Άγιος μετά της συνοδείας αυτού ημέρα Κυριακή 19/2.
 
Last edited:

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#8
α) Ακολουθία αγ. Παρθενομάρτυρος Ευθαλίας (εορτή 2 Μαρτίου). Ποίημα Γεροντίσσης Ισιδώρας, Καθηγουμένης Ι. Μονής Αγ. Ιεροθέου Μεγάρων.

β) Ακολουθία του αγ. ιερομάρτυρος Βλασίου του εν Σκλαβαίνοις της Αιτωλοακαρνανίας και των συμμαρτυρησάντων αυτώ. Ποίημα Γεροντίσσης Ισιδώρας, Καθηγουμένης Ι. Μονής Αγ. Ιεροθέου Μεγάρων.

Τις ακολουθίες τις βρήκα στο βιβλιοπωλείο "Άγιο Όρος" κοντά στην Ομόνοια. Για την ακολουθία της αγ. Ευθαλίας χάρηκα ιδιαίτερα διότι σαν όνομα κυκλοφορεί αρκετά στην ευρύτερη οικογένειά μου.
Υπάρχει και νεώτερη ακολουθία όπως αναφέρει στο θέμα αυτό ο κ. Γενικός, όπου γίνεται μνεία και των συν αυτώ μαρτυρησάντων αγίων. Δυστυχώς η παλαιά του Γερασίμου κάνει αναφορά μόνον στον Άγιο Βλάσιο.
 

Μακεδόνας

π. Νικόλαος
#9
Νομίζω ότι η τελευταία εκδοθείσα ακολουθία του Αγίου Βλασίου του Ακαρνάνος είναι του π. Νεκταρίου Πέττα.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#10
Νομίζω ότι η τελευταία εκδοθείσα ακολουθία του Αγίου Βλασίου του Ακαρνάνος είναι του π. Νεκταρίου Πέττα.
H επιμέλεια της εκδόσεως ναι. Η ποίηση της Καθηγουμένης Ι. Μονής Αγ. Ιεροθέου Μεγάρων Γερόντισσας Ισιδώρας.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#12
Η μνήμη του Αγίου Βλασίου και των συμμαρτυρησάντων του θα τιμάται κατά την ημέρα του μαρτυρίου τους, την 7η Ιουλίου εκάστου έτους.
Ο άγιος Βλάσιος έζησε, ασκήθηκε και εμαρτύρησε στα τέλη του 10ου και στις αρχές του 11ου αιώνος μ.Χ. Ήταν ηγούμενος της Ιεράς Μονής Εισοδίων της Θεοτόκου Σκλαβαίνων Βονίτσης κι εκεί στην Ιερά Μονή του ο ίδιος, οι συμμοναστές του και πλήθος ανδρών, γυναικών και παιδιών τελούσαν αγρυπνία στην εορτή του Γενεσίου του Τιμίου Προδρόμου, στις 24 Ιουνίου του έτους 1006 (παλαιό ημερολόγιο).
Η μνήμη του Αγίου Βλασίου και των συμμαρτυρησάντων αυτώ, θα εορτάζεται την 7η Ιουλίου κάθε έτους. Η 24η Ιουνίου του τότε παλαιού ημερολογίου, ταυτίζεται με την 7η Ιουλίου του νέου ημερολογίου.
Σέ ἀνύποπτο χρόνο ἔγραφα:
Σημ.: Ἡ ἡμερομηνία παραπάνω 19/30 Μαρτίου 1717, δείχνει τήν κατά 11 ἡμέρες διαφορά παλαιοῦ καί νέου ἡμερολογίου τόν 18ο αἰ.
Καί γνωρίζω ἐπί παραδείγματι ὅτι κατά τήν ἐπανάσταση 1821 εἴχαμε 12 ἡμέρες διαφορά.

Βρῆκα ἐδῶ: Διαφορά μεταξύ Γρηγοριανού και Ιουλιανού ημερολογίου

View attachment Γρηγοριανό ημερολόγιο.jpg

Ὅποιος γνωρίζει ἄς κάνει τήν ἐξίσωση γιά νά βρεῖ τή διαφορά τό 1006.

ΥΓ. Κανείς δέν εἶπε τίποτε στόν Σεβ.;

Ἐπίσης, ὁ ἅγιος Παΐσιος;;;;;;;;;;
Στο βιβλίο του Ιερομ. Ισαάκ «Βίος Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου» αναφέρεται ένα περιστατικό εμφανίσεως του Αγίου Βλασίου του Ακαρνάνος στον γ. Παΐσιο και υπάρχει και μια μαρτυρία του κ. Αποστόλου Παπαχρήστου από την επίσκεψη του γέροντος στο Αγρίνιο και την μετέπειτα μετάβαση του στα Σκλάβαινα διά να προσκυνήσει τον Άγιο. Αναφέρει επίσης ότι ο γ. Παΐσιος δεν εόρταζε την μνήμη του στις 11/2 αλλά στις 19/12 ημέρα του μαρτυρίου του. Ο πρόλογος της πιο πάνω Ακολουθίας αναφέρει πως εμαρτύρησεν ο Άγιος μετά της συνοδείας αυτού ημέρα Κυριακή 19/12.
 
Last edited:
#13
Ο Άγιος Βλάσιος μαρτύρησε στις 24 Ιουνίου, την ημέρα του Γενεθλίου του Τιμίου Προδρόμου. Με την τοποθέτηση της εορτής του από την Εκκλησία του νέου ημερολογίου στις 7 Ιουλίου (ν.η.), έχουμε σήμερα ταύτιση με την πραγματική ημερομηνία του μαρτυρίου, αν αφαιρεθούν δηλαδή οι 13 ημέρες, που αποτελούν την σημερινή διαφορά. Δεν ξέρω αν ήταν αυτή η σκέψη, αλλά αν ισχύει αυτό, θα πρέπει μετά το 2100, να προστεθεί άλλη μια μέρα (να εορτάζεται δηλαδή ο Άγιος στις 8 Ιουλίου ν.η.), για να υπάρχει ταύτιση με την πραγματική ημερομηνία του μαρτυρίου, μιας και η διαφορά τότε θα είναι 14 ημέρες.
Βέβαια ελπίζω μέχρι τότε οι Τοπικές Εκκλησίες που δέχθηκαν το νέο ημερολόγιο να έχουν επιστρέψει στην εκκλησιαστική παράδοση, που μόνο αταξία, και τέτοια φαινόμενα, δεν δημιουργούσε τόσα χρόνια.

Υ.Γ. Για την Ιστορία η διαφορά το 1006 (αν υποθέσουμε ότι υπήρχε Γρηγοριανό ημερολόγιο, το οποίο γεννήθηκε το 1582!) ήταν 6 ημέρες.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#14

Καί βέβαια δέν ὑπῆρχε παλαιό καί νέο ἡμερολόγιο τό 1006!
Ἐπιπλέον, λοιπόν, ἐλέγχεται ὁ Σεβ. ὅταν γράφει: «Η 24η Ιουνίου του τότε παλαιού ημερολογίου»...

Ὁπωσδήποτε μιά τοπική ἐκκλησία μπορεῖ νά καθιερώνει ἡμέρα μνήμης ἑνός τοπικοῦ ἁγίου, ἀλλά νά μή τό δικαιολογεῖ ἔτσι...

Πάντως διαβάζω ἐδῶ γιά τήν ἀκολουθία πού συνέθεσε ὁ μακαριστός ἀδελφός τοῦ Σεβ.
Η μνήμη των Ενδόξων αυτών Ιερομαρτύρων συμπίπτει με το Γενέσιο του Τιμίου Προδρόμου, στις 24 Ιουνίου. Επειδή όμως η εορτή αυτή είναι αιδέσιμος και πασίγνωστος, η μνήμη των Αγίων είθισται να τελείται την προηγουμένη ημέρα, δηλαδή στις 23 Ιουνίου.
Μήπως γνωρίζει κανείς τί προβλέπει αὐτή ἡ ἀκολουθία;
Νομίζω ότι η τελευταία εκδοθείσα ακολουθία του Αγίου Βλασίου του Ακαρνάνος είναι του π. Νεκταρίου Πέττα.
H επιμέλεια της εκδόσεως ναι. Η ποίηση της Καθηγουμένης Ι. Μονής Αγ. Ιεροθέου Μεγάρων Γερόντισσας Ισιδώρας.
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#15


Μήπως γνωρίζει κανείς τί προβλέπει αὐτή ἡ ἀκολουθία;

H επιμέλεια της εκδόσεως ναι. Η ποίηση της Καθηγουμένης Ι. Μονής Αγ. Ιεροθέου Μεγάρων Γερόντισσας Ισιδώρας.

Νομίζω ότι η τελευταία εκδοθείσα ακολουθία του Αγίου Βλασίου του Ακαρνάνος είναι του π. Νεκταρίου Πέττα.
Η έκδοση του π. Νεκταρίου Πέττα περιέχει:

1. Προλογικό σημείωμα του επιμελητού (π. Νεκταρίου).

2. Εισαγωγικό σημείωμα του Σεβ. Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμά.

3. Αγιολογικό υπόμνημα του επιμελητού (π. Νεκταρίου).

4. «Πανηγυρική Ασματική Ακολουθία του Αγίου Ιερομάρτυρος Βλασίου του Νέου, του Ακαρνάνος, του εν Σκλαβαίνοις μαρτυρήσαντος (εν έτει 1006) και των συν αυτώ υπό των αγαρηνών σφαγιασθέντων πέντε οσιομαρτύρων» (Ων η ιερά μνήμη επιτελείται την 19ην Δεκεμβρίου).

5. «Παρακλητικός Κανών εις τον Άγιον Ιερομάρτυρα του Χριστού, Βλάσιον τον Ακαρνάνα τον εν Σκλαβαίνοις το πριν ξίφει τελειωθέντα, μεθ' ετέρων πέντε μοναστών τε και συμμαρτύρων, άρτι δε θαυμαστώς τη υποδείξει αυτού φανερωθέντος» (Ων η ιερά μνήμη επιτελείται την 19ην Δεκεμβρίου).

6. Απολυτίκιον-Κοντάκιον-Μεγαλυνάριον «Αγίου Βλασίου του εν Σκλαβαίνοις και των συν αυτώ μαρτυρησάντων. Εις την εύρεσιν των Αγίων Λειψάνων, τιμωμένην την 7ην Ιουλίου» (Ποίημα Ισιδώρας και πάλιν... όπου γίνεται μνεία περί του Αγίου Βλασίου, των πέντε συμμαρτυρησάντων αλλά και «των Παίδων και του πλήθους Λαϊκών, ους το ξίφος ωμοτάτων Αγαρηνών, ως στάχυας απέτεμεν» (βλ. απολυτίκιον εύρεσης).

7. «Ένθετον Συναξάριον - Η Οσία Κωνσταντία η Αράπισσα» [σημ.: Οσιακή μορφή του 19ου αιώνος που μόνασε στην πλησίον των Σκλαβαίνων Μονή Αγίου Δημητρίου Ζαβέρδας (νυν Παλαίρου)] μετά Απολυτικίου-Κοντακίου-Μεγαλυναρίου.

Παραθέτω το υπόμνημα του Συναξαριστού:
«Τῇ αὐτῆ ἡμέρᾳ, δεκάτῃ ἐννάτῃ Δεκεμβρίου μηνός, σύναξιν ποιούμεθα τὴν ἑορτὴν ἐπιτελοῦντες τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ἱερομάρτυρος Βλασίου τοῦ Ἀκαρνᾶνος τοῦ Νεοφανοῦς, τοῦ ἐν τοῖς Σκλαβαίνοις ξίφει τελειωθέντος ἐν ἔτει χιλιοστῷ ἕκτῳ (1006) ἐν ἡμέρᾳ Κυριακῇ, μεθ᾿ ἑτέρων πέντε Συναθλητῶν, ἐξ ὧν οἱ δύο Ἱερομόναχοι καὶ οἱ τρεῖς Μοναχοί, ἄρτι δὲ δι᾿ ἐμφανείας θαυμαστῆς παραστᾶντος καὶ διηγουμένου πολλοῖς, τὰ τῆς ἀθλήσεως αὐτοῦ.»

Άπαντα τα Υμνογραφήματα αποτελούν ποιήματα της Καθηγουμένης Ισιδώρας Μοναχής Αγιεροθεϊτίσσης.
 
Last edited:

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#16


Πάντως διαβάζω ἐδῶ γιά τήν ἀκολουθία πού συνέθεσε ὁ μακαριστός ἀδελφός τοῦ Σεβ.
Η μνήμη των Ενδόξων αυτών Ιερομαρτύρων συμπίπτει με το Γενέσιο του Τιμίου Προδρόμου, στις 24 Ιουνίου. Επειδή όμως η εορτή αυτή είναι αιδέσιμος και πασίγνωστος, η μνήμη των Αγίων είθισται να τελείται την προηγουμένη ημέρα, δηλαδή στις 23 Ιουνίου.
Η 23η Ιουνίου που προτείνει ο μακαριστός Απόστολος δεν είναι πρόσφορη ημερομηνία για την Αιτωλοακαρνανία, καθ' ότι εκείνη τη μέρα εορτάζει ο έτερος Αιτωλοακαρνάν Όσιος Βάρβαρος ο Μυροβλύτης, ο εν Τρύφω Ξηρομέρου ασκήσας (περί τα 30 χλμ η απόσταση Τρύφος-Σκλάβαινα).

Πρόβλημα προκύπτει και από τις μαρτυρίες περί 19 Δεκεμβρίου-ημέρα Κυριακή και 24 Ιουνίου, από τη μαρτυρία του π. Νεκταρίου (και κατ' επέκταση της μ. Ισιδώρας) περί εύρεσης των λειψάνων (και όχι μνήμης) στις 7 Ιουλίου, και περί του αριθμού των συναθλητών:
α. Πέντε ανώνυμοι, εκ των οποίων Δύο Ιερομόναχοι και Τρεις μοναχοί και
β. Έξι επώνυμοι· Θεόκλητος, Συμεών, Ιγνάτιος οι Ιερείς και Νικηφόρος, Χαρίτων, Παντελεήμων οι Όσιοι.

Υ.Γ.: Εκτός και υπάρχουν νέα στοιχεία από έρευνες που δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
 
Last edited:
#17
Επομένως η Εγκύκλιος του Σεβασμιωτάτου έχει λάθος όταν γράφει ότι η μέρα του μαρτυρίου τους ήταν η 24η Ιουνίου.
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#18
Επομένως η Εγκύκλιος του Σεβασμιωτάτου έχει λάθος όταν γράφει ότι η μέρα του μαρτυρίου τους ήταν η 24η Ιουνίου.



Υ.Γ.: Εκτός και υπάρχουν νέα στοιχεία από έρευνες που δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Καθότι υπαρχουν και ερωτηματικά περί αριθμού και ονομάτων των συναθλητών του.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#20
Μετά τήν τοπική καθιέρωση τῆς μνήμης τῶν τοπικῶν αὐτῶν ἁγίων τήν 7ην Ἰουλίου, τό θέμα μεταφέρθηκε (ἀπό 11 Φεβρουαρίου) καταλλήλως.
Τό τί ψάλλεται ἁρμοδίως τό γνωρἰζουν καί τό κανονίζουν οἱ τοπικῶς ὑπεύθυνοι καί ἁρμόδιοι.

(https://poimin.gr/i-eorti-toy-agioy-vlasioy-ston-topo-toy-martyrioy-toy/ )

aitolias_ag_blasios7.jpg
 
Top