04. Ἀκολουθία Ἁγίου Ἰωάννου Βατάτζη τοῦ Ἐλεήμονος Βασιλέως

Πάντως, υπάρχουν και άλλοι βασιλείς ή βασίλισσες στο αγιολόγιον της Εκκλησίας μας (τουλάχιστον στα μηναία), τους οποίους επισήμως η Εκκλησία δεν έχει αναγνωρίσει ως αγίους, λ.χ. οι Ιουστινιανός και Θεοδώρα, Μ. Θεοδόσιος, ακόμη και η φαυλεπίφαυλη Ειρήνη η Αθηναία. Εάν κάπου σφάλλομαι, παρακαλώ διορθώστε με. Πάντως, το αν θα πάνε στον παράδεισο, εννοείται, ότι θα το κρίνει ο Θεός και όχι εμείς.

Υ.Γ. Η Ορθόδοξος Εκκλησία δεν "αγιοποιεί" όπως κάνουν οι παπικοί. Προβαίνει σε αναγνώριση αγιότητος.
 
Last edited:
τι κάνει καποιος σε τέτοιες περιπτώσεις που η αγιοποιηση είναι αμφίβολη; (ακομα και στην περίπτωση που η διοικούσα εκκλησία αγιοποιήσει κάποιον/α και ο λαός έχει αντίθετη γνώμη) ο ψάλτης θα ψάλει την ακολουθία του ¨αγίου¨;:)
 
Μακρυγιάννη, υπάρχουν πολλοί πιο αρμόδιοι από μένα, αλλά θα πω τα εξής ως σκέψη.

α) Κανείς από μας ατομικά δεν είναι ανώτερος από το σώμα της εκκλησίας (με ό, τι περιλαμβάνει). Ούτε ο λαός, ως σύνολο πιστών, είναι ανώτερος.

β) Ειδικά όμως όταν διακονούμε στο αναλόγιο δεν εκπροσωπούμε τον εαυτό μας. Οι προσωπικοί δισταγμοί είναι ανθρώπινοι και κατανοητοί, αλλά ανήκουν στον εαυτό μας και όχι στο λειτούργημά που επιτελούμε.

ΥΓ Φυσικά αναφέρομαι στους επισήμως αναγνωρισμένους αγίους. Βάσει κανονικού δικαίου δεν ξέρω πώς ορίζεται αυτό, αλλά σίγουρα υπάρχει.
 
Το παρόν φόρουμ ΔΕΝ είναι φόρουμ κανονικού δικαίου. Συνεπώς όποιος μπορεί να ανεβάσει την ακολουθία ας το κάνει. Παρακλητικός Κανών του Αγίου εξεδόθη πρόσφατα, ποίημα αρχιμ. Νικοδήμου Αεράκη.
 
Παραθέτω την ακολουθία του Βασιλέα Αγίου Ιωάννη Βατάτζη του Ελεήμονα.
Οι ευχαριστίες ανήκουν στον πρωτοψάλτη της νεοσύστατης ενορίας Αγίου Ιωάννου Βατάτζη Διδυμοτείχου - και μέλος του forum - που μου εμπιστεύθηκε την ακολουθία του αγίου.
 

Attachments

  • ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΒΑΤΑΤΖΗ.pdf
    9.9 MB · Views: 964
Παραθέτω την ακολουθία του Βασιλέα Αγίου Ιωάννη Βατάτζη του Ελεήμονα.
Οι ευχαριστίες ανήκουν στον πρωτοψάλτη της νεοσύστατης ενορίας Αγίου Ιωάννου Βατάτζη Διδυμοτείχου - και μέλος του forum - που μου εμπιστεύθηκε την ακολουθία του αγίου.

'Οντας γνωστός γκρινιάρης, θα γκρινιάξω για 1-2 θεματάκια σχετικά με την ακολουθία. Το να διασκευάζεται μια ακολουθία δεν είναι κακή ιδέα, αρκεί α) ο διασκευαστής να έχει τις γνώσεις να το κάνει και β) η διασκευή να ανταποκρίνεται σε πραγματικά γεγονότα. Η ακολουθία αυτή συνετέθη από τον αγ. Νικόδημο τον αγιορείτη για να ψάλλεται στον εν Μαγνησία της Μ. Ασίας ναό του Αγίου, όπου και το θαυματόβρυτο λείψανόν του. Εάν στον εν Διδυμοτείχω ναό θησαυρίζεται λείψανο του Αγίου, ορθώς διεσκευάσθη το α΄ τροπάριον της Λιτής. Για την διασκευή του γ' στιχηρού των αίνων "Το Διδυμότειχο τέρπου", τι να πω.... Ο διασκευαστής προφανώς δεν γνωρίζει να κλίνει ουσιαστικά...:mad:

ΥΓ Φίλε Σάββα, να μεταφέρεις τις παρατηρήσεις μου στον φίλο σου που σου έδωσε τη φυλλάδα. Ευχαριστώ.
 
Παναγιώτη με πρόλαβες...ήθελα να το γράψω κι εγώ...
καλωσύνη του Σάββα που ανέβασε την ακολουθία όπως και του φίλου του που την έδωσε..
Δεν μπορεί κανείς όμως να μην παρατηρήσει πως οι "διασκευές" είναι πολύ χοντροκομμένες και με γραμματικά και νοηματικά λάθη...
 
Γνωρίζετε την εκδοχή του ότι ο Αγιος Ιωάννης Βατάτζης είναι ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς και όχι ο Κων/νος παλαιολόγος;; Με αυτό το σκεπτικό πως μπορεί να υπάρχουν λείψανά του.....;και να διαμαρτύρεστε και για την διασκευή ενός τροπαρίου που ίσως να μην έχει και αντίκρισμα στην πραγματικότητα;;;;

http://www.saint.gr/2885/saint.aspx

http://new-byzantium.blogspot.com/2009_03_09_archive.html#1031337643020255378

http://agiosmgefiras.blogspot.com/2011/03/blog-post_782.html

http://el.wikipedia.org/wiki/Ιωάννης_Γ'_Δούκας_Βατάτζης

http://www.marmaromenosautokratoras.gr/

http://noiazomai.tripod.com/vatatzis.html

http://mikrasiatis.gr/?p=4617

http://apantaortodoxias.blogspot.com/2011/05/blog-post_05.html

http://www.marmaromenosautokratoras.gr/marmaromenos.pdf

http://ja-jp.facebook.com/topic.php?uid=75957918217&topic=15210

http://my.opera.com/gialioy/blog/2009/02/20/o-ma

http://www.army.gr/files/File/epitheorisi/200706_ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΑΤΑΤΖΗΣ.pdf
 
Γνωρίζετε την εκδοχή του ότι ο Αγιος Ιωάννης Βατάτζης είναι ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς και όχι ο Κων/νος παλαιολόγος;; Με αυτό το σκεπτικό πως μπορεί να υπάρχουν λείψανά του.....;και να διαμαρτύρεστε και για την διασκευή ενός τροπαρίου που ίσως να μην έχει και αντίκρισμα στην πραγματικότητα;;;;

Κάτι έχω ακούσει. Εφαρμόζω όμως την εντολή του απ. Παύλου "τοὺς δὲ βεβήλους καὶ γραώδεις μύθους παραιτοῦ"!
 
ΥΓ Φίλε Σάββα, να μεταφέρεις τις παρατηρήσεις μου στον φίλο σου που σου έδωσε τη φυλλάδα. Ευχαριστώ.

Αγαπητέ Παναγιώτη, η φυλλάδα είναι των εκδόσεων "Ορθόδοξος Κυψέλη" όπως φαίνεται και από το εξώφυλλο. Η ανάγνωση κάποιου εισαγωγικού σημειώματος που ενδεχομένως περιέχει το βιβλίο ίσως να διαφώτιζε τα σκοτεινά σημεία που αναφέρθηκαν παραπάνω, όμως ούτε κι εγώ έχω το βιβλίο στα χέρια μου ώστε να σας μεταφέρω αυτές τις πληροφορίες. Παρέλαβα σκαναρισμένες τις σελίδες της φυλλάδας σε αρχεία ΒΜΡ και τα μετέτρεψα σ' ένα αρχείο PDF επί το ευχρηστότερον.

Τώρα όμως που το παρατηρώ΄προσεκτικότερα διαπιστώνω ότι στα σημεία των ύμνων όπου αναγράφεται το Διδυμότειχο υπάρχει επικάλυψη κειμένου, προφανώς χάριν αντικατάστασης του τοπωνυμίου Μαγνησία.
 
Παραθέτω ἀπὸ χειρόγραφο τοῦ 16ου αἰώνα (British Library, κώδ. Burney 54, f. 219v), τὸ ἀπολυτίκιο, τὸ κοντάκιο καὶ τὸν οἶκο τοῦ ἁγίου, ποὺ πιθανῶς προέρχοναι ἀπὸ παλαιότερη ἀκολουθία τῆς βυζαντινῆς ἐποχῆς. Περισσότερες πληροφορίες στὸ σχετικὸ ἄρθρο τοῦ D. Polemis, Remains of an Acolouthia for the John Doukas Vatazes, στὸ Okeanos, Essays presented to Ihor Ševčenco on his Sixtieth Birthday by his Colleagues and Students, ἐκδ. C. Mango– Ο. Pritsak (Harvard Ukrainian Studies VII, 1983), ποὺ ἐπίσης παραθέτω.

Τροπάριον. Ἦχος δ'
<Πρός το Ταχύ προκατάλαβε>

Ταχὺς εἰς παράκλησιν τῶν προστρεχόντων εἰς σέ,
ἀνάκτων ὑπέρτατε καὶ πενομένων τροφεῦ,
Ἰωάννη ἀοίδιμε, εἴλκυσας σύ πρὸς πίστιν
τῶν βαρβάρων τὰ πλήθη· ἔλαβες παραδόξως
τοῦ ἰᾶσθαι τὰς νόσους τῶν πίστει προστρεχόντων σε.
διὸ καὶ οἱ ἐv πίστει προστρέχουσί σε
ἀφθόνως λαμβάνουσι τὴν ἴασιν.

Κοντάκιον. Ἦχος β'
Πρὸς <τό> Τὰ ἄνω ζητῶν

Πρόνοια θεοῦ τοῦ πάντων βασιλεύοντος
ἑλέῳ αὐτοῦ ἐχρίσθης, παναοίδιμε·
Ἰωάννη, κράτιστε τῶν ἀνάκτων, ἄναξ ὑπέρτατε,
τῶν ἰαμάτων τὴν χάριν λαβών,
νοσούντων ὑπάρχεις παραμύθιον.

Ὁ οἶκος

Τίς ἱκανὸς διᾶραι τὰ χείλη αὐτοῦ,
τὴν γλώσσαν ἀξίως κινῆσαι
πρὸς εὐφημίαν τοῦ εὐσεβοῦς ἄνακτος
ἢ δυνήσηται καταγγεῖλαι τῶν ἀρετῶν αὐτοῦ
καὶ τῆς ἐλεημοσύνης τὸ πέλαγος;
ἀλλὰ πόθῳ καρδίας τολμῶντες
εὐφημοῦμεν σε, Ἰωάννη Δούκα μακάριε,
ὅτι τὸν δεσπότην ὁλοψύχως ἀγαπήσας
καὶ ἐν τοῖς ὑπηκόοις τὸ φιλάνθρωπον ἔνειμας
καὶ μέγας ἐδείχθης τοῦ Κυρίου μαθητής·
νοσούντων ὑπάρχεις παραμύθιον

 

Attachments

  • polemis.pdf
    937.4 KB · Views: 228
Τὸ χειρόγραφο στὸ site τῆς Βρετανικῆς Βιβλιοθήκης μὲ πλήρη στοιχεία (προέλευση, χρονολόγηση, μικρογραφίες κλπ.) χωρὶς ὅμως ὅλα τὰ φύλλα online. Γραφέας ὁ Σεβαστιανὸς Ἀργυρόπουλος, Μητροπολίτης Ἐφέσου στὰ 1573.

http://www.bl.uk/catalogues/illuminatedmanuscripts/record.asp?MSID=1664&CollID=18&NStart=54
 
Ασματική Ακολουθία και Παρακλητικός Κανών του Αγίου ευσεβεστάτου βασιλέως Ιωάννου του Βατατζή του Ελεήμονος της Αποστολικής Διακονίας .

Συγγραφέως: (Δρ.) Χαράλαμπου Μπούσια Μ.
Σύνολο σελίδων: 48
Διαστάσεις: 17 x 24
Κωδικός: 99.03.101
 
Last edited:
Μπορεί κάποιος να ανεβάσει τον παρακλητικό κανόνα?όπου κ άν έχω ψάξει για αγορά έχει εξαντληθεί..ευχαριστώ!:)
 
'Οντας γνωστός γκρινιάρης, θα γκρινιάξω για 1-2 θεματάκια σχετικά με την ακολουθία. Το να διασκευάζεται μια ακολουθία δεν είναι κακή ιδέα, αρκεί α) ο διασκευαστής να έχει τις γνώσεις να το κάνει και β) η διασκευή να ανταποκρίνεται σε πραγματικά γεγονότα. Η ακολουθία αυτή συνετέθη από τον αγ. Νικόδημο τον αγιορείτη για να ψάλλεται στον εν Μαγνησία της Μ. Ασίας ναό του Αγίου, όπου και το θαυματόβρυτο λείψανόν του. Εάν στον εν Διδυμοτείχω ναό θησαυρίζεται λείψανο του Αγίου, ορθώς διεσκευάσθη το α΄ τροπάριον της Λιτής. Για την διασκευή του γ' στιχηρού των αίνων "Το Διδυμότειχο τέρπου", τι να πω.... Ο διασκευαστής προφανώς δεν γνωρίζει να κλίνει ουσιαστικά...:mad:

ΥΓ Φίλε Σάββα, να μεταφέρεις τις παρατηρήσεις μου στον φίλο σου που σου έδωσε τη φυλλάδα. Ευχαριστώ.
Δεν υπάρχει λείψανο το Αγίου αδερφέ, αφού θα αναστηθεί ξανά ο Άγιος.
 
Back
Top