᾿Απαιτεῖται ὁ λειτουργὸς νὰ πιάνει ἤχους στὶς ἐκφωνήσεις;

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#1
περιμένουμε και τους υπόλοιπους ήχους πάτερ!

κι αν σε κάποιον Λειτουργό φαίνονται πολλά τα ποικίλματα που κάνετε, ας μάθει πρώτα να "πιάνει" τους ήχους ακούγοντάς σας, κι ύστερα αν θέλει, ας κάνει λιγότερα ποικίλματα και πιο απλές εκφωνήσεις.
Ἀπὸ πότε φίλτατε ἀπαιτεῖται ὁ λειτουργὸς νὰ πιάνει ἤχους στὶς ἐκφωνήσεις; Νὰ ξέρει γενικὰ ψαλτικὴ τὸ δέχομαι ἀλλὰ ἤχους στὶς ἐκφωνήσεις ὑπάρχει κάποια σκοπιμότητα; Ἄλλο βέβαια ἡ σωστὴ τονικότητα καὶ νὰ μὴν φαλτσάρει.

Ὑπάρχει πρόβλημα μὲ τὴν ἐμμελὴ ἀπαγγελία; Ἔτσι θ' «'αναγκαστεῖ» καὶ ὁ ψάλτης νὰ εἶναι «μαζεμένος» στὴ διάρκεια τῆς Λειτουργίας ... ὅταν καταλάβει ὁ δεύτερος πὼς δὲν τὸν «παίρνει».
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#2
Ἀπὸ πότε φίλτατε ἀπαιτεῖται ὁ λειτουργὸς νὰ πιάνει ἤχους στὶς ἐκφωνήσεις; Νὰ ξέρει γενικὰ ψαλτικὴ τὸ δέχομαι ἀλλὰ ἤχους στὶς ἐκφωνήσεις ὑπάρχει κάποια σκοπιμότητα; Ἄλλο βέβαια ἡ σωστὴ τονικότητα καὶ νὰ μὴν φαλτσάρει.

Ὑπάρχει πρόβλημα μὲ τὴν ἐμμελὴ ἀπαγγελία; ...
Ασφαλώς και είναι ανάγκη, ή καλύτερα πολύ χρήσιμο και βοηθητικό (στο "απαιτείται" διακρίνω μια αρνητική χροιά) να πιάνει ο λειτουργός ήχους. Εκτός κι αν με "εμμελή απαγγελία" εννοούμε όλη η εκφώνηση να γίνεται σε μια νότα, πράγμα αδύνατο ή σε κάθε περίπτωση κακόηχο. Ακόμη και μια νότα να αλλάξεις, που συχνά είναι περισσότερες, αυτόματα βρίσκεσαι σε κάποιο ήχο. Κι αν μεν είναι σωστός, βοηθάς τον ψάλτη και συνεπώς και το εκκλησίασμα. Αλλιώς τα πράγματα δυσκολεύουν. Ασφαλώς όταν ο ιερέας δεν βοηθά τον ψάλτη, ή ακόμα χειρότερα εάν είναι παράφωνος, τότε «θ' «'αναγκαστεῖ» καὶ ὁ ψάλτης νὰ εἶναι «μαζεμένος» στὴ διάρκεια τῆς Λειτουργίας ... ὅταν καταλάβει ὁ δεύτερος πὼς δὲν τὸν «παίρνει»». Αλλά να μην αναγάγουμε το λάθος και την ανάγκη σε επαινετή τακτική. Νομίζω ότι το τραβάμε πολύ μακριά. Κι όλα αυτά δεν έχουν καμμιά σχέση με την επιτήδευση που μπορεί να υπάρχει ή να απουσιάζει, αλλά αυτό εξαρτάται από άλλες προϋποθέσεις κι όχι από το πόσο καλά πιάνει ο ιερέας τους ήχους.

Νομίζω ότι η τοποθέτηση του Ιωάννη είναι πολύ σωστή.
...κι αν σε κάποιον Λειτουργό φαίνονται πολλά τα ποικίλματα που κάνετε, ας μάθει πρώτα να "πιάνει" τους ήχους ακούγοντάς σας, κι ύστερα αν θέλει, ας κάνει λιγότερα ποικίλματα και πιο απλές εκφωνήσεις.
 
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#3
Ασφαλώς και είναι ανάγκη, ή καλύτερα πολύ χρήσιμο και βοηθητικό (στο "απαιτείται" διακρίνω μια αρνητική χροιά) να πιάνει ο λειτουργός ήχους. Εκτός κι αν με "εμμελή απαγγελία" εννοούμε όλη η εκφώνηση να γίνεται σε μια νότα, πράγμα αδύνατο ή σε κάθε περίπτωση κακόηχο. Ακόμη και μια νότα να αλλάξεις, που συχνά είναι περισσότερες, αυτόματα βρίσκεσαι σε κάποιο ήχο. Κι αν μεν είναι σωστός, βοηθάς τον ψάλτη και συνεπώς και το εκκλησίασμα. Αλλιώς τα πράγματα δυσκολεύουν. Ασφαλώς όταν ο ιερέας δεν βοηθά τον ψάλτη, ή ακόμα χειρότερα εάν είναι παράφωνος, τότε «θ' «'αναγκαστεῖ» καὶ ὁ ψάλτης νὰ εἶναι «μαζεμένος» στὴ διάρκεια τῆς Λειτουργίας ... ὅταν καταλάβει ὁ δεύτερος πὼς δὲν τὸν «παίρνει»». Αλλά να μην αναγάγουμε το λάθος και την ανάγκη σε επαινετή τακτική. Νομίζω ότι το τραβάμε πολύ μακριά. Κι όλα αυτά δεν έχουν καμμιά σχέση με την επιτήδευση που μπορεί να υπάρχει ή να απουσιάζει, αλλά αυτό εξαρτάται από άλλες προϋποθέσεις κι όχι από το πόσο καλά πιάνει ο ιερέας τους ήχους.

Νομίζω ότι η τοποθέτηση του Χαράλαμπου είναι πολύ σωστή.
Ἡ ἐμμελὴς ἀπαγγελία εἶναι συγκεκριμένη στὸ κλιτόν κι ἐκεῖ δὲον νὰ κινεῖται ἡ ἐκφώνηση ἀλλὰ καὶ ἡ ἀπάντηση.

Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα ἐφ' ὅσον θέλει μπορεῖ νὰ γίνει ἀπαγγελία τῆς ἐκφώνησης στὴν βάση τοῦ ἤχου ἤ σὲ δεσπόζοντα φθόγγο του.

Τὸ σημαντικὸ εἶναι ἡ ἐμμελὴς ἀπαγγελία, διαφορετικὰ τὸ πράγμα ἐκτρέπεται σὲ «ἄλλες» ἀτραποὺς.

ΥΓ. Ἄς μεταφερθοῦν ἄν εἶναι δυνατὸ τὰ μνμ σὲ σχετικὸ θεμα γιὰ νὰ μὴν γεμίζουμε τὸ θέμα τοῦ πατρὸς Χρήστου.
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#4
Ἀπὸ πότε φίλτατε ἀπαιτεῖται
φίλτατε Λύκε, εγκρατέστατε σύν τοις άλλοις και της Ελληνικής γλώσσης, ας μην παίζουμε με τις λέξεις.
Δεν νομίζω ότι απαιτείται, άλλωστε, αν προσέξεις,δεν υπάρχει κάν η λέξη αυτή στο μήνυμά μου, είναι όμως καλό....
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#5
φίλτατε Λύκε, εγκρατέστατε σύν τοις άλλοις και της Ελληνικής γλώσσης, ας μην παίζουμε με τις λέξεις.
Δεν νομίζω ότι απαιτείται, άλλωστε, αν προσέξεις,δεν υπάρχει κάν η λέξει αυτή στο μήνυμά μου, είναι όμως καλό....

Τὸ κατάλαβα σὰν ... προ-απαιτούμενο μάθημα στὸ Πανεπιστήμιο ...:)
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#6
μπααα... μάλλον [φυσικής] επιλογής θα το χαρακτήριζα....:):D:p:wink:
 
#7
Ας καταργήσουμε λοιπόν Πατέρες και αδελφοί τους ήχους τότε. Και ας λέει ο καθ' ένας ότι του κατεβεί στο μυαλό εάν αυτό σας αρέσει καλύτερα. Ο καθ' ένας είναι ελεύθερος να λέει ότι θέλει και εγώ θα κριθώ για τις εκφωνήσεις που ανέβασα και το έκανα απο μεράκι, αλλά και εσείς θα κριθείτε για τα γραφόμενά σας. Και δεν σας κρύβω ότι στο Ηράκλειο της Κρήτης όπου και διαμένω ήταν αίτημα αρκετών κληρικών που δεν έχουν ασχοληθεί ή δεν τους δοθηκε η ευκαιρία να ασχοληθούνε με την βυζαντινή μουσική ωστε να μπορέσουν να κάνουν μια αίτηση στον ήχο της κάθε κυριακής. Καθημερινά δέχομε τηλεφωνήματα από φίλους κληρικούς που το αίτημα τους το έκανα πράξη και κρίνομε βεβαια για αυτό. Τελος να πω ότι απλά χαίρομε με την χαρά τους και δεν σας κρύβω ότι την εισπράτω καθημερινά. Λάθοι κάνουμε όλοι μας και από τα λάθη μαθαίνουμε. Σας ευχαριστώ όλους για την όποια καλοπροαίρετη βέβαια κρητική. Ο Χριστός να ευλογεί και εσάς και τις οικογένειές σας
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#8
Ας καταργήσουμε λοιπόν Πατέρες και αδελφοί τους ήχους τότε. Και ας λέει ο καθ' ένας ότι του κατεβεί στο μυαλό εάν αυτό σας αρέσει καλύτερα. Ο καθ' ένας είναι ελεύθερος να λέει ότι θέλει και εγώ θα κριθώ για τις εκφωνήσεις που ανέβασα και το έκανα απο μεράκι, αλλά και εσείς θα κριθείτε για τα γραφόμενά σας. Και δεν σας κρύβω ότι στο Ηράκλειο της Κρήτης όπου και διαμένω ήταν αίτημα αρκετών κληρικών που δεν έχουν ασχοληθεί ή δεν τους δοθηκε η ευκαιρία να ασχοληθούνε με την βυζαντινή μουσική ωστε να μπορέσουν να κάνουν μια αίτηση στον ήχο της κάθε κυριακής. Καθημερινά δέχομε τηλεφωνήματα από φίλους κληρικούς που το αίτημα τους το έκανα πράξη και κρίνομε βεβαια για αυτό. Τελος να πω ότι απλά χαίρομε με την χαρά τους και δεν σας κρύβω ότι την εισπράτω καθημερινά. Λάθοι κάνουμε όλοι μας και από τα λάθη μαθαίνουμε. Σας ευχαριστώ όλους για την όποια καλοπροαίρετη βέβαια κρητική. Ο Χριστός να ευλογεί και εσάς και τις οικογένειές σας
Ερώτηση 1η: Είπε κανείς να καταργήσουμε τους ήχους;
Πάντως το κλιτόν το καταργήσαμε σίγουρα!!!
Ερώτηση 2η: Εσείς τί ακριβώς "ψάλλετε" στις εκφωνήσεις;
[εννοώ κάποια συγκεκριμένη σύνθεση Πέτρο Λαμπαδάριο, Χουρμούζιο; τί;]
Ερώτηση 3η: Το "Δύναμις" που ακούγεται στο site το ψάλλετε εσείς ή άλλος;
ποιανού σύνθεση είναι;

Εσείς ως έμμισθος κληρικός μπορείτε να γράφετε ελεύθερα σε ένα ιεροψαλτικό φόρουμ, (δεν ξέρω αν υπήρχε ιερατικό φόρουμ αν είχαμε εμείς λόγο...) όπου οι περισσότεροι (και το γνωρίζω καλά) είναι ή κακοπληρωμένοι ή δεν πληρώνονται καθόλου. Πρέπει να σέβεστε το διακόνημα των ιεροψαλτών αν θέλετε να έχετε και την αντίστοιχη τιμή προς το πρόσωπό σας. Εκπλήσσομαι για αυτό και απορώ προς για τα όσα γράφετε για "μεράκι" κλπ...
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#9
Ας καταργήσουμε λοιπόν Πατέρες και αδελφοί τους ήχους τότε. Και ας λέει ο καθ' ένας ότι του κατεβεί στο μυαλό εάν αυτό σας αρέσει καλύτερα. Ο καθ' ένας είναι ελεύθερος να λέει ότι θέλει και εγώ θα κριθώ για τις εκφωνήσεις που ανέβασα και το έκανα απο μεράκι, αλλά και εσείς θα κριθείτε για τα γραφόμενά σας. Και δεν σας κρύβω ότι στο Ηράκλειο της Κρήτης όπου και διαμένω ήταν αίτημα αρκετών κληρικών που δεν έχουν ασχοληθεί ή δεν τους δοθηκε η ευκαιρία να ασχοληθούνε με την βυζαντινή μουσική ωστε να μπορέσουν να κάνουν μια αίτηση στον ήχο της κάθε κυριακής. Καθημερινά δέχομε τηλεφωνήματα από φίλους κληρικούς που το αίτημα τους το έκανα πράξη και κρίνομε βεβαια για αυτό. Τελος να πω ότι απλά χαίρομε με την χαρά τους και δεν σας κρύβω ότι την εισπράτω καθημερινά. Λάθοι κάνουμε όλοι μας και από τα λάθη μαθαίνουμε. Σας ευχαριστώ όλους για την όποια καλοπροαίρετη βέβαια κρητική. Ο Χριστός να ευλογεί και εσάς και τις οικογένειές σας
Εὐχῆς ἔργον θὰ ἦταν νὰ καταργηθεῖ ἡ Ὀκτώηχος στὴ Θεία Λειτουργία, ἀλλὰ ποῦ τέτοια τύχη! Ἀπὸ τὸ στόμα σας καὶ στοῦ Θεοῦ τ' αὐτί.

Πλὴν τῶν καλυπτηρίων ὕμνων, ὅλα τ' ἄλλα εἶναι περιττά καὶ καλὸ θὰ ἦταν νὰ μπεῖ μιὰ τάξη στὴν ἀταξία ἱερέων καὶ ψαλτῶν. Δὲν εἶναι δυνατὸν οἱ καθημερινὲς λειτουργίες νὰ διαρκοῦν 45 λεπτὰ μὲ τὸ ζόρι καὶ ξαφνικὰ τὶς Κυριακὲς ποὺ ὑπάρχει φιλοθεάμον κοινὸ νὰ ξυπνᾶ τὸ «μεράκι» μέσα μας καὶ νὰ κρατᾶ τουλάχιστον μιάμιση ὥρα. Σὲ ἀντίθεση στὸν ὅρθρο ποτὲ δὲν ἔχει οὕτε μελωδικὲς ἐκφωνήσεις οὕτε τίποτε κλπ. παρὰ μόνο συνεχὲς τρέξιμο καὶ κόψιμο. Ἀλλὰ βλέπετε στὸν ὄρθρο καὶ στις καθημερινὲς λειτοργίες δὲν ὑπάρχει ἀρκετὸ φιλοθεάμον κοινὸ ὥστε νὰ μᾶς «ἐμπνεύσει».

Φυσικὰ στὸν Ὄρθρο ἡ Ὀκτωηχία εἶναι ἀπὸ αρχαιοτάτων χρόνων παραδεδομένη καὶ σωστὰ στοιχισμένη στὴν ψαλτική μας παράδοση, ὁπότε παραμένει ἰσχυτὴ καὶ δυνατὴ στὴν θέση της.
 

Fraristos ioannis

Παλαιό Μέλος
#10


Εὐχῆς ἔργον θὰ ἦταν νὰ καταργηθεῖ ἡ Ὀκτώηχος στὴ Θεία Λειτουργία, ἀλλὰ ποῦ τέτοια τύχη! Ἀπὸ τὸ στόμα σας καὶ στοῦ Θεοῦ τ' αὐτί.

Πλὴν τῶν καλυπτηρίων ὕμνων, ὅλα τ' ἄλλα εἶναι περιττά καὶ καλὸ θὰ ἦταν νὰ μπεῖ μιὰ τάξη στὴν ἀταξία ἱερέων καὶ ψαλτῶν. Δὲν εἶναι δυνατὸν οἱ καθημερινὲς λειτουργίες νὰ διαρκοῦν 45 λεπτὰ μὲ τὸ ζόρι καὶ ξαφνικὰ τὶς Κυριακὲς ποὺ ὑπάρχει φιλοθεάμον κοινὸ νὰ ξυπνᾶ τὸ «μεράκι» μέσα μας καὶ νὰ κρατᾶ τουλάχιστον μιάμιση ὥρα. Σὲ ἀντίθεση στὸν ὅρθρο ποτὲ δὲν ἔχει οὕτε μελωδικὲς ἐκφωνήσεις οὕτε τίποτε κλπ. παρὰ μόνο συνεχὲς τρέξιμο καὶ κόψιμο. Ἀλλὰ βλέπετε στὸν ὄρθρο καὶ στις καθημερινὲς λειτοργίες δὲν ὑπάρχει ἀρκετὸ φιλοθεάμον κοινὸ ὥστε νὰ μᾶς «ἐμπνεύσει».

Φυσικὰ στὸν Ὄρθρο ἡ Ὀκτωηχία εἶναι ἀπὸ αρχαιοτάτων χρόνων παραδεδομένη καὶ σωστὰ στοιχισμένη στὴν ψαλτική μας παράδοση, ὁπότε παραμένει ἰσχυτὴ καὶ δυνατὴ στὴν θέση της.
Χωρίς να διαφωνώ στα περισσότερα με τον domesticus, προσωπικά θα μου άρεσε να έχω ως ιερέα στον ναό μας τον π. Χρήστο Πυριτίνη - τουλάχιστο για μία πανήγυρη ή σε κάποια επίσημη ακολουθία. Και το λέω αυτό διότι και ο δικός μας ιερεύς (ο ένας από τους 2 ) είναι άριστος γνώστης της εκκλησιαστικής μουσικής. Μάλιστα είχαμε και τον ίδιο δάσκαλο!

Συγχαρητήρια π. Χρήστο! Η προσπάθειά σας είναι αξιέπαινη - μ όλα τ αρνητικά της. Συνεχίστε!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#11
Χωρίς να διαφωνώ στα περισσότερα με τον domesticus, προσωπικά θα μου άρεσε να έχω ως ιερέα στον ναό μας τον π. Χρήστο Πυριτίνη - τουλάχιστο για μία πανήγυρη ή σε κάποια επίσημη ακολουθία. Και το λέω αυτό διότι και ο δικός μας ιερεύς (ο ένας από τους 2 ) είναι άριστος γνώστης της εκκλησιαστικής μουσικής. Μάλιστα είχαμε και τον ίδιο δάσκαλο!

Συγχαρητήρια π. Χρήστο! Η προσπάθειά σας είναι αξιέπαινη - μ όλα τ αρνητικά της. Συνεχίστε!
Θὰ προτιμοῦσα -προσωπικά- σὲ μιὰ πανήγυρη νὰ δοθεῖ ἔμφαση ἀπὸ τοὺς ἱερεῖς στὴν λειτουργικὴ πράξη καὶ τάξη ἑντὸς τοῦ ναοῦ παρὰ στὶς χοτζάδικες ἐκφωνήσεις.

Εἶναι προτιμότερο νὰ ἀκοῦς συγκροτημένα ψαλτικὰ μέλη παρὰ μιὰ σειρὰ κείμενο ἐκφώνηση νὰ διαρκεῖ ὅσο ἕνα ... καλοφωνικὸς εἱρμὸς καὶ ἕνα ἀντίστοιχο Κύριε ἐλέησον ἴσαμε ... Κεκραγάριο τοῦ Ἰακώβου.

Ὅσο μουσικολογιώτατος εἶναι ἕνας ψάλτης ἤ ἱερέας τόσο πιὸ πολὺ εὐαισθητοποιημένος ὀφείλει νὰ εἶνια ἀπὸ τὰ διαβάσματά του στὴν τήρηση τῆς τάξης καὶ τῆς παράδοσης τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας. Ἕναν ἀπαίδευτο ἴσως τὸν συνερίζεις ἐπειδὴ δὲν γνωρίζει τὸ σωστό, ἀλλὰ κάποιος ἐγκρατής στὰ μουσικὰ ὀφείλει νὰ διαχωρίζει τὰ μεράκια ἀπὸ τὰ ἐκκλησιαστικὸ ὕφος.

 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#12
...αρκετών κληρικών που δεν έχουν ασχοληθεί ή δεν τους δοθηκε η ευκαιρία να ασχοληθούνε με την βυζαντινή μουσική ωστε να μπορέσουν να κάνουν μια αίτηση στον ήχο της κάθε κυριακής.
Θα σταθώ μόνο σ αυτό και σε τόποτε άλλο...
Όντως, δεν προλαβαίνουν να ασχοληθούν με τη μουσική!!!
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#13
Εάν ο ιερέας εκφωνεί με κλιτόν θα πρέπει και ο ψάλτης να λέει τά λειτουργικά μέ κλιτόν (τα παραδοσιακά). Γιατί εάν αλλάζει ο ηχος σε κάθε εκφώνηση την πληρώνει ο ακροατής ο έχων ούς.
Θα πρέπει τότε να πετάξουμε στην πυρά τά βιβλία πού ἔχουν λειτουργικά, Σαρανταεκκλησιώτη, Πρίγγο, Καμαράδο κλπ.
Πρέπει να υπάρχει αρμονία καί αυτό γίνεται μόνο όταν αφουγκράζεται ο ιερέας τόν ψάλτη καί ο ψάλτης τόν ιερέα.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#14
Εάν ο ιερέας εκφωνεί με κλιτόν θα πρέπει και ο ψάλτης να λέει τά λειτουργικά μέ κλιτόν (τα παραδοσιακά). Γιατί εάν αλλάζει ο ηχος σε κάθε εκφώνηση την πληρώνει ο ακροατής ο έχων ούς.
Θα πρέπει τότε να πετάξουμε στην πυρά τά βιβλία πού ἔχουν λειτουργικά, Σαρανταεκκλησιώτη, Πρίγγο, Καμαράδο κλπ.
Πρέπει να υπάρχει αρμονία καί αυτό γίνεται μόνο όταν αφουγκράζεται ο ιερέας τόν ψάλτη καί ο ψάλτης τόν ιερέα.
Υπάρχει μια τάση για "καθαρότητα", που πιέζει για (απο)κάθαρση. Ελπίζω μόνον να μην εξελιχθεί σε "πουριτανισμό". Η μονοδιάστατη οπτική των (μουσικών) πραγμάτων δεν είναι καλός σύμβουλος.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#15
Εάν ο ιερέας εκφωνεί με κλιτόν θα πρέπει και ο ψάλτης να λέει τά λειτουργικά μέ κλιτόν (τα παραδοσιακά).

Γιατί εάν αλλάζει ο ηχος σε κάθε εκφώνηση την πληρώνει ο ακροατής ο έχων ούς.
Θα πρέπει τότε να πετάξουμε στην πυρά τά βιβλία πού ἔχουν λειτουργικά, Σαρανταεκκλησιώτη, Πρίγγο, Καμαράδο κλπ.
Πρέπει να υπάρχει αρμονία καί αυτό γίνεται μόνο όταν αφουγκράζεται ο ιερέας τόν ψάλτη καί ο ψάλτης τόν ιερέα.
Πολύ σωστά. Κλιτὸν forever!

Ὅσο γιὰ τὰ λειτουργικὰ δημιουργήθηκαν ἀρχικὰ γιὰ πανηγύρεις ἀπ' ὅτι προέκυψε σὲ ἄλλα θέματα καὶ στη συνέχεια ἐπεκτάθηκαν παντοῦ χωρὶς καμία διάκριση, για ἐγωκεντρικοὺς λόγους ἐπίδειξης καὶ ἀνταγωνισμοῦ τῶν ψαλτῶν, ποιὸς δηλαδὴ τὴν ἔχει ... μεγαλύτερη ...... τὴ φωνή.

ἈΚολούθως ἡ ἴδια νοοτροπία ἐπεκτάθηκε ἀφειδῶς καὶ στοὺς ἱερεῖς ὥστε νὰ ἀνταγωνίζονται μὲ τὸν ψάλτη ποιὸς θὰ πιάσει πρῶτος τὸν ἄνω ΠΑ καὶ ποιὸς θὰ ἐπιμηκύνει περισσότερο καὶ ... παρὰ φύσιν τὴν Θ. Λειτουργία.

Καλὰ τὰ επιτηδευμένα λειτουργικὰ καὶ οἱ ἀντίστοιχες ἐκφωνήσεις ἀλλὰ χρειάζεται καὶ χαλινάρι.

Στὴν πυρὰ δὲν καταλήγει κανένα βιβλίο, στὸ ράφι ὅμως νὰ πιάνει σκόνη καλὸ θὰ ἦταν.

Ὅποιος γουστάρει καὶ φυσικὰ μπορει ἄς ψάλλει τὰ ΓΝΗΣΙΑ μέλη τοῦ Πρίγγου καὶ τὰ τόσα ἄλλα μαθήματα τοῦ Σαρανταεκκλησιώτη, τοῦ Καμαράδου κλπ. Δόξα τῷ Θεῷ ἀπὸ ἐπιτηδευμένα μαθήματα τῶν παραπάνω, ἄλλο τίποτε στὸν ὄρθρο. Βέβαια λείπει στὸν ὄρθρο τὸ ... φιλοθεάμον κοινὸ νὰ ἐπικροτήσει τὸν ... μάστορα τοῦ ... ἄνω ΠΑ καὶ ΓΑ.

ΥΓ. Ὁ ψάλτης γενικὰ ψάλλει, ὁ ἱερέας ἀπαγγέλει ἐμμελῶς. Μόνο μὲ τὴν ἀξιωματικὴ ἀποδοχὴ αὐτῆς τῆς συνθήκης μπορεῖ νὰ ὑπάρξει ἐκκλησιαστικὸ ὕφος στὴν Θ. Λειτουργία ἀκόμα κι ἄν λεχθοῦν λειτουργικά. Ἀλλιῶς τὸ ὕφος ἀπὸ ἐκκλησιαστικὸ γίνεται ... ἀγοραῖο.
ΥΓ. Ὅσο γιὰ τὸν πουριτανισμὸ καλύτερα νὰ μὴν ἀνησυχοῦμε ... Περισσεύει τόσο πολλὴ ἀναίδεια καὶ θρασύτητα στὰ ἀναλόγιά μας ποὺ μόνο ἀποκάθαρση δὲν πρόκειται νὰ γίνει. Ἀντίθετα, τὸ φαινόμενο πλέον ἐπεκτείνεται μὲ ἀξιώσεις καὶ ἑντὸς τοῦ Βήματος. Ὄχι κάθαρση, ἀλλὰ ρύπανση εἶναι τὸ πρόβλημα.
 
Last edited:

agis panas

Παλαιόθεν φίλος
#16
Τι να προσθέσει κάποιος σε αυτά πού γράφει ο Δομέστικος.Με απλές κουβέντες η σωστή άποψη περί Θείας Λειτουργίας και των συμμετεχόντων στην τέλεσή της.Γιά αυτούς που θέλουν να καταλάβουν βέβαια....
Υπάρχουν όμως και οι αποδείξεις.
Η πρώτη:Στο θέμα του νύν Αρχοντος Πρωτοψάλτου κ.Αστέρη Ε Δ Ω όπου βρίσκει όποιος ενδιαφέρεται ολόκληρες Λειτουργίες από τον Πατριαρχικό Ναό.Και εκεί θα ακούσει τι πάει να πεί εκφώνηση, λιτότητα, προσευχή του Λειτουργού.
Η δεύτερη:Στίς εκφωνήσεις του π.Αθ.Τσούμαρη Ε Δ Ω.Ενώ ήταν ψάλταρος και ήξερε πολύ καλά και ήχους και μακάμια και τα πάντα,όταν έκανε εκφωνήσεις, ήταν λιτός δωρικός και συντομώτατος.Αυτά..
Α-Π
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#17
Kάπου το έθιξε νομίζω και ο Νεοκλής, αλλά θέλω να το τονίσω: να αποφύγουμε την παροδηγητική ταύτιση:
κλιτό = λιτές εκφωνήσεις
ήχοι = υπερβολικές εκφωνήσεις
(ή "χοτζάδικες" κατά την ορολογία του δομέστικου).​

Θέλω να πω ότι μπορεί ο ιερέας και χωρίς ήχους να είναι υπερβολικός. Ή μπορεί εκφωνώντας με ήχους (αν όχι όλους, τουλάχιστον μερικούς) να είναι λιτός και εκκλησιαστικός. (Ότι είναι βέβαια πιο εύκολο να παρασυρθεί μέσω του ήχου δεν το αμφισβητώ, αλλά είναι άλλο θέμα αυτό).

Να ξεκαθαρίσουμε όμως ότι πρόκειται για δύο διαφορετικά θέματα συζήτησης και ίσως και θέματα διαφορετικών threads.

Η προσωπική μου άποψη είναι μόνο κατά της υπερβολής στις εκφωνήσεις, που αποσπά τον νου του πιστού από το νόημα. Αλλά στο θέμα των ήχων δεν μπορώ να είμαι κάθετος: πιστεύω ότι μπορεί μια απλή, απέριττη, δωρική εκφώνηση σε α΄ήχο να είναι πολύ εκκλησιαστική και άριστα δεμένη με το πνεύμα της λειτουργίας. (Και επίσης πιο μουσικά ταιριαστή με το σύνολο, όταν τα λειτουργικά είναι σε α΄ ήχο).

Τα υπόλοιπα που συνδέονται με το θέμα της ψαλμώδησης των λειτουργικών είναι όντως καθ' υπερβολήν συζητημένα στο φόρουμ αυτό και με αρκετά (και πολύ σοβαρά) επιχειρήματα εκατέρωθεν.
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#18
1. Όταν οι ιερείς δεν γνωρίζουν μουσικά η δεν του βοηθά η φωνή τους είναι αναγκαίο να χρησιμοποιουν το "κλιτον" (...λιτόν)

2. Πρώτυπο (για μένα) χρόνου και δεσίματος πάντα το άγιον όρος στο οποίο το τυπικό και γενικότερα η λατρεία και αποκτά νοημα.

Παραδειγμα οι πιο κατω εκφωνήσεις. (ειναι απο το Ψαλτολογιο)
 

Attachments

#19
Δὲν χρειάζεται καμμία συμπλήρωσις εἰς τὰ λεγόμενα τοῦ Δομέστικου. Μόνο ἐπιβράβευσις γιὰ τὶς ὀρθότατες, ἐκκλησιαστικὲς ἀπόψεις του καὶ φυσικὰ ἡ προσπάθεια ἡμῶν τῶν ὑπολοίπων γιὰ τὴν τήρηση τῆς ἐκκλησιαστικῆς, λειτουργικῆς καὶ προσευχητικῆς αὐτῆς τάξεως.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
#20
α. Μπορεί να είναι έτσι όπως τα λέτε, αλλά θέλω να ρωτήσω όμως,

αφού ο Θεός δε θέλει να δοξολογείται "καλλιτεχνικά", γιατί

τις δίνει τις ωραίες τις φωνές; Γιατί έφτιαξε έναν Χατζημάρκο, έναν Στανίτσα, έναν Τσαμκιράνη, κτλ;

Δεν κάνουν όλοι επίδειξη. Τα Σα εκ των Σων είναι.

Δηλαδή μόνο για τα κλαρίνα δίνει ταλέντα; Ειλικρινά ρωτάω. Δεν το καταλαβαίνω.

Ο Προφήτης λέει, αινείτε Αυτόν εν τυμπάνω και χορώ, αινείτε Αυτόν εν χορδαίς

και οργάνω, εν κυμβάλοις ευήχοις, εν κυμβάλοις αλλαλαγμού.

Ευθυμεί τις; Ψαλλέτω!

β. Είναι λίγο ανάποδο, το πρωί με τη τσίμπλα στο μάτι να λέμε όρθρο

με τεχνικά μέλη και ήχους και όταν ζεσταθούμε, να το γυρνάμε στο "σκέτο"...

:)
 
Top