Ἡ Δοξολογία τοῦ Νέου Ἔτους σέ Κυριακή

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Στὴ Δοξολογία τοῦ Νέου Ἔτους σήμερα, τὰ Δίπτυχα ὁρίζουν ἀναστάσιμο ἀπολυτίκιο. Δικαιολογεῖται;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἐπειδή, γιά δικούς μου λόγους, προμηθεύομαι καί τά κυκλοφοροῦντα ἰδωτικά ἐτήσια βοηθήματα, συμπτωματικῶς ἔβλεπα χθές τοῦ Παπαχρήστου, ὅπου προβλέπει καί τό ἀναστάσιμο ἀπολυτίκιο καί μειδίασα ἀπό μέσα μου.
Τό αὐτό βλέπω στά Δίπτυχα τοῦ 2006, τήν ἐπιμέλεια τῶν ὁποίων εἶχε τότε ὁ κ. Ἀπ. Παπαχρήστου.
Δέν συμβαίνει αὐτό στά Δίπτυχα τοῦ 1995 (προηγούμενη φορά πού ἔπεσε ἡ Πρωτοχρονιά σέ Κυριακή) ἐπιμελείᾳ μακαριστοῦ Ἀπ. Βαλληνδρᾶ.
Δέν ἀναφέρεται αὐτό στά Ἱερατικά μας, οὔτε πιστεύω στήν ἰδιαίτερη φυλλάδα τῶν Δοξολογιῶν τῆς Ἀ. Δ. (δέν τήν ἔχω μπροστά μου).
Πιστεύω ὅτι δέν χρειάζεται τό ἀναστάσιμον ἀπολυτίκιον στήν περίπτωση πού πέφτει Κυριακή ἡ Πρωτοχρονιά.


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium

Ἐπειδή, γιά δικούς μου λόγους, προμηθεύομαι καί τά κυκλοφοροῦντα ἰδωτικά ἐτήσια βοηθήματα, συμπτωματικῶς ἔβλεπα χθές τοῦ Παπαχρήστου, ὅπου προβλέπει καί τό ἀναστάσιμο ἀπολυτίκιο καί μειδίασα ἀπό μέσα μου.
Τό αὐτό βλέπω στά Δίπτυχα τοῦ 2006, τήν ἐπιμέλεια τῶν ὁποίων εἶχε τότε ὁ κ. Ἀπ. Παπαχρήστου.
Δέν συμβαίνει αὐτό στά Δίπτυχα τοῦ 1995 (προηγούμενη φορά πού ἔπεσε ἡ Πρωτοχρονιά σέ Κυριακή) ἐπιμελείᾳ μακαριστοῦ Ἀπ. Βαλληνδρᾶ.
Δέν ἀναφέρεται αὐτό στά Ἱερατικά μας, οὔτε πιστεύω στήν ἰδιαίτερη φυλλάδα τῶν Δοξολογιῶν τῆς Ἀ. Δ. (δέν τήν ἔχω μπροστά μου).
Πιστεύω ὅτι δέν χρειάζεται τό ἀναστάσιμον ἀπολυτίκιον στήν περίπτωση πού πέφτει Κυριακή ἡ Πρωτοχρονιά.



Συμφωνῶ ἀπόλυτα.

Ἄντε νὰ δοῦμε καὶ φέτος τί θὰ γίνει μὲ τὰ δίπτυχα ... γιατὶ πέρσι ...
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΗΣ ΔΟΞΟΛΟΓΙΑΣ ΕΠΙ Τῌ ΕΝΑΡΞΕΙ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΤΟΥΣ
Ὁ Διάκονος: «Εὐλόγησον, Δέσποτα...».

Ὁ Ἱερεύς: «Εὐλογητός ὁ Θεός...».

Ὁ Χορός: Ἀμήν.

Τό Ἀναστάσιμον Ἀπολυτίκιον.

«Τό φαιδρόν τῆς ἀναστάσεως…».

Εἶτα τό Ἀπολυτίκιον τῆς Ἑορτῆς.

Ἦχος α΄. Τοῦ λίθου σφραγισθέντος.
Μορφήν ἀναλλοιώτως ἀνθρωπίνην προσέλαβες, Θεός ὤν κατ’ οὐσίαν, πολυεύσπλαγχνε Κύριε· καί Νόμον ἐκπληρῶν περιτομήν, θελήσει καταδέχῃ σαρκικήν, ὅπως παύσῃ τά σκιώδη καί περιέλῃς τό κάλυμμα τῶν παθῶν ἡμῶν. Δόξα τῇ ἀγαθότητι τῇ σῇ· δόξα τῇ εὐσπλαγχνίᾳ σου· δόξα τῇ ἀνεκφράστῳ, Λόγε, συγκαταβάσει σου.

Εἶτα τό Ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου Βασιλείου.

Ἦχος α΄.

Εἰς πᾶσαν τήν γῆν ἐξῆλθεν ὁ φθόγγος σου, ὡς δεξαμένην τόν λόγον σου· δι’ οὗ θεοπρεπῶς ἐδογμάτισας, τήν φύσιν τῶν ὄντων ἐτράνωσας, τά τῶν ἀνθρώπων ἤθη κατεκόσμησας. Βασίλειον ἱεράτευμα. Πάτερ ὅσιε, Χριστόν τόν Θεόν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἡμῖν τό μέγα ἔλεος.

Εἶτα τό Κοντάκιον τῆς Ἰνδίκτου.
Ἦχος δ΄. Ὁ ὑψωθείς.

Ὁ τῶν αἰώνων Ποιητής καί Δεσπότης, Θεέ τῶν ὅλων ὑπερούσιε ὄντως, τήν ἐνιαύσιον εὐλόγησον περίοδον, σῴζων τῷ ἐλέει σου τῷ ἀπείρῳ Οἰκτί ρ μον, πάντας τούς λατρεύοντάς σοι τῷ μόνῳ Δεσπότῃ καί ἐκβοῶντας φόβῳ· Λυτρωτά, εὔφορον πᾶσι τό ἔτος χορήγησον.


Καλή Χρονιά κ Χρόνια πολλά!


Δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Φαντάζομαι ὅτι ἀναφέρεσαι στήν κακή ἀντιγραφή ἀπό τό 2006.

Τό 2007 (πρῶτο ἔτος συντάξεως τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων ὑπό Δ. Α.) συνέπεσε καί ἡ 25η Μαρτίου καί ἡ 28η Ὀκτωβρίου σέ Κυριακή. Δέν προβλέπουν ἀναστάσιμο ἀπολυτίκιο τά Δίπτυχα στή δοξολογία.

Φέτος (2012) πού πάλι πέφτουν σέ Κυριακή καί ἡ 25η Μαρτίου καί ἡ 28η Ὀκτωβρίου, τά Δίπτυχα προβλέπουν ἀναστάσιμο ἀπολυτίκιο καί στίς δύο περιπτώσεις, ἐνῶ ὁ Παπαχρήστου μόνον τήν 28η Ὀκτωβρίου. Τό ΗΟΠ δέν τό ἔχω δεῖ ἀκόμη.


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ἀφοῦ ψάλλεται πρῶτο τὸ ἀναστάσιμο ἀπολυτίκιο -μὲ τὴ λογικὴ ὅτι τὰ ἀναστάσιμα προηγοῦνται καὶ στη Δοξολογία-γιατὶ ὡς κοντάκιο χρησιμοποιεῖται τὸ ἐμβόλιμο τῆς Ἰνδίκτου ποὺ στὸ κάτω κάτω προέρχεται ἀπὸ «ἄσχετη» ἀκολουθία καὶ δὲν ἀνήκει οὕτε στὴν ἀκολουθία τῆς Κυριακῆς οὕτε τῆς Ἑορτῆς;


Πῶς στὰ ἀπολυτίκια ἀκολουθοῦμε τὴ λογικὴ ὅτι ἡ Δοξολογία ἀποτελεῖ μέρος τῆς Κυριακῆς ἀλλὰ στὰ κοντάκια δεχόμαστε ὅτι εἶναι ἀκολουθία ἀνεξάρτητη ἀπο τὸν ἑβδομαδιαῖο λειτουργικὸ κύκλο συντεθειμένη εἰδικὰ γι' αὐτὴ τὴ μέρα μὲ συνδυασμὸ ταιριαστῶν γιὰ τὴν περίσταση καὶ μόνο ὕμνων, ὅπως τὸ κοντάκιο τῆς 1ης Σεπτεμβρίου;
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Το Κοντάκιον της Ινδίκτου δεν υπήρχε πάντα στην ούτως ή άλλως "νεοσύνθετη" ακολουθία της δοξολογίας επί τω νέω έτει. Παλαιότερα εψάλετο το απολυτίκιο της Ινδίκτου, αλλά έπεσε θύμα και αυτό της αλλαγής του πολιτεύματος από το 1974 και εντεύθεν!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ἀφοῦ ψάλλεται πρῶτο τὸ ἀναστάσιμο ἀπολυτίκιο -μὲ τὴ λογικὴ ὅτι τὰ ἀναστάσιμα προηγοῦνται καὶ στη Δοξολογία-γιατὶ ὡς κοντάκιο χρησιμοποιεῖται τὸ ἐμβόλιμο τῆς Ἰνδίκτου ποὺ στὸ κάτω κάτω προέρχεται ἀπὸ «ἄσχετη» ἀκολουθία καὶ δὲν ἀνήκει οὕτε στὴν ἀκολουθία τῆς Κυριακῆς οὕτε τῆς Ἑορτῆς;
Πῶς στὰ ἀπολυτίκια ἀκολουθοῦμε τὴ λογικὴ ὅτι ἡ Δοξολογία ἀποτελεῖ μέρος τῆς Κυριακῆς ἀλλὰ στὰ κοντάκια δεχόμαστε ὅτι εἶναι ἀκολουθία ἀνεξάρτητη ἀπο τὸν ἑβδομαδιαῖο λειτουργικὸ κύκλο συντεθειμένη εἰδικὰ γι' αὐτὴ τὴ μέρα μὲ συνδυασμὸ ταιριαστῶν γιὰ τὴν περίσταση καὶ μόνο ὕμνων, ὅπως τὸ κοντάκιο τῆς 1ης Σεπτεμβρίου;

Η Δοξολογία ψάλλεται στους καθεδρικούς ναούς μόνο (παρουσία επισήμων) και δεν υπάρχει λόγος να τελείται στους υπόλοιπους Ναούς.
Όσο αφορά την τάξη της Δοξολογίας αυτά που είναι άσχετα προς το νέο έτος είναι το Αναστάσιμο Απολυτίκιο, της Περιτομής και του Αγίου Βασιλείου. Αυτά κατά την προσωπική μου γνώμη δεν θα έπρεπε καν να (ξανά) λεχθούν παρά μόνο το Απολυτίκιον και το Κοντάκιον της Ινδίκτου ως σχετικά με την αρχή του νέου έτους. Το απολυτίκιον μας πληροφορεί ο αείμνηστος Γεώργιος Μπεκατώρος ότι ως αναφερόμενο σε "βασιλείς" άρχισαν σιγά σιγά να το παραλείπουν. Έτσι αυτό που θα έπρεπε λογικά να είναι και το μόνο απολυτίκιο στην τελετή βρέθηκε εκτός... Τώρα, η λαϊκή σύνδεση του "Αγιο-Βασίλη" (κατά τα γνωστά παραδοσιακά κάλαντα) με την πρωτοχρονιά προφανώς επέβαλε το απολυτίκιο του Αγίου ενώ και το της Δεσποτικής εορτής ήταν λογικό και συνακόλουθο να επιβληθεί και να προηγηθεί.
Εφόσον λέγονται περισσότερα απολυτίκια πλέον, δεν βρίσκω άστοχο να προηγηθεί το αναστάσιμο απολυτίκιο στην περίπτωση που τύχει η Εορτή Κυριακή. Έτσι τονίζεται κι ο Αναστάσιμος χαρακτήρας της Κυριακής έστω και σε μια τελετή επί του Νέου Έτους.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Φαντάζομαι ὅτι ἀναφέρεσαι στήν κακή ἀντιγραφή ἀπό τό 2006.

Τό 2007 (πρῶτο ἔτος συντάξεως τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων ὑπό Δ. Α.) συνέπεσε καί ἡ 25η Μαρτίου καί ἡ 28η Ὀκτωβρίου σέ Κυριακή. Δέν προβλέπουν ἀναστάσιμο ἀπολυτίκιο τά Δίπτυχα στή δοξολογία.

Φέτος (2012) πού πάλι πέφτουν σέ Κυριακή καί ἡ 25η Μαρτίου καί ἡ 28η Ὀκτωβρίου, τά Δίπτυχα προβλέπουν ἀναστάσιμο ἀπολυτίκιο καί στίς δύο περιπτώσεις, ἐνῶ ὁ Παπαχρήστου μόνον τήν 28η Ὀκτωβρίου. Τό ΗΟΠ δέν τό ἔχω δεῖ ἀκόμη.



Πάτερ, Καλή Χρονιά! Το έντυπο ΗΟΠ του 2011, που περιλαμβάνει και το τυπικό Ιανουαρίου του 2012, όπως συμβαίνει κατ' έθος στο ΗΟΠ να παρατίθεται και η διάταξη του Ιανουαρίου του επομένου έτους, δίδει αυτή τη διάταξη. Δε γνωρίζω αν είναι καλή ή κακή αντιγραφή από το 2006. Αντιλαμβάνομαι νομίζω όμως την πρόταξη του Αναστασίμου Απολυτικίου από την αποσιώπησή του.

Ευχές και ευχή,
Δ.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Η Δοξολογία ψάλλεται στους καθεδρικούς ναούς μόνο (παρουσία επισήμων) και δεν υπάρχει λόγος να τελείται στους υπόλοιπους Ναούς.

Ατυχώς η δοξολογία τελείται και σε άλλους ναούς, πλην των καθεδρικών και μητροπολιτικών ναών! :mad:
Και άλλη φορά έχω γράψει ότι η ακολουθία της δοξολογίας (όχι μόνο του νέου έτους, γενικώς) είναι προβληματική από απόψεως τελετουργικής (πχ ο τρόπος ενάρξεώς της) και είναι απλά (κατά τη γνώμη μου) μια ευκαιρία η "αλειτούργητη" πολιτική κλπ. ηγεσία να εκκλησιαστεί λόγω της ημέρας με κάτι σύντομο! :mad::mad::mad::mad:
 
Top