Ἄγχος στήν Θ. Λειτουργία

dimitris

Παλαιό Μέλος
Γράφω δικές μου ἀπόψεις συζητήσιμες καί ὄχι σωστές εἰδικά γιά τήν Θ. Λειτουργία μετά τοῦ ὄρθρου της καί ὄχι γιά ἄλλες ἀκολουθίες.
Τό ἆγχος γενικά ἔχει σχέση μέ τά γήινα.
Στό ἆγχος μπορεῖ νά εἶναι κάποιος ἐθισμένος ἀπό μικρός. (Ἀγχώδης τύπος).
Κελεύει ὅμως ἡ ἐκκλησία, ...πᾶσαν τήν βιωτικήν ἀποθώμεθα μέριμναν..
Δηλ. κούλαρε ἤ χαλαρά ὃπως λένε σέ περιοχή Ἑλλάδος.
Ἡ προσοχή μας εἶναι στραμμένη σέ διάφορα.
1. Ρολόι.
Ἀργές δοξολογίες, ἀπαγορεύονται σχεδόν ἐπίσημα σάν χάσιμο χρόνου. :eek: (3 λεπτά παραπάνω).
Στό χερουβικό μερικοί βγαίνουν νά θυμιατίσουν στό μυστικῶς εἰκονίζοντες καί ἔξοδος στό Τριάδι (μοῦ ἔχει τύχει ἀπό λίγους εὐτυχῶς).
Δέν γνωρίζω πόσο χρόνο χρειάζεται ὁ ἱερεῦς νά διαβάσει ἀργά μέ κατάνυξη καί χωρίς ἆγχος τίς εὐχές γιαυτό ρωτάω ἐάν φτάνει ὁ χρόνος σύντομου χερουβικοῦ μέ τήν χρονική ἀγωγή του ἤ ἐάν χρειάζεται ἀργό. (5 λεπτά παραπάνω).
Αἰωνία ἡ μνήμη μιά φορά τριπλή καί σύντομη.
Ἀφοῦ γέμισε ὁ Ναός πέστο 3 καί μεγαλοπρεπῶς γιά τιμή περισσότερη στόν ἀποδημήσαντα (1/2 του λεπτοῦ).
Ἀλληλούια ἀποστόλου. Ἔστω ἀργοσύντομο (1/5 τοῦ λεπτοῦ).
2. Ἄγχος μέ τίς βάσεις.
Πολλοί προσπαθοῦν νά μιμηθοῦν παλαιότερους ὑψιφώνους οἱ ὀποῖοι δέν εἶχαν σύγχρονες μικροφωνικές καί ἰδρώνουν ξειδρώνουν παράγοντας ἀποτέλεσμα μούρλια καί φάλτσο μέ τίς ὑψιφωνίες τους πού ἀπλόχερα προσφέρουν στά αὐτιά τῶν ἐκκλησιαζομένων.
Χαλάρωση κι ἐδῶ, σεβασμός στό εἶδος τῶν φωνητικῶν μας χορδῶν καί τίς συχνότητες πού παράγουν.
Και μπουζούκι νά ήταν ἀν παίζεις μόνο τήν λεπτή χορδή κάπου ένοχλεῖ.
3. Ἆγχος χειροκροτήματος.
Ἐκλιπαρώντας τόν ἔπαινο. Φυσικά καί θά ἀντικαταστήσει φυσικούς ἰσοκράτες (πού λανθάνουν) μέ τό ἐργαλεῖο, θά διώξει παιδιά καί φιλοξενούμενους στό ἀναλόγιο καί θά τά πεῖ ὅλα μόνος του μέ τό μηχανάκι φυσικά σάν τόν Στανίτσα μέ 100 ἰσοκρατες. (ταινία ὁ φαντασμένος)
4. Ἆγχος ὑπαρξιακό.
Πληγωμὲνοι εἴμαστε οἱ περισσότεροι.
Ἔχει κάποια σχέση ἀλλά ...
 
Αγαπητέ Δημήτρη .
Χρόνια πολλα και καλη χρόνια .
Νομίζω ότι απο μόνος δίνεις και την απάντηση ,ότι έγκειται στον καθένα ,το πόσο αγχώδης ειναι απο την φύση του .
Κατα τα αλλα ,οι επιταγές της εποχής (και των προϊσταμένων ) για συντομία ....
 
... Ἀργές δοξολογίες, ἀπαγορεύονται σχεδόν ἐπίσημα σάν χάσιμο χρόνου. :eek: (3 λεπτά παραπάνω)....

Ίσως είναι και έτσι, δεν είναι όμως μόνο αυτό. Πρέπει κάπου να υπολογίζουμε και την αίσθηση του κόσμου, όταν αρχίζει να ψάλλεται κάτι που κατά τεκμήριο γνωρίζει πόσο διαρκεί (μια συνηθισμένη σύντομη δοξολογία) ενώ το ακούει ξαφνικά σε μια αργόσυρτη μελωδία (έστω και άρτια εκτελεσμένη) της οποίας την μουσικότητα και καλλιτεχνία δεν αντιλαμβάνεται (όσοι τελοσπάντων ...), με αποτέλεσμα να δυσανασχετεί (να αγχώνεται ...). Δεν λέω όχι στις αργές δοξολογίες, αλλά να μη βλέπουμε μόνο την δική μας (ψαλτική) πλευρά του θέματος.
 
Ίσως είναι και έτσι, δεν είναι όμως μόνο αυτό. Πρέπει κάπου να υπολογίζουμε και την αίσθηση του κόσμου, όταν αρχίζει να ψάλλεται κάτι που κατά τεκμήριο γνωρίζει πόσο διαρκεί (μια συνηθισμένη σύντομη δοξολογία) ενώ το ακούει ξαφνικά σε μια αργόσυρτη μελωδία (έστω και άρτια εκτελεσμένη) της οποίας την μουσικότητα και καλλιτεχνία δεν αντιλαμβάνεται (όσοι τελοσπάντων ...), με αποτέλεσμα να δυσανασχετεί (να αγχώνεται ...). Δεν λέω όχι στις αργές δοξολογίες, αλλά να μη βλέπουμε μόνο την δική μας (ψαλτική) πλευρά του θέματος.
Ἔχεις δίκαιο.
Ἀλλά τότε τό πρόβλημα παίρνει ἄλλες διαστάσεις.
Μποροῦμε νά ἀκούσουμε ἕνα κομμάτι Μότσαρτ; ἤ τό θέλουμε συντομευμένο;
Πᾶμε στήν Σκάλα τοῦ Μιλάνου νά ἀνάψουμε κεράκι καί νά φύγουμε ἤ νά κάτσουμε καί νά χαλαρώσουμε;
Ἡ μουσική παιδαγωγεῖ. (Άρχαῖοι ἕλληνες)
Ὁ ψάλτης τυγχάνει καί παιδαγωγός.
Διότι τά ἔργα τοῦ Ιακώβου Πρωτοψάλτου (καί δοξολογίες) εἶναι μεγάλης ἀξίας.
5 λεπτά καθυστέρηση ἀπ τήν σύντομη δοξολογία σέ ἀργή χρονική ἀγωγή.
Ἐπαναλαμβάνω ὁ ψάλτης παιδαγωγεῖ τό ἐκκλησίασμα καί ὄχι ἀντίστροφα διότι ὁ ψάλτης ἔχει τήν εὐλογία νά εἶναι μουσικός
 
...Ἐπαναλαμβάνω ὁ ψάλτης παιδαγωγεῖ τό ἐκκλησίασμα καί ὄχι ἀντίστροφα ....


Συμφωνώ, μόνο που από μουσική άποψη ο ναός μοιάζει με μονοθέσιο εξατάξιο σχολείο, κι ο δάσκαλος χρειάζεται ειδικές ικανότητες για μπορέσει να ανταποκριθεί στις τόσο διαφορετικές ανάγκες, επιθυμίες, ικανότητες και αντοχές των επιμέρους μαθητών. Απλώς χρειάζεται διάκριση ( και που δεν χρειάζεται; ).
 
Back
Top