Ἀναστάσιμα Κοντάκια;

romios1

Active member
Χαίρετε,
Ἔτυχε νὰ λάβω τὸ Ἀναστασιματάριο τοῦ Ἰωάννου Πρωτοψάλτου, ἐπιμελείας τοῦ Γεωργίου Κωνσταντίνου (ἔκδ. Μονῆς Βατοπαιδίου), καὶ παρατήρησε κάτι ποὺ δὲν ξαναεἶδα. Ὑπάρχουν Ἀναστάσιμα Κοντάκια; Δὲν ἦσαν οἱ Ὑπακοές ὡς Κοντάκια τῆς Ἀναστάσεως; Πρώτη φορὰ τὰ εἶδα.
Μπορεῖ κάποιος νὰ ρίξει κάποιος φῶς, παρακαλῶ;
(Συγνώμη ἐὰν ἔγραψα τὸ μήνυμα αὐτὸ στὸ λάθος χῶρο.)
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἀπὸ τὶς Ἀρχέτυπες διατάξεις:

Μετὰ τὴν στ' ᾠδή, τὸ κοντάκιο ψάλλεται

(ΤΑ σ. 194, D Ι σ. 537, D ΙΙΙ σ. 106α, ΤΜ σ. 294, ΚΣ σ. 217, ΣΒ φ. 3v, χφ. Vat. gr. 2005 εὐχολόγιο μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1197-1211 φ. 102r, P 386 φ. 20v, P 387 φ. 13v, χφ. Burney 54 εὐχολόγιο τοῦ ἔτους 1573 φ. 182v, ΤΔ σσ. 16, 86, 131)

εἰς τὸν ἄμβωνα

(ιε’ κανόνας Λαοδικείας, ΤΜ σ. 224, ΤΑ σ. 27, ΚΣ σ. 119, 192, ΤΣΘ φφ. 163r, 186r, ΤΑΣ κεφ. λε’, Τριῴδιον ἔκδ. 1522 Σάββατον τοῦ ᾿Ακαθίστου, Ν. Τωμαδάκη «Ρωμανοῦ Μελωδοῦ ὕμνοι» τ. 1, σ. ιγ’)

μαζὶ μὲ ὅλους τοὺς οἴκους του

(ΛΕ σ. 122, χφφ. Σινὰ 925 κοντακάριο ι’ αἰ. φφ. 4v-6v, 9r-13r, 36r-37v, 52v-56r, 64v-68v, 74r-77r, 100v-102r, 103r-105v, 108v-110v, 111v-113v, 734 τριῴδιο ι’ αἰ. φφ. 68v-69r, 926 κοντακάριο ια’-ιβ’ αἰ. φφ. 33r-38r, 581 μηναῖο Δεκεμβρίου ια’-ιβ’ αἰ. φφ. 74v-78v (Θ σ. 359), Βίος ὁσίου Συμεὼν τοῦ νέου θεολόγου (+1022) κεφ. ρμγ’ ἔκδ. Σ. Κούτσα σσ. 362, 364, χφφ. Reg. gr. Pio. II. 31 τριῴδιο ια’ αἰ. φ. 25r-v, Vat. gr. 1829 μηναῖο Σεπτεμβρίου ια’ αἰ. φφ. 2r-3r, 42r-43v, 1836 εὐχολόγιο ια’—ιβ’ αἰ. φφ. 103v-107r, 109r-116v, D Ι σσ. 273, 276, 537, 878, ΤΜ σ. 224, χφφ. Λειμῶνος 11 μηναῖο Ἰουνίου ια’-ιβ’ αἰ., Σινὰ 583 μηναῖο Δεκεμβρίου ιβ’ αἰ. φφ. 195r-198v, V 788 φφ. 10v-11r, 32r, 137v-138v, Reg. gr. Pio. II. 28 μηναῖο Ἰανουαρίου ιβ’ αἰ. φ. 26r, Paris. gr. 1570 μηναῖο Νοεμβρίου τοῦ ἔτους 1127 φφ. 135v-138v, 244 τριῴδιο ιβ' αἰ. φ. 101v, 259 μηναῖο Νοεμβρίου ιβ’ αἰ., Σινὰ 598 μηναῖο Ἰανουαρίου ιβ’ αἰ. φφ. 52v-53r, 756 τριῴδιο τοῦ ἔτους 1205 φ. 33r-v, 1572 μηναῖα ιγ' αἰ. φ. 118v, 397 ψαλτικὸν ιγ' αἰ., Vat. gr. 345 ψαλτικὸν ιγ’ αἰ., 927 κοντακάριο τοῦ ἔτους 1285 φφ. 10v-13v, 17-23v, 71r-73r, 100r-107r, 116r-122v, 143v-149v, 225v-230v, 235r-241v, 283r-293v, 303v-307r, 309r-313r, 1606 ᾀσματικὸν ιγ’-ιδ’ αἰ., ΚΣ σσ. 162, 167, 217, B 350 φφ. 5v, 9v, χφφ. Paris. gr. 1571 μηναῖα τοῦ ἔτους 1253 φφ. 191v-193v, 282 τριῴδιο ιγ' αἰ. σσ. 18, 299, 337 τριῴδιο ιγ' αἰ. φφ. 16v-17r, 1623 μηναῖο Δεκεμβρίου ιδ' αἰ. φφ. 124v-125r, ΛΜ 88 φ. 133r, Angelica gr. 59 τριῴδιο τοῦ ἔτους 1423 φφ. 73r-74r, Paris. gr. 249 τριῴδιο ιε’ αἰ. φ. 15r-v, Ε σσ. 455-459, 478-479, Ν. Τωμαδάκη ὅπ. πρ.).



Προσόμοιους οἴκους βλ. στὴν Παρακλητικὴ ἔκδ. α’ 1522, τὸ ΤΡ κατὰ τὴν β’ Κυριακὴ τῶν νηστειῶν καὶ τὴν Μ. Τετάρτη, βίον ὁσίου Συμεὼν τοῦ νέου θεολόγου κεφ. ρμγ’, ΤΑ σ. 27, ΤΕ σσ. 273, 276, χφφ. Reg. gr. Pio. II. 31 πεντηκοστάριο ια’ αἰ. φφ. 50r, 53v, 56v, ἁγ. Σάβα 63 μηναῖα ιβ’ αἰ. φ. 127r, Barb. gr. 373 ἀνθολόγιο ιβ’ αἰ. φ. 98v, Vallicelliana B 22 μηναῖα ιγ’ αἰ., ΕΒΒ 56 φ. 182r κ. ἀ., στοὺς ὁποίους ὁ λαὸς ἀπαντᾶ μὲ τὸ ἀκροτελεύτιο

(Β 350 φ. 101r, χφφ. Σινὰ 2113 μηναῖα ιγ’ αἰ. φφ. 55v, 66v, 77r, Paris. gr. 928 μηναῖα ιγ' αἰ. σσ. 227, 231, 237, 448, Angelica 59 τριῴδιο τοῦ ἔτους 1423 φφ. 34v, 64v)

καθήμενος
(συναξάριο τοῦ ᾿Ακαθίστου),

καὶ ἐπαναλαμβάνεται στὸ τέλος ἡ πρώτη στροφή

(προΐμιον ἤ κουκούλιον· χφ. Vat. gr. 771 τριῴδιο ια’ αἰ. φ. 182v, ΤΕ σ. 362, D II σσ. 426, 592, ΚΣ σ. 81, D ΙΙΙ σ. 300, χφφ. Σινὰ 964 εὐχολόγιο ιγ’-ιδ’ αἰ. φ. 18r, 972 εὐχολόγιο ιε’ αἰ. φ. 359v, Ῥώμης Angelica 127 εὐχολόγιο ιε' αἰ. φ. 161r, Paris. gr. 266 παρακλητικὴ ιε' αἰ. φ. 432r, Ε σ. 459).
 

Bill40001

Βασίλης Καρυώτης
romios1 πιθανότατα (χωρίς να έχω μελετήσει πάρα πολύ το βιβλίο) θα αναφέρεται στα τροπάρια που λέμε πριν τους αναστάσιμους οίκους (π.χ. ουκέτι φλογίνη ρομφαία του βαρέως ήχου -άμα δεν κάνω λάθος-). Μην ξεχνάτε ότι αυτά τα τροπάρια κανονικά ψέλνονται άλλο που εμείς τα λέμε χύμα μαζί με τον οίκο και το συναξάριο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γιά τόν ὄρθρο τά ἔχει· δέν τό κατάλαβες; καί τίς ὑπακοές (οἱ ὁποῖες δέν ψάλλονται στή λειτουργία).
Γιά τόν ὄρθρο...
 

Bill40001

Βασίλης Καρυώτης
π. Μάξιμε να μου επιτρέψετε να κάνω μια προσθήκη. Τις υπακοές τις λέμε προ των αναβαθμών τις Κυριακές αλλά και στην λειτουργία μετά την είσοδο, μετά τα απολυτίκια και πριν το κοντάκιο. (βλ. Εγκόλπιον Αναγνώστου και Ψάλτου του πρωτ. Κ. Παπαγιάννη).
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ὑπακοὴ σὲ λειτουργία δὲν λέγεται οὔτε τὸ Πάσχα

(Ἰ. Φουντούλη ᾿Απαντήσεις εἰς λειτουργικὰς ἀπορίας τ. 3 σ. 47, χφ. Σινὰ 756 πεντηκοστάριο τοῦ ἔτους 1205 φ. 260r).
 

romios1

Active member
Ἄρα δὲν ὑπάρχῃ πιθανότητα νὰ ψαλλοῦν κάπου; (Ἐξ οὗ καὶ τὰ μουσικὰ αὐτῶν.)
Ἢ μιὰ λογικὴ πρᾶξις θἆταν νὰ ψαλλοῦν μετὰ τῶν κοντακίων ποὺ θὰ ἐψάλλοντο καθ’ ἑκάστην εἰς κάθε Λειτουργία (κατ’ ἔθος τῶν μοναζόντων.)
Εὐχαριστῶ. Πάνυ ἐνδιαφέρον.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἄρα δὲν ὑπάρχῃ πιθανότητα νὰ ψαλλοῦν κάπου; (Ἐξ οὗ καὶ τὰ μουσικὰ αὐτῶν.)
Ἢ μιὰ λογικὴ πρᾶξις θἆταν νὰ ψαλλοῦν μετὰ τῶν κοντακίων ποὺ θὰ ἐψάλλοντο καθ’ ἑκάστην εἰς κάθε Λειτουργία (κατ’ ἔθος τῶν μοναζόντων.)
Εὐχαριστῶ. Πάνυ ἐνδιαφέρον.
Στὸ Ἀναστασιματάριο τοῦ Ἰωάννου Πρωτοψάλτου, ἐπιμελείας τοῦ Γεωργίου Κωνσταντίνου (ἔκδ. Μονῆς Βατοπαιδίου), παρατίθενται γιατί ψάλλονται στούς ὄρθρους!
Τί δέν καταλαβαίνεις;;;;;;;;;;
 
Θα ήταν τολμηρό να ερωτήσω για ποιο λόγο τα Τυπικά (όχι το ΤΜΕ) που προβλέπουν την ψαλμωδία πλέον του ενός κοντακίων την Κυριακή δεν συμπεριλαμβάνουν το αναστάσιμο;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Διότι δὲν προβλεπόταν οὔ τε στὸν ὄρθρο.


Ἀπὸ τὶς Ἀρχέτυπες διατάξεις:

Κατὰ τὶς Κυριακὲς ἀφ’ στ’ ἐψάλλετο τὸ κοντάκιον «Προστασία τῶν χριστιανῶν...»

(χφφ. ΤΑΣ, χφφ. Σκοπίων ΝΜΟΜ 54 τετράηχος ιβ’ αἰ. σσ. 10, 111, BSB 205, ΤΑΣ κεφ. β’)


μαζὶ μὲ ἕνα οἶκο

(ΕΒΕ 642, P 387 φ. 5v, χφ. Paris. gr. 266 παρακλητικὴ ιε' αἰ. φ. 9r, 336 παρακλητικὴ ιε’ αἰ. φφ. 193r-v, 207r, ΚΖ φ. 288v)


ἤ κάθισμα ἀναστάσιμον μετὰ θεοτοκίου

(χφφ. Βατοπαιδίου 1190 τριῴδιον ια’ αἰ. φφ. 18v, 28r, 40r, Μ. Λαύρας Δ-45 πεντηκοστάριο-στιχηροκαθισματάριο ια’αἰ. φφ. 328v καὶ 345v, τυπικὸ Εὐεργέτιδος σσ. 525, 608, Σ6 φ. 150v, Σ7 φφ. 17v, 24r).


«Ἀπὸ ἕκτης, εἰ οὐκ ἔχει κοντάκιον ὁ ἅγιος, κάθισμα ἀναστάσιμον, τοῦ ἤχου τὸ κρεῖτον, ὁ ψάλτης καὶ ὁ λαός, Δόξα καὶ νῦν, θεοτοκίον. Δεῖ εἰδέναι, ὅτι καὶ κοντάκιον εἰ ἔχει ὁ ἅγιος καὶ οὐκ ἔστιν ἑορταζόμενος, οὐ ψάλλομεν αὐτό, οὔτε στιχηρὸν ἰδιόμελον»

(τυπικὸ Εὐεργέτιδος σ. 608).


Ἀφ' ἕκτης ἀναστάσιμον κάθισμα καὶ θεοτοκίον παραδίδεται καὶ στὸ ΕΒΕ 642. Κοντάκιο ἀναστάσιμο ἀφ' στ' ᾠδῆς ἀναφέρει τὸ τυπικὸ Εὐεργέτιδος σ. 534 «εἰ οὐκ ἔχει ὁ ἅγιος κοντάκιον», ἐνῶ ἀπὸ γ' τὸ χφ. Paris. gr. 1154 τυπικὸ ιβ' αἰ. φ. 91r.


https://www.facebook.com/profile.php?id=100028748445929
 
Δηλαδή διακρατείται στη Θεία Λειτουργία η αρχαία τάξη η οποία αγνοεί το αναστάσιμο κοντάκιο ,επειδή δεν είχε ακόμη ενταχθεί η χρήση του στον Όρθρο.

Ρίχνοντας μια ματιά στο Ρωσσικό Τυπικό είδα ότι εκεί εντάχθηκε και στη Θεία Λειτουργία. Έγινε ,δηλαδή προσαρμογή στα νέα δεδομένα, πχ για την αυριανή Κυριακή , Μετά την Ύψωση του τιμίου Σταυρού γι΄ αυτούς και σύμφωνα με τις «λεπτολόγες» διατάξεις τους:
В храме Господском – тропарь воскресный, тропарь праздника; кондак воскресный. «Слава» – кондак мучениц, «И ныне» – кондак праздника.
В храме Богородицы и святого – тропарь воскресный, тропарь праздника, тропарь храма; кондак воскресный, кондак храма. «Слава» – кондак мучениц, «И ныне» – кондак праздника.

Ομιλούμε πάντα περί Τυπικών που προβλέπουν τη χρήση περισσοτέρων του ενός κοντακίων στη Θεία Λειτουργία.
 

romios1

Active member
Εὐχαριστῶ γιὰ τὶς διευκρινήσεις καὶ συγνώμη γιὰ τὴν σύγχησι.
 
Top