Εύληπτη, κατανοητή και αξιολογότατη εργασία όπως έγραψε και ο Αηδόνης για τον οποιοδήποτε. Έτσι χωρίς να το καταλάβω διάβασα το μεγαλύτερο μέρος της! Και ο γέροντας Γαβριήλ γράφει αρκετά χρήσιμα πράγματα. Ενδιαφέρον μεγάλο παρουσιάζει και το τρίτο κεφάλαιο « Η Μουσική της Εκκλησίας» στο οποίο ο γέροντας απαντά σε διάφορες επικρίσεις. Συγχαρητήρια στον πονήσαντα! Αλλά και στον κ. Δημήτριο Ζαγανά για την ανάρτηση αυτού του θέματος.
Θα ήθελα μόνο να σταθώ λίγο σε ένα σημείο που με παραξένεψε κάπως. Γράφει ένας από τους μαθητές του γέροντα Γαβριήλ στη σελίδα 28: «… Στην εκτέλεση της πεταστής κλασικός, όχι τύπου Αγγελόπουλου, που εμιμείτο το Σίμωνα Καρά με τα βιολιά και το σαντούρι.».
Αυτά λέει ο μαθητής. Μήπως πρόκειται περί λανθασμένης εκτίμησης του μαθητή; Η δική μου η απάντηση είναι καταφατική διότι ο κ. Λυκούργος Αγγελόπουλος δεν ήταν τότε γνωστός, και αν πράγματι διαφωνούσε με τον Σ. Καρά ο γέροντας θα μπορούσε άμεσα να το κάνει στον ίδιο. Έχουμε τέτοια στοιχεία;
Η εργασία δεν αναφέρει. Επομένως αυτά είναι λόγια και καθαρά προσωπική εκτίμηση, καθ’ όλα σεβαστή ωστόσο, του μαθητή, και δεν έχουν καμία σχέση με τον γέροντα και δάσκαλό του. Ναι δε θα μιλούσε έτσι αν ζούσε σήμερα ο γέροντας Γαβριήλ διότι ο ίδιος δείχνει να συμφωνεί με αρκετά από αυτά που λέει ο Σ. Καράς στο θεωρητικό του. Δε θέλω να γράψω πολλά. Όμως δέστε μερικές περιπτώσεις:
- την αρκτική μαρτυρία του τρίτου ήχου που τη σημειώνει με συνεχές ελαφρόν σε αντίθεση με αυτή που έχει το αναστασιματάριο του Ιωάννου, δηλώνοντας με αυτό τον τρόπο την ύπαρξη του μέσου τρίτου ήχου στον οποίο ψάλλονται ειρμολογικά αλλά και στιχηραρικά μέλη,
- την χρησιμοποίηση και ανάλυση που κάνει με το ισάκι ακριβώς με το νι και με το σίγμα λες και έχει αντιγράψει το θεωρητικό του Σίμωνα Καρά! Το πρώτο παράδειγμα βρίσκεται στη σελίδα 53 το δεύτερο στην 55.
Δεν έχω χρόνο να κοιτάξω, αλλά πιστεύω πως πρέπει να υπάρχουν και άλλα τέτοια στοιχεία σε αυτή την εργασία, τα οποία τουλάχιστον δηλώνουν πως αν ζούσε δε θα μιλούσε έτσι ο μακαριστός γέροντας για τον σημερινό διευθυντή της ΕΛ.ΒΥ.Χ.