Ψαλτική και ..ηχορρύπανση!!

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Αξιότιμοι κύριοι

Ήθελα να θίξω ένα ζήτημα πολύ σοβαρό κατά την άποψή μου, αλλά φοβάμαι όχι τόσο αντιληπτό (βάσει εμπειρίας από ιερούς ναούς, κυρίως των προαστίων της Αθήνας, αλλά και της επαρχίας).
Αφορά τα ακουστικά ντεσιμπέλ στα οποία ψάλλονται οι ακολουθίες σε ναούς που χρησιμοποιούν μικροφωνικές. Διερωτώμαι, αν ποτέ ασχολήθηκε κανείς για το αν τα ντεσιμπέλ αυτά είναι πάνω από το όριο ανοχής του ανθρώπου..
Μαθαίνω βυζαντινή μουσική εδώ και 6 χρόνια και από τότε έχω παρατηρήσει ότι οι ακολουθίες ψάλλονται σε υπερβολικά υψηλή ένταση, σε σημείο που να υποφέρω και να θεωρώ ότι ζω στην ακολουθία κάτι σαν μαρτύριο, να εκκλησιάζομαι εκτός ναού ή να χρησιμοποιώ ωτοασπίδες ή όταν τις ξεχνάω να ζητάω βαμβάκι από την νεοκόρο, να τρέχω αναζητώντας ναούς χωρίς μικροφωνική, να μην μπορώ να απολαύσω έναν καλό ψάλτη που όμως μου τρυπάει τα αυτιά.. Πιθανώς να αυξήθηκε η ακοή μου με τη βυζαντινή ή να αυξήθηκε η ένταση στους ιερούς ναούς ή μπορεί να συνέβησαν και τα δύο.. Είναι πάντως γεγονός ότι η έκθεση σε ήχους (ή μουσική) υψηλής έντασης δημιουργέι σοβαρές βλάβες στην υγεία. Στον παρακάτω διασύνδεσμο μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα όρια και τις επιπτώσεις στην υγεία υπέρβασης των ορίων των ακουστικών ντεσιμέλ:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=...EPKLfUc6c23zeJNgA&sig2=2zF-xLOzCYmWfvk3UhvB0w
Και καλά, μπορώ να κατανοήσω το εκκλησίασμα που δεν ενοχλείται (είναι περασμένης ηλικίας και ζει σε ένα φουλ ηχορρυπαντικό περιβάλλον, οπότε έχει πάθει μερική ή ολική κώφωση).. Πώς γίνεται όμως να μην ενοχλούνται οι νέαροί ψάλτες και ιερείς;
Συγχωρέστε με, αν ενόχλησα. Εύχομαι αυτό το πρόβλημα να λυθεί κάποτε, προς ωφέλεια όλων και προς δόξα Θεού.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Δίκιο έχεις, πραγματικά απαράδεκτο φαινόμενο. Για να είμαι ειλικρινής, μόλις είδα θέμα "ψαλτική και ηχορρύπανση" ο νους μου πήγε σε κάτι ακολουθίες που ακούω συχνά πυκνά από το ραδιόφωνο της Πειραϊκής Εκκλησίας και λυπάμαι όσους είναι μέσα... Γενικά, όσο μεγαλώνει η ψαλτική ένταση, είτε επειδή θα πούμε μια ψηλή θέση είτε επειδή έρχονται κι άλλα άτομα, τόσο θα πρέπει να απομακρύνουμε τα μικρόφωνα. Εν μέρει το πρόβλημα οφείλεται στο ότι ο ψάλτης δεν ακούει τη φωνή του όταν ψέλνει κι έτσι πλησιάζει το μικρόφωνο. Ο κόσμος όμως δεν φταίει σε τίποτα... Καλύτερα χωρίς μικρόφωνο τελείως κι ας μην ακούμε καθόλου τη φωνή μας, παρά αυτό το χάλι.
 
E

emakris

Guest
Επειδή μοιράζομαι μέχρι κεραίας τις αντιλήψεις της προλαλησάσης, φαίνεται ότι ο Θεός με λυπήθηκε και επιτέλους ψάλλω σε ναό που δεν χρειάζονται μικρόφωνα... Υπάρχει μόνο ένα που χρησιμοποιεί καμιά φορά ο ιερέας, αλλά σε χαμηλή ένταση.
 

antonism

Παλαιό Μέλος
νομίζω ότι πρόβλημα υπάρχει στο ναό πρέπει να αναφέρεται στον Ιερέα και στην επιτροπή της ενορίας, έτσι ώστε να διορθωθεί. υπάρχουν και ψάλτες οι οποίοι σχεδόν τρώνε το μικρόφωνο για να κάνουν εξοικονόμηση αέρα στα πνευμόνια τους.
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
Το πρόβλημα είναι πολύπλοκο.
1. Ελάχιστοι μουσικοί (ψάλτες, τραγουδιστές, οργανοπαίχτες) έχουν έστω στοιχειώδεις γνώσεις σχετικά με τον ήχο ή την ηχοληψία που στην εποχή μας είναι μια ξεχωριστή, πολύπλοκη και εξαιρετικά δύσκολη επιστήμη.
2. Ελάχιστοι ναοί έχουν κατάλληλο ηχητικό εξοπλισμό (κονσόλα, ηχεία, μικρόφωνα, καλωδίωση).
3. Προσωπικά δεν γνωρίζω ΚΑΝΕΝΑΝ ναό που διαθέτει ηχητική εγκατάσταση, να έχει προηγουμένως η εταιρεία ή ο ιδιώτης που έκανε τη δουλεία κάνει ηχομέτρηση με ειδικό analyzer για τις ηχητικές ιδιαιτερότητες του Ναού (αντηχήσεις, επιστροφή ήχου κ.λ.π.)
4. Στους περισσότερους ναούς δεν έχει γίνει sound check στο ηχόχρωμα, την ένταση και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε φωνής (μεσαίες, μπάσες, ψηλές συχνότητες) έτσι ώστε οι ρυθμίσεις του μικροφώνου να γίνονται αποκλειστικά και μόνο για αυτόν που το χρησιμοποιεί (τουλάχιστον για τους μόνιμους και κύριους ψάλτες - ιερείς του ναού). Το sound check που λαμβάνει χώρα συνήθως γίνεται από αυτόν που αναλαμβάνει την εγκατάσταση όπου ισχύει η παγκόσμια πρωτοτυπία να έχει τη φωνή που ταιριάζει σε όλες τις φωνές του πλανήτη: "τέσσερα, τέσσερα, ένα, έεενα. Ok, έτοιμο".
5. Εγκληματικά και πέραν κάθε λογικής οι περισσότεροι ναοί δεν διαθέτουν monitor ψαλτών με αποτέλεσμα να φωνάζει κανείς για να ακούσει τον εαυτό του βομβαρδίζοντας όμως έτσι όλους τους υπόλοιπους που πήγαν να κάνουν το σταυρό τους και δε φταίνε σε τίποτα.
6. Οι περισσότεροι ψάλτες αντί να ερμηνεύουμε τις συνθέσεις που ψάλλουμε ή να ασχολούμαστε τελοσπάντων με τα του αναλογίου, πουλάμε το εφέ μας στους αδιάφορους για τη δική μας κάψα πιστούς, μετατρέποντας το αναλόγιο σε σκυλάδικο δεκαετίας 80 στην Αθηνών-Λαμίας.
7. Τα περισσότερα αναλόγια έχουν απλωμένο καλώδιο τόσο που να φτάνει και για κρέμασμα, μικρόφωνα ακατάλληλα για φωνές, κάθε είδους απίθανη πατέντα (μικρόφωνα να κρέμονται από κάθε είδους κατασκευή, όρθια, ανάποδα, πλαγιαστά κ.λ.π.) που σκέφτηκε ο ξερόλας ψάλτης, ο πάντα "έχω δίκιο" ιερέας ή ο "επιστήμονας" ηχολήπτης.
8. Κατά την άποψη μου ο μοναδικός ναός στον οποίο έχει γίνει υποδειγματική ηχητική εγκατάσταση είναι ο Πάνσεπτος Πατριαρχικός Ναός στην Πόλη (διακριτικά τοποθετημένα μικρόφωνα κατάλληλα για φωνή που να καλύπτουν σε μοίρες όλο το αναλόγιο και τους ψάλτες, άφαντα ηχεία από όπου ακούς φωνές και όχι αντιχήσεις σε οποιοδήποτε σημείο του Ναού και με την ίδια ένταση κ.λ.π.)
9. ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΟ όλων είναι να προσδιορίσουμε οι ψάλτες και οι ιερείς για πιο λόγο ακριβώς θέλουμε και χρησιμοποιούμε το μικρόφωνο. Γιατί οι περισσότεροι εξ ημών και στο Πατριαρχείο να βρισκόμασταν αύριο το πρωί θα κουβαλάγαμε μαζί μας τα κόμπλεξ και τις ανασφάλειες που πληρώνει ο κακόμοιρος πιστός...
10...
11...
12...
 

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
νομίζω ότι το υπ' αριθμ. 10 είναι το εξής: ιεροψάλτες - φίρμες έχουν πάντα μαζί τους το δικό τους μικρόφωνο (...ή μήπως δεν υπέπεσε στην αντιληψή σας;;;).
Εγώ θα συμφωνήσω, πάντως, με τον κ. Μακρή: ΕΞΩ τα μικρόφωνα από τις εκκλησίες....

Δημ. Καταραχιάς
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ἔχει δίκιο ἡ συναδέφισσα καί κανείς δέν ἔχει προσέξει ὅτι:
Σήμερα ὅλα ἔχουν ἀλλάξει.
Δέν εἶναι βασικά τά ντισιμπέλ,
ἀλλά ἡ μίμηση τῆς δύσης,

Σέ ντισιμπέλ, ὕφος όπερας μετά ὀργάνου, χορωδίες ἀλλά Μπετόβεν κλπ.
Δὲν εἶναι βυζαντινή αὐτό καί οἱ ψάλτες φέρουν εὐθύνες.
 
5. Εγκληματικά και πέραν κάθε λογικής οι περισσότεροι ναοί δεν διαθέτουν monitor ψαλτών με αποτέλεσμα να φωνάζει κανείς για να ακούσει τον εαυτό του βομβαρδίζοντας όμως έτσι όλους τους υπόλοιπους που πήγαν να κάνουν το σταυρό τους και δε φταίνε σε τίποτα.

Σωστά πράγματα γράφετε .
νομίζω οτι πρέπει να αρχίσουμε από το σημαντικότατο Νο5 μήπως και σιγά σιγά διορθωθούνε τα πράγματα.....
Για συμβουλές επί του αυτού και βοήθεια προσφέρομαι δωρεάν. χαρά μου.
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
6. Οι περισσότεροι ψάλτες αντί να ερμηνεύουμε τις συνθέσεις που ψάλλουμε ή να ασχολούμαστε τελοσπάντων με τα του αναλογίου, πουλάμε το εφέ μας στους αδιάφορους για τη δική μας κάψα πιστούς, μετατρέποντας το αναλόγιο σε σκυλάδικο δεκαετίας 80 στην Αθηνών-Λαμίας.
9. ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΟ όλων είναι να προσδιορίσουμε οι ψάλτες και οι ιερείς για πιο λόγο ακριβώς θέλουμε και χρησιμοποιούμε το μικρόφωνο. Γιατί οι περισσότεροι εξ ημών και στο Πατριαρχείο να βρισκόμασταν αύριο το πρωί θα κουβαλάγαμε μαζί μας τα κόμπλεξ και τις ανασφάλειες που πληρώνει ο κακόμοιρος πιστός...
Εγώ νομίζω ότι αυτές είναι οι πραγματικές αιτίες του φαινομένου και όχι οι τεχνικές. Όσο και να βελτιώσουμε την τεχνολογία, όσα monitor και να βάλουμε, αν ο ψάλτης αγωνίζεται όχι πώς θα ψάλει καλύτερα, αλλά πώς θα προβληθεί η φωνή του καλύτερα, τότε και δίπλα να έχει το monitor, πάλι θα ξεκουφάνει τον κόσμο. Εγώ θα εκφράσω μια απορία: όταν καμιά φορά έρχεται ο γερο-Δανιήλ από το Όρος εδώ στην Αθήνα, γιατί σε όποιον ναό και να πάει, όσο καλή ή κακή ηχητική και να έχει, ποτέ δεν υπάρχει αυτό το πρόβλημα;
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Φανταζομαι κ Νικο,οτι ο γερων Δανιηλ,οταν ψαλλει,δεν εχει στο νου του,αυτο που γραψατε ....''... αλλά πώς θα προβληθεί η φωνή του καλύτερα....''
Οποτε,δεν θα τον νοιαζει ουτε η ''σωστη''(σπασιμο τυμπανων) ενταση των ηχητικων,ουτε και αν θα εχει μονιτορ, ή οχι.
Πρωτο μελημα των γεροντων,(κανονικα και δικο μας:wink:)ειναι να βιωσουν την πιστη τους,μεσω του ψαλλειν και οχι να αφωσιωνονται στο,αν θα ακουν τη φωνη τους, ή οχι.
Αυτα,ειναι δικες μας...λοξες!..:wink::D
 
Last edited:

PAPAZ DIMITRIOS

Δημήτρης Παπαζέτης:Ένας απλός νοσηλευτής-ψαλτάκος.
Να μη πούμε βέβαια και για τα αμέτρητα πήγαινε έλα μερικών πρωτοψαλτών μέσα στο ιερό εν ώρα Θ.Λειτουργίας για να αυξήσουν την ένταση στην κονσόλα έτσι ώστε η φωνή τους να σκεπάζει τον αριστερό αφενός,αφετέρου όλους τους βοηθούς που έχουν το θράσος να ακούγονται περισσότερο από τον δάσκαλο..:D:D:D.Άσχημο φαινόμενο ο πρωτοψάλτης να ασχολείται με την ηχοληψία μόνο και όχι με το ψάλλειν και το ύφος,δεν συμφωνείτε;
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Να μη πούμε βέβαια και για τα αμέτρητα πήγαινε έλα μερικών πρωτοψαλτών μέσα στο ιερό εν ώρα Θ.Λειτουργίας για να αυξήσουν την ένταση στην κονσόλα έτσι ώστε η φωνή τους να σκεπάζει τον αριστερό αφενός,αφετέρου όλους τους βοηθούς που έχουν το θράσος να ακούγονται περισσότερο από τον δάσκαλο..:D:D:D.Άσχημο φαινόμενο ο πρωτοψάλτης να ασχολείται με την ηχοληψία μόνο και όχι με το ψάλλειν και το ύφος,δεν συμφωνείτε;

Σωστα...Ομως,ποιος απο μας,δεν εχει μπει ΠΟΟΟΤΕΕΕ:D στο Ιερο,για να φταιξει τον ηχο του;... :wink: Υπαρχει κανενας;.. Να σηκωσει το χερι του,παρακαλω!...:D
 
Πολύ ενδιαφέρον το θέμα που διεξοδικά και με αρκετά κατατοπιστικά μηνύματα αναπτύσσεται. Θα ήθελα να εκφράσω και τη δική μου άποψη που ενδεχόμενα να βοηθήσει. Κατ΄αρχήν θέλω να επισημάνω ότι πάνω στο ψαλτήρι κι εγώ θέλω να ακούω τη φωνή μου. Έπειτα, δεν γνωρίζω, ακριβώς ποια είναι η εντύπωση των εκκλησιαζομένων για την έντασή της ή όχι. Φυσικά, οι απόψεις των πιστών δεν θα μπορούσαν να ήταν ταυτόσημες. Εκείνο που έχει σημασία είναι, αν ό,τι ψάλλεται είναι ευδιάκριτο από τους πιστούς, έπειτα, αν δεν ενοχλεί, όπως τα μεγάφωνα στα κάθε είδους κέντρα και τέλος, αν επιτυγχάνεται η μυσταγωγία και η πνευματική ανάταση των πιστών. Αν με τη ψαλμωδία μας, αντί να προσελκύουμε τους πιστούς στο ναό τους απομακρύνουμε απ' αυτόν, τότε έχουμε αποτύχει παταγωδώς και, όχι μόνο αυτό, αλλά είμαστε και, κατά ένα τρόπο, υπαίτιοι για τη μείωση και έλλειψη πιστών στους ναούς μας. Ο ρόλος μας είναι ενισχυτικός των προσπαθειών της Εκκλησίας μας στο θέμα της ενδυνάμωση της πίστης του κόσμου και όχι της απογοήτευσής του. Επίσης δίνουμε αφορμή, μαζί με τα άλλα, να ακούγονται κατηγορίες σε βάρος της Εκκλησίας μας. Οι άτακτες και επιτηδευμένες, στο έπακρο, φωνές δείχνουν μια υπεροψία και αυτοϊκανοποίηση που, από σοβαρούς και νηφάλιους κριτές, απαξιώνυον τις προσπάθειές μας πάνω στο ψαλτήρι. Και με μικρόφωνα και χωρίς μικρόφωνα, αν δεν προσπαθούμε για την απόδοση των νοημάτων των ύμνων, με, όσο το δυνατόν, μεγαλύτερη απλότητα και γλυκύτητα, αποτυγχάνουμε στη λειτουργική μας υπηρεσία. Ας είμαστε όλοι προσηλωμένοι στους παρά πάνω στόχους, που εξέθεσα και, με ταπεινότητα και συνεργασία, να ανεβάζουμε το επίπεδο των ακουσμάτων στους ναούς μας.
 

david

Μέλος
Συνάδελφοι, θεωρώ πως η ανθρώπινη φωνή,είναι σαν το ανθρώπινο καλά γυμνασμένο σώμα.
όσο περισσότερο γυμναστείς,εκπαιδευτείς,εξασκηθείς,τόσο πιο άνετα θα προσαρμοστείς,στην αναγκαιότητα που απαιτείται σε οποιοδήποτε περιβάλλον η κατάσταση.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την φωνή μας.
Πώς είναι δυνατόν όταν δεν έχουμε εξασκηθεί,εκπαιδευτεί,γαλουχηθεί, το ψάλλειν, δίχως μικρόφωνα, άρα αυτό συνεπάγεται πως δεν έχουμε και την ανάλογη φωνητική δύναμη-ένταση, που απαιτείται για να εισακουστεί ο ψάλλων (βλ. παλαιότερους ιεροψάλτες), μέχρι και τον τελευταίο πιστό,ενός μεγάλου σε τετραγωνικά Ναό, καλύπτοντας πολλές φορές και την οχλαγωγία ορισμένων πιστών,ξαφνικά να απαλλαχτούμε από αυτά, εφαρμόζοντας τον ίδιο τρόπο ψαλσίματος χωρίς μικρόφωνα;
και η αλλαγή νοοτροπίας;

Νομίζω πως είναι αδύνατον για όποιον έχει γυμναστεί να ψάλλει, με μικρόφωνα ξαφνικά να τα καταργήσει.
Ας το σκεφτούν οι νεότεροι που τώρα ξεκινούν, ώστε να γυμνάσουν τη φωνή τους δίχως την ανάγκη των μικροφώνων,
προσωπικά το βλέπω δύσκολο,γιατί έχει να κάνει και με την νοοτροπία τούτου του γένους, και σύμφωνα με την επιστήμη, η επίτευξη αλλαγής νοοτροπίας απαιτεί τα έτη δύο γενεών δηλαδή τα 70 περίπου χρόνια.
Σίγουρα η ηχορύπανση με κάθε έννοια είναι υπαρκτή, επειδή όμως ο ιεροψάλτης είναι και καλλιτέχνης, θεωρώ πως ο καθένας έχει την αίσθηση και μπορεί ανά περίπτωση να κρίνει ποια θα πρέπει να είναι η πρέπουσα ακουστική μέσα στο Ναό.
Ας μην κρίνουμε τους συναδέλφους μας,άλλωστε υπάρχουν και τα Μοναστήρια,τα ησυχαστήρια ακόμα και τα κοιμητήρια για να δοξάσουμε τον Θεό,εφόσον μας ενοχλεί ο ενοριακός Ναός.:D:D:D

εἰς ὀσμὴν εὐωδίας.
 

Λιάκος Η

Μέλος
Σίγουρα η ηχορύπανση με κάθε έννοια είναι υπαρκτή, επειδή όμως ο ιεροψάλτης είναι και καλλιτέχνης, θεωρώ πως ο καθένας έχει την αίσθηση και μπορεί ανά περίπτωση να κρίνει ποια θα πρέπει να είναι η πρέπουσα ακουστική μέσα στο Ναό.

"Όποιος ψάλλει να έχει το νου του στα θεία νοήματα και να έχει ευλάβεια. Να μην πιάνει τα θεία νοήματα λογοτεχνικά, αλλά με την καρδιά. Άλλο η ευλάβεια και άλλο η τέχνη, η επιστήμη της ψαλτικής. Η τέχνη χωρίς ευλάβεια είναι...μπογιές". (γ. Παΐσιος)"

Νομίζω ότι αν είχαμε την αίσθηση δεν θα χρειαζόταν να γίνεται αυτή η συζήτηση.
 

david

Μέλος
E

emakris

Guest
Να μη πούμε βέβαια και για τα αμέτρητα πήγαινε έλα μερικών πρωτοψαλτών μέσα στο ιερό εν ώρα Θ.Λειτουργίας για να αυξήσουν την ένταση στην κονσόλα έτσι ώστε η φωνή τους να σκεπάζει τον αριστερό αφενός,αφετέρου όλους τους βοηθούς που έχουν το θράσος να ακούγονται περισσότερο από τον δάσκαλο..:D:D:D.Άσχημο φαινόμενο ο πρωτοψάλτης να ασχολείται με την ηχοληψία μόνο και όχι με το ψάλλειν και το ύφος,δεν συμφωνείτε;
Με εμένα συνέβαινε το ακριβώς αντίθετο: Έμπαινα... κρυφά στο ιερό και χαμήλωνα λίγο τη γενική ένταση, για να είναι πιο κατανυκτικά και να μη ζαλίζουμε τους πιστούς. Όταν, όμως, το αντιλαμβανόταν ο προϊστάμενος αρχιμανδρίτης, άκουγα τα εξ αμάξης και η ένταση του ήχου αυξανόταν και πάλι, ενίοτε σε βαθμό ανεξέλεγκτο...:D
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Συνάδελφοι, θεωρώ πως η ανθρώπινη φωνή,είναι σαν το ανθρώπινο καλά γυμνασμένο σώμα.
όσο περισσότερο γυμναστείς,εκπαιδευτείς,εξασκηθείς,τόσο πιο άνετα θα προσαρμοστείς,στην αναγκαιότητα που απαιτείται σε οποιοδήποτε περιβάλλον η κατάσταση.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την φωνή μας.
Πώς είναι δυνατόν όταν δεν έχουμε εξασκηθεί,εκπαιδευτεί,γαλουχηθεί, το ψάλλειν, δίχως μικρόφωνα, άρα αυτό συνεπάγεται πως δεν έχουμε και την ανάλογη φωνητική δύναμη-ένταση, που απαιτείται για να εισακουστεί ο ψάλλων (βλ. παλαιότερους ιεροψάλτες), μέχρι και τον τελευταίο πιστό,ενός μεγάλου σε τετραγωνικά Ναό, καλύπτοντας πολλές φορές και την οχλαγωγία ορισμένων πιστών,ξαφνικά να απαλλαχτούμε από αυτά, εφαρμόζοντας τον ίδιο τρόπο ψαλσίματος χωρίς μικρόφωνα;
και η αλλαγή νοοτροπίας;

Νομίζω πως είναι αδύνατον για όποιον έχει γυμναστεί να ψάλλει, με μικρόφωνα ξαφνικά να τα καταργήσει.
Ας το σκεφτούν οι νεότεροι που τώρα ξεκινούν, ώστε να γυμνάσουν τη φωνή τους δίχως την ανάγκη των μικροφώνων,
προσωπικά το βλέπω δύσκολο,γιατί έχει να κάνει και με την νοοτροπία τούτου του γένους, και σύμφωνα με την επιστήμη, η επίτευξη αλλαγής νοοτροπίας απαιτεί τα έτη δύο γενεών δηλαδή τα 70 περίπου χρόνια.
Σίγουρα η ηχορύπανση με κάθε έννοια είναι υπαρκτή, επειδή όμως ο ιεροψάλτης είναι και καλλιτέχνης, θεωρώ πως ο καθένας έχει την αίσθηση και μπορεί ανά περίπτωση να κρίνει ποια θα πρέπει να είναι η πρέπουσα ακουστική μέσα στο Ναό.
Ας μην κρίνουμε τους συναδέλφους μας,άλλωστε υπάρχουν και τα Μοναστήρια,τα ησυχαστήρια ακόμα και τα κοιμητήρια για να δοξάσουμε τον Θεό,εφόσον μας ενοχλεί ο ενοριακός Ναός.:D:D:D

εἰς ὀσμὴν εὐωδίας.
Θα συμφωνησω και εγω,φιλε μου,εν μερει...
Ομως,προσωπικα σ'εμενα,εχει συμβει το εξης:
Να μην υπαρχει ηχητικη,τη δεδομενη στιγμη,μαλιστα ενεκα μνημοσυνου,ο Ναος foul απο κοσμο και ομως....
Δεν ακουγοταν κιχ(!)... Ο κοσμος πιθανον(;),αφου δεν ακουγε απο τα ηχεια,ισως,να εδωσε περισσοτερη προσοχη στη Θ. Λειτουργια...
Λεω εγω τωρα...:rolleyes::D
Εγω παλι ναι μεν ενοχληθηκα,αφου δεν πολυακουγα,τι ελεγα..εν τουτοις ομως και ευτυχως μαλιστα,δεν ειχα να αντιμετωπισω την... χαβρα των Ιουδαιων... Και ετσι,θυμαμαι,ολα πηγαν καλα και δεν κουραστικα ιδιαιτερα.
 
Πολύ ενδιαφέρον το θέμα που διεξοδικά και με αρκετά κατατοπιστικά μηνύματα αναπτύσσεται. Θα ήθελα να εκφράσω και τη δική μου άποψη που ενδεχόμενα να βοηθήσει. Κατ΄αρχήν θέλω να επισημάνω ότι πάνω στο ψαλτήρι κι εγώ θέλω να ακούω τη φωνή μου. Έπειτα, δεν γνωρίζω, ακριβώς ποια είναι η εντύπωση των εκκλησιαζομένων για την έντασή της ή όχι. Φυσικά, οι απόψεις των πιστών δεν θα μπορούσαν να ήταν ταυτόσημες. Εκείνο που έχει σημασία είναι, αν ό,τι ψάλλεται είναι ευδιάκριτο από τους πιστούς, έπειτα, αν δεν ενοχλεί, όπως τα μεγάφωνα στα κάθε είδους κέντρα και τέλος, αν επιτυγχάνεται η μυσταγωγία και η πνευματική ανάταση των πιστών. Αν με τη ψαλμωδία μας, αντί να προσελκύουμε τους πιστούς στο ναό τους απομακρύνουμε απ' αυτόν, τότε έχουμε αποτύχει παταγωδώς και, όχι μόνο αυτό, αλλά είμαστε και, κατά ένα τρόπο, υπαίτιοι για τη μείωση και έλλειψη πιστών στους ναούς μας. Ο ρόλος μας είναι ενισχυτικός των προσπαθειών της Εκκλησίας μας στο θέμα της ενδυνάμωση της πίστης του κόσμου και όχι της απογοήτευσής του. Επίσης δίνουμε αφορμή, μαζί με τα άλλα, να ακούγονται κατηγορίες σε βάρος της Εκκλησίας μας. Οι άτακτες και επιτηδευμένες, στο έπακρο, φωνές δείχνουν μια υπεροψία και αυτοϊκανοποίηση που, από σοβαρούς και νηφάλιους κριτές, απαξιώνυον τις προσπάθειές μας πάνω στο ψαλτήρι. Και με μικρόφωνα και χωρίς μικρόφωνα, αν δεν προσπαθούμε για την απόδοση των νοημάτων των ύμνων, με, όσο το δυνατόν, μεγαλύτερη απλότητα και γλυκύτητα, αποτυγχάνουμε στη λειτουργική μας υπηρεσία. Ας είμαστε όλοι προσηλωμένοι στους παρά πάνω στόχους, που εξέθεσα και, με ταπεινότητα και συνεργασία, να ανεβάζουμε το επίπεδο των ακουσμάτων στους ναούς μας.

Φίλε τα ειπες ολα.!
Συμφωνω +1000
Αυτή ειναι η ουσία του θέματος.

Αλλά και ενα μόνιτορ καλό ειναι απαραίτητο:wink:
 
Top