Χρήση σύντομου αναστασιματαρίου

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#1
Σε συζήτηση που είχα πρόσφατα με συνάδελφο από Βουλγαρία προσπαθούσαμε να δώσουμε έναν ορισμό στο πότε γίνεται χρήση των μελωδιών του σύντομου αναστασιματαρίου.

Η απάντησή μου ήταν:
1) Στους μικρούς εσπερινούς και γενικώς στους μηεορτάσιμους εσπερινούς (συνεπώς εάν δενγίνεται είσοδος να ψαλλεί εκτός του συντόμου Κεκραγαρίου και το σύντομον δογματικόν, πχ μία Παρασκευή απόγευμα).
2) Στους μη ημι-εορτάσιμους όρθρους, οι οποίοι έχουν μεν στιχηρά των αίνων αλλά και απόστιχα.
3) Στα αναστάσιμα στιχηρά των αποστίχων και των αίνων- εκεί τα έθιμα διαφέρουν (εγώ ακολουθώ την "Αθηναϊκή σχολή" :))
4) Όποτε άλλοτε βιάζεται ο ψάλτης και ο ιερέας... :rolleyes:

Άλλες ιδέες/προτάσεις;
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#3
Εγώ πάντως ακολουθώ την εξής συνήθεια: Σύντομο κεκραγάριο λέω στους μικρούς Εσπερινούς μόνο και αντίστοιχα σύντομο πασαπνοάριο μόνο οταν δεν έχει μετά μεγάλη δοξολογία (όταν έχει δηλαδή και απόστιχα). Σύντομα αναστάσιμα στιχηρά λέω στα απόστιχα σε όλους τους ήχους και στα κεκραγάρια και τα πασαπνοάρια στους γ΄,δ΄, βαρύ και πλ. δ΄ Τώρα όσον αφορά αυτό που λες φίλε Μανώλη, θα μπορούσες λίγο να πεις πού το βρήκες; Γιατί το γράφεις σαν να έιναι υποχρεωτικό για όλους.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#4


Στὴν ἀντιστοιχία αὐτὴ ὁδηγεῖ ἡ δομὴ τοῦ ἀναστασιματαρίου. Ἡ πρώτη ἔκδοσις (1820) τηρεῖ αὐτὴν τὴν ἀρχὴν εἰς τοὺς αἴνους τῶν ἤχων γ' καὶ βαρέος. Ἐπίσης τάξις εἶναι ἀργὸν «Θεὸς Κύριος» νὰ ψάλλεται μόνο πρὸ ἀργοῦ ἀπολυτικίου.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
Επί τη ευκαιρία, γιατί έχει επικρατήσει η τάξη (κυρίως στις νέες εκδόσεις) του να λέγονται σε κάποιους ήχους αργά πασαπνοάρια με σύντομους Αίνους (π.χ. Αναστάσιμοι Γ, Δ, Βαρύ και πλ. του Δ΄ή και σε ασματικές ακολουθίες όπου υπάρχουν Αίνοι με προσόμοια); Εννοώ, ότι ίσως οι Αίνοι του Γ ήχου για παράδειγμα, να θεωρήθηκαν αργοί (είναι μία αισθητική άποψη) αλλά γιατί να μην "πακετάρονται" τότε με το ανάλογο σύντομο πασαπνοάριο; Προσωπικά, όταν είπα για πρώτη φορά το σύντομο πασαπνοάριο του Βαρέως μία Κυριακή, ο τότε Λαμπαδάριος (πολλά χρόνια στα αναλόγια, με χρήση μουσικής) με κοιτούσε με μία απόρια...
 
Last edited:

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#6
Έχουμε συνηθίσει να λέμε τις Κυριακές το πασαπνοάριο αργό ανεξάρτητα. Πολλοί για λόγους συντομίας λένε τα σύντομα στιχηρά του πλ. α΄ (τα αργά είναι και λίγο δύσκολα) αλλά λένε το "πάσα πνοή" σε πλ. α΄ στιχηραρικό. Προσωπικά δε μου αρέσει Κυριακάτικά να λέω σύντομο "πάσα πνοή", αν και γνωρίζω ότι αυτή είναι η παλαιά τάξη.
 

Chrysaphis

Νέο μέλος
#8
Συμφωνω με τον Χρηστο για τα συντομα κομματια. Υπαρχει αυτη η συνηθεια να ψαλλονται τα αργα πασαπνοαρια με τους αινους. Και γιατι να μην ψαλλονται τα συντομα; Και αυτα εχουν τη Χαρη και ειναι πολυ ωραια. Εγω προσωπικα τα ψαλω που και που. Δοκιμαστε του πλα και πλβ. Και επισης γραφτηκαν για καποιο σκοπο. Αν κοιταξτε το Αναστασηματαριο του Χουρμουζιου θα δειτε οτι εχει τα συντομα.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#9
Ιδίως για τους ήχους α', β', πλάγιο α' και πλάγιο β' που συνηθίζουμε να τα ψάλλουμε στο νέο αργό στιχηραρικό μέλος σημειώνω- σαν ιδέα- την δυνατότητα εναλλαγής-ποικιλίας:

Αν το Τυπικό προβλέπει 8 αναστάσιμα να ψαλλούν:
4 από το "αργό" αναστασιματάριο και 4 από το "σύντομο".
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#10


Δὲν ψάλλεται ἀργοσύντομον κεκραγάριον πρὸ συντόμων στιχηρῶν.


Ἀπόψε, καθὼς δὲν ὑπάρχουν δοξαστικά, προτείνεται καὶ σύντομο θεοτοκίο ἑσπερίων.

Ἀργὰ κεκραγάρια ἤ πασαπνοάρια ψάλλονται μόνο πρὸ ἀργῶν στιχηρῶν, ἀνωνύμων παλαιῶν ἤ ἐπωνύμων.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#11


Δὲν ψάλλεται ἀργοσύντομον κεκραγάριον πρὸ συντόμων στιχηρῶν.



Ἀργὰ κεκραγάρια ἤ πασαπνοάρια ψάλλονται μόνο πρὸ ἀργῶν στιχηρῶν, ἀνωνύμων παλαιῶν ἤ ἐπωνύμων.
Ψάλλεται στιχηραρικό Κεκραγάριο/Πασαπνοάριο προ συντόμων (αναστασίμων) στιχηρών;
Ποιός καθορίζει, διορίζει κ ορίζει κανόνες;

Δ.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#12
Ὅταν εἶσαι ὁλομόναχος καὶ τὰ λὲς ὅλα (μαζὶ μὲ Θοῦ Κύριε καὶ ἀνάγνωση τοῦ α΄καθίσματος) μόνος σου ἤ μὲ μικρὴ βοήθεια ἀπὸ φιλότιμο ἱερέα, τὸ σύντομο Ἀναστασιματάριο εἶναι ἡ μόνη ἐπιλογή.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#13
Ὅταν εἶσαι ὁλομόναχος καὶ τὰ λὲς ὅλα (μαζὶ μὲ Θοῦ Κύριε καὶ ἀνάγνωση τοῦ α´καθίσματος) μόνος σου ἤ μὲ μικρὴ βοήθεια ἀπὸ φιλότιμο ἱερέα, τὸ σύντομο Ἀναστασιματάριο εἶναι ἡ μόνη ἐπιλογή.
Ναι, αλλά αυτό γίνεται μόνον κατ' αναγκαίαν οικονομίαν... και πολλώ δε μάλλον απαγορεύει δογματικές αποφάνσεις!

Δ.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#14
Ψάλλεται στιχηραρικό Κεκραγάριο/Πασαπνοάριο προ συντόμων (αναστασίμων) στιχηρών;
Ποιός καθορίζει, διορίζει κ ορίζει κανόνες;

Δ.
Η παράδοση (με όποια μορφή αυτή προσωποποιείται κατά καιρούς). Δεν εκφέρω άποψη (τι σημασία έχει εξάλλου), απλά αυτό που παρατηρώ, είναι ότι από το Αναστασιματάριο του Πρίγγου και μετά, επικράτησε αυτή η τάξη. Αν υπάρχει κάποια μαρτυρία για παλαιότερα δεν γνωρίζω...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#15
Η παράδοση (με όποια μορφή αυτή προσωποποιείται κατά καιρούς). Δεν εκφέρω άποψη (τι σημασία έχει εξάλλου), απλά αυτό που παρατηρώ, είναι ότι από το Αναστασιματάριο του Πρίγγου και μετά, επικράτησε αυτή η τάξη. Αν υπάρχει κάποια μαρτυρία για παλαιότερα δεν γνωρίζω...
Σχεδόν σύγχρονη κ πολυτιμότατη είναι η μαρτυρία Παναγιωτίδη ( ως προς τον Όρθρο) και Καραμάνη ( και για Εσπερινό κ για Όρθρο). Επιβεβαιώνεται κ από ηχογραφήσεις στον Πατριαρχικό Ναό.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#16
Επίσης, ούτε ο Βουδούρης στις καταγραφές του είναι αυστηρός σε αυτό. Η πηγή των καταγραφών του δεν ξέρω...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#17
Επίσης, ούτε ο Βουδούρης στις καταγραφές του είναι αυστηρός σε αυτό. Η πηγή των καταγραφών του δεν ξέρω...
Δε θυμάμαι τί στιχηρά δίνει στο Πεντηκοστάριο ( αν δίνει), ούτε κ ο Κουντιάδης. Μπορείς να κοιτάξεις εσύ ή κάποιος άλλος;
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#18
Δε θυμάμαι τί στιχηρά δίνει στο Πεντηκοστάριο ( αν δίνει), ούτε κ ο Κουντιάδης. Μπορείς να κοιτάξεις εσύ ή κάποιος άλλος;
Παραπάνω από το μισό έργο του Βουδούρη που είδα, δεν έχει κανένα σύντομο (όταν πρόκειται για ιδιόμελα στιχηρά). Όταν πρόκειται όμως για προσόμοια (π.χ. Αίνοι του Θωμά) βάζει αργό Πάσα πνοή και σύντομα προσόμοια.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#19
Παραπάνω από το μισό έργο του Βουδούρη που είδα, δεν έχει κανένα σύντομο (όταν πρόκειται για ιδιόμελα στιχηρά). Όταν πρόκειται όμως για προσόμοια (π.χ. Αίνοι του Θωμά) βάζει αργό Πάσα πνοή και σύντομα προσόμοια.
Μιλάμε για συγκεκριμένες περιπτώσεις ήχων πχ. γ-δ, πλ.δ: Εσπέρια Αναστασιμα κ Αίνοι κ.ο.κ.
 
Last edited:
#20
Οι Πρίγγος, Στανίτσας, Παναγιωτίδης έχουν την εξής τάξη:
Ά Ήχος:Αργοσύντομα κεκραγάρια, αργοσύντομα στιχηρά, αργοσύντομο δοξαστικό Θεοτοκίο, σύντομα απόστιχα, αργοσύντομο δοξαστικό αποστίχων, αργοσύντομα πασαπνοάρια και αργοσύντομα στιχηρά αίνων.
΄Β Ήχος:Αργοσύντομα κεκραγάρια, αργοσύντομα στιχηρά, αργοσύντομο δοξαστικό Θεοτοκίο, αργσύντομα απόστιχα, αργοσύντομο δοξαστικό αποστίχων, αργοσύντομα πασαπνοάρια και αργοσύντομα στιχηρά αίνων.
΄Γ Ήχος:Αργοσύντομα κεκραγάρια, σύντομα στιχηρά, αργοσύντομο δοξαστικό Θεοτοκίο, σύντομα απόστιχα, αργοσύντομο ή σύντομο δοξαστικό αποστίχων, αργοσύντομα πασαπνοάρια και σύντομα στιχηρά αίνων.
΄Δ Ήχος:Αργοσύντομα κεκραγάρια, σύντομα στιχηρά, αργοσύντομο δοξαστικό Θεοτοκίο, σύντομα απόστιχα, αργοσύντομο δοξαστικό αποστίχων, αργοσύντομα πασαπνοάρια και σύντομα στιχηρά αίνων.
πλάγιος Ά Ήχος:Αργοσύντομα κεκραγάρια, αργοσύντομα στιχηρά, αργοσύντομο δοξαστικό Θεοτοκίο, σύντομα απόστιχα, αργοσύντομο δοξαστικό αποστίχων, αργοσύντομα πασαπνοάρια και αργοσύντομα στιχηρά αίνων.
πλάγιος ΄Β Ήχος:Αργοσύντομα κεκραγάρια, αργοσύντομα στιχηρά, αργοσύντομο δοξαστικό Θεοτοκίο, σύντομα απόστιχα, σύντομο δοξαστικό αποστίχων, αργοσύντομα πασαπνοάρια και αργοσύντομα στιχηρά αίνων.
Βαρύς Ήχος:Αργοσύντομα κεκραγάρια, σύντομα στιχηρά, αργοσύντομο δοξαστικό Θεοτοκίο, σύντομα απόστιχα, αργοσύντομο ή σύντομο δοξαστικό αποστίχων, αργοσύντομα πασαπνοάρια και σύντομα στιχηρά αίνων.
πλάγιος ΄Δ Ήχος:Αργοσύντομα κεκραγάρια, σύντομα στιχηρά, αργοσύντομο δοξαστικό Θεοτοκίο, σύντομα απόστιχα, σύντομο δοξαστικό αποστίχων, αργοσύντομα πασαπνοάρια και σύντομα στιχηρά αίνων.
Αυτήν την τάξη, για την κυριακάτικη ακολουθία, έχω μάθει να ακολουθώ και εγώ.
Ο Βουδούρης στην Οκτώηχό του διαφοροποιείται μόνο στα εξής:
Ά Ήχος:σύντομα στιχηρά στον εσπερινό και σύντομα στιχηρά αίνων.
΄Γ Ήχος:μόνο αργοσύντομο δοξαστικό αποστίχων.
Βαρύς Ήχος:μόνο αργοσύντομο δοξαστικό αποστίχων.
πλάγιος ΄Δ Ήχος:αργοσύντομο ή σύντομο δοξαστικό αποστίχων.
 
Top