Χαιρετισμοί - Παρασκευές Μ. Τεσσαρακοστής

Andreask

Νέο μέλος
Χθες ήμουν παρόν σε ιερά μονή αγιορείτικου τυπικού.

Μου έκανε τρομερή εντύπωση η τάξις τελέσεως της ακολουθίας των Χαιρετισμών.

Αντί να ψαλεί πρώτα ο Ακάθιστος και μετά η πρώτη στάσις, ως ήξερα μέχρι χθες, έγινε κάτι διαφορετικό.

Η Ά στάση των χαιρετισμών διαβάστηκε μετά την ς ωδή, κατόπιν το ευαγγελικό ανάγνωσμα, και μετά συνεχίστηκε ο ακάθιστος.

Πραγματικά μου έκανε μεγάλη εντύπωση αυτή η σειρά. Φαντάζομαι υπάρχει κάποια λογική εξήγηση (αφού και στον παρακλητικό κανόνα μεταξύ αυτών των ωδών διαβάζεται το ευαγγέλιο).
 
Οι Χαιρετισμοί κατά τίς Παρασκευές τῆς Ἁγίας καί Μ. Τεσσαρακοστής εἶναι νεώτερο ἔθος τῶν Πατριαρχικῶν (ΚΠολίτικων) Τυπικῶν (σχετίζονται μέ τήν ᾀσματική ἀκολουθία τῆς Πρεσβείας) καί δέν προβλέπονται ἀπό μοναστηριακά τυπικά, ὅπως τό κατ᾿ ἐξοχήν ΤΑΣ.
Σέ νεώτερα Ἁγιορείτικα Τυπικά προβλέπονται, ἀλλ᾿ ὅπως στό ΤΜΕ.
Αὐτό πού λέτε τό βλέπουμε στά Ἰεροσόλυμα, στόν Πανάγιο Τάφο, καί σαφῶς ἔχει ἔρεισμα τυπικοῦ.


Ἔχει ξανασυζητηθεῖ.
https://analogion.com/forum/index.php?threads/Καταβολὲς-τῆς-ἀκολουθίας-τῶν-χαιρετισμῶν.41116/post-231927


~
 
Last edited:
Χθες ήμουν παρόν σε ιερά μονή αγιορείτικου τυπικού.

Μου έκανε τρομερή εντύπωση η τάξις τελέσεως της ακολουθίας των Χαιρετισμών.

Αντί να ψαλεί πρώτα ο Ακάθιστος και μετά η πρώτη στάσις, ως ήξερα μέχρι χθες, έγινε κάτι διαφορετικό.

Η Ά στάση των χαιρετισμών διαβάστηκε μετά την ς ωδή, κατόπιν το ευαγγελικό ανάγνωσμα, και μετά συνεχίστηκε ο ακάθιστος.

Πραγματικά μου έκανε μεγάλη εντύπωση αυτή η σειρά. Φαντάζομαι υπάρχει κάποια λογική εξήγηση (αφού και στον παρακλητικό κανόνα μεταξύ αυτών των ωδών διαβάζεται το ευαγγέλιο).
Στο Μοναστήρι που πήγατε, στο "Άπας γηγενής" στην θ' ωδή του Ακαθίστου, ο ιερέας ή ο διάκονος θυμίασαι τον ναό;
 
Στο Μοναστήρι που πήγατε, στο "Άπας γηγενής" στην θ' ωδή του Ακαθίστου, ο ιερέας ή ο διάκονος θυμίασαι τον ναό;

Δεν θυμάμαι αλλά ελπίζω να ξαναπάω την Παρασκευή και θα προσέξω να σας πω.

Κάτι άλλο που ξέχασα να αναφέρω, ο κανόνας ξεκίνησε μετά το Πιστεύω (όπως είναι η τάξη σε όλα τα μικρά απόδειπνα του χρόνου) και όχι μετά το Άξιον Εστί (όπως συμβαίνει στις ενορίες). Σίγουρα αυτό είναι σωστό.
 
Κάτι άλλο που ξέχασα να αναφέρω, ο κανόνας ξεκίνησε μετά το Πιστεύω (όπως είναι η τάξη σε όλα τα μικρά απόδειπνα του χρόνου) και όχι μετά το Άξιον Εστί (όπως συμβαίνει στις ενορίες). Σίγουρα αυτό είναι σωστό.
Αὐτὸ εἶναι τὸ σωστό.
 
Δεν θυμάμαι αλλά ελπίζω να ξαναπάω την Παρασκευή και θα προσέξω να σας πω.

Κάτι άλλο που ξέχασα να αναφέρω, ο κανόνας ξεκίνησε μετά το Πιστεύω (όπως είναι η τάξη σε όλα τα μικρά απόδειπνα του χρόνου) και όχι μετά το Άξιον Εστί (όπως συμβαίνει στις ενορίες). Σίγουρα αυτό είναι σωστό.
Να προσέξετε επίσης σας παρακαλώ να μου πείτε αν η θυμίαση έγινε στην ζ' ή την θ' ωδή του Κανόνος.
 
Στὴν η' ᾠδὴ δὲν ψάλλεται «Εὐλογοῦμεν Πατέρα, Υἱὸν καὶ ἅγιον Πνεῦμα, τὸν Κύριον...», ἀλλὰ «Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ ἁγίῳ Πνεύματι».

«Εὐλογοῦμεν Πατέρα, Υἱὸν καὶ ἅγιον Πνεῦμα τὸν Κύριον, ὑμνοῦμεν καὶ ὑπερυψοῦμεν αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας» ψάλλεται μόνο στοὺς ὄρθρους καὶ στὸν ὄρθρο τοῦ Ἀκαθίστου.
 
Στὴν η' ᾠδὴ δὲν ψάλλεται «Εὐλογοῦμεν Πατέρα, Υἱὸν καὶ ἅγιον Πνεῦμα, τὸν Κύριον...», ἀλλὰ «Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ ἁγίῳ Πνεύματι».

«Εὐλογοῦμεν Πατέρα, Υἱὸν καὶ ἅγιον Πνεῦμα τὸν Κύριον, ὑμνοῦμεν καὶ ὑπερυψοῦμεν αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας» ψάλλεται μόνο στοὺς ὄρθρους καὶ στὸν ὄρθρο τοῦ Ἀκαθίστου.

Γνωρίζω μονή που πάντα και ανεξαρτήτως ακολουθίας στην Η ωδή δεν λέει ποτέ το Δόξα Πατρί αλλά το Ευλογούμεν
 
Ἀπὸ τὴν ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου ὕμνου ἀπουσιάζει ἡ προσφώνηση τοῦ μόνου ἐξουσιοδοτημένου ἀρχαγγέλου «κεχαριτωμένη». Ἡ ἀκρίβεια αὐτὴ τοῦ ἀκαθίστου δὲν τηρεῖται στὴν ἀκολουθία τοῦ Εὐαγγελισμοῦ καὶ στὸ «Θεοτόκε παρθένε...».

Τὸ κάθισμα τῆς Παρακλητικῆς «Τὴν ὡραιότητα τῆς παρθενίας σου...Διὸ ὡς προσετάγην βοῶ σοι· Χαῖρε ἡ Κεχαριτωμένη» ἀπουσιάζει καὶ ἀπὸ τὴν ἀκολουθία τοῦ Εὐαγγελισμοῦ.
 
Last edited:
Back
Top