Φως Ιλαρόν στον κατανυκτικό εσπερινό

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#2
Το Φως Ιλαρόν κατά τον κατανυκτικό Εσπερινό υπάρχει περίπτωση να ψαλλεί? Π.χ. παρουσία Αρχιερέως?
Γιατί να μή ψαλεί;
Θεωρώ πως ως ύμνος, ανεξάρτητα από παρουσία αρχιερέως, μπορεί να ψαλεί.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#5
Τὸ «Φῶς ἱλαρὸν...» (δ’-ε’ αἰ.) πάντοτε ψάλλεται (Dmitrievskij τ. 2 σσ. 206, 491, Dmitrievskij τ. 3 σ. 189, Π. Τρεμπέλα Αἱ τρεῖς λειτουργίαι σ. 206, τυπικὸ Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σσ. 209, 293, χφφ. εὐχολόγια Κρυπτοφέῤῥης Γ.β.II ἀρχὲς ιβ’ αἰ. φ. 44v, Vat. gr. 1811 τοῦ ἔτους 1147 φ. 104r, χφφ. Κρατικῆς Βιβλιοθήκης τῆς Ῥωσίας 173.Ι 501 ΤΑΣ ιβ' αἰ. φ. 127v, Σινὰ 1101 Σιναϊτικὸ τυπικὸ τοῦ ἔτους 1311φ. 52r, Π. Τρεμπέλα Μικρὸν Εὐχολόγιον ἔκδ. β’ 1998 τ. 2 σ. 261, ΤΑΣ κεφ. β’, Ἱεροδιακονικὸν ἔκδ. 1780 σ. 63, Εὐχολόγιον τὸ Μέγα, ἐκδ. Ἀστὴρ 1986 φωτοαναστατικὴ ἀνατύπωση τῆς ἐκδόσεως Βενετίας 1862 σ. 5, Αἱ θεῖαι λειτουργίαι ἔκδ. 1875 σ. 41, τυπικὸ Διονυσίου σ. 368),

ὡς ὕμνος, κατὰ τὶς φράσεις του «ὑμνοῦμεν...ὑμνεῖσθαι φωναῖς αἰσίαις», σὲ ἦχο δ’ λέγετο

(Α. Κορακίδη ῾Η ἐπιλύχνιος εὐχαριστία ᾿Αθῆναι 1979 σ. 123 ὑποσ. 46 σὲ συνδυασμὸ μὲ τὴν πρώτη μεταγραφὴ τοῦ ἀρχαίου μέλους σὲ ἦχο δ’ Δι ἀπὸ τὸν Χουρμούζιο Χαρτοφύλακα τὸ 1818 στὸ χφ. ΕΒΕ/Μ.Π.Τ. 703 φ. 409r).
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#6
Το Φως Ιλαρόν κατά τον κατανυκτικό Εσπερινό υπάρχει περίπτωση να ψαλλεί? Π.χ. παρουσία Αρχιερέως?
Στη ΜΧΕ ΔΕΝ ψάλλεται, μόνο απαγγέλλεται από τον χοροστατούντα. Παρουσία Αρχιερέως αλλού, αυτός κάνει ό,τι θέλει....
 
#7
Συμφωνω με τον προ λαλησαντα ,αμα ακουσουμε παλιες ηχογραφησεις στο πατριαρχειο θα δουμε οτι δεν ψαλεται,διοτι ετσι το θελει η παραδοση,οποιος σεβεται λιγο την παραδοση θα κανει αυτο που πρεπει,οι κατανυκτικες ακολουθιες ειναι απλες ,λιτες ,απο τον τροπο ψαλμοδησης μεχρι τον τροπο απαγγελιας των ψαλμων ,αλλαζουν ολα προς το απλο και ταπεινοτερο γιτι απλα πρεπει να ταπεινωθουμε για να μας δωσει ο θεος το ελεος του ,οπως αλλωστε τελειωνει νοηματικως και το ιδιομελο στο τελος του εσπερινου(Ιακωβου) οχι φωνασκιες,χαμηλα φωτα ,χαμηλα τα μικροφωνα ,και πρωπαντως ταπεινη και απλη ψαλμωδια κατα το δοκουν,..καλη Αγια και Μεγαλη Τεσσαρακοστη σε ολους
 
#9

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#10
Το Φως Ιλαρόν κατά τον κατανυκτικό Εσπερινό υπάρχει περίπτωση να ψαλλεί? Π.χ. παρουσία Αρχιερέως?
Ἄν δὲν ψάλλεις τὸ «Φῶς ἱλαρὸν...», τί ἑσπερινὸ ἔκανες; Ὁ ἑσπερινὸς (ὕμνος) εἶναι τὸ «Φῶς ἱλαρὸν...»!
 
#11
Καλα τα ιδιομελα του Ιακωβου ειναι (μουσικα) λιτα και απλα; :rolleyes:
Βεβαιως συναδελφε σοτα οσον αφορσ την απορια σου😒 ..τα ιδιομελα αυτα δεν ειναι απλα μουσικως σε καμια περιπτωση ,αλλα οπως ελεγε και ο Πριγγος απλοτης και μεγαλοπρεπεια ,τωρσ οσον αφορα τη λιτοτητα δεν την εφαρμοζεις στο ιδιομελο αλλα σε πιο μικρες περιπτωσεις ,πχ.στο Κυριε ελεησον ...αυτα..να εχρις καλη σαρακοστη
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#12
Ἄν δὲν ψάλλεις τὸ «Φῶς ἱλαρὸν...», τί ἑσπερινὸ ἔκανες; Ὁ ἑσπερινὸς (ὕμνος) εἶναι τὸ «Φῶς ἱλαρὸν...»!
«Ὕμνος ἑσπερινὸς»
(χφφ. Σινὰ 30 ψαλτήριο ναοῦ Ἀναστάσεως θ’ αἰ. φ. 396r, ΜΓ 19 ψαλτήριο ι’ αἰ., Bodleian Auct. D 4. 1 ψαλτήριο τοῦ ἔτους 951 φ. 314r, Erlangen A 2 εὐχολόγιο - ὡρολόγιο τοῦ ἔτους 1025 φ. 46v)

χωρὶς βιβλικὴ ἐξάρτηση. Ψάλλεται ἀναπτομένων τῶν κανδηλῶν
(χφ. Σινὰ ΜΓ 5 τροπολόγιο θ' αἰ. Μ. Σάββατο ἑσπέρας)

ἀπὸ ὑποδιάκονο
(S. Parenti – E. Velkovska L’ Eucologio Barberini gr. 336 (2000) σ. 174, Εὐχολόγιον τὸ Μέγα ἐκδ. Ἀστὴρ 1986 φωτοαναστατικὴ ἀνατύπωση τῆς ἐκδόσεως Βενετίας 1862 σ. 187).



Στὸ «Φῶς ἱλαρὸν...» ἀναφέρονται σίγουρα τὰ στιχηρά:


Κατανυκτικὸ γ' ἤχου
«Ἑσπερινὸν ὕμνον προσφερομέν σοι Χριστέ, μετὰ θυμιάματος καὶ ᾠδῶν πνευματικῶν. Ἐλέησον Σωτὴρ τὰς ψυχὰς ἡμῶν».

Ἀναστάσιμα γ' ἤχου
«Οἱ ἀναξίως ἑστῶτες, ἐν τῷ ἀχράντῳ σου οἴκῳ, ἑσπερινὸν ὕμνον ἀναμέλπομεν, ἐκ βαθέων κραυγάζοντες· Χριστὲ ὁ Θεός, ὁ φωτίσας τὸν κόσμον τῇ τριημέρῳ Ἀναστάσει σου, ἐξελοῦ τὸν λαόν σου, ἐκ χειρὸς τῶν ἐχθρῶν σου Φιλάνθρωπε».

«Ὁ τῷ πάθει σου Χριστέ, ἀμαυρώσας τὸν ἥλιον, καὶ τῷ φωτὶ τῆς σῆς ἀναστάσεως, φαιδρύνας τὰ σύμπαντα, πρόσδεξαι ἡμῶν, τὸν ἑσπερινὸν ὕμνον Φιλάνθρωπε».

Ἀναστάσιμο πλ. δ' ἤχου
«Ἑσπερινὸν ὕμνον, καὶ λογικὴν λατρείαν, σοὶ Χριστὲ προσφέρομεν, ὅτι ηὐδόκησας, τοῦ ἐλεῆσαι ἡμᾶς, διὰ τῆς Ἀναστάσεως».
 
Top