[Ανακοίνωση] Τὸ δοξαστικὸ τῶν ἑσπερίων τῶν Εἰσοδιων τῆς Θεοτόκου

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#1
«Ἐπεσα» πάνω σὲ αὐτὴν τὴν πτυχιακὴ ἐργασία μὲ συγγραφέα την κ. Μαρία Σύρμαλη καὶ τίτλο: Τὸ δοξαστικὸ τῶν ἑσπερίων τῶν Εἰσοδιων τῆς Θεοτόκου κατὰ τὸ β’ ἥμισυ τοῦ 20ου αἰώνα, Θεσσαλονίκη, Φεβρουάριος 2009.
Ἐπιβλέπων καθηγητής ὁ π. Νεκτάριος Πάρης.

Σκοπός τῆς ἐργασίας σύμφωνα μὲ τὴν συγγραφέα: η μελοποιητική μεταχείριση του Δοξαστικού αυτού κατά τους τελευταίους διόμισυ αιώνες και ειδικότερα επικεντρώνεται σε δύο απ΄ τις κυριώτερες ερμηνευτικές εκδοχές του κατά το Β’ μισό του 20ου αιώνα.

Τὴν παραθέτω.
 

Attachments

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#2
Πέρα από τη χρησιμότητα της εργασίας, ας πούμε και ότι φαίνεται άψογη δουλειά σε θέματα δομής, στησίματος και τεκμηρίωσης (άλλωστε μην ξεχνάμε ότι μιλαμε για πτυχιακή εργασία, όχι για διατριβή).
Εϊναι ωραίο να έχουμε πλήθος μελοποιήσεων συγκεντρωμένων και σχολιασμένων (υπάρχει μόνο πρόβλημα σε ορισμένα σημεία με την αναγνώριση της βυζαντινής γραμματοσειράς).

ΥΓ Η ειρωνεία είναι, φίλε domesticus, ότι τα δυο τελευταία δοξαστικά, του Στανίτσα και του Καραμάνη (καταγραφή π. Νεκταρίου Πάρη) είναι γραμμένα με τρόπο που δεν θα σου αρέσει: με έλξεις και συνεπτυγμένο ρυθμό. Μικρό το κακό...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3

Εὐχαριστοῦμε Δομέστικε.
Κι ἐγώ τήν εἶχα πετύχει κάποια φορά αὐτή τήν ἐργασία στό διαδίκτυο.
Θά συμφωνήσω μέ τόν Γιῶργο στό

(υπάρχει μόνο πρόβλημα σε ορισμένα σημεία με την αναγνώριση της βυζαντινής γραμματοσειράς).
Τήν ξαναβρῆκα στό διαδίκτυο καί ἔτσι ἐμφανίζονται κι ἐκεῖ.
Ἆραγε ὅλοι ἔτσι βλέπουν; Καί πῶς λύνεται τό πρόβλημα;



 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#4
ΥΓ Η ειρωνεία είναι, φίλε domesticus, ότι τα δυο τελευταία δοξαστικά, του Στανίτσα και του Καραμάνη (καταγραφή π. Νεκταρίου Πάρη) είναι γραμμένα με τρόπο που δεν θα σου αρέσει: με έλξεις και συνεπτυγμένο ρυθμό. Μικρό το κακό...
Φίλε Γιῶργο,

Ἔκανα upload ἀμέσως καὶ ἄφησα γιὰ αργότερα τὴν μελέτη κι ἔτσι δὲν τὸ εἶδα. Τέλος πάντων χαλάλι ... χάριν τῆς ἐπιστημονικῆς ἐνημέρωσης ἄλλων συναδέλφων ποὺ μποροῦν νὰ κρίνουν καλύτερα ἂν εἶναι μεγάλο ἢ ... μικρὸ τὸ «κακό».
Εἶναι πάντως ἐνδιαφέρουσα ἡ προσέγγιση τῆς συγγραφέως, τώρα ποὺ τὸ ξαναβλέπω.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#5
Πάντως, για να μην κάνω λάθη που ο ίδιος επικρίνω, ας σημειώσω ότι τα περί της γραφής των δοξαστικών ήταν περισσότερο ένα πείραγμα προς τον φίλο μου τον domesticus. Κατά τ' άλλα ασφαλώς και δεν επηρεάζει σε τίποτα την αρτιότητα του πονήματος


Τήν ξαναβρῆκα στό διαδίκτυο καί ἔτσι ἐμφανίζονται κι ἐκεῖ.
Ἆραγε ὅλοι ἔτσι βλέπουν; Καί πῶς λύνεται τό πρόβλημα;
πάτερ,
όλοι έτσι τη βλέπουν γιατί είναι pdf. Το πρόβλημα αυτό εμφανίζεται όταν ανοίγεις την εργασία σου σε ένα office (word) που δεν έχει τις βυζαντινές γραμματοσειρές που έχεις χρησιμοποιήσει. Πιθανολογώ ότι η κοπέλα έκανε την εργασία της κανονικά, αλλά πήγε να την ανοίξει και να την κάνει pdf σε ένα υπολογιστή που δεν είχε τις βυζαντινές γραμματοσειρές.
Πάντως και αυτό είναι λεπτομέρεια...
 
#6
Γιώργος Μ.;39900 said:
ΥΓ Η ειρωνεία είναι, φίλε domesticus, ότι τα δυο τελευταία δοξαστικά, του Στανίτσα και του Καραμάνη (καταγραφή π. Νεκταρίου Πάρη) είναι γραμμένα με τρόπο που δεν θα σου αρέσει: με έλξεις και συνεπτυγμένο ρυθμό. Μικρό το κακό...
Ήμουν πάνω στο αναλόγιο με τον Στανίτσα και πίσω απ' το αναλόγιο του Καραμάνη!
Δεν είναι μικρό το κακό, ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ και ΙΕΡΟΣΥΛΙΑ είναι.....
Δεν μπορούσαν επισυνάψουν τα αυθεντικά ή να αντιγράψουν τα αυθεντικά με τα όποια λάθη και ατέλειες; Ή έστω απλά να τα διορθώσουν; Είναι γνωστό ότι οι άρχοντες (+) Στανίτσας και Καραμάνης ήταν εμπειροτέχνες στη γραφή της μουσικής όπως οι περισσότεροι από τους σύγχρονους μελοποιούς...
Αχ! αυτοί οι μουσι-κολόγοι! Συγνώμη, αλλά μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι, με τα 5,6,7, και τις Καρα-έλξεις τους.
 
Last edited:

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#7
Λόγω της ιδιαίτερης σχέσης μου με την εορτή των Εισοδίων (ονομαστική μου εορτή) ευχαριστώ ιδιαιτέρως.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#8
Ήμουν πάνω στο αναλόγιο με τον Στανίτσα και πίσω απ' το αναλόγιο του Καραμάνη!
Δεν είναι μικρό το κακό, ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ και ΙΕΡΟΣΥΛΙΑ είναι.....
Δεν μπορούσαν επισυνάψουν τα αυθεντικά ή να αντιγράψουν τα αυθεντικά με τα όποια λάθη και ατέλειες; Ή έστω απλά να τα διορθώσουν; Είναι γνωστό ότι οι άρχοντες (+) Στανίτσας και Καραμάνης ήταν εμπειροτέχνες στη γραφή της μουσικής όπως οι περισσότεροι από τους σύγχρονους μελοποιούς...
Αχ! αυτοί οι μουσι-κολόγοι! Συγνώμη, αλλά μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι, με τα 5,6,7, και τις Καρα-έλξεις τους.
Κοιτάξτε, επειδή εδώ αναφερόμαστε στην εργασία ενός ανθρώπου συνολικά κι εγω ένα έλασσον σημείο της το μετέτρεψα σε μείζον άθελά μου, γι' αυτό λέω "μικρό το κακό".
Κατά τ' ΄αλλα, αν δούμε μεμονομωμένα την καταγραφή, αγαπητέ κ. Γιάννου, την οργή σας την καταλαβαίνω απόλυτα, κι έχετε κάθε δίκιο ειδικά εσείς που τα έχετε ζήσει "σε απόσταση αναπνοής".
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#9
ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ;39947 said:
Δεν είναι μικρό το κακό, ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ και ΙΕΡΟΣΥΛΙΑ είναι.....
Δεν μπορούσαν να επισυνάψουν τα αυθεντικά ή να αντιγράψουν τα αυθεντικά με τα όποια λάθη και ατέλειες; Ή έστω απλά να τα διορθώσουν; Είναι γνωστό ότι οι άρχοντες (+) Στανίτσας και Καραμάνης ήταν εμπειροτέχνες στη γραφή της μουσικής όπως οι περισσότεροι από τους σύγχρονους μελοποιούς...
Αχ! αυτοί οι μουσι-κολόγοι! Συγνώμη, αλλά μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι, με τα 5,6,7, και τις Καρα-έλξεις τους.
Τόσα ξέρουν, έτσι επιλέγουν συνειδητά να (κατα)γράφουν !

Φαίνεται πως από νεότερα κείμενα (αναλυτικής ή μη μουσικής σημειογραφίας), έχουν κυρίως υπόψιν τους τον τρόπο καταγραφής δημωδών ασμάτων...(συγκρητισμός γαρ)

ΥΓ1. Αυτός ο τρόπος καταγραφής των εκκλησιαστικών μελών καθεπτρίζει, γενικά, τις (μουσικές) αντιλήψεις αρκετών σύγχρονων μουσικολόγων (πρβλ. τις πρόσφατα εκδεδομένες καταγραφές εκτελέσεων Κ.Πρίγγου). Η κριτική έχει πολλή δουλειά (και) σ᾽αυτόν τον τομέα...
ΥΓ2. Υπάρχουν-σώζονται καταγραφές εκκλησιαστικών μελών ("κατ᾽απαγγελίαν") υπό του αειμνήστου Σ.Καρά ;
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#10
Καλὸ θὰ ἦταν ἂν ὑπάρχει αὐτόγραφο τοῦ Στανίτσα μὲ τὸ ἐν λόγῳ δοξαστικὸ καθὼς καὶ τὸ μέλος τοῦ Καραμάνη ἀπὸ τὰ βιβλία του, νὰ ἀνεβοῦν στὸ forum, ὥστε νὰ ἀξιολογηθεῖ καὶ νὰ διαφανεῖ ἡ διαφορὰ.

Κι αὐτὸ γιατὶ ἀπὸ μιά σύντομη ἔρευνα στὸ διαδίκτυο προέκυψε ὅτι ὁ πανοσιολογιώτατος π. Νεκτάριος Πάρης, εἶναι ἐπίκουρος καθηγητής στὸ Τμῆμα Μουσικῆς Ἐπιστήμης & Τέχνης τοῦ Πανεπιστημίου Μακεδονίας στὴ Θεσσαλονίκη, μὲ γνωστικὸ ἀντικείμενο "Βυζαντινή Μουσική-Ἐκτέλεση Ψαλτικής", φέρει ἕνα ὄνομα καὶ συνεπῶς πρέπει μὲ στοιχεία νὰ καταδειχθεῖ ὁ,τιδήποτε.

Ἄκουσμά του ἔχει ἀνεβεῖ ἐδῶ.

Εὐχαριστῶ
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#11
Ευχαριστούμε domesticus. Πραγματικά, το ύφος της ψαλτικής του είναι πολύ διαφορετικό από αυτό των καταγραφών. Όχι μόνο παραδοσιακό αλλά και ποιοτικό. Τι λέτε;
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#12
Γιώργος Μ.;39997 said:
Ευχαριστούμε domesticus. Πραγματικά, το ύφος της ψαλτικής του είναι πολύ διαφορετικό από αυτό των καταγραφών. Όχι μόνο παραδοσιακό αλλά και ποιοτικό. Τι λέτε;
Και ο τρόπος των καταγραφών του ήταν μέχρι πρότινος εξίσου παραδοσιακός (καθά με πληροφόρησαν) καθότι δεν τυγχάνει, ως άλλοι μουσικολόγοι, "άγευστος" της παραδόσεως (γραπτής τε και προφορικής)...αλλά, κρίμασιν οις οίδε Κύριος, δεν έμεινε εν οις έμαθε και επιστώθη...
 
Last edited:
#13
Καλὸ θὰ ἦταν ἂν ὑπάρχει αὐτόγραφο τοῦ Στανίτσα μὲ τὸ ἐν λόγῳ δοξαστικὸ καθὼς καὶ τὸ μέλος τοῦ Καραμάνη ἀπὸ τὰ βιβλία του, νὰ ἀνεβοῦν στὸ forum, ὥστε νὰ ἀξιολογηθεῖ καὶ νὰ διαφανεῖ ἡ διαφορὰ.
Εὐχαριστῶ
Όπως βλέπετε, το αυτόγραφο έχει 12 υφεσο-διέσεις εκ των οποίων οι 9 είναι υφέσεις του Ζω' που και να μην είχαν σημειωθεί, ο Ζω στις θέσεις αυτές δεν εκτελείται φυσικός.
Και για να μην κάνετε εσείς το κόπο σας πληροφορώ ότι η ΚΑΡΑΪΚΗ καταγραφή του έχει 3Ο υφεσοδιέσεις...
Σαν ... τρύπες από σφαίρες είναι! Άλλοις λόγοις ο καρακαταγραφεύς το καρακατασκότωσε!
 

Attachments

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
#16
Παιδιά για να καταλάβω τα όπλα τι ρόλο παίζουν στην μουσική μας;Πείτε μου γιατί αν παίζουν κάποιο ρόλο τότε εγώ ζω στον παράδεισο της ψαλτικής (Κρήτη) και δεν τοχα καταλάβει....
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#17
Ἀστεῖο ἦταν, ἀλλὰ ἂν εἶναι χοντροκομμένο εὐχαρίστως τὸ διαγράφω.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#18
Στην Πτυχιακή Εργασία της Σύρμαλη Μαρίας «ΤΟ ΔΟΞΑΣΤΙΚΟ ΤΩΝ ΕΣΠΕΡΙΩΝ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ [...]» (Θεσ/νίκη, Φεβρουάριος 2009 - Επιβλέπων καθηγητής: π. Νεκτάριος Πάρης), το τρίτο κεφάλαιο (σσ. 37-61), είναι αφιερωμένο στις διάφορες μελοποιήσεις του δοξαστικού των εσπερίων των Εισοδίων της Θεοτόκου.
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#19
Μόλις τώρα πληροφορήθηκα ότι η πτυχιακή αυτή εργασία είχε ήδη ανακοινωθεί εδώ. Ευχαριστώ τον Γιώργο Μ. για τη επισήμανση. Και να πεις ότι δεν έψαξα πιο πριν. Αλλά στην αναζήτηση της λέξης «εισοδίων» και «εισοδιων» δεν υπήρξε αποτέλεσμα γιατί στο προηγούμενο θέμα αναφερόταν ως «Εἰσοδιων» (με ψιλή).
Πρέπει να αναπτύξουμε καλύτερες τεχνικές αναζήτησης.
Ίσως και να ανοιχτεί σχετικό θέμα!
 
Last edited:

aposapostolopoulos

Απόστολος Αποστολόπουλος
#20
Μια και επανήλθε το θέμα, θα ήθελα να σας αναφέρω ένα σχετικό πρόβλημα που αντιμετωπίζω με το συγκεκριμένο pdf. Ηθελα να το αναφέρω από τότε που πρωτοαναρτήθηκε, αλλά ξεχάστηκα.
Δε μπορώ να διαβάσω κάποιες γραμματοσειρές του. Μου βγάζει κάτι περίεργα. Το πρόγραμμα που χρησιμοποιώ είναι το Adobe Acrobat Pro 9 Extended. Δε μου έχει τύχει ξανά τέτοια περίπτωση με pdf.
Υπάρχει κάποια ιδέα για να λύσουμε το πρόβλημα;

Ευχαριστώ!!!
 
Top