Τὰ Πασαπνοάρια τοῦ Ὄρθρου ὡς καλοφωνικὲς συνθέσεις.

 
παρακλητική
παρακέλευσμα
έτερον παρακάλεσμα
αντικενωκύλισμα
τρομικό
εκστρεπτόν
λύγισμα

πού μπορούμε να βρούμε τον ορισμό και ένα παράδειγμα σε μουσικό κείμενο αυτών των όρων που αναφέρει η μελέτη;
 
Σχετικά με την παρακλητική μπορούμε να βρούμε εκδοχές της σε χφφ της Μέσης Βυζαντινής σημειογραφείας. Εδώ, μάλλον πρέπει να νοείται η εναρκτήρια "θέση" της παρακλητικής που συναντάται σε πολλά μέλη της Παπαδικής.


Ως παράδειγμα έχω στο μυαλό κάπως πρόχειρα την αρχή του Κοινωνικού της εβδομάδος (Τρίτης) του Θεοδώρου, ήχος πλ. β' Εις μνημόσυνον αιώνιον. Συλλαβή: Εις Μνημόσυνον

Άλλο ένα παράδειγμα είναι η αρχή του κοινωνικού της εβδομάδος (Τετάρτης) Ποτηριού του Μανουήλ Χρυσάφη, ήχος πλ. α' Συλλαβή: Πο-τήριον.

Η θέση αποτελείται από ένα φωνητικό σημάδι (συνήθως Απόστροφος), ακολουθούμενο από Ολίγον. Το ολίγον μπορεί να φέρει κάποια Αργεία (π.χ. Διπλή) και όλη αυτή η ομάδα σημαδιών υπογράφεται από το άφωνο σημάδι της Παρακλητικής.

Υγ.
Δυστυχώς, τώρα δεν έχω τον υπολογιστή μου μαζί και δεν έχω πρόσβαση σε φωτογραφίες χφφ, αλλά στο άρθρο του ο Αναστασίου έχει παραδείγματα χφφ που το έχουν.
 
Δηλαδή στο κοινωνικό Θεοδώρου ποιά ακριβώς είναι η παρακλητική;

Η φωτογραφία του άρθρου δεν είναι καθαρή ούτε διευκρινίζεται ποια είναι η μία και ποια η άλλη παρακλητική. Προφανώς το θεωρεί γνωστό από άλλη πηγή την οποία με την ερώτηση αυτή αναζητώ. Θα ήθελα κάτι αν γίνεται τυπωμένο στην παρασημαντική των σημερινών βιβλίων γιατί τα χειρόγραφα ακόμα και της νέας γραφής είναι στους περισσότερους ακατανόητα.
 
Last edited:
Η εξηγημένη στη Νέα Μέθοδο εκδοχή της Παρακλητικής είναι το ακόλουθο απόσπασμα

1681757453307.png
 
Δηλαδή αντί να γράψει ο μελοποιός όλη την παραπάνω φράση έγραφε μια απόστροφο και ένα ολίγον και σήμαινε το ίδιο;

Αν έχετε στείλτε μου αντίστοιχα άρθρα και για τους υπόλοιπους όρους. Ευχαριστώ.
 
Back
Top