Τυπικόν Οικονόμου Γεωργίου Ρήγα

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#1
Τό Τυπικό τοῦ οἰκονόμου π. Γεωργίου Ρήγα, ἐκδόθηκε τό 1994 στήν Θεσσαλονίκη ἀπό τό Πατριαρχικόν Ἵδρυμα Πατερικῶν Μελετῶν, ὡς πρώτη ἔκδοση μιᾶς νέας σειρᾶς ὑπό τόν τίτλο «Λειτουργικά Βλατάδων».
Εἶναι μοναστηριακό τυπικό τῆς παράδοσης τῶν Κολλυβάδων, πού διασώθηκε στό νησί τοῦ συγγραφέα τήν Σκιάθο.
Τό ἔγραψε τό ἔτος 1908 σέ ἡλικία 25 ἐτῶν. Ἀποτελεῖται ἀπό 881 σελίδες, ἀπό τίς ὁποῖες οἱ 220 ἀποτελοῦν προθεωρία, πού εἶναι ἡ μεγαλύτερη προθεωρία τυπικοῦ πού ἔχει ἐκδοθεῖ.
Δέν προβλέπονται, ὡς εἶναι φυσικόν, οἱ περιπτώσεις τοῦ νέου ἡμερολογίου (1924).
Ἡ παράδοση τῶν Κολλυβάδων στηρίζεται στίς διατάξεις τοῦ Τυπικοῦ τοῦ Ἁγίου Σάββα (ΤΑΣ), πλήν ὅμως στό συγκεκριμένο τυπικό πολλές διατάξεις διαφοροποιοῦνται ἀπό τό ΤΑΣ.
Τό Τυπικό τοῦ π. Γ. Ρήγα συντάχθηκε ὡς θεωρητική μελέτη καί δέν ὑπῆρξε ποτέ τυπικό ἐνός μοναστηριοῦ.
Δέν ὑποκαθιστᾶ σέ καμμία περίπτωση τό ΤΑΣ. Ἡ χρησιμότητά του εἶναι ἐνδεικτική, γιά λόγους γνώσεως, μελέτης καί ἐρεύνης καί σέ καμμία περίπτωση ἀπόλυτη.


Υ.Γ. 1) Ὅπως ἔχει γραφτεῖ κι ἐδῶ καί ἀπό προσωπική πληροφόρηση πού ἔχω, ὁ μακαριστός π. Γεώργιος Ρήγας, διετέλεσε κάποια ἔτη καί μέλος τῆς Ἐπιτροπῆς συντάξεως καί ἐκδόσεως τοῦ Ἡμερολογίου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τά σημερινά Δίπτυχα, περί τήν δεκαετία τοῦ ᾿60 ἤ καί ἐνωρίτερον. Τότε σέ καμμία περίπτωση δέν χρησιμοποίησε τό δικό του τυπικό, ἀλλά ἀκολουθοῦσε ἀκριβῶς τό ΤΜΕ.
2) Τά παραπάνω κυρίως μοῦ τά ἔχουν ἐξηγήσει ὁ Διονύσιος Ἀνατολικιώτης καί ὁ Μανόλης Θεοδωράκης, πού ἐκτενεῖς μελέτες τους περί τοῦ Τυπικοῦ τοῦ π. Γ. Ρήγα πρόκειται νά δημοσιευθοῦν ἀλλοῦ.

 
#2
Μια διόρθωση.
Το Τυπικό του Γ. Ρήγα εφαρμόστηκε στην Μονή Ευαγγελισμού Σκιάθου και επιβιώνει μέχρι σήμερα - προσαρμοσμένο - στις ενορίες του νησιού. (Ι. Φουντούλη, Τελετουργικά Θέματα, τ. Β΄, σελ. 134-135)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3
Μια διόρθωση.
Το Τυπικό του Γ. Ρήγα εφαρμόστηκε στην Μονή Ευαγγελισμού Σκιάθου και επιβιώνει μέχρι σήμερα - προσαρμοσμένο - στις ενορίες του νησιού. (Ι. Φουντούλη, Τελετουργικά Θέματα, τ. Β΄, σελ. 134-135)
Εὐχαριστῶ γιά τήν παρατήρηση.
Αὐτό τό ἔχω γράψει παραπάνω «Εἶναι μοναστηριακό τυπικό τῆς παράδοσης τῶν Κολλυβάδων, πού διασώθηκε στό νησί τοῦ συγγραφέα τήν Σκιάθο».
Αὐτή εἶναι μιά μοναδική ἐξαίρεση, πού δέν ἀκυρώνει τόν κανόνα, ὅτι «Τό Τυπικό τοῦ π. Γ. Ρήγα συντάχθηκε ὡς θεωρητική μελέτη καί δέν ὑπῆρξε ποτέ τυπικό ἐνός μοναστηριοῦ».
Ἀλλά καί πάλι μήπως ἡ μονή Εὐαγγελισμοῦ ἤ οἱ ἐνορίες τῆς Σκιάθου ἀκολουθοῦν τό παλαιό ἡμερολόγιο;
Ἄλλωστε κι ἐσεῖς μιλᾶτε γιά «προσαρμογή».
Ἐπίσης θά μᾶς ἐνδιέφερε νά εἴχαμε τήν ἄμεση ἄποψη τῶν πατέρων τῆς μονῆς. Ἐκτός ἄν τήν ἐκπροσωπεῖτε.

Μήν παρεξηγηθεῖτε μ᾿ αὐτό, ἀλλά ὅταν θά δημοσιευθοῦν μελέτες περί αὐτοῦ, ὅπως ἔχω γράψει, τότε θά μάθουμε πολλές λεπτομέρειες.

 

pdimos

Δῆμος Παπατζαλάκης
#4
Γνωρίζει κάποιος αν υπάρχει σε ψηφιακή μορφή το Τυπικό του π. Γωργίου Ρήγα, καθώς και τα Ζητήματα Τυπικού του ίδιου; Μπορούμε να τα βρούμε κάπου στο διαδίκτυο ή να τα προμηθευτούμε από κάποιο μέλος του forum που έχει κάνει την ψηφιοποίηση;
Ευχαριστώ
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#5
Γνωρίζει κάποιος αν υπάρχει σε ψηφιακή μορφή το Τυπικό του π. Γωργίου Ρήγα, καθώς και τα Ζητήματα Τυπικού του ίδιου; Μπορούμε να τα βρούμε κάπου στο διαδίκτυο ή να τα προμηθευτούμε από κάποιο μέλος του forum που έχει κάνει την ψηφιοποίηση;
Ευχαριστώ
Σε επίσκεψη μου στην μόνη Ευαγγελίστριας στην Σκιάθο μου έκανε εντύπωση ότι στα αναλόγια υπάρχουν τα Δίπτυχα 2009. Δεν ρώτησα τί ακριβώς τηρούν αλλά φαντάζομαι ότι και λόγω έλλειψης μοναχών τηρούν το τυπικό της Μεγάλης Εκκλησίας, όπως ερμηνεύεται στα δίπτυχα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
Γνωρίζει κάποιος αν υπάρχει σε ψηφιακή μορφή το Τυπικό του π. Γωργίου Ρήγα, καθώς και τα Ζητήματα Τυπικού του ίδιου; Μπορούμε να τα βρούμε κάπου στο διαδίκτυο ή να τα προμηθευτούμε από κάποιο μέλος του forum που έχει κάνει την ψηφιοποίηση;
Ευχαριστώ
Δέν μπορεῖ νά ὑπάρχουν, ἀφενός γιατί τό τυπικό εἶναι τεράστιο καί ἀφετέρου κυκλοφοροῦν ἀπό τό ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΝ ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ.

 
Last edited:

AchilleasG

Ἀχιλλέας Γαντζός
#7
Σχετικά με την έκδοση του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών.
Το κείμενο είναι χειρόγραφο ή έχει καταγραφεί μέσω υπολογιστή;
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#8
Σχετικά με την έκδοση του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών.
Το κείμενο είναι χειρόγραφο ή έχει καταγραφεί μέσω υπολογιστή;
Χειρόγραφο δεν είναι...
 
#10
Θεοδόσιος Δήμου;20458 said:
Μια διόρθωση.
Το Τυπικό του Γ. Ρήγα εφαρμόστηκε στην Μονή Ευαγγελισμού Σκιάθου και επιβιώνει μέχρι σήμερα - προσαρμοσμένο - στις ενορίες του νησιού. (Ι. Φουντούλη, Τελετουργικά Θέματα, τ. Β΄, σελ. 134-135)

Είδα στο πρακτορείο amen.gr μια ανακοίνωση της Μητρόπολης Χαλκίδος για την πανήγυρη της Παναγίας Εικονίστριας πολιούχου Σκιάθου, στις 3.7.2011. Στην ανακοίνωση αυτή υπάρχουν και πληροφορίες για την τυπική διάταξη της πανήγυρης.
http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=6191


Ακόμη περισσότερες ενδιαφέρουσες πληροφορίες υπάρχουν σε παλιότερη ανακοίνωση για την πανήγυρη του ιερού μητροπολιτικού ναού Τριών Ιεραρχών Σκιάθου, στις 29 - 31.1.2011.
http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=4748
 
Last edited by a moderator:
#11
κ. Αναστασιάδη όλα τα προβλήματα τυπικου ξεκινούν κατα την γνώμη μου επείδη το τυπικό του Βιολάκη θεωρείται ως το ισχύον Τυπικο της Εκκλησίας. Αυτό όμως δεν ισχύει. Καλύτερα κάποιος να συμβουλεύται τα λεγόμενα μοναστηριακά (όπως των μονών του αγίου όρους ή το ΤΑΣ) που θέτουν τα πράγματα σε μια λογική σειρά όπως το παραδειγμα που αναφέρατε
Συμφωνώ απόλυτα με τα λεγόμενά σας!Προσωπικά προσπαθώ να εφαρμόζω το τυπικό του Ρήγα, το οποίο ουσιαστικά είναι επεξήγηση του ΤΑΣ,εδώ στο νομό Πέλλας, όπου καλούμαι να ψάλλω.
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#12
Συμφωνώ απόλυτα με τα λεγόμενά σας!Προσωπικά προσπαθώ να εφαρμόζω το τυπικό του Ρήγα, το οποίο ουσιαστικά είναι επεξήγηση του ΤΑΣ,εδώ στο νομό Πέλλας, όπου καλούμαι να ψάλλω.
Σε αυτό ταιριάζουμε διότι και γω το συμβουλεύομαι σε πολλά.
Η δε προθεωρία του προσφέρει μεγάλη βοήθεια.
Και είναι ένα τυπικό που συντάχθηκε από κληρικό που ζούσε και υπηρετούσε στον κόσμο άρα συμπερασματικά για χρήση στον κόσμο και όχι σε κάποια μονή διότι ποιός ο λόγος ένας κοσμικός κληρικός να συντάξει το τυπικό κάποιας μονής;
 
#13
Σε αυτό ταιριάζουμε διότι και γω το συμβουλεύομαι σε πολλά.
Η δε προθεωρία του προσφέρει μεγάλη βοήθεια.
Και είναι ένα τυπικό που συντάχθηκε από κληρικό που ζούσε και υπηρετούσε στον κόσμο άρα συμπερασματικά για χρήση στον κόσμο και όχι σε κάποια μονή διότι ποιός ο λόγος ένας κοσμικός κληρικός να συντάξει το τυπικό κάποιας μονής;
Κ να συμπληρώσω ότι ήταν έγγαμος κληρικός κ όχι ιερομόναχος. Κάποιοι αντιτείνουν ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί λόγω χρόνου κ ότι δεν το θέλει ο κόσμος. Μέγα ψέμα!! Ο λαός είναι όπως τον μάθουμε.Εγώ που εφαρμόζω το τυπικό του Ρήγα, με εξαίρεση την ανάγνωση των καθισμάτων του ψαλτηρίου,τα οποία διαβάζω μυστικά την ώρα του εξαψαλμου,βλέπω ότι φτάνει μια χαρά ο χρόνος.Την Κυριακή π.χ. που μας πέρασε ξεκινήσαμε 7:30 κ με όλες τις ωδές,αργές καταβασίες, στιχολογια αινων κ τυπικά κ μακαρισμούς, μαζί με σύντομο κήρυγμα, τελειώσαμε 10:20 κ ο κόσμος ευχαριστιεται.Ο ρυθμός είναι το παν!!
 
Last edited:
Top