Το μάθημα της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής στα Μουσικά Σχολεία

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#1
Μια και είμαστε φόρουμ συζητήσεων για την Β.Μουσική, και με το δεδομένο ότι στα μουσικά σχολεία υπάρχει το μάθημα της Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής, θα ήθελα και την γνώμη σας πάνω σε κάποια θέματα που με προβληματίζουν εμένα.

Είναι ευπρόσδεκτη η γνώμη οποιουδήποτε, αλλά πολύ θα εκτιμήσω την γνώμη ανθρώπων που έχουν δουλέψει σε μουσικά σχολεία και γνωρίζουν την κατάσταση. (όποιος έχει δουλέψει γνωρίζει πολύ καλά γιατί το λέω...)

Κατ' αρχήν να δώσω εδώ τους νόμους και τις υπουργικές αποφάσεις όπως ισχύουν σήμερα και αφορούν το μάθημα αυτό.
View attachment Μουσικά Σχολεία - ΦΕΚ για τα μαθήματα 17-03-1995.pdf και View attachment Μουσικά Σχολεία - Ωρολόγιο Πρόγραμμα (Υπουργική Απόφαση)15-09-2005.pdf

Φυσικά από το νόμο μέχρι και την τελευταία υπουργική απόφαση έχουν αλλάξει κάποια πράγματα, αλλά όχι και η στοχοθεσία που περιγράφει το ΦΕΚ του 1995. Σε γενικές γραμμές κάπως έτσι είναι τα πράγματα όσον αφορά το τι πρέπει να γίνεται.

Να προσθέσω και κάτι ακόμα. Δεν το έχω δει κάπου γραπτώς (δεν το έχω εγώ δει τουλάχιστον) αλλά "κυκλοφορεί" ευρέως και σαν διαφήμιση για τα μουσικά σχολεία. Ότι δηλαδή οι απόφοιτοί του βγαίνουν από την τελευταία τάξη του σχολείου με επίπεδο αντίστοιχο του πτυχίου (μερικοί λένε και του διπλώματος!!!) στο όργανο επιλογής τους και στις ευρωπαϊκή μουσική (επίπεδο ειδικού αρμονίας-δεν υπάρχει πτυχίο εκεί) και βυζαντινή αντίστοιχα. Πράγμα που φυσικά απ΄όσο μπορώ να γνωρίζω εγώ δεν ισχύει, ίσως εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων που παράλληλα με το σχολείο έκαναν και αντίστοιχα μαθήματα εκτός αυτού.

Και πάμε στο θέμα!

Ποίος τελικά είναι ο σκοπός του μαθήματος της Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής στα μουσικά σχολεία;

Θα πω για αρχή πως το αντιλαμβάνομαι εγώ. Και παρακαλώ προσθέστε τις απόψεις σας και όπου νομίζετε ότι είμαι λάθος παρακαλώ διορθώστε με (στεγνά όμως!).

Δεν πιστεύω ότι σκοπός του μαθήματος αυτού είναι να βγάλει ψάλτες.

Και εξηγώ τι εννοώ. Μακάρι να βγουν ΚΑΙ ψάλτες από αυτά τα παιδιά, αλλά δεν είναι ο σκοπός του μαθήματος.

Ο σκοπός όπως το βλέπω εγώ είναι να μάθουν τα παιδιά
την σημειογραφία της Β.Μουσικής (και πως αυτή εφαρμόζεται και ψαλτικά αλλά και στην δημοτική-εξωτερική μουσική), την ψαλτική παράδοση, την δημοτική μουσική, την οκταηχία και την πολυηχία μέσα στην οκταηχία (όλους τους κλάδους δηλαδή των ήχων). Και κανένα από αυτά δεν μπορεί να θεωρηθεί υψηλότερης προτεραιότητας (με εξαίρεση ίσως την σημειογραφία και την οκταηχία) από το άλλο. Αν κάνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν αυτή την μουσική με την δική της γραφή τα δικά της ιδιώματα και άκουσμα, ακόμα και αν δεν γίνουν ποτέ ψάλτες πιστεύω ότι έχουμε πετύχει το στόχο... Δεν νομίζω ότι πρέπει να στοχεύσουμε π.χ. να μάθουν οπωσδήποτε το αργό ειρμολόγιο ή κάποια ιδιόμελα του Ιακώβου. Άλλωστε δεν μπορείς να υποχρεώσεις κάποιον να έρθει σε ψαλτήρι, κι αν δεν έρθει σε ψαλτήρι, νότες θα λέει και τίποτα παραπάνω...

Σύμφωνα με τα παραπάνω πρέπει οπωσδήποτε να γίνει ένα πρόγραμμα σπουδών με βάση αυτή την κατεύθυνση, και βιβλίο φυσικά (που αυτή την στιγμή δεν υπάρχει κι ο καθένας κάνει ότι τον φωτίσει ο Θεός...) προσανατολισμένο σε αυτή την λογική και όχι μόνο εκκλησιαστικό ή μόνο παραδοσιακό. Αναλόγως πρέπει να προγραμματιστεί και το μάθημα του ταμπουρά (ή της λάφτας, δεν θα κολλήσω πολύ σε αυτό) ώστε να συμβαδίζει το όργανο αναφοράς με το μάθημα που αναφέρεται, για καλύτερα αποτελέσματα.

Δεν νομίζω ότι πρέπει να "μπει στο παιχνίδι" η προοπτική του πτυχίου, γιατί τότε πρέπει να φύγουμε από την λογική της ελληνικής μουσικής και να πάμε στο ψαλτικά αποκλειστικά πλέον. (για να βγει η απαιτούμενη ύλη του πτυχίου ιεροψάλτου)

Όλα αυτά που αναφέρω βέβαια βασίζονται στην μέχρι στιγμής διάρθρωση των μουσικών σχολείων, χωρίς να διαλέγεις δηλαδή μουσική κατεύθυνση (κάποια στιγμή) και με δεδομένο ότι τα μόνα πανελλαδικά εξεταζόμενα μουσικά μαθήματα είναι η αρμονία και το dictee.

Μπορούμε φυσικά να συζητήσουμε πως θα ήταν καλύτερο να διαρθρωθούν (έχω κι εγώ πολλές προτάσεις πάνω σ' αυτό), αλλά να κοιτάμε και πως μπορεί να λειτουργήσει το όλο πράγμα μέχρι τότε, ή και με την προοπτική ότι δεν θα αλλάξει ποτέ (το και πιθανότερο δυστυχώς) αυτό το (χαζό πραγματικά) καθεστώς.

Δεν ξέρω αν κάποιος έχει άποψη, ίδια ή αντίθετη, ή έστω απλά άποψη και θα ήθελα τις γνώμες σας.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#2
Μια ρητορική ερώτηση για να διευκολύνω τις απαντήσεις. Φαντάζεστε ένα ελληνικό μουσικό σχολείο να βγάζει αποφοίτους μετά από 6 χρόνια σπουδών και να μην έχουν διδαχθεί τίποτα για την ελληνική μουσική; Ποιός ο λόγος της ύπαρξης του τότε;(Εντάξει ήταν δύο οι ερωτήσεις:eek:)

Και μία διαπίστωση. Στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας (τα όρια ασαφή φυσικά) άρχισε ένα νέο ρεύμα μουσικής ενασχόλησης και δημιουργίας. Έκαναν την εμφάνισή τους πολλά νέα σχήματα, με νέους ηλικιακά μουσικούς, τα οποία ασχολήθηκαν σε διάφορα επίπεδα και με διάφορους τρόπους, με την ελληνική (παραδοσιακή και λόγια) μουσική. Σε μεγάλο ποσοστό οι μουσικοί αυτοί ήταν απόφοιτοι μουσικών σχολείων.

[Τώρα γιατί αντί τα πράγματα για τα σχολεία να γίνονται καλύτερα, γίνονται χειρότερα (διαπίστωση από προσωπική πείρα), δεν ξέρω:(]
 
#3
Βασίλη εάν κατάλαβα καλά πρέπει να είσαι καθηγητής Βυζαντινής Μουσικής στο Μουσικό Σχολείο Τριπόλεως . Θέλω να σε ρωτήσω είσαι μόνιμος ή με σύμβαση ;
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#4
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ;1001 said:
Βασίλη εάν κατάλαβα καλά πρέπει να είσαι καθηγητής Βυζαντινής Μουσικής στο Μουσικό Σχολείο Τριπόλεως . Θέλω να σε ρωτήσω είσαι μόνιμος ή με σύμβαση ;
Αυτά είναι καλύτερα να τα συζητάμε με προσωπικά μηνύματα για να μην διασπάμε και την συνοχή του θέματος. Ναι είμαι καθηγητής στο μουσικό σχολείο Τριπόλεως και είμαι συμβασιούχος εδώ και πολλά (7 για την ακρίβεια) χρόνια.

Αντώνη (αν θες) πες μου και την γνώμη σου για τις θέσεις που έγραψα όσον αφορά το μάθημα. Μήπως είμαι πολύ της...αμβλύνσεως που λέει κι ο κ.Κων/νου;:eek:
 
Last edited:

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#5
Το τι πρέπει να περιλαμβάνει και ποιός είναι ο στόχος του μαθήματος της παραδοσιακής μουσικής στα μουσικά σχολεία, είναι άμεσα συνδεδεμένο με το λόγο ύπαρξης των σχολείων και του τι επιθυμούμε να πετύχουμε με αυτά.
Ίσως όταν έχω λίγο παραπάνω χρόνο...
 

tb---

τσοπάνης
#7
Πρόσφατα πληροφορήθηκα ότι σε μουσικό λύκειο της πρωτεύουσας διδάσκεται βυζαντινή μουσική αλλά μόνο σε θεωρητικό επίπεδο ...

Από το ολότελα, θα μου πείτε ...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#8
Πρόσφατα πληροφορήθηκα ότι σε μουσικό λύκειο της πρωτεύουσας διδάσκεται βυζαντινή μουσική αλλά μόνο σε θεωρητικό επίπεδο ...

Από το ολότελα, θα μου πείτε ...
Τι ακριβώς εννοείς? με μπέρδεψες λιγάκι...
 
#9
Και πάμε στο θέμα!
Ποίος τελικά είναι ο σκοπός του μαθήματος της Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής στα μουσικά σχολεία;
[/COLOR]
Φέτος ήμουν σε ένα μουσικό σχολείο στην β. Ελλάδα όπου στις προφορικές προαγωγικές εξετάσεις του Ιουνίου μας είπαν τα παιδιά μερικά τραγουδάκια, κάποια από αυτά είπαν και το σήμερα γάμος γίνετε :p σε ήχο λέγετο. Τα μωρά ίσα ίσα που παβουγαδιζανε……………..:eek::eek::eek: και ο συνάδελφος συνεξεταστείς προσπαθούσε να τα εξηγήσει την θεωρητική παραγωγή των ήχων από τον φθόγγο ΚΕ=πρώτος άρα στον βου πλάγιος του δευτέρου διατονικός……..:mad::mad::mad:
Για σταμάτα του λέω θα πρέπει να έχουμε και λιγάκι διάκριση…………..:wink::wink::wink:
Κάθε πράγμα στον καιρό του…!!!! Και αυτά προαιρετικά στο δίπλωμα…..!!!! :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

tb---

τσοπάνης
#10
Τι ακριβώς εννοείς? με μπέρδεψες λιγάκι...
... μόλις σήμερα ξαναείδα το θέμα ..

..από πληροφόρηση που είχα απο μαθητή του σχολείου, γίνεται αναφορά στην βυζαντινή μουσική όσον αφορά μόνο τους ήχους, τις κλιμακες , τα διαστήματα και ίσως κάποια ηχητικά δείγματα, χωρίς την ενεργή συμμετοχή των μαθητών.

Ελπίζω να έχω λανθασμένη πληροφόριση , αλλιως καήκαμε !!
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#11
Έμαθα σήμερα ότι ήρθε εγκύκλιος από το Υπ.Παιδείας (απλά δεν έχω στα χέρια μου το κείμενο), που έλεγε ότι η Βυζαντινή Μουσική στα μουσικά γυμνάσια θα πάει στις 2 ώρες την εβδομάδα από 4 που ήταν και στο μουσικό λύκειο θα καταργηθεί τελείως!

Ο Ταμπουράς καταργείται από όργανο αναφοράς. Μένει μόνο ως επιλογή.

Αυτά θα ισχύσουν από του χρόνου.

Μόλις βρω το κείμενο θα το ανεβάσω. Κρίμα πραγματικά...
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#13
Ενημερώθηκα λίγο πριν ότι είναι ελαφρώς αλλιώς τα πράγματα στην εγκύκλιο (π.χ. δεν καταργείτε τελείως η βυζαντινή στο Λύκειο αλλά γίνεται 1 ώρα κ.τ.λ.), οπότε να περιμένουμε να την δούμε πρώτα και ύστερα να σχολιάσουμε.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#15
ΟΚ. Κυλικείο... :D
Μπα δεν έχει να κάνει αυτό.

Είτε την έχουν βγάλει τελείως, είτε την έχουν κάνει 1 ώρα, ούτε κυλικείο ούτε καφενείο είναι. ΜΠΟΥΡ... είναι!
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#18
Παιδιά από συνέλευση στο Μ. Σ. Θεσ/νίκης γυρνάω...

Πάντως στα σίγουρα καταργούνται (μετά την ιστορία τέχνης που 2 χρόνια τώρα πετσοκόφτηκε σε 1 ώρα στην Α γυμν.) όλα τα καλλιτεχνικά μαθήματα, και η θεατρολογία.

Και μη χειρότερα, Μουσικά Σχολεία χωρίς εικαστικά, χωρίς τίποτε καλλιτεχνικό. Χειρότερα από Ωδείο θα καταντήσουμε, εκεί τουλάχιστον αν και αδιαβάθμιστες οι σπουδές, είναι αναγνωρισμένες τουλάχιστον.

ΥΓ φίλε Ζάχαρη ήρθε η ώρα να μας πεις πως βάζεις συνημμένα και συνεχίζεις με κείμενο
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#19
Παιδιά από συνέλευση στο Μ. Σ. Θεσ/νίκης γυρνάω...

Πάντως στα σίγουρα καταργούνται (μετά την ιστορία τέχνης που 2 χρόνια τώρα πετσοκόφτηκε σε 1 ώρα στην Α γυμν.) όλα τα καλλιτεχνικά μαθήματα, και η θεατρολογία.

Και μη χειρότερα, Μουσικά Σχολεία χωρίς εικαστικά, χωρίς τίποτε καλλιτεχνικό. Χειρότερα από Ωδείο θα καταντήσουμε, εκεί τουλάχιστον αν και αδιαβάθμιστες οι σπουδές, είναι αναγνωρισμένες τουλάχιστον.
Κρίμα είναι...

Τζάμπα μου φαίνεται, πάει όλη η δουλειά που έγινε. Αντί να προχωρήσει το πράγμα και να συνδεθεί με την δημιουργία μιας μουσικής Ακαδημίας, γυρνάει πίσω με την "γενικοποίηση" των σχολείων και την σύνδεση με τα τμήματα μουσικών σπουδών.
ΥΓ φίλε Ζάχαρη ήρθε η ώρα να μας πεις πως βάζεις συνημμένα και συνεχίζεις με κείμενο
Ανεβάζεις το συνημμένο και μετά επιλέγεις το σημείο που θες να εμφανιστεί μέσα στο μήνυμα και έπειτα δίπλα από τον "συνδετήρα" των επισυνάψεων (που έχει ένα βελάκι) επιλέγεις το αρχείο και βγαίνει στο σώμα του κειμένου. Κάνεις κλασικά και μια προεπισκόπιση να δεις τι γίνεται και είσαι έτοιμος.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#20

Σ᾿ εὐχαριστῶ κι ἐγώ γιά τήν ἐνδιαφέρουσα ὁδηγία, πού ὄντως κι ἐγώ τήν ἤθελα ἔτσι κάποιες φορές τήν ἐπισύναψη —ἄν δέν τά ξέρεις ἐσύ ποιός θά τά ξέρει—, ἀλλά καί γιά τό

Κρίμα είναι...
Ἔχω μιά γνωστή μου Φιλόλογο πτυχιοῦχο τοῦ Τμήματος Θεατρικῶν Σπουδῶν (καί διπλωματοῦχο Βυζ. Μουσικῆς τοῦ Ὡδείου Σκαλκώτα στά Πατήσια) καί δουλεύει σέ τέτοιο σχολεῖο. Τί θά γίνει;
Ἀλλά περισσότερο καί γιά τό θέμα τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς.........

 
Top