Να προτιμάτε τις πρώτες εκτελέσεις. Ο Τερζής βρίσκεται πολύ μακριά από το χατζιδακικό ζητούμενο του τραγουδιού, οπότε πρόκειται περί... οθνείας εκφράσεως, σε σχέση με το πρωτότυπο...
Χε, χε, "παράδοση" σε όλα...
Ὅπως λέμε «νεο-πατριαρχικός» καὶ ἡ ἀπόσταση μακρινὴ ὄντως.
Μοῦ ἄρεσε καὶ ὁ χαρακτηρισμὸς «νεοχατζηδακικὸς» τοῦ ἑτέρου συναδέλφου. Ὅπως λέμε «νεο-πατριαρχικός» καὶ ἡ ἀπόσταση μακρινὴ ὄντως.
.
Πάντα τὶς προτιμῶ καὶ θὰ συνεχίσω πεισματωδῶς σὲ ἀντίθεση μὲ τὸ ... «ριζοσπαστικὸ» ψαλτικὸ ρεύμα τῆς ἐποχῆς, ποὺ ταυτίζει διὰ συγχύσεως τὰ κροκοδείλια δάκρυα τοῦ ψαλτικοῦ ψευδοσυναισθήματος μὲ τὸν «σεμνό, απέριττο και μυστικοπαθές»χαρακτήρα. Λὲς καὶ ὁ κλαυθμηρισμὸς τῶν ταχυτάτων ἀποδιδομένων καλλωπιστικῶν σημείων μπορεῖ ποτὲ νὰ ὑποκαταστήσει «σεμνό, απέριττο» χαρακτήρα, πού σίγουρα μᾶς λείπει ἀπὸ τότε ποὺ 'φυγε ὁ κ. Ἀστέρης καὶ ἀκοῦμε πλέον μόνο στὸν Α΄δομέστικο.
Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το πως μπορείς ( εσύ και αυτή η τεράστια μουσική διάνοια ) να διακρίνεις τον "κλαυθμηρισμὸ (![]()
![]()
) τῶν ταχυτάτων ἀποδιδομένων καλλωπιστικῶν σημείων" αλλά σου διαφεύγουν και ζητάς διευκρινήσεις για τις πασιφανείς ατεχνίες, παραφωνίες, αρρυθμίες κλπ.
Ναι είναι φανερό ότι δεν υπάρχει καμία προκατάληψη και εμπάθεια στα posts σου...
[...] ἔχει τὴν μαθητεία
Διαβασες αυτά που έγραψες;;;;
Ὁ Α΄δομέστικος μπορεῖ νὰ ἐμφανίζει τεχνικὰ προβλήματα, ΑΛΛΑ ἔχει τὸ βασικότατο προσὸν ποὺ ὁ τοποτηρητὴς δὲν ἔχει καὶ δὲν φαίνεται νὰ θέλει νὰ ἀποκτήσει: ἔχει τὴν μαθητεία στὸ πατριαρχικὸ αναλόγιο, δίπλα στοὺς Ἄρχοντες Πρωτοψάλτη καὶ Λαμπαδάριο, ζυμωμένος στὸ κλίμα τῆς Πόλεως.
Τὰ τεχνικὰ θέματα ξεπερνιοῦνται γιαβάς γιαβάς.
Ἡ ἔλλειψη μαθητείας στὸ πατριαρχικὸ ἀναλόγιο εἶναι δυνατὸν νὰ θεραπευθεὶ μὲ ἀκούσματα κασετοφώνου, ὅπως ἐλέχθη; Ἄλλωστε, ἔχει γίνει πλέον φανερὸ πὼς ὁ τοποτηρητὴς ἐπιβάλει τὸ προσωπικό του ὕφος ἀδιαφορῶντας γιὰ τοὺς προκατόχους, διασπῶντας τὰ μέχρι τώρα ἀκούσματα, ποὺ ἄλλωστε δὲν ἔχει διδαχθεῖ στὴν πηγή τους, τὴν Μεγάλη Ἐκκλησία
Αὐτὸ ἔχει καὶ ὡς συνέπεια -θεωρῶ- τὴν ἀσυμφωνία μὲ τὸν πατριαρχικὸ μαθητὴ Α΄ δομέστικο ἀπέναντι. Καὶ δυστυχῶς δὲν βλέπω νὰ βελτιώνεται, ἀλλὰ τὸ χάσμα χαίνει. Ἴσως χρειάζεται κι ἄλλος ἑλλαδίτης νὰ διδάξει ψαλτικὴ στὸ ἀριστερὸ ἀναλόγιο, ὑποτασσόμενος παντὶ στὸ νέο ρεύμα, ποὺ ἔχει προκύψει πὼς ὑποστηρίζεται φανερὰ ἐκ τῶν ἔνδον τῆς πατριαρχικῆς αὐλῆς. Κι αὐτὸ παρὰ τὶς «διαβεβαιώσεις» -ἕπεα πτερόεντα- πὼς συνεχίζεται ἡ ... παράδοση τοῦ Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου. Μόνο ὁ τίτλος τοῦ ὀφικίου θὰ παραμείνει αὐτὸς ποὺ ἀκούγαμε.
Ἄκου λοιπὸν τὸν Ἄρχοντα Πρωτοψάλτη κ. Ἀστέρη κι ἄν βρεῖς κάτι κοινὸ με τὸν νῦν τοποτηρητή ξανασυζητοῦμε περὶ ἐμπαθείας. Μπορεῖς νὰ συζητήσεις βέβαια περὶ κώφωσης καὶ πόρωσης, εἶναι φανερό.
Ἑκτὸς κι αν θεωρεῖτε ὅτι μελετᾶ ὁ τοποτηρητὴς ἠχογραφήσεις τοῦ Δανιὴλ καὶ τοῦ Χαλάτζογλου, ἐπανερχόμενος στὶς ... ρίζες. Οὕτε τὸ Yggdrasil δὲν ἔχει τέτοια ρίζα μέχρι τὴν Niflheim. Μόνο προσοχὴ στὸν Nidhogg ...![]()
Επειδή είναι άκρως επίκαιρο, να σημειώσω πως στα νέα προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά προτείνεται για ακρόαση ψαλμών στους μαθητές της Ε' Δημοτικού μεταξύ άλλων ο Ν΄ Ψαλμός και τα Πεντηκοστάρια με τον τοποτηρητή και τον α' δομέστικο (φετινή ηχογραφηση Κυρ. Σαμαρείτιδος).
Πάντως και ο Στανίτσας έχει την τιμητική του: Προτάσσεται τις περισσότερες φορές, μεταξύ αυτών βεβαίως και ο Εμμανουηλίδης και η Καραντζή
Για του λόγου το αληθές: http://www.iep.edu.gr/images/θρησκευτικα/Δημοτικό/Ε%20Δημοτικού/ΜΟΥΣΙΚΗ%20Ε΄%20ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ.docx
Τα διάβασε και ανεξάρτητα από τις επιμέρους υπερβολές, οι ανησυχίες που διαπιστώνει ο domesticus είναι εύλογες. Εγώ βέβαια πιστεύω ότι έχει τα φόντα ο Νεοχωρίτης να ανταποκριθεί στο πατριαρχικό ύφος και, όπως έχω ξαναγράψει, πρέπει να του δώσουμε πίστωση χρόνου και αρκετού μάλιστα. Αυτό που δεν ξέρω είναι αν θέλει πραγματικά να διαμορφώσει το ψάλσιμο του προς το πατριαρχικό. Αν το θέλει, μπορεί να το κάνει, μια κι έχει τεράστιες δυνατότητες. Όμως αν μείνουν έτσι τα πράγματα, αυτό που ακούμε δεν είναι πατριαρχικό ψάλσιμο σε καμία περίπτωση, κατά την ταπεινή μου γνώμη. Ο αριστερός μπορεί κάποιες φορές να έχει ατέλειες φωνητικές (που για μένα μπορεί κάλλιστα να τις ξεπεράσει αν απλώς ψάλει πιο ήρεμα), όμως το ύφος του θυμίζει Αστέρη και Πατριαρχείο, κάτι που στο δεξιό αναλόγιο δεν συμβαίνει ποτέ. Γι' αυτό και όταν ψάλει σωστά, υπερτερεί του δεξιού (πάλι κατ' εμέ). Οπότε κι εγώ, για να είμαι ειλικρινής, μεταξύ των δύο προτιμάω τον αριστερό.Διαβασες αυτά που έγραψες;;;;
Πατριαρχικό ύφοςείναι αυτό το του Αστέρη; Μα καλά ακούσματα δεν έχετε;Ε τότε καλύτερη η σιωπή!Τα διάβασε και ανεξάρτητα από τις επιμέρους υπερβολές, οι ανησυχίες που διαπιστώνει ο domesticus είναι εύλογες. Εγώ βέβαια πιστεύω ότι έχει τα φόντα ο Νεοχωρίτης να ανταποκριθεί στο πατριαρχικό ύφος και, όπως έχω ξαναγράψει, πρέπει να του δώσουμε πίστωση χρόνου και αρκετού μάλιστα. Αυτό που δεν ξέρω είναι αν θέλει πραγματικά να διαμορφώσει το ψάλσιμο του προς το πατριαρχικό. Αν το θέλει, μπορεί να το κάνει, μια κι έχει τεράστιες δυνατότητες. Όμως αν μείνουν έτσι τα πράγματα, αυτό που ακούμε δεν είναι πατριαρχικό ψάλσιμο σε καμία περίπτωση, κατά την ταπεινή μου γνώμη. Ο αριστερός μπορεί κάποιες φορές να έχει ατέλειες φωνητικές (που για μένα μπορεί κάλλιστα να τις ξεπεράσει αν απλώς ψάλει πιο ήρεμα), όμως το ύφος του θυμίζει Αστέρη και Πατριαρχείο, κάτι που στο δεξιό αναλόγιο δεν συμβαίνει ποτέ. Γι' αυτό και όταν ψάλει σωστά, υπερτερεί του δεξιού (πάλι κατ' εμέ). Οπότε κι εγώ, για να είμαι ειλικρινής, μεταξύ των δύο προτιμάω τον αριστερό.
Εγώ βέβαια πιστεύω ότι έχει τα φόντα ο Νεοχωρίτης να ανταποκριθεί στο πατριαρχικό ύφος
πρέπει να του δώσουμε πίστωση χρόνου και αρκετού μάλιστα.
Αυτό που δεν ξέρω είναι αν θέλει πραγματικά να διαμορφώσει το ψάλσιμο του προς το πατριαρχικό. Αν το θέλει, μπορεί να το κάνει, μια κι έχει τεράστιες δυνατότητες.
Όμως αν μείνουν έτσι τα πράγματα, αυτό που ακούμε δεν είναι πατριαρχικό ψάλσιμο σε καμία περίπτωση, κατά την ταπεινή μου γνώμη.
[...]όμως το ύφος του θυμίζει Αστέρη και Πατριαρχείο
Οπότε κι εγώ, για να είμαι ειλικρινής, μεταξύ των δύο προτιμάω τον αριστερό.
Απλά σκεφτείτε να γινόταν πυρηνική καταστροφή και οι ολίγοι επιζώντες να επιβιώνανε σε δύο χωριά εκατοντάδες χιλιόμετρα μακρυά το ένα από το άλλο. Στο χωριό Α θα είχε διασωθεί ένα αντίτυπο του Θεωρητικού του Χρυσάνθου, αλλά κανείς δεν θα ήξερε μουσική. Στο χωριό Β θα είχει επιζήσει ο Παϊκόπουλος. Σε ποιο από τα δύο πιστεύετε ότι θα επιζούσε η βυζαντινή μουσική; ...
. . . .ἄκουε πολλά said:Το καλοκαίρι βρέθηκα σε ενορία της ελληνικής περιφέρειας, όπου πήγα για τον κυριακάτικο εκκλησιασμό.
Έψαλλαν σχεδόν πρακτικά 3-4 ψάλτες μέσης ηλικίας, όπως μπορούσαν, μη εξαιρουμένου του πρωτοψάλτου...
Βλέπω λοιπόν από μακριά, λίγο πριν το «Ευλογημένη η βασιλεία...», να εμφανίζεται ξαφνικά στο αναλόγιο η Θεία Λειτουργία του Άρχοντος Μουσικοδιδασκάλου της Μ.τ.Χ.Ε. κ. Δημοσθένους Παϊκοπούλου!
Λέω από μέσα μου «θα πάω να τους κάνω λίγο ισοκράτημα τουλάχιστον».
Και μου λέει ο πρωτοψάλτης με καμάρι, αφού χαιρετηθήκαμε και συστηθήκαμε: «Εγώ είμαι μαθητής του Παϊκόπουλου!».
[...]
Φθάνουμε στο Χερουβικό, ανοίγει την Θεία Λειτουργία στον ήχο της εβδομάδος και ξεκινάει να ψάλλει «κουτουρού», ακολουθώντας μόνο τις μαρτυρίες.
Στο τέλος μου λέει: «Αυτό το Χερουβικό μου το δίδαξε τότε!», και μου έδειξε την ημερομηνία που είχε σημειώσει....
Κατά τα άλλα ευγενέστατος, να είναι καλά ο άνθρωπος. Να τον έχει καλά ο Θεός...
ἄκουε πολλά said:Ακριβώς. Δεν είναι μακράν αυτού.
Ακριβώς έτσι.
Αυτό ακριβώς μας κάνει όλους να ελπίζουμε ότι θα προσαρμοστεί πολύ περισσότερο συν τω χρόνω στο ψαλτικό ύφος που ζωογόνησε την ψαλτική τέχνη εντός του Πατριαρχικού Ναού τον περασμένο αιώνα, όπερ εκλήθη ύφος πατριαρχικόν.
Όντως, κανείς δεν έγραψε το αντίθετο. Αλλά ο τρόπος που αποδίδει τα ψαλλόμενα είναι εγγύτατος του πατριαρχικού ύφους. Και συν τω χρόνω -όλοι θέλουμε να ελπίζουμε- πως θα υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη προσέγγιση.
Αστέρη μπορεί να θυμίζει, αλλά αυτό δεν αρκεί. Χρειάζεται χρόνος και στον τοποτηρητή της λαμπαδαρίας της Μ.τ.Χ.Ε.
Γιαβάς-γιαβάς ο ένας, γιαβάς-γιαβάς και ο άλλος... Επιφυλασσόμεθα.
Μετα πρώτης και δευτέρας...παρεττού. Το καλύτερο. Εχε γεια καημένε κόσμε!