Δὲν μπόρεσα ποτὲ νὰ κατανοήσω τὴν ὁποιαδήποτε ἀναφορὰ στὴν τριφωνία στὸ σημεῖο ποὺ συζητᾶμε. Θέλουμε νὰ δείξουμε ὅτι γνωρίζουμε πῶς ψάλλεται καὶ ὁ ἐκ τοῦ Γα πλ. δ΄;
Νομιζω πως δεν εχει να κανει με το σημειο, ειναι κατι που γενικα συμβαινει. Πχ. στο αυτόμελο "Την σοφίαν και λόγον" δεν γίνεται μετάβαση στην τριφωνία; Και στη συνέχεια κατάληξη στο νη παλι; Δεν ειναι ακριβώς το ίδιο όπως αυτό:
τους 2 τελευταίους: εκ του γα έως "...των Σεραφείμ", και εκ του νη έως τέλους.
Αλλά και το αντίστροφο: σε πάμπολλους κανονες εκ του Γα δεν γίνονται συστηματικά κατάληξεις στο νη;
Ή στη Μεγάλη Παράκληση γιατί δεν θεωρουνται παραταιρες οι Ζ΄ και Η΄ ωδες οι οποιες ειναι εξ ολοκληρου εκ του νη;
Επίσης στις παρακλησεις η Τιμιωτέρα μετα το Αξιον Εστι ψάλλεται εκ του Γα, οποτε ο κοσμος μαλλον ξερει καλυτερα αυτην την μελωδια, παρα εκ του νη.
Και ακομη παραπερα: Τι θα λεγαμε εαν καποιος ελεγε τον μεν στιχο στο νη, την δε Τιμιωτερα στο γα; Μαλλον δεν θα το εγκριναμε.
Αλλα και τα μεγαλυναρια του Ιαμβικού κανόνα των Θεοφανείων δεν ειναι καταγεγραμμενα στο ειρμολογιο του Πετρου σε σκληρο χρωμα και μετα η Θ' σε μαλακο; Εκει δεν υπαρχει προβλημα;
Εγω αυτο που βλεπω παντως ειναι οτι δεν χρειαζεται να υπαρχει μια καταναγκαστικη υποταγη των μελων μιας ενοτητας στον ιδιο ηχο.
Αλλα χαρακτηριστικο παραδειγμα ειναι τα δοξαστικα των αινων, η δοξολογια και το απολυτικιο. Ο Βιολακης (και η αγραφη παραδοση) θελει την δοξολογια στον ηχο του δοξαστικου. Για ποιο λογο ομως; Αποκλειεται για λογο συνεχισης του ηχου αφου μπορει να παρεμβαλεται ενα "και νυν" σε αλλον ηχο. (Τις Κυριακες ειναι δεδομενο αυτο). Στο τελος θα μπει και απολυτικιο πιθανως παλι σε αλλον ηχο.
Αν το καλοδει καποιος μαλλον επιδιωκεται η αλλαγη του ηχου στην πρωτη ευκαιρια.
(Συλλογιστειτε τις εναλλαγες στα καθισματα των Κυριακων)