[την ιεράν πανήγυριν/τα ιερά θαυμάσια] [βραβεύοντα/βραβεύουσα] [την ειρήνην/σωτηρίαν]

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Καταβασίες ἔτους βλ. στὰ χφφ. Μ. Μετεώρου 83 τυπικὸ τοῦ ἔτους 1580 φ. 83v, Σίμωνος Πέτρας παλαιὸ 177 ιστ' αἰ. (Dmitrievskij τ. 3 σ. 386), Διονυσίου παλαιὸ 449 τοῦ ἔτους 1624 (Dmitrievskij τ. 3 σ. 520) καὶ Ἁγιασματάριον 1804 σσ. 134-135.

Θεσμοθετήθηκαν ἐπίσημα ἀπὸ τὸ τυπικὸ τοῦ Κωνσταντίνου 1838.

Ὁ ἀρχικὸς δόκιμος τύπος θέλει τοὺς ἀσώματους νόες νὰ πανηγυρίζουν ἀκριβῶς τὸ ὑπὲρμέγιστο τῆς ἐνσαρκώσεως, ὄχι τὴν ἐξ αὐτῆς ἀνθρώπινη πανήγυρη (Κοιμήσεως, Εἰσοδίων, Ἀκαθίστου, τιμίας Ζώνης).



Οἱ ἀρχέτυπες διατάξεις ἑρμηνεύουν καὶ λύνουν τὰ ζητήματα τοῦ τυπικοῦ, ἐνῶ οἱ μεταγενέστερες, καὶ οἱ ὑποθέσεις τῶν τυπικαρίων τὰ περιπλέκουν.

Τὰ παλαιὰ τυπικὰ ἀποκαλύπτουν τὸ νόημα κάθε ἀκολουθίας καὶ τὴ λειτουργία τῶν ἐπιμέρους δομῶν της. Μᾶς σαγηνεύουν μὲ τὸ ἀρχαῖον κάλλος καὶ τὸ σκοπὸ τῆς ἀρχικῆς πλήρους μορφῆς τους τὸν δέκατο αἰῶνα. Οἱ πρωτογενεῖς διατάξεις μποροῦν νὰ δείξουν ποιὰ εἶναι τὰ βασικὰ καὶ ποιὰ τὰ δευτερεύοντα-μεταγενέστερα στοιχεῖα καὶ ποιὲς προσαρμογὲς μποροῦν νὰ γίνουν σὲ κάθε ἐποχή.



Ἡ προσεκτικὴ μελέτη σὲ βάθος τῶν διαθέσιμων πηγῶν τῆς λειτουργικῆς κειμενογραφίας, ἡ γνώση τῶν ἀρχετύπων διατάξεων καὶ γενικὰ ἡ ἀρχαϊκὴ τυπικολογικὴ ἀντίληψη ὁδηγοῦν στὴ διάκριση τῆς ἐξέλιξης ἀπὸ τὴν φθορὰ τῶν τυπικῶν διατάξεων στὶς διάφορες ἐποχές. Δὲν ἀπολυτοποιοῦμε τὸ παρελθόν, ἀλλὰ προβάλλουμε τὴν ἐπιτακτικὴ ἀνάγκη τῆς ἔρευνας καὶ τῆς ἀπόλυτης προτεραιότητας στὸ σεβασμὸ τῆς αὐθεντικῆς παράδοσης. Ἡ λειτουργικὴ μύηση, ἡ λειτουργικὴ ἀναγέννηση θεωρεῖται ὡς ἀναβάπτιση στὸν λειτουργικὸ πλοῦτο τῆς ἀρχέγονης ἐκκλησίας, ὁ ὁποῖος δὲν εἶναι μουσειακὸ κειμήλιο, ἀλλὰ «ζῶν» λόγος καὶ τρόπος εὐχαριστιακοῦ εἶναι. Στὴν κατεύθυνση αὐτὴ κρίνομε ἀναγκαία μία ἀναθεώρηση τοῦ ἰσχύοντος ΤΜΕ, ἔπειτα ἀπὸ ἐκκλησιαστικὴ βούληση. Προϋποθέσεις τῆς βελτίωσης τῆς λατρευτικῆς πράξης εἶναι ἡ ἀκριβῆς καὶ πλήρης γνώση τῆς ἱστορίας, τοῦ νοήματος καὶ τῆς ποιμαντικῆς διάστασης τῆς λειτουργικῆς μας παράδοσης (ΤΕΛ τ. 1 σ. 131). Τὸ τυπικὸ δὲν εἶναι δόγμα, ἀλλὰ δρόμος. Ἡ ἐξέλιξη, οἱ λύσεις ποὺ θὰ δοθοῦν στὶς μονὲς ἤ τὶς ἐνορίες πρέπει νὰ ἐντάσσονται στὰ πλαίσια τῆς παράδοσης, τοῦ μέτρου καὶ τῆς σοφίας τῶν πατέρων. Ὁ Βιολάκης στὸ τυπικό του δηλώνει εἰκοσιπέντε φορὲς (σσ. δ’, 4, 14, 16, 19, 21, 24, 54, 123, 205, 233, 234, 245, 295, 301, 324, 364, 371, 373, 375, 388, 391, 392, 404, 412) τὸ σεβασμό του στὰ ἀρχαῖα τυπικά-προγόνους τῶν πατριαρχικῶν.
 

Attachments

  • Pages from DMITRIEVSKIJ III + 17 α.pdf
    64.5 KB · Views: 6
  • Pages from DMITRIEVSKIJ III + 17-2.pdf
    69.2 KB · Views: 3
  • Pages from Αγιασματάριον 1804.pdf
    332 KB · Views: 4
  • Pages from ΤΥΠΙΚΟΝ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΕΤΕΩΡΟΥ.pdf
    188.5 KB · Views: 3
Last edited:

alex7305

Well-known member
Τὸ Θεοτοκίον τῆς γ' ὠδὴς τοῦ κανόνος τοῦ βαρέως ἤχου:
Τῆς ἀπειράνδρου σου Μητρός, ταῖς ἱκεσίαις τῷ κόσμῳ, τὴν εἰρήνην βράβευσον Σωτήρ, καὶ τῷ Βασιλεῖ τὴν νίκην δώρησαι, κατὰ βαρβάρων δυσμενῶν, καὶ τῆς ἀφράστου σου δόξης, τοὺς δοξολογοῦντάς σε ἀξίωσον.

Ὁ Παπαδιαμάντης ἐπισημαίνει τὰ ἑξῆς περὶ τῆς ἐπίμαχης φράσης σὲ σχετικό του ἄρθρο:

«Βεβαίως ὑπάρχουν πολλὰ κακῶς τυπωμένα εἰς τὰς ἐν Βενετίᾳ ἐκδόσεις τῶν Μηναίων, τῆς Παρακλητικῆς, τοῦ Τριῳδίου, Πεντηκοσταρίου, κτλ. Π.χ. ὁ γνωστότατος εἱρμὸς «Ἐξέστη τὰ σύμπαντα», εἰς τὰ παλαιὰ εἱρμολόγια εὑρίσκεται ὀρθῶς φέρων τὴν τελευταίαν φράσιν «τὴν εἰρήνην βραβεύοντα», καὶ ὄχι «σωτηρίαν βραβεύοντα», καθόσον γνωστὸν εἶναι εἰς τοὺς ἐπαΐοντας ὅτι τῆς Ε´ ᾠδῆς, ἢ προσευχῆς τοῦ προφήτου Ἡσαΐου, χαρακτηριστικὸν λόγιον εἶναι τὸ «Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν, εἰρήνην δὸς ἡμῖν».

Μπορεῖ κάποιος νὰ ἐλέγξει ἂν συναντάται κάπου ὁ τύπος «ὁ τόκος ὁ τῆς Παρθένου διεσώσατο»; Εἶναι ἡ ἀμέσως ἑπόμενη πρόταση τοῦ Παπαδιαμάντη στὸ αὐτὸ ἄρθρο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Μπορεῖ κάποιος νὰ ἐλέγξει ἂν συναντάται κάπου ὁ τύπος «ὁ τόκος ὁ τῆς Παρθένου διεσώσατο»; Εἶναι ἡ ἀμέσως ἑπόμενη πρόταση τοῦ Παπαδιαμάντη στὸ αὐτὸ ἄρθρο.
Ἄς μήν ἀνοίξουμε ἄλλο θέμα. Ὁ ἴδιος γράφει [πρβλ. ἐδῶ κι ἐδῶ]:
Ἔχω ὑποψίαν ὅτι, ἐν τῇ η´ ᾠδῇ εἶχε γραφῆ ἀρχῆθεν· «ὁ τόκος ὁ τῆς Παρθένου διεσώσατο», πλὴν ἐλλείπουσι τὰ μέσα ὅπως βεβαιωθῶ περὶ τούτου. Ἄλλως, πείθομαι ὑποκλινῶς εἰς τὴν Ἐκκλησίαν, καὶ εἶμαι πρόθυμος ν᾿ ἀποσύρω πᾶσαν παρακεκινδυνευμένην γνώμην.

ΥΓ. Αὐτά τά λόγια τοῦ Παπαδιαμάντη ἄς ἀποτελέσουν δίδαγμα γιά μᾶς...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἐπικοινώνησα, λοιπόν, μέ τόν π. Κων. Παπαγιάννη, ἐπιμελητή τοῦ νέου ἐγκολπίου, [...] Τόν ἐρώτησα γιά τό «βραβεύοντα» ἤ «βραβεύουσα» καί μοῦ εἶπε (ὅπως τό ἔχει καί στό ἐγκόλπιον), ὅτι τό «βραβεύοντα» θεωρεῖ ὀρθό, καθ᾿ ὅσον τήν σωτηρίαν ὁ Κύριος μᾶς τήν χορηγεῖ.
Σήμερα μπορῶ νά βλέπω Ἐπανέκδοσις ΙΒ΄ 2020 (μὲ νέα στοιχειοθεσία), ὅπου ἀπό σελ. 240 ἔχει τίς:
1) Καταβασίες τῆς Θεοτόκου,
2) Α΄ Εἰσοδίων,
3) Β΄ Εὐαγγελισμοῦ καί
4) Γ΄ Κοιμήσεως γιά 14 Αὐγούστου
ὅπου,
στίς 1) & 3) ἔχει «βραβεύοντα» καί
στίς 2) & 4) ἔχει «βραβεύουσα».

:oops::rolleyes:o_O
 
Top