Τελετή Υψώσεως Τιμίου Σταυρού στο τέλος της Θ. Λειτουργίας

nkioster

Πατήρ Νεκτάριος Κιοστεράκης
Ποσο λαθος ειναι η τελεση της Υψωσεως του Τιμιου Σταυρου να γινει στο τελος της Θ. Λειτουργιας?
 
Δὲν ξέρω γιατί, ἀλλὰ θυμήθηκα ἐδῶ τὰ ἑξῆς λόγια ἀπὸ τὸ τραγουδάκι τῶν Μουζάκη καὶ Οἰκονομίδη «Σοῦ σφυρίζω»:

Σου σφυρίζω
για να βγεις σου σφυρίζω
και κρυφομουρμουρίζω
το δικό μας σκοπό

Σε κανένα
μην τα πεις σε κανένα
φύλαξέ τα κρυμμένα
όσα λόγια σου πώ
 
Δὲν ξέρω γιατί, ἀλλὰ θυμήθηκα ἐδῶ τὰ ἑξῆς λόγια ἀπὸ τὸ τραγουδάκι τῶν Μουζάκη καὶ Οἰκονομίδη «Σοῦ σφυρίζω»:

Σου σφυρίζω
για να βγεις σου σφυρίζω
και κρυφομουρμουρίζω
το δικό μας σκοπό

Σε κανένα
μην τα πεις σε κανένα
φύλαξέ τα κρυμμένα
όσα λόγια σου πώ

Πολυ σωστη απαντηση .
 
Ποσο λαθος ειναι η τελεση της Υψωσεως του Τιμιου Σταυρου να γινει στο τελος της Θ. Λειτουργιας?

Πώς θα πούμε αγαπητέ στην Θ. Λειτουργία "Τον Σταυρόν σου προσκυνούμεν"; όταν ο Σταυρός δεν θα είναι στο κέντρο του Ναού για την προσκύνηση;
Και ίσως κάτι λαϊκό και αφελές:
Μετά τον Σταυρό έρχεται η Ταφή και η Ανάστασις, η μετάληψις του Σώματος και Αίματος του Ιησού Χριστού.
Η τελετή στο τέλος της Θείας Λειτουργίας έχω την εντύπωση είναι και χρονικά- ιστορικά ανακόλουθη.
 
Πώς θα πούμε αγαπητέ στην Θ. Λειτουργία "Τον Σταυρόν σου προσκυνούμεν"; όταν ο Σταυρός δεν θα είναι στο κέντρο του Ναού για την προσκύνηση;
Και ίσως κάτι λαϊκό και αφελές:
Μετά τον Σταυρό έρχεται η Ταφή και η Ανάστασις, η μετάληψις του Σώματος και Αίματος του Ιησού Χριστού.
Η τελετή στο τέλος της Θείας Λειτουργίας έχω την εντύπωση είναι και χρονικά- ιστορικά ανακόλουθη.


Καὶ ὅμως, ἀγαπητέ. Ὡς καὶ στὴν Μητρόπολη Ἀθηνῶν στὸ τὲλος ἔγινε ἡ τελετή. <<Κατ' οἰκονομίαν>> ἴσως.
Παρεμπιπτόντως, πράγματι ψάλλονται ε' ἑκατοντάδες <<Κύριε ἐλέησον>>; Ἴσα μὲ ε'...δεκάδες μέτρησα.
Χρόνια πολλὰ σὲ ὅλους.
 
Αυτό που συμβαίνει "συνήθως" δε σημαίνει ότι είναι και το ορθόν
αν και πιθανολογώ ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι και τόσο "σύνηθες"...

Το θέμα του "Κύριε ελέησον" έχει συζητηθεί αλλού.
 
Αυτό που συμβαίνει "συνήθως" δε σημαίνει ότι είναι και το ορθόν
αν και πιθανολογώ ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι και τόσο "σύνηθες"...

Το θέμα του "Κύριε ελέησον" έχει συζητηθεί αλλού.

Οπως γνωρίζουμε η Τελετή της Υψώσεως του Τ. ΣΤ. , γίνεται δύο φορές το χρόνο [ την Γ` Κυριακή των Νηστειών και Την [ 14 ] Σεπτεμβρίου. 1. Ο Σταυρος τομοθετείται στον κυρίως Ναόν , όχι τον Σολέα. Στον Σολέα τποθετείται Καλαθιον με ανθη , διαφορα , ει τραπέζης. Το τυπικόν και στις δύο εορτές γράφει . Ψαλλεται η Μεγάλη Δοξολογία σε ηχο Δ` '' άγια '' και στο ασματικόν , γίνεται η Εξοδος , ψαλλομένου του ασματικού μέχρι να φθασωμεν εις τον Σολέα, όπου ακολουθούν οι δεήσεις , το απολυτίκιον , Τον Σταυρον σου προσκυνούμεν από τους ιερεις μαι τους ψάλτες και προσέρχονται οι πιστοι εκ δεξι΄βν και αριστερών λαμβανοντες από τόν προεξάρχοντα άνθη ασπαζομενοι μικρον σταυρόν και την χείρα του προεξάρχοντος . οι ψάλτες ψάλλουν τα σχετικά τροπάρια. Ακολουθεί Η Θ. Λειτουργία. Φέτος , στο Ναό που ψάλλω , παρετήρησα οτι δεν έγιναν γονυκλισίες απο τον προεξάρχοντα όπου απαγγέλεται εμμελώς 40 /ακις το κύριε ελέησον.. αυτή ειναι η κανονική Τάξις '' το κατ` οικονομίαν '' εις το τέλος της Θ΄ Λειουργίας δε΄ το έχω ζήσει ποτέ... Μόνο το Κήρυγμα , σχεδόν πάντα , γίνεται την ώρα που ψάλλεται το Κοινωνικόν , διακοπτόμενον....[ παράτυπον ] γιατί το κοινωνικόν έχει την ιδίαν βαρύτητα με το χερουβικόν.. Το κήρυγμα πρέπει να γίνεται μετα το Ευαγγελικόν Ανάγνωσμα.. Αυτά εκ πείρας.. Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 
Πώς θα πούμε αγαπητέ στην Θ. Λειτουργία "Τον Σταυρόν σου προσκυνούμεν"; όταν ο Σταυρός δεν θα είναι στο κέντρο του Ναού για την προσκύνηση;
Κάτι σαν την μετάληψη των πιστών μετά την απόλυση, όπου η αναφώνηση του "Είδομεν το φως" πάει στον αέρα, εφόσον το φως θα το δουν... σε λίγο.
 
Οπως γνωρίζουμε η Τελετή της Υψώσεως του Τ. ΣΤ. , γίνεται δύο φορές το χρόνο [ την Γ` Κυριακή των Νηστειών και Την [ 14 ] Σεπτεμβρίου. 1. Ο Σταυρος τομοθετείται στον κυρίως Ναόν , όχι τον Σολέα. Στον Σολέα τποθετείται Καλαθιον με ανθη , διαφορα , ει τραπέζης. Το τυπικόν και στις δύο εορτές γράφει . Ψαλλεται η Μεγάλη Δοξολογία σε ηχο Δ` '' άγια '' και στο ασματικόν , γίνεται η Εξοδος , ψαλλομένου του ασματικού μέχρι να φθασωμεν εις τον Σολέα, όπου ακολουθούν οι δεήσεις , το απολυτίκιον , Τον Σταυρον σου προσκυνούμεν από τους ιερεις μαι τους ψάλτες και προσέρχονται οι πιστοι εκ δεξι΄βν και αριστερών λαμβανοντες από τόν προεξάρχοντα άνθη ασπαζομενοι μικρον σταυρόν και την χείρα του προεξάρχοντος . οι ψάλτες ψάλλουν τα σχετικά τροπάρια. Ακολουθεί Η Θ. Λειτουργία. Φέτος , στο Ναό που ψάλλω , παρετήρησα οτι δεν έγιναν γονυκλισίες απο τον προεξάρχοντα όπου απαγγέλεται εμμελώς 40 /ακις το κύριε ελέησον.. αυτή ειναι η κανονική Τάξις '' το κατ` οικονομίαν '' εις το τέλος της Θ΄ Λειουργίας δε΄ το έχω ζήσει ποτέ... Μόνο το Κήρυγμα , σχεδόν πάντα , γίνεται την ώρα που ψάλλεται το Κοινωνικόν , διακοπτόμενον....[ παράτυπον ] γιατί το κοινωνικόν έχει την ιδίαν βαρύτητα με το χερουβικόν.. Το κήρυγμα πρέπει να γίνεται μετα το Ευαγγελικόν Ανάγνωσμα.. Αυτά εκ πείρας.. Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.

Η τελετή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού σύμφωνα με τα "Δίπτυχα" για την Γ΄ Κυριακή των Νηστειών και για την 14η Σεπτεμβρίου. Διαφέρουν αρκετά.
 

Attachments

  • Τελετή Υψώσεως 14-Σεπτ..pdf
    925.7 KB · Views: 118
  • Τελετή Υψώσεως Γ΄ Νηστειών.pdf
    369.8 KB · Views: 72
Back
Top