[Ερώτηση] Τέσσερα Ψυχοσάββατα

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
#1
Να με συμπαθάτε αλλά εμείς στα Λονδίνα.... Δηλαδή οι περισσότερες εκκλησίες κάνουμε 4 Ψυχοσάββατα.... Αποκρεώ Τυρίνής Ορθοδοξίας και Πεντηκοστής... Για λόγους οικονομικούς και μόνο.... (αυτο δεν το εξετάζουμε τλωρα ανοίξτε άλλο θέμα για να μας θάψετε....)

Τώρα της Τυρινής τι ακολουθία θα πούμε.... Νεκρώσιμη ή κανονική; να πούμε νεκρώσιμα καθίσματα; κανόνα της Τυρινής; νεκρώσιμο κοντάκιο; Άινους; Πάμε για bespoke-taylo made ακολουθία....

Αρχοντες τυπικάριοι αν έχετε χρόνο σας παρακαλώ πείτε μας τη γνώμη σας;;;

Ποιητή, για σένα δουλέυω, να δω τι θα μου λες μεθαύριο;;;;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2

Βασίλη,
Πάντα ὡραῖος καί ποιητικός, ἀφηρημένης τέχνης καί ποίησης φαινομενικά, συγκεκριμένης δέ πάντα οὐσιαστικά.

Οἱ ἀκολουθίες τελοῦνται ὅπως προβλέπουν τά ἐπίσημα ἐτήσια βοηθήματα.
Ἄν μετά τό πέρας αὐτῶν γίνει «Τρισάγιον» χωριστό σέ κόλλυβα πού θά ἔχουν φέρει οἱ πιστοί αὐτό εἶναι ἄλλο θέμα.
Γιά δέ τό Σάββατον τῆς Α΄ Νηστειῶν προβλέπονται κόλλυβα ἑορταζομένου ἁγίου (Θεοδώρου). Στά Δίπτυχα ὑπάρχει ὡραία ὑποσημείωση, περιορισμένη ἐφέτος, ἐκτενέστερη τά δύο προηγούμενα χρόνια.

Σαφῶς Ψυχοσάββατα εἶναι δύο.


Υ.Γ. Γιά ρώτησε καί τούς βορειοελλαδῖτες πού τά ἔχουν πέντε. Τό Ψυχοσάββατον τοῦ ἁγίου Δημητρίου καθιερωμένος θεσμός. Τό ἤξερες αὐτό; Ἀλλά κάτω ἀπό Λάρισα κι ἐσύ...


 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
#3
Πατέρα Μάξιμε,

Ευχαριστούμε πολύ!!

Υ.Γ: Δυστυχώς!! μάκαρι μουσικά να είχα γεννηθεί στη βόρεια Ελλάδα.... Οπως, υπερβάλλοντας πάντα, λέω στο ποιητή η μουσική τελειώνει στον Άγιο Αχίλλειο..... Βεβαίως για να τονίσω το πλούτο των Βορείων και όχι για να κυριολεκτήσω....
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#4


Ὡς ἡμέρες μνημοσύνων μαρτυροῦνται καὶ οἱ ἑξῆς:
Α' Σεπτεμβρίου. «...πρόνοιαν ποιούμενοι τῶν ἀπρονοήτων σκηνωμάτων...διορίζομεν ἐν Κυρίῳ...ἀρχῇ τε ἰνδίκτου...ἐπιτελεῖν ἡμᾶς κοινῶς τὰ μνημόσυνα πάντων τῶν κηδευθέντων» (Ὁσίου Θεοδώρου τοῦ στουδίτου (+826) Ἐπιστολὴ ιγ' ἔκδ. Ὀρθ. Κυψέλη τ. 3 σ. 79).
ΚΘ' Δεκεμβρίου. «Μνήμη τῶν ἁγίων Νηπίων, τῶν ὑπὸ Ἡρῴδου ἀναιρεθέντων...Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Μνήμη πάντων τῶν Χριστιανῶν καὶ ἀδελφῶν ἡμῶν τῶν ἐν λιμῷ καὶ δίψει καὶ μαχαίρᾳ καὶ κρύει τελειωθέντων» (Μηναῖον). Βλ. κ. Συμβολὴν τ. 17 σσ. 38-39.
 
Last edited:

master_yianni

Παλαιό Μέλος
#5
π. Μάξιμος;28961 said:


Σαφῶς Ψυχοσάββατα εἶναι δύο.

Α! τα τεσσερα Ψυχοσαββατα, τι μου θυμιζεις τωρα Βασιλη. Βεβαια το χρηματικο ειναι ενας απο τους λογους. Ο αλλος ειναι οτι ο κοσμος ξεχναει, δεν αντιλαμβανεται εγκαιρως κτλ κτλ. οποτε τα 3 ψυχοσαββατα του Τριωδιου γινονται ωστε να εξυπηρετηθει και ο τελευταιος αφηρημενος. Και ειδικα στο Λονδινο ειναι αναγκαιο, μιας και που ο πολυς κοσμος δεν συμμετεχει στην εκκλησια, και ο τροπος ζωης ειναι αρκετα πιο γρηγορος απο την Ελλαδα.

Θα συμφωνησω με τον π.Μαξιμο περι δυο Ψυχοσαββατων. Ομως ειχα ακουσει οτι Ψυχοσαββατο ειναι μονο του αγ.Θεοδωρου, ενω το δευτερο της Πεντηκοστης ειναι μεταγενεστερη συνηθεια. Στεκει αυτο σαν πληροφορια; Τι ακριβως συνεβη;
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
Ομως ειχα ακουσει οτι Ψυχοσαββατο ειναι μονο του αγ.Θεοδωρου, ενω το δευτερο της Πεντηκοστης ειναι μεταγενεστερη συνηθεια. Στεκει αυτο σαν πληροφορια; Τι ακριβως συνεβη;
Ὄντως στήν συνείδηση πολλῶν τό Σάββατον τοῦ ἁγίου Θεοδώρου (ἤ τῶν ἁγίων Θεοδώρων) ἔχει περάσει ὡς τό κυρίως Ψυχοσάββατον. Ὅπως ἔγραφαν τά Δίπτυχα παλιά αὐτή ἡ ἡμέρα γιά τήν Ἀθήνα ἔχει χαρακτηρισθεῖ ὡς «ἡμέρα τῶν νεκρῶν». Πράγματι τότε ὁ Δῆμος Ἀθηναίων ὀργανώνει κοινή νεκρώσιμη δέηση στό Α΄ Κοιμητήριο.

Ἀναφορικά μέ τά δύο ὄντως Ψυχοσάββατα (Ἀπόκρεω καί Πεντηκοστῆς) στήν μνημονευθεῖσα ἐργασία μου ἐδῶ γράφω κάπου ὅτι «῾Η καθιέρωσις τοῦ Σαββάτου πρό τῶν ᾿Απόκρεω ὡς Ψυχοσαββάτου ἐγένετο μᾶλλον κατ᾿ ἀπομίμησιν τοῦ Σαββάτου πρό τῆς Πεντηκοστῆς, ὡς μόνου προϋπάρχοντος».


 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#7
Για τα λεφτά....γίνονται όλα.
Τώρα που δεν έχω αναλόγιο (παραιτήθηκα χτές) μου φαίνονται κάπως όλα αυτά...
Πέρυσι, αφού πήγα στο ψυχοσάββατο της Απόκρεω, ο ιερέας ήθελε να πάω στα στα άλλα τα "ψυχο"σάββατα. του εξήγησα ότι δεν είναι ψυχοσάββατα, αλλά τελικά δέχτηκα να τον εξυπηρετήσω. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ;;; τελείωσε το τρισάγιο των κολλύβων κ μπαίνει στο ιερό με το δίσκο με τις "προσφορές" των κυριών. του λέω να μου δώσει κάτι για τη βενζίνη 20 +20 = 40 χλμ κ μου απαντά: " ΑΑΑ, αυτά είναι για τον παπά!!!"

λέω δεν πειράζει, να είναι καλά...

Πάντως, ίσως κ να είναι εφευρεση για τα προς το ζην....

Εδώ βάζουν μνημόσυνο το Σάββατο του Λαζάρου, που απαγορεύεται, στα υπόλοιπα τα Σάββατα θα κολλήσουμε;;;;;
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#8

Υ.Γ. Γιά ρώτησε καί τούς βορειοελλαδῖτες πού τά ἔχουν πέντε. Τό Ψυχοσάββατον τοῦ ἁγίου Δημητρίου καθιερωμένος θεσμός. Τό ἤξερες αὐτό; Ἀλλά κάτω ἀπό Λάρισα κι ἐσύ...

Όντως το ψυχοσάββατο του Αγ. Δημητρίου είναι καθιερωμένος θεσμός στη Βόρειο Ελλάδα και το εβίωσα κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής μου θητείας σε κωμόπολη του Νομού Κιλκίς. Στην παράδοση των Ορθοδόξων Σλάβων που ακολουθούν το παλαιό ημερολόγιο είναι γνωστό ως Димитриевская суббота και είναι επίσημος θεσμός προβλεπόμενος από τα Τυπικά των κατά τόπους εκκλησιών. Το Ψυχοσάββατο αυτό τελείται το Σάββατο πριν την εορτή του Αγίου Δημητρίου με χρήση νεκρωσίμων από την Οκτώηχο, ακολουθίας σαββάτου με αλληλούϊα και μείωση των εορτασίμων στοιχεἰων του μηναίου.

Για την καθιέρωση αυτού του ψυχοσαββάτου υπάρχουν δυο ερμηνείες: η επίσημη και η ανεπίσημη. Η επίσημη το συνδέει με τον μεγάλο δούκα Δημήτριο Ντόσκοη και την επιθυμία του να τιμήσει τους πεσόντες στη μάχη άνδρες του-μπαίνει στην ιστορία και για γαρνιτούρα ο θαυματουργός πάσης Ρωσἰας Όσιος Σέργιος του Ραντονέζ :rolleyes: και....έτοιμο το γλυκό. :D

Μια άλλη ανεπίσημη εκδοχή είναι ότι το ψυχοσάββατο αυτό έγινε κατόπιν επιδράσεων της Δυτικής ημέρας των κεκοιμημένων-η οποία έχει σταθερή ημερομηνία την 2α Νοεμβρίου.

Στις Ορθόδοξες Εκκλησίες αρχικά της Ρουμανίας και κατόπιν της Βουλγαρίας οι οποίες ακολουθούν το νέο ημερολόγιο, το Ψυχοσάββατο αυτό ονομάστηκε "Των Ταξιαρχών" και τελείται το Σάββατο κοντά στην 8η Νοεμβρίου (ίδια ημερομηνία με το παλαιό ημερολόγιο):D.

Πολύ σωστά στις Σλαβικές και τη Ρουμανική Εκκλησία θεωρούνται ως Ψυχοσάββατα τα Σάββατα των Β΄, Γ΄ και Δ΄ Νηστειών όταν ψάλλεται αλληλούϊα και γίνεται μνεία των κεκοιμημένων.

Σε αρκετές περιοχές της Σερβίας τελείται ακολουθία ψυχοσαββάτου και το Σάββατο πριν την εορτή του Αγίου Κυριακού του αναχωρητού (29η Σεπτεμβρίου). Επίσης πολλοί Σλάβοι επισκέπτονται τα κοιμητήρια την Τρίτη του Θωμά για την "χαρούμενη" ανάμνηση των κεκοιμημένων.
 

George

Ιεροψάλτης
#13
Όταν ήρθε νέος Ιερέας στο χωριό μου προσπάθησε να να κάνει τα Ψυχοσάββατα μόνο 2 μιας και σε εμάς ήταν 3, αλλά λόγο του ότι όλοι άρχισαν τα "χαζά" τους όπως, "ήρθε να μας τα αλλάξει όλα" και άλλα πολλά τέτοια, τα άφησε όπως ήταν.
Περί των χρημάτων.... είναι ένας από τους Ιερείς που είναι υπεράνων χρημάτων, πολλές γυναίκες τον είδανε να επιστρέφει από τα νεκροταφεία και να αδειάζει τις τσέπες του στο ταμείο υπέρ των φτωχών.
Στην Εκκλησία έχει πει πολλές φορές ότι "Δεν θέλω να μου δίνετε χρήματα, θέλω όλοι σας να έρχεστε στην Εκκλησία, να φέρνετε και τα παιδιά σας στην Εκκλησία να αρχίσουν να συνηθίζουν και να έρχονται μετά από μόνα τους."
" Αν θέλετε να δίνεται χρήματα εκεί είναι το παγκάρι, εκεί είναι το ταμείο των φτωχών, εγώ Δόξα τον Θεό με τον μισθό μου τα βγάζω πέρα".
Δεν πειράζει τίποτα από τα χρήματα που αφήνουν οι πιστοί στις Εικόνες ή οπουδήποτε αλλού, όλα τα κάνουν οι Επίτροποι.

Έχετε ακούσει από πολλούς αυτά ή παρώμια λόγια? Νομίζω δύσκολα θα βρούμε τέτοιους Ιερείς.

Από τότε που ήρθε έχει κάνει την Εκκλησία (Ναό) αγνώρηστη, η Μητρόπολη δεν είναι τόσο όμορφη.
Και όλα αυτά γιατί όλοι οι πιστοί πλέον τον εμπιστεύονται.
Νέο ξυλόγλιπτο Τέμπλο με πολλές καινούριες Εικόνες, οι παλαιές αναπαλαιώθηκαν, Νέος Άμβωνας, νέο Δεσποτικό, Προναός πέτρινος και γραφείο, Εξομολογητάριον, σχεδόν όλος ο Ναός είναι Αγιογραφημένος, νέα στασίδια σε όλον τον Ναό, Έπιπλα/Ντουλάπες/Προσκομιδή/Πολυέλαιοι όλα καινούρια, (Δεν θυμάμαι πως ονομάζεται πριν το Ιερό Βήμα ο χώρος που είναι λίγο ποιο ψηλά), δημιούργισε και αυτόν τον χώρο όλος μαρμάρινος και Ψυφιδοτό δικέφαλο αετό στο κέντρο του, Καλοριφέρ νέα εγκατάσταση, νέοι Σταυροί στους Τρούλους, διάπλαση του εξωτερικού χώρου.
Επίσης στο Εξωκκλήσιον του Αγίου Νικολάου τον έκανε ανακαίνηση και τον μεγάλωσε λίγο, στασίδια, Δεσποτικό.
Έχτισε νέο Εξωκκλήσιον των Αγίων Πάντων και τον εξόπλησε πλήρως.

Νομίζω πολλά είπα, αλλά είχα την ανάγκη να τα πω.
 
#14
Μπράβο Γιώργο εάν έχεις τέτοιον Ιερέα συνχαρητήρια πρέπει να είσαι πανευτυχής που τον γνώρισες .
Εγώ θα σε πάω απο την άλλη πλεύρα των Ιερέων που όπως είπε ένας φίλος μου "σε ποιόν Θεό πειστεύετε θα μου πείτε ;" Διότι δεν τους φτάνουν τα χαρτσιλίκια δεν τους φθάνει ο μισθός θέλουν και θέσεις στο δημόσιο ,κατά τα άλλα είναι Λειτουργοί του Υψίστου και απαιτούν σεβασμό και να μην έλεγα τι ...Αυτά είναι που καταστρέφουν την όλη εικόνα της κοινωνίας .
Και πάλι συνχαρητήρια Γιώργο που έχεις τέτοιον συνεργάτη !
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#15

Στό Τυπικὸν τῆς ἐν Μικρασίᾳ Μονῆς τῆς Θεοτόκου τῶν Ἡλίου Βωμῶν ἤτοι τῶν Ἐλεγμῶν (12ου αἰ.), μοῦ φαίνεται ὅτι ἀναφέρει τρία Ψυχοσάββατα (τρισὶ σάββασιν) «τῷ σαββάτῳ τῆς ἀπόκρεω, τῷ σαββάτῳ τῆς τυροφάγου καὶ τῷ σαββάτῳ τῆς Πεντηκοστῆς» (D I 754).
Περί αὐτοῦ τοῦ τυπικοῦ ἐδῶ γιά τούς ἀγγλομαθεῖς.

 

Attachments

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#16
Ὄντως στήν συνείδηση πολλῶν τό Σάββατον τοῦ ἁγίου Θεοδώρου (ἤ τῶν ἁγίων Θεοδώρων) ἔχει περάσει ὡς τό κυρίως Ψυχοσάββατον. Ὅπως ἔγραφαν τά Δίπτυχα παλιά αὐτή ἡ ἡμέρα γιά τήν Ἀθήνα ἔχει χαρακτηρισθεῖ ὡς «ἡμέρα τῶν νεκρῶν». Πράγματι τότε ὁ Δῆμος Ἀθηναίων ὀργανώνει κοινή νεκρώσιμη δέηση στό Α΄ Κοιμητήριο.

Ἀναφορικά μέ τά δύο ὄντως Ψυχοσάββατα (Ἀπόκρεω καί Πεντηκοστῆς) στήν μνημονευθεῖσα ἐργασία μου ἐδῶ γράφω κάπου ὅτι «῾Η καθιέρωσις τοῦ Σαββάτου πρό τῶν ᾿Απόκρεω ὡς Ψυχοσαββάτου ἐγένετο μᾶλλον κατ᾿ ἀπομίμησιν τοῦ Σαββάτου πρό τῆς Πεντηκοστῆς, ὡς μόνου προϋπάρχοντος».


στα δικά μας μερη ( σε καποιο χωρίο που λέγεται Κανάλια )

τό Σάββατο τοῦ ἁγίου Θεοδώρου ονομάζεται "τα χρυσά κόλυβα"

( οχι βέβαια για λόγους χρηματικους )

άλλα διοτι θεωρείται το μεγαλύτερο ψυχοσάββατο.
 
#17
Ειμαι Ιερέας σἐνα χωριό της Καρδίτσας χωρίς να έχω καταγωγή από Θεσσαλία.Στο χωριό που είμαι υπάρχουν και Βλάχοι εκτός από τους ντόπιους.Παλιά οι Βλάχοι το Μάϊο φεύγαν στα ορεινά χωριά με τα αιγοπρόβατα και γύριζαν πρίν του Αγίου Δημητρίου και ερχόμενοι κάνανε σιτάρι για τους κεκοιμημένους κάτι που σήμερα δεν ισχύει.Δυστυχώς και εδώ οι Πατέρες μιλούν για πέντε Ψυχοσάββατα καί όταν ξέρεις την αλήθεια και δεν την λές είναι πολύ άσχημο πράγμα και μας βάζει στον πονηρό λογισμό για τα λεφτά τα κάνεις όλα. Επίσης το άλλο απαράδεκτο που υπάρχει είναι να κάνουν σιτάρι της Αναλήψεως και το χειρότερο και την Μεγάλη Πέμπτη το πρωί.Ὁταν εξηγήσουμε στον κόσμο τη λέει η εκκλησία μας για τα Ψυχοσάββατα και ότι το έθιμο δεν έχει καμμία σχέσει με την παράδοση της Εκκλησίας ο κόσμος χαίρετε που μαθαίνει την αλήθεια και δέν δημιουργείται πρόβλημα στη σχέση Ιερέως και πιστών όπως πολύ βρίσκουν σαν δικαιολογία και λένε ότι δεν μπορούν να τα κόψουν.Αν τους λέγανε να κάνουν σαρανταλείτουργο τα Χριστούγεννα και Πενηνταλείτουργο μετα το Πασχά θα βρίσκαν χίλιες δικαιολογίες γιατί αυτά κουράζουν σωματικά αλλά και πνευματικά.Στην αγάπη σας να με συγχωρείται και να εύχεστε.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#18
Όντως το ψυχοσάββατο του Αγ. Δημητρίου είναι καθιερωμένος θεσμός στη Βόρειο Ελλάδα και το εβίωσα κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής μου θητείας σε κωμόπολη του Νομού Κιλκίς...
Μια άλλη ανεπίσημη εκδοχή είναι ότι το ψυχοσάββατο αυτό έγινε κατόπιν επιδράσεων της Δυτικής ημέρας των κεκοιμημένων-η οποία έχει σταθερή ημερομηνία την 2α Νοεμβρίου.
Αυτην την εκδοχή σκέφθηκα και "έλεγα" εχθές στον π. Μάξιμο, αλλά τελικά ο κοσμογυρισμένος κ. γενικός Παναγιώτης Σόμαλης έχει έτοιμες τις πληροφορίες.
Μάλιστα η ημέρα των Αγίων Πάντων είναι η πρώτη Κυριακή (νομίζω) του Νοεμβρίου, ενώ η προηγούμενη ημέρα (Σάββατο) είναι κάτι σαν μνήμη των Κεκοιμημένων. Κατά πάσα πιθανότητα να υπάρχει επίδραση- επιρροή.
Το θέμα είναι πάντως, ακόμα και εάν έχει επικρατήσει, να γίνεται με γνώση και διάκριση. Προσωπικά θεωρώ ότι ακολουθία με "Αλληλούια" μπορεί να τελεσθεί (σε ημέρα Σαββάτου) - καταλιμπανομένων των τυχών Δοξαστικόν του Μηναίου - από της 19 Οκτωβρίου μέχρι 25 Οκτωβρίου, εκτός φυσικά την 23η, ημέρα μνήμης του Αγίου Αποστόλου Ιακώβου και εκτός αν εορτάζονται κάπου πανηγυρικώς π.χ. ο προφήτης Ιωήλ, ο Άγιος Αρτέμιος, ο Άγιος Γεράσιμος κ.α.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#19
Αυτην την εκδοχή σκέφθηκα και "έλεγα" εχθές στον π. Μάξιμο, αλλά τελικά ο κοσμογυρισμένος κ. γενικός Παναγιώτης Σόμαλης έχει έτοιμες τις πληροφορίες.
Μάλιστα η ημέρα των Αγίων Πάντων είναι η πρώτη Κυριακή (νομίζω) του Νοεμβρίου, ενώ η προηγούμενη ημέρα (Σάββατο) είναι κάτι σαν μνήμη των Κεκοιμημένων. Κατά πάσα πιθανότητα να υπάρχει επίδραση- επιρροή.
Το θέμα είναι πάντως, ακόμα και εάν έχει επικρατήσει, να γίνεται με γνώση και διάκριση. Προσωπικά θεωρώ ότι ακολουθία με "Αλληλούια" μπορεί να τελεσθεί (σε ημέρα Σαββάτου) - καταλιμπανομένων των τυχών Δοξαστικόν του Μηναίου - από της 19 Οκτωβρίου μέχρι 25 Οκτωβρίου, εκτός φυσικά την 23η, ημέρα μνήμης του Αγίου Αποστόλου Ιακώβου και εκτός αν εορτάζονται κάπου πανηγυρικώς π.χ. ο προφήτης Ιωήλ, ο Άγιος Αρτέμιος, ο Άγιος Γεράσιμος κ.α.
Στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία η εορτή των Αγίων Πάντων είναι σταθερή την 1η Νοεμβρίου από τον 8ο αιώνα και η μνήμη των κεκοιμημένων την 2α Νοεμβρίου. Σε πολλούς ΡΚ ναούς όλο το μήνα του Νοεμβρίου τελούνται ειδικές ακολουθίες για τους κεκοιμημένους και οι πιστοί επισκέπτονται τα κοιμητήρια. Κάτι ανάλογο με αυτό που προτείνει η σειρούλα μου για το "Ψυχοσάββατο του Αγ. Δημητρίου" εφαρμόζει η Ρωσική Εκκλησία.
 
Top