Σύντομον Δοξαστάριον Πέτρου του Πελοποννησίου (δακτυλογράφηση από την έκδοση του 1820 Πέτρου του Εφεσίου)

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#21
....
Και τελικά , ποιους έχει ανάγκη το ψαλτολόγιο ;

Ὅλοι χωρᾶμε τηρουμένων τῶν ἀναλογιῶν καὶ τῶν κανόνων.

Ἄλλωστε ἄς μὴν ξεχνοῦμε ὅτι βρέχει καὶ ἐπὶ δικαίους καὶ ἐπὶ ἀδίκους.
 
#22

Ὅλοι χωρᾶμε τηρουμένων τῶν ἀναλογιῶν καὶ τῶν κανόνων.

Ἄλλωστε ἄς μὴν ξεχνοῦμε ὅτι βρέχει καὶ ἐπὶ δικαίους καὶ ἐπὶ ἀδίκους.
Δεν θα επανέλθω , δεν αξίζει (και τόσο που ασχολήθηκα ..)
Ο Νεοκλής ξέρει καλύτερα (συντονιστής γαρ)
Οι υπόλοιποι αν συμφωνείτε με την τοποθέτησή του victoras , τι να πω επιδοκιμάστε τον (και χαϊδέψτε τον )
Βέβαια όσοι συμφωνούν, ας μας διαφωτίσουν που έκαναν λάθος εξήγηση οι εξηγητές και περιμένουμε (εναγωνίως ) την δική τους απ ευθείας ερμηνεία εκ του πρωτοτύπου.
Υ.Γ Από όλα αυτά που έγραψα (και το ρεζουμέ ) μου κάνει εντύπωση που επέλεξες να κρατήσεις το τελευταίο .
 
E

emakris

Guest
#23
Εμείς δηλαδή βάσει τίνος μπορούμε να διαβάσουμε τον Πέτρο;
Βάσει του γνωστού σύγχρονου πρωτοψάλτου, ο οποίος μάλιστα αποδίδει και δόλο στους Τρεις. Δυστυχώς, εκεί φτάσαμε με τη διάδοση ανεύθυνων εικοτολογιών υπό τη μορφή δήθεν επιστημονικών πορισμάτων σε μεγάλο μέρος του ψαλτικού κόσμου. Και πού είσαι ακόμα. Όρεξη να έχεις για σεμινάρια...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#24
Δεν θα επανέλθω , δεν αξίζει (και τόσο που ασχολήθηκα ..)
Ο Νεοκλής ξέρει καλύτερα (συντονιστής γαρ)
Οι υπόλοιποι αν συμφωνείτε με την τοποθέτησή του victoras , τι να πω επιδοκιμάστε τον (και χαϊδέψτε τον )
Βέβαια όσοι συμφωνούν, ας μας διαφωτίσουν που έκαναν λάθος εξήγηση οι εξηγητές και περιμένουμε (εναγωνίως ) την δική τους απ ευθείας ερμηνεία εκ του πρωτοτύπου.

Υ.Γ Από όλα αυτά που έγραψα (και το ρεζουμέ ) μου κάνει εντύπωση που επέλεξες να κρατήσεις το τελευταίο .
Μὴ σοῦ κάνει ἐντύπωση, ἔχουν πονηρέψει πολὺ οἱ μέρες τελευταία στὸ φόρουμ. Οἱ ἀπειλὲς πᾶνε κι ἔρχονται. Λίγο ἀκόμη καὶ θὰ ἀρχίσει νὰ περιφέρεται τὸ πνεύμα τοῦ Lucius Cornelius Sulla μὲ proscpriptiones πρὸς ἐκτέλεση.
 

tb---

τσοπάνης
#25
Βάσει του γνωστού σύγχρονου πρωτοψάλτου, ο οποίος μάλιστα αποδίδει και δόλο στους Τρεις. Δυστυχώς, εκεί φτάσαμε με τη διάδοση ανεύθυνων εικοτολογιών υπό τη μορφή δήθεν επιστημονικών πορισμάτων σε μεγάλο μέρος του ψαλτικού κόσμου. Και πού είσαι ακόμα. Όρεξη να έχεις για σεμινάρια...
...
...τί να εννοεί άραγες ο κ. καθηγητής ;;;:cool:
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#26
Λόγω του ότι έλαβα κάποια προσωπικά μηνύματα που αφορούσαν στην παρούσα εργασία με αρκετές παρατηρήσεις σε διάφορους τομείς (δεν ξέρω εάν τα έλαβαν και οι υπόλοιποι της ομάδας μας), θα ήθελα αφού πρώτα ευχαριστήσω για όλη αυτή την πραγματικά καλοπροαίρετη κριτική να αποσαφηνίσω κάποια πράγματα. Κάτι σαν τα bonus των ταινιών DVD όπου υπάρχουν τα πίσω από τις κάμερες και η σκηνές που διαγράφηκαν. :)

Κατ' αρχήν σε ότι άπτεται της οπτικής αισθητικής του έργου, ο πλέον αρμόδιος είναι ο Χαράλαμπος Τσερκέζης, ο οποίος είχε αναλάβει όπως αναγράφεται και στην πέμπτη σελίδα των δύο τόμων την σελιδοποίηση, διακόσμηση και να προσθέσω και αρκετή έρευνα πάνω σε διορθώσεις, υποσημειώσεις κ.α. Εξ αρχής ήταν αποφασισμένο ότι θα αναλάμβανε αυτός το κομμάτι αυτό, όχι μόνο ως ψάλτης, αλλά και ως αγιογράφος με μία σαφώς μεγαλύτερη εμπειρία στα εικαστικά από τους υπόλοιπους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι απαραίτητα συμφωνούσαμε και οι τέσσερεις σε αυτή την μορφή όπως ακριβώς δημοσιεύθηκε. Όσοι ψάλτες υπάρχουν, τόσες και οι διαφορετικές αισθητικές προσεγγίσεις. Δεν άξιζε εξ αρχής να ασχοληθούμε λεπτομερώς με αυτό το κομμάτι, εφόσον μάλιστα υπήρχε η δυνατότητα στους κατόχους των πηγαίων αρχείων και του "Μελωδού" να βάλουν την προσωπική τους πινελιά στην δακτυλογράφηση.

Όσων αφορά στην επιλογή της μονοχρωμίας, ήταν καθαρά θέμα οικονομίας μιας και οι φωτοτυπίες και οι εκτυπώσεις κοστίζουν πολύ περισσότερο όταν υπάρχουν παραπάνω χρώματα από το μαύρο. Καμία φιλοσοφία δεν ακολούθησε ούτε ακολουθεί την επιλογή μας αυτή, εξάλλου όσοι έχουν δει προσωπικές μου εργασίες ξέρουν ότι ως επί το πλείστον προτιμώ την διχρωμία. Στον καθαρά τεχνικό τομέα, αυτό μπορεί να μεταβληθεί μόνο μέσω του προγράμματος "Μελωδός" με πολύ απλές κινήσεις. Στο pdf δεν γνωρίζω εάν μπορεί να γίνει, αλλά μου φαντάζει τερατωδώς δύσκολο. Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι masters όπως ο ΕΙΡΥΚ, όπου ίσως μπορούσαν να το κάνουν με κάποιους τρόπους.

Εκεί που θα ήθελα κάπως να επικεντρωθώ είναι το θέμα της φιλοσοφίας της δακτυλογράφησης καθαρά μουσικά. Η πρώτη και κύρια ιδέα ήταν η δακτυλογράφηση του δοξασταρίου του Πέτρου Λαμπαδαρίου και της εξήγησής του από τον Γρηγόριο Πρωτοψάλτη. Υπήρχαν αρκετές πηγές για να γίνει αυτό, όμως τελικά επιλέξαμε την έκδοση του Πέτρου του Εφεσίου. Μετά από αυτό, θα έπρεπε σαφώς να κάνουμε κάποιες επιλογές. Όπως αναφέρει και ο πρόλογος του βιβλίου, επιθυμία μας ήταν ένα εύχρηστο εγχειρίδιο, βάση των σημερινών αναγκών των ιερών αναλογίων. Αυτό που ηθελημένα δεν αναφέρουμε για να μην εγείρουμε σχόλια που θα έστρεφαν αλλού την προσοχή και όχι στην ανάδειξη του έργου του Πέτρου, είναι ότι θα ακολουθούσαμε γι' αυτό αυστηρά τους κανόνες του νέου συστήματος γραφής, που ο ίδιος ο εξηγητής ακολουθεί και στον αυτόγραφο κώδικα που μας είχε δώσει ο Χάρης, στον κώδικα με την διπλή γραφή, καθώς και σε εκδόσεις όπως αυτή της Κωνσταντινούπολης του 1835.

Συγκεκριμένα αναφέρομαι στην οξεία. Εφόσον ερωτήθηκα, να απαντήσω ότι θεωρώ ότι ο Εφέσιος χρησιμοποιεί την οξεία (εκτός κι αν παίχτηκε κάτι τεχνικώς στο τυπογραφείο, που πολύ αμφιβάλλω, άσχετα εάν έχω κάποιες υποψίες για παρασκήνια που ούτως ή άλλως ακολουθούν ως κατάρα κάθε τι εκκλησιαστικό...). Θεωρώ όμως παράλληλα, ότι η δική μου οπτική σε αυτό έχει απειροελάχιστη σημασία, όση ακριβώς έχει και η οπτική του Θ. Φωκαέως που το 1849 επανέκδωσε το ίδιο έργο. Πλέον αρμόδιοι για τον τρόπο γραφής δεν υπάρχουν άλλοι κατ' εμέ από τους εισηγητές της. Ένας εκδότης δεν φέρνει την Άνοιξη, δύο εξηγητές όμως και ένας θεωρητικός, όπου οι τρεις τους αποτελούν τους εφευρέτες της σημερινής οπτικά τουλάχιστον μουσικής πραγματικότητας μαζί με σύσσωμη την μουσική επιτροπή των επτά, θεωρώ ότι την φέρνουν και απ' ότι δείχνουν τα χαρτιά είναι σαφής και όλοι τους συμφωνούν. Επαναλαμβάνω, δεν γνωρίζω με λεπτομέρειες τα παρασκήνια, την ιστορία με τις επιστολές κλπ. αλλά εάν οτιδήποτε από αυτά έπρεπε τελικά να μείνει, δεν θα έμενε; Δεν θα άφηναν αιχμές όπως π.χ. ο Χουρμούζιος στο μετέπειτα θεωρητικό του για τον Β΄ ήχο; Για τον λόγο αυτό πρότεινα πρώτος εγώ στην μικρή μας ομάδα να ακολουθήσουμε αυτή την λογική. Φυσικά υπάρχουν θεωρίες για το αντίθετο, τις σέβομαι, τις παρακολουθώ, με προβληματίζουν, αλλά εάν δεν τις δω τυπωμένες σε επίσημο θεωρητικό της ψαλτικής μας τέχνης, δεν μπορώ να τις ασπαστώ σε σημείο που να μου επιβάλλει το πως θα διαβάζω τη μουσική αυτή στο χαρτί ή στην οθόνη. Κατ' επέκταση λοιπόν, ο Πέτρος ο Εφέσιος ήταν η κύρια πηγή μας, χωρίς αυτό να τον καθιστά δόγμα, κάτι που αφορά και στις παρατηρήσεις πάνω στο ποιητικό κείμενο αρκετών συνθέσεων, οι οποίες δεν συμφωνούν με τα εν χρήση μηναία και για τις οποίες χρησιμοποιήθηκαν υποσημειώσεις.

Πέρα από όλα τα παραπάνω, θεωρώ πάρα πολύ αισιόδοξο το γεγονός ότι πολλά μέλη της κοινότητάς μας κάνουν ή θέλουν να κάνουν χρήση της συγκεκριμένης εξήγησης από τον Γρηγόριο, απ' όπου κι αν προέρχεται και με όποια εκδοτική φιλοσοφία κι αν ακολουθεί. Κατ' εμέ για λόγους που έχω αναφέρει κατά καιρούς, αυτή είναι η ψαλτική και αισθάνομαι μεγάλη χαρά και ικανοποίηση που ασπάζονται και αρκετοί άλλοι συνάδελφοι (ιδιαιτέρως όσοι αποτελούν το μέλλον της τέχνης) αυτή την άποψη. Με την ευκαιρία του μηνύματος, θα ήθελα από καρδιάς να ευχαριστήσω και τους τρεις κοπιάσαντες για τον ζήλο και την μετριοφροσύνη με την οποία αντιμετώπισαν το όλο εγχείρημα, το όμορφο κλίμα στις μεταξύ μας συννενοήσεις, χωρίς αρχηγούς και εντολείς, αλλά πραγματικά σαν μία παρέα φίλων που έχουν την ίδια αρώστια, την ίδια τρέλα. Ένα μεγάλο "Αιωνία η μνήμη" είναι τόσο λίγο για τον Πέτρο, αλλά αυτό μπορούσαμε και αυτό του προσφέραμε.
 
Last edited:
#27
Κατ᾿ ἀρχὰς συγχαρητήρια! Ἂν καὶ ἴσως εἶναι ἐκτὸς θέματος, στὴν ἱστοσελίδα τῶν Διαλόγων τῆς Συμβολῆς (http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=132&p=1521) μπορεῖτε νὰ δεῖτε τὴν (ἐμπεριστατωμένη κατ᾿ ἐμὲ) ἄποψη τοῦ κ. Ἀνατολικιώτη κατὰ πόσον ὁ Χουρμούζιος χρησιμοποιοῦσε ὀξεῖες.
 

tb---

τσοπάνης
#28
Απλά να υπενθυμίσω, επειδή υπάρχει μια Χουρμουζιολαγνία σε κάποια θέματα της ψαλτικής, το ότι ο Γρηγόριος Πρωτοψάλτης "έφυγε" πολύ γρήγορα, οπότε συνέχισε μόνος του ο Χουρμούζιος τις μεταγραφές στην νέα μουσική γραφή.
Δικές τους συνθέσεις έχουν γράψει πολύ όμορφες και οι 2 τους, και δεν χωρούν συγκρίσεις. Περισσότερα στα ανάλογα θέματα. ~
 
#29
Σε ένα από τα προσωπικά μηνύματα που λάβαμε για το Δοξαστάριο, γράφει ένας φίλος μεταξύ άλλων την εξής παρατήρηση για το αρχείο pdf:

Και η δευτερη ειναι οτι μου φαινεται καπως πιεσμενο το κειμενο προς τα κατω. Δηλαδη νομιζω θα ηθελε λιγακι πιο πολυ αερα στο κατω μερος της σελιδας.

Να πω λοιπόν ως διαμορφωτής της αισθητικής του αρχείου ότι το τελικό αποτέλεσμα ως προς τις αποστάσεις γύρω γύρω από το κείμενο θα φανεί αποκλειστικά και μόνο στην εκτύπωση. Η προεπισκόπηση εκτύπωσης μάλιστα το δείχνει (File - Print ή πατώντας το εικονίδιο του εκτυπωτή), και ειδικά το κάτω μέρος της σελίδας είναι όχι εκεί που τελειώνει το λευκό στην εικόνα της προεπισκόπησης, αλλά εκεί όπου δείχνουν τα βελάκια αριστερά από αυτήν. Εκτύπωσα πολλά δοκιμαστικά φύλλα (πάντα μέσω Pdf και όχι Μελωδού) πριν την τελική διαμόρφωση των αποστάσεων, οι οποίες μετρήθηκαν στον πόντο. Οπότε μην ανησυχείτε για το τι θα βγάλει ο εκτυπωτής, οι αποστάσεις είναι τέτοιες που να μπορεί το αρχείο να δεθεί ως βιβλίο, σπιράλ κ.τ.λ. Αν έχετε αμφιβολίες, εκτυπώστε μια σελίδα με πλήρες μουσικό κείμενο, χωρίς ενδιάμεσους τίτλους.

Όσο για άλλες προτιμήσεις (διχρωμία, οξεία κ.α.), παραπέμπω στο προηγούμενο μήνυμα του Χρήστου που μας καλύπτει απόλυτα. Δεν μπορούμε άλλωστε να ικανοποιήσουμε όλα τα γούστα...

Ευχαριστούμε και πάλι για τα θετικά σχόλια, να είστε όλοι καλά και καλές γιορτές.
 
Last edited:

tb---

τσοπάνης
#30
Επειδή προετοιμάζω μία εκτύπωση εκτεταμένη (άνω των 1000 τεμαχίων ανά τόμο), οι εκτυπώσεις σε τυπογραφίο γίνονται σε 16σέλιδα. Οπότε ακόμα και σε περίπτωση που θέλουμε δέσιμο, αρα απαιτούνται μεγαλύτερες αποστάσεις από το κέντρο του βιβλίου, αυτό μπορεί να προβλεφθεί και να γίνει στον τεμαχισμό στο μέγεθος τους χαρτιού κτλ.

Εύγε και πάλι στα παιδιά για την δουλειά που έκαναν.

Όποιος θέλει διχρωμία να πάρει ένα μαρκαδοράκι και στο διάβασμα να περάσει με το μαρκαδοράκι τα κόκκινα. (ή πράσινα για τους Λεβαδειακούς :cool::cool: )~
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
#31
Εὐχαριστοῦμε θερμά γιά τόν κόπο καί τήν προσφορά σας, ἀγαπητοί φίλοι. Εἶναι πολύ σημαντικό νά ἔχουμε τέτοιες παλαιές ἐκδόσεις ὄμορφα τυπωμένες στά ἀναλόγιά μας.

Υ.Γ. Ὑποβάλω τήν πρόταση γιά ἐκτύπωση σέ βιβλίο ἀναλόγου ἐγχειρήματος στό μέλλον. Νομίζω μέσῳ συνδρομητῶν (ψαλτολογίου καί ὄχι μόνον) μπορεῖ νά γίνει ὑποδειγματική ἔκδοση.
 

tb---

τσοπάνης
#32
Υ.Γ. Ὑποβάλω τήν πρόταση γιά ἐκτύπωση σέ βιβλίο ἀναλόγου ἐγχειρήματος στό μέλλον. Νομίζω μέσῳ συνδρομητῶν (ψαλτολογίου καί ὄχι μόνον) μπορεῖ νά γίνει ὑποδειγματική ἔκδοση.
Έχει αρχήσει είδη μια προεργασία σε αυτό το ζήτημα όπως έγραψα και πριν. Ας ελπίσουμε ότι θα βρεί έδαφος ~
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#33
Το Δοξαστάριον του Πέτρου είναι αυτό που χρησιμοποιώ εδώ και χρόνια. Τόσο στην διδασκαλία της Ψαλτικής, όσο και στο αναλόγιο (με μερικές εξαιρέσεις από το Δοξαστάριον του Κων. Πρίγγου). Ευχαριστίες στους πονήσαντες. Μια χρήσιμη και κοπιώδης εργασία. Θα το προτείνω αντί της αγοράς του Βιβλίου σε εκτύπωση. Οι χαρακτήρες είναι ασύγκριτα πιο ευανάγνωστοι. Εύχομαι να τους δίνει ο Θεός δύναμη να μας προσφέρουν κι άλλα κλασσικά έργα. Δ.
 

xelwnas

Παλαιό Μέλος
#34
Και οπως εγραψα στον Χρηστο σε προσωπικο μηνυμα το επομενο νομιζω πρεπει να ειναι το αναστασιματαριο του 1820...
 

Pappous43

Παλαιό Μέλος
#35
Εὐχαριστοῦμε θερμά γιά τόν κόπο καί τήν προσφορά σας, ἀγαπητοί φίλοι. Εἶναι πολύ σημαντικό νά ἔχουμε τέτοιες παλαιές ἐκδόσεις ὄμορφα τυπωμένες στά ἀναλόγιά μας.

Υ.Γ. Ὑποβάλω τήν πρόταση γιά ἐκτύπωση σέ βιβλίο ἀναλόγου ἐγχειρήματος στό μέλλον. Νομίζω μέσῳ συνδρομητῶν (ψαλτολογίου καί ὄχι μόνον) μπορεῖ νά γίνει ὑποδειγματική ἔκδοση.
Ἐπαυξάνω τά ἀνωτέρω σωστά σχόλια, ὑπογραμίζων ὅτι ἀξίζει τόν κόπον καί τά ἔξοδα νά γίνη μία μνημιώδης, ΣΩΣΤΗ ΚΑΙ ΓΕΡΗ ἐκτύπωσις, ραφτή, ἐπαναλαμβάνω ΡΑΦΤΗ καί ὄχι καρφωτή ἤ σπιράλ, ὥστε νά ἀνοίγη πλήρως καί
νά ἀντέξη είς τόν χρόνον ὡς κειμήλιον.
Καλό χαρτί, ανθεκτικόν καί ἐπαγγελματικόν ράψιμο.
Θά εἶναι τό καύχημα τῆς βιβλιοθήκης καί τοῦ άναλογίου.
Τό ἀξίζει !
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#36
Ἐπαυξάνω τά ἀνωτέρω σωστά σχόλια, ὑπογραμίζων ὅτι ἀξίζει τόν κόπον καί τά ἔξοδα νά γίνη μία μνημιώδης, ΣΩΣΤΗ ΚΑΙ ΓΕΡΗ ἐκτύπωσις, ραφτή, ἐπαναλαμβάνω ΡΑΦΤΗ καί ὄχι καρφωτή ἤ σπιράλ, ὥστε νά ἀνοίγη πλήρως καί
νά ἀντέξη είς τόν χρόνον ὡς κειμήλιον.
Καλό χαρτί, ανθεκτικόν καί ἐπαγγελματικόν ράψιμο.
Θά εἶναι τό καύχημα τῆς βιβλιοθήκης καί τοῦ άναλογίου.
Τό ἀξίζει !
Εγώ έτσι θα τη κάνω κύριε ΠΑΠΠΟΥ. Ούτε σπιράλ ούτε ξε-σπιράλ. Γιατί έτσι μου αρέσει! (και νομίζω αυτό της αξίζει)

(Βεβαίως, όποιος αρέσκεται στο σπιράλ, καλά θα κάνει να βάλει σπιράλ. Γιατί έτσι του αρέσει.... )
 

tb---

τσοπάνης
#37
Εγώ έτσι θα τη κάνω κύριε ΠΑΠΠΟΥ. Ούτε σπιράλ ούτε ξε-σπιράλ. Γιατί έτσι μου αρέσει! (και νομίζω αυτό της αξίζει)

(Βεβαίως, όποιος αρέσκεται στο σπιράλ, καλά θα κάνει να βάλει σπιράλ. Γιατί έτσι του αρέσει.... )
Και με σπιράλ, μια χαρά βγαίνει πάντως , ωραιότατη ~
 

tb---

τσοπάνης
#39
Μιας και θα εκτυπώσω πάνω από 20 κομμάτια για τον κάθε τόμο, όποιος φίλος το επιθυμεί , ας μου στήλει π.μ. για να τον εντάξω και αυτόν στις εκτυπώσεις. Επίσης να δηλώσει και τί είδους δέσιμο θέλει (σπυράλ πλαστικό, σπυράλ μεταλικό, χαρτόδετο, κτλ ) αλλά επίσης και το μέγεθος χαρτιού.

Σε ποιότητα χαρτιού θα μπεί ένα χαρτί αρκετά ποιοτικό και σε απόχρωση λίγο ζαχαρένια, και ματ, για να μήν γυαλίζει στο αναλόγιο.

Σήμερα θα έχω τιμές από τα ως άνω.

Ευχαριστώ ~
Κόστος : εκτύπωση σε χαρτί "σαμουά" 100γρ Α4 (715σελίδες) = 17 ευρώ

μεταλλικό σπιράλ = 3 ευρώ έκαστο 3*2 τμ = 6 ευρώ


σύνολο : 23 ευρώ

Νομίζω ότι ούτε παγωτό δεν πέρνεις με 23 ευρώ :cool::cool:
 
Last edited:

Xristos

Ιωαννίδης Στέφανος, Ειδικευόμενος Νευρολογίας, Πα.
#40
Κόστος : εκτύπωση σε χαρτί "σαμουά" 100γρ Α4 (715σελίδες) = 17 ευρώ

μεταλλικό σπιράλ = 3 ευρώ έκαστο 3*2 τμ = 6 ευρώ


σύνολο : 23 ευρώ

Νομίζω ότι ούτε παγωτό δεν πέρνεις με 23 ευρώ :cool::cool:
Γι αυτους που εκτυπωνουν συχνα βιβλια, http://www.perfectprint.gr/
Εχει επαναγεμιζομενα δοχεια εκτυπωτη, μαζι με τα αντιστοιχα μελανια...
Στο πρωτα 2 βιβλια περιπου θα εχετε κανει αποσβεση-επειτα, οι 715 σελιδες θα κοστιζουν περιπου 5 ευρω!
 
Top