tsak77
Χρῆστος Τσακίρογλου
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=21453Γι' αυτό το ζήτημα θα μπορούσε να ανοιχθεί θέμα...
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=21453Γι' αυτό το ζήτημα θα μπορούσε να ανοιχθεί θέμα...
Ἔχω ἀκούσει ὅτι καί ὁ Σπ.Περιστέρης ἐνίοτε στόν πλάγιο τοῦ πρώτου ἔψαλλε σύντομα τούς αἴνους (ἐκ τοῦ Κε), ἴσως ὅταν ὑπῆρχε πίεση χρόνου.
Για το πρώτο ερώτημά σας, αν και δεν έχω ακούσει τον αείμνηστο Μουσικολόγο, ερευνητή & Πρωτοψάλτη Σπ. Περιστέρη, πώς ακριβώς έψαλλε τους συγκεκριμένους ύμνους, σε σύντομο μέλος, θεωρώ, όμως προφανές, ότι όλα "πήγαιναν κουστούμι"! Δηλαδή, σύντομο στιχηραρικό μέλος, "το Πάσα πνοή" εκ του ΚΕ, όμοια, σύντομα και τα τροπάρια των Αίνων, εκ του ΚΕ!1. Όταν έλεγε τους αίνους από ΚΕ, έλεγε και το πάσα πνοή εκ του ΚΕ;;;; Το σύντομο δηλ;;;;
2. Όταν λέμε του γ ήχου τα σύντομα, πρέπει να έχουμε πει το σύντομο πασαπνοαριο, όπως τη Μ. Παρασκευή;;Τι θα λέγατε;
... Με το ίδιο σκεπτικό, θα πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να ψάλλονται οι Αίνοι, κάθε Κυριακή κι όχι μόνο, όπως σωστά αναφέρετε, τη Μ. Παρασκευή.
Στην πράξη, βέβαια, δεν εφαρμόζουμε τον παραπάνω κανόνα σε κανένα ήχο,...
και συναντήσουμε κάπου αντίθετη πρακτική π.χ.Όταν λέμε του γ ήχου τα σύντομα, πρέπει να έχουμε πει το σύντομο πασαπνοαριο, όπως τη Μ. Παρασκευή
τότε δεν αλλάζουμε την πρακτική, αλλά αλλάζουμε την θεωρία, ψάχνουμε δηλαδή να αναλύσουμε και να εξηγήσουμε τους λόγους που αυτό συμβαίνει. Κατά τεκμήριο όμως, σωστό είναι αυτό που συμβαίνει. Ενδέχεται βέβαια μετά από την έρευνα σε βάθος να ανακαλύψουμε και κάποιες λάθος πρακτικές. Αυτό όμως νομίζω ότι θα είναι η εξαίρεση.στους ήχους: γ', δ', βαρύ & πλ. του δ', αργοσύντομα "το Πάσα πνοή" και σύντομα τα τροπάρια, ενώ στους υπόλοιπους, όλα αργοσύντομα!...
Δὲν ψάλλεται ἀργοσύντομο κεκραγάριο πρὸ συντόμων στιχηρῶν, τὰ δὲ ἀργὰ κεκραγάρια ἀντιστοιχοῦν σὲ στιχηρά τοῦ ἀργοῦ στιχηραρίου καὶ ψάλλονται μόνο πρὸ αὐτῶν.
Δὲν ψάλλεται ἀργοσύντομον πασαπνοάριον πρὸ συντόμων στιχηρῶν, τὰ δὲ ἀργὰ πασαπνοάρια ἀντιστοιχοῦν σὲ στιχηρὰ τοῦ ἀργοῦ στιχηραρίου καὶ ψάλλονται μόνο πρὸ αὐτῶν.
Οι όροι σύντομα και αργά, όσον αφορά τα αναστάσιμα στιχηρά δεν είναι συγκρίσιμοι σε όλους τους ήχους.