Στιχηρά αίνων τετάρτου ήχου στο αργό αναστασιματάριο

Shota

Παλαιό Μέλος
Και μια άλλη ερώτηση• από την σημερινή οπτική που έπρεπε ο Πέτρος να κάνει τελικές καταλήξεις στα Τριαδικά του; Στον Βου η στον Δι;
 

Attachments

  • C4360D14-9716-41AC-8EF8-6B750B79B8F7.jpeg
    C4360D14-9716-41AC-8EF8-6B750B79B8F7.jpeg
    551.5 KB · Views: 30
  • A69F7CC2-7D1F-4997-8C29-CD7DFC8D50F3.jpeg
    A69F7CC2-7D1F-4997-8C29-CD7DFC8D50F3.jpeg
    612.2 KB · Views: 32
  • 62936F38-3A50-4FB4-A796-A6901CEBACF7.jpeg
    62936F38-3A50-4FB4-A796-A6901CEBACF7.jpeg
    578.2 KB · Views: 23

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Τὸ κεκραγάριο τοῦ Πέτρου τελειώνει σὲ Πα (ἐπισύναψη)

Κατ' αρχάς ευχαριστώ για την απάντησή σας, με βοήθησε πάρα πολύ. Θα μπορούσατε να μου στείλετε το λινκ που έχει την εικόνα που επισυνάψατε και γενικώς τα "κύριε εκέκραξα" και "κατευθυνθήτω" των ήχων; Η διαδρομή που ακολούθησα με οδήγησε στο αρχείο duke_greek_ms_26.pdf αλλά έχει μόνο τα στιχηρά.

Αυτά της Μουσικής Βιβλιοθήκης είναι είτε του Πέτρου Βυζαντίου, είτε προέρχονται από άγνωστες πηγές.

Ενδιαφέρουσα πληροφορία και σας ευχαριστώ και σας. Είναι σίγουρο αυτό; Μέσα στο βιβλίο ό,τι ανήκει στον Π. Βυζάντιο μνημονεύεται ιδιαιτέρως. Φυσικά δε μιλώ καθόλου για τα σύντομα μέλη του βιβλίου που τα έβαλαν οι εκδότες για λόγους πληρότητας, αλλά μόνο για τα αργά. Τα Εωθινά που έχει στο τέλος, ούτε αυτά είναι του Π. Λαμπαδαρίου;


Σχετικά με τα τριαδικά, να επισημάνω ότι το τρέχον θέμα δεν είναι η διαφορά παλαιάς και σύγχρονης οπτικής, αλλά η ταυτόχρονη εμφάνιση δύο αντιφατικών "οπτικών" μέσα στο ίδιο βιβλίο. Και με τη σημερινή οπτική πάντως, πάλι στο Βου θα έπρεπε να κάνει τις καταλήξεις, όπως και τα εξαποστειλάρια εξακολουθούν να καταλήγουν στο Βου. Η περίπτωση του δ' ήχου έχει επιπλέον το στοιχείο της αισθητικής βελτίωσης που νομίζω είναι εμφανής, δεν είναι μόνο θέμα θεωρητικής συμμόρφωσης.
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Ενδιαφέρουσα πληροφορία και σας ευχαριστώ και σας. Είναι σίγουρο αυτό;

Η πατρότητα πολλών κεκραγαριων στην Μουσική Βιβλιοθήκη είναι αμφιλεγόμενη. Ίσως ακολουθούν την παράδοση του Κωνσταντίνου Πρωτοψάλτου.

Τα Εωθινά που έχει στο τέλος, ούτε αυτά είναι του Π. Λαμπαδαρίου;

Ούτε σε αυτό το θέμα υπάρχει σαφήνεια.

Σχετικά με τα τριαδικά, να επισημάνω ότι το τρέχον θέμα δεν είναι η διαφορά παλαιάς και σύγχρονης οπτικής, αλλά η ταυτόχρονη εμφάνιση δύο αντιφατικών "οπτικών" μέσα στο ίδιο βιβλίο. Και με τη σημερινή οπτική πάντως, πάλι στο Βου θα έπρεπε να κάνει τις καταλήξεις, όπως και τα εξαποστειλάρια εξακολουθούν να καταλήγουν στο Βου.

Γιατί άραγε όλα τα Τριαδικά καταλήγουν στον Βου εκτός του τελευταίου τροπάριου οπου η κατάληξη γίνεται στον Δι; Αλλά και το μέλος τους δεν είναι σχεδόν ακριβώς ίδιο;
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Θα μπορούσατε να μου στείλετε το λινκ που έχει την εικόνα που επισυνάψατε και γενικώς τα "κύριε εκέκραξα" και "κατευθυνθήτω" των ήχων; Η διαδρομή που ακολούθησα με οδήγησε στο αρχείο duke_greek_ms_26.pdf αλλά έχει μόνο τα στιχηρά.
Ἐκεῖ βρίσκονται. Ψᾶξτε τὸν κώδικα καλύτερα.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Ευχαριστώ κ. Χρήστο. Πράγματι, τα κεκραγάρια αρχίζουν στη σελίδα 68 και τα εωθινά στη σελίδα 92.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Και μια άλλη ερώτηση• από την σημερινή οπτική που έπρεπε ο Πέτρος να κάνει τελικές καταλήξεις στα Τριαδικά του; Στον Βου η στον Δι;
Πολλὰ ἀνακατεύουμε :)
Τὸ θέμα εἶναι ἂν ὄντως τὰ τριαδικὰ ἀνήκουν στὸν β΄ ἦχο ἢ ...

Ὑ.Γ. Ὁ π. Μάξιμος θὰ τὴν πληρώσει πάλι...
 

Attachments

  • Screenshot 2021-06-11 090758.jpg
    Screenshot 2021-06-11 090758.jpg
    279.6 KB · Views: 27

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Η διαφορά με όλα αυτά είναι ότι αποτελούν ιδιώματα και έχουν μια ομοιομορφία. Δεν είναι ένα τριαδικό έτσι, ένα αλλιώς!

Κατά τα άλλα, είναι πολύ ενδιαφέρον θέμα το γιατί αρκετοί ήχοι από αλλού αρχίζουν και αλλού τελειώνουν.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Γιατί άραγε όλα τα Τριαδικά καταλήγουν στον Βου εκτός του τελευταίου τροπάριου οπου η κατάληξη γίνεται στον Δι; Αλλά και το μέλος τους δεν είναι σχεδόν ακριβώς ίδιο;
Ὅταν πάρουμε ὑπ' ὄψιν μας ὅτι μιλᾶμε γιὰ πλ. β΄, ὅπως μαρτυρεῖ παραπάνω ὁ Ἀπόστολος Κῶνστας, ὁ οἰκεῖος κανόνας τηρεῖται. Οἱ ὁριστικὲς καταλήξεις πρὶν ἀπὸ ἐκφώνηση στὸν πλ. β΄ εἶναι στὸν Δι (π.χ. δεῖτε σὲ ὅποιοδήποτε ἀναστασιματάριο τὸ «Ἀγγελικαῖ δυνάμεις» καὶ μετὰ τὸ Θεοτοκίον του εἰκ. 02). Τοῦ κανόνος αὐτοῦ δὲν ξεφεύγουν οὔτε οἱ ὁριστικὲς καταλήξεις τῶν καταβασιῶν, ὅπου στὴν Η΄ ᾨδὴ γίνονται στὸν Βου, διότι προφανῶς δὲν ἔχει ἀκόμη ὁλοκληρωθεῖ ἡ ἐν λόγῳ ψαλτικῆ ἑνότητα, κάτι ποὺ γίνεται στὴν Θ΄ ᾨδή, καὶ τὸ μέλος ὁλοκληρώνεται στὸν Δι (εἰκ. 01).
 

Attachments

  • 01.jpg
    01.jpg
    263.6 KB · Views: 16
  • 02.jpg
    02.jpg
    161.5 KB · Views: 16
Last edited:

giorgosgoudi

Νέο μέλος

Λάβε υπόψη ότι το ένα τροπάριο είναι ενδιάμεσο και το άλλο καταληκτικό. Δες και #31.

Το παράδειγμά σου δεν είναι εκτός θέματος πάντως: υπάρχει οριστική κατάληξη "μαλακού χρωματικού μέλους" σε βου;
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Ὅταν πάρουμε ὑπ' ὄψιν μας ὅτι μιλᾶμε γιὰ πλ. β΄, ὅπως μαρτυρεῖ παραπάνω ὁ Ἀπόστολος Κῶνστας, ὁ οἰκεῖος κανόνας τηρεῖται. Οἱ ὁριστικὲς καταλήξεις πρὶν ἀπὸ ἐκφώνηση στὸν πλ. β΄ εἶναι στὸν Δι (π.χ. δεῖτε σὲ ὅποιοδήποτε ἀναστασιματάριο τὸ «Ἀγγελικαῖ δυνάμεις» καὶ μετὰ τὸ Θεοτοκίον του εἰκ. 02). Τοῦ κανόνος αὐτοῦ δὲν ξεφεύγουν οὔτε οἱ ὁριστικὲς καταλήξεις τῶν καταβασιῶν, ὅπου στὴν Η΄ ᾨδὴ γίνονται στὸν Βου, διότι προφανῶς δὲν ἔχει ἀκόμη ὁλοκληρωθεῖ ἡ ἐν λόγῳ ψαλτικῆ ἑνότητα, κάτι ποὺ γίνεται στὴν Θ΄ ᾨδή, καὶ τὸ μέλος ὁλοκληρώνεται στὸν Δι (εἰκ. 01).

Όμως στον κανόνα του Μ. Σαββάτου του Πέτρου ακόμη μέσα της μιας ωδής οι καταλήξεις είναι στον Δι η στον Βου χωρίς καμμία σύστημα, τουλάχιστον απ´ ότι βλέπω έγω. 2 σελίδες ενδεικτικά.
 

Attachments

  • 6A1BE769-CFFA-4536-BC7A-DA35E1D37EBB.png
    6A1BE769-CFFA-4536-BC7A-DA35E1D37EBB.png
    457.2 KB · Views: 17
  • E1C805E9-54F3-48B7-A801-167BCCDA588C.png
    E1C805E9-54F3-48B7-A801-167BCCDA588C.png
    455.9 KB · Views: 17

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Όμως στον κανόνα του Μ. Σαββάτου του Πέτρου ακόμη μέσα της μιας ωδής οι καταλήξεις είναι στον Δι η στον Βου χωρίς καμμία σύστημα, τουλάχιστον απ´ ότι βλέπω έγω. 2 σελίδες ενδεικτικά.
Κάνε τὴν παραλλαγὴ τῶν παραδειγμάτων σου. Ὅλες οἱ καταλήξεις εἶναι στὸν Βου (δὲν θὰ μποροῦσε νὰ ἦταν διαφορετικά). Τὸ Δι μπαίνει ἀναφερόμενο στὸ ἀπὸ ποῦ θὰ ξεκινήσει τὸ ἑπόμενο μέλος. Καὶ στὸ Ἀναστασιματάριο τὸ ἴδιο γίνεται.
 

Attachments

  • Screenshot 2021-06-11 165005.jpg
    Screenshot 2021-06-11 165005.jpg
    136 KB · Views: 16
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Κάνε τὴν παραλλαγὴ τῶν παραδειγμάτων σου.

Έχεις απόλυτως δίκιο, έκανα λάθος στην παραλλαγή σε ένα τροπάριο και γενίκευσα :D
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Άρα λοιπόν ισχύει αυτό που λέω εδώ; ;)

ναι, ισχύει αυτό που λες εκεί αρκεί να μην υπήρχαν οι στίχοι! σε όλους τους άλλους ήχους τα στιχηρά έχουν διακριτή τελική κατάληξη.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Ναι, διότι στο παράδειγμά σου κάθε τροπάριο κλείνει με τελική κατάληξη και η ωδή δεν λειτουργεί αυτή τη φορά ως ένας συνεχής ύμνος!

Και στο υπόλοιπο αναστασιματάριο (του Πέτρου) τα στιχηρά λήγουν με διακριτή τελική κατάληξη μη λειτουργώντας σαν συνεχής ύμνος. Ο δ' ήχος μόνο το κάνει αυτό.
 
Last edited:
Top